Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 20 maja 2016, 15:14

Co wiemy o grze Battlefield 1? Uzbrojenie, realia historyczne i kampania - Strona 5

Po latach coraz odważniejszego spoglądania w przyszłość gatunek FPS-ów za sprawą Battlefielda 1 z jeszcze większą odwagą wraca do przeszłości – do czasów I wojny światowej, gdy powszechne dziś maszyny oraz broń przechodziły swój chrzest bojowy.

To jedna z bohaterek kampanii dla pojedynczego gracza, a konie będą grywalnym „pojazdem” w grze. - 2016-05-20
To jedna z bohaterek kampanii dla pojedynczego gracza, a konie będą grywalnym „pojazdem” w grze.

Tryb wieloosobowy

Istotna zmiana w Battlefieldzie 1 nastąpiła w klasach. Rozdzielono funkcję szturmowca i medyka na dwie osobne kategorie, pozostawiono żołnierza wsparcia oraz zwiadowcę, ale zrezygnowano z technika. Zamiast niego doszły dwie nowe profesje – pilot oraz czołgista, by stworzyć grupy graczy skupionych jedynie na obsłudze tych dwóch rodzajów maszyn. Nadal możemy liczyć na główną atrakcję trybu wieloosobowego, czyli starcia 64 graczy na dużych mapach w paru klasycznych i kilku nowych trybach gry. Mapy mają odkryć przed nami zarówno te znane lokacje, jak okopy na froncie zachodnim Europy, jak i te mniej popularne – pustynne tereny Arabii czy górskie szczyty włoskich Alp. W zwiastunie widzimy walki i w lesie, i w okopach, i w pełnym przepychu wnętrzu pałacu. Autorzy chwalą się zupełnie nową metodą funkcjonowania oddziałów – osoby w ich składzie będą mogły teraz razem płynnie przechodzić pomiędzy różnymi serwerami i grami. Potwierdzono też obecność przeglądarki serwerów – na pewno na komputerach osobistych, w przypadku konsol sprawa jeszcze nie jest do końca jasna.

Trójpłatowce Fokker Dr.I walczą z myśliwcami Camel nad szczytami włoskich Alp. - 2016-05-20
Trójpłatowce Fokker Dr.I walczą z myśliwcami Camel nad szczytami włoskich Alp.

Ile w tym lekcji historii?

Tworzenie gry opowiadającej o realnym konflikcie zbrojnym to zawsze bardzo trudna sprawa. Twórcy muszą tu gdzieś postawić jasną granicę pomiędzy tym, co jest wyrazem szacunku dla historii i ogromnej tragedii, a rozrywką i frajdą, jakich zwykle oczekujemy od gry komputerowej. W przypadku Battlefielda 1 możemy być pewni autentycznego uzbrojenia i dodatków do niego, ale sama wojna ma wyglądać zupełnie inaczej niż choćby w takich filmach jak Na zachodzie bez zmian. Autorzy bez ściemniania mówią, że rozgrywka będzie tu prawdopodobnie jeszcze bardziej dynamiczna niż w Battlefieldzie 4 i że zabawa ma zawsze pierwszeństwo przed realizmem. Fakty tak, ale tylko do pewnego stopnia, głównym celem jest pokazanie, że I wojna to nie tylko okopy we Francji czy Belgii. Nie jest jeszcze jasne, czy zobaczymy jakieś prawdziwe bitwy oraz lokacje – tu przeważa na razie słowo „inspiracja” i raczej możemy zapomnieć o lekcjach historii według Battlefielda 1. „Nie robimy filmu dokumentalnego o Wielkiej Wojnie. To jest bardzo świeże podejście. Dodajemy nasz styl DICE do akurat tego okresu i wydarzeń. I wojna światowa to tylko tło dla samej gry, która powinna być rewelacyjna sama w sobie” – mówi producent DICE, Aleks Grondal.

Czy to konieczny zabieg, by gra osadzona w tym okresie okazała się ciekawa i wciągająca dla przeciętnego gracza? Być może tak, ale z drugiej strony szerszy nacisk na wydarzenia historyczne byłby na pewno dość interesującym pomysłem. Pytanie tylko, czy nie przekroczono by tej cienkiej granicy pomiędzy szacunkiem dla historii i poległych żołnierzy a szaloną sieciową strzelanką, bo seria Battlefield nigdy nie aspirowała do bycia poważnym symulatorem. O rezultatach takiego podejścia przekonamy się jesienią, a w międzyczasie na pewno napływać będą kolejne informacje na temat gry.

Dariusz Matusiak | GRYOnline.pl

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

Valheim to jeden z najlepszych survivali, w jaki kiedykolwiek grałem!
Valheim to jeden z najlepszych survivali, w jaki kiedykolwiek grałem!

Przed premierą

Na rynku jest już mnóstwo gier tego gatunku, ale mało która startując z pułapu Early Access szturmem podbiła serca graczy, uzyskując 96% pozytywnych opinii spośród niemal 17 tysięcy wystawionych recenzji. Czy Valheim zasłużył na ten zachwyt?

Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS
Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS

Przed premierą

Debiutancka produkcja studia Telepaths’ Tree kusi klimatycznym światem wykorzystującym potencjał silnika Unreal Engine oraz obietnicą połączenia horroru z wartką akcją i interesującą opowieścią.