Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 20 maja 2016, 15:14

Co wiemy o grze Battlefield 1? Uzbrojenie, realia historyczne i kampania - Strona 2

Po latach coraz odważniejszego spoglądania w przyszłość gatunek FPS-ów za sprawą Battlefielda 1 z jeszcze większą odwagą wraca do przeszłości – do czasów I wojny światowej, gdy powszechne dziś maszyny oraz broń przechodziły swój chrzest bojowy.

Na jednym obrazku atak gazem bojowym oraz karabin maszynowy Lewis Gun. - 2016-05-20
Na jednym obrazku atak gazem bojowym oraz karabin maszynowy Lewis Gun.

Nie zostaniemy za to skazani jedynie na broń z czterotaktowym zamkiem i długim przeładowaniem po każdym strzale, choć takowa oczywiście również będzie – na pewno w postaci niemieckiego karabinu Gewehr 98, brytyjskiego Lee-Enfield Mk III i włoskiego Carcano M38 Cavalry (aczkolwiek ten ostatni w zwiastunie wydaje się być jednak trochę błędnie wymodelowany). Przy tego typu uzbrojeniu będzie można zapewne zamontować lunetę snajperską, widoczną w pewnym momencie zapowiedzi właśnie na Gew98. I wojna światowa to także zabójczy ogień ze stacjonarnych karabinów maszynowych, jednak nie wszystkie z nich wymagały umocowania na statywie. Te pierwsze dominowały na początku wojny wyłącznie jako broń defensywna, ale armie domagały się również lżejszych wersji do przeprowadzania ataków. W grze zobaczymy na pewno niemiecki MG08, wykorzystywany głównie w okopach lub montowany na samolotach, oraz brytyjski karabin Lewis Gun, możliwy do użytku mobilnego, ale przy wadze 12 kilogramów wciąż niebędący zbyt poręcznym. Warto zaznaczyć, że znany powszechnie z czasów II wojny światowej amerykański karabin maszynowy BAR miał swój debiut na polu walki we wrześniu 1918 roku we Francji. Fakt, że był to już prawie koniec wojny, ale jego obecność jest jak najbardziej możliwa. Autorzy mają do dyspozycji jeszcze kilka innych popularnych modeli, jak Vickers czy Browning M1917. Z przecieków z pokazu wynika, iż na pewno zobaczymy więcej ciężkich, chłodzonych cieczą karabinów, ustawianych zwykle na trójnogach lub montowanych na pojazdach.

To najprawdopodobniej włoski karabin Carcano M38 Cavalry. - 2016-05-20
To najprawdopodobniej włoski karabin Carcano M38 Cavalry.

Współczesne strzelby

Jeden z oficjalnych obrazków z gry wyraźnie przedstawia karabin Mauser M1918, dość niepozornie wyglądający i wyróżniający się jedynie dwójnogiem. Jego pełna nazwa brzmi: Mauser Tank-Gewehr M1918 – to broń przeciwpancerna służąca do niszczenia czołgów w tamtym okresie. Przypominający snajperkę M1918 strzelał amunicją kalibru 13,25 mm i z odległości stu metrów przebijał stal o grubości 2,5 cm. Jego wadą był bardzo silny odrzut (stąd przydomek „łamacz obojczyków”) oraz niezwykle długie przeładowywanie. Jak te realia zostaną przeniesione do gry? Przekonamy się już wkrótce! Szukającym czegoś bliższego współczesności przypomnę, że armia amerykańska (głównie ona, choć nie tylko) używała znanych powszechnie shotgunów, toteż w grze znajdziemy pierwszą strzelbę Winchester Model 1897, tzw. „pompkę”, przeładowywaną charakterystycznym ruchem łoża pod lufą, określaną też mianem „trench guna”, czyli broni do walki w okopach. Koniec wojny to także początki kariery pistoletów maszynowych – lekkiej, samopowtarzalnej broni, używanej głównie przez wojska niemieckie w postaci MP18 i francuskie – Chauchat-Ribeyrolles 1918. Battlefield 1 na razie potwierdza pierwszy z nich, widoczny przy pasie żołnierza z okładki gry.

Upadająca broń to pierwsza strzelba pump action – Winchester 1897. - 2016-05-20
Upadająca broń to pierwsza strzelba pump action – Winchester 1897.

Ogniem i mieczem

Lista ciekawego uzbrojenia z czasów I wojny światowej wydaje się nie mieć końca. Walka na bliski dystans w okopach ma szansę wzmocnić rolę niezbyt przydatnych we współczesnych odsłonach serii pukawek, a tu autorzy mogą wręcz przebierać w dziesiątkach różnych typów. Jak na razie okładka zdradza obecność charakterystycznie wyglądającego pistoletu Mauser C96 – ulubionej broni nie tylko Janka Kosa z Czterech pancernych, ale i Hana Solo. Na sto procent można również obstawiać pistolet Colt 1911 – zabrakło go jedynie w Battlefieldzie 2 i w pierwszej części Bad Company. Dla porządku wspomnijmy jeszcze o widocznym w zwiastunie miotaczu ognia oraz improwizowanym granacie przeciwczołgowym, stworzonym z połączenia sześciu sztuk Stielhandgranate Model 17, czyli tzw. „tłuczka do ziemniaków”, by przejść do czegoś, co z pewnością będzie sporą nowością w serii – broni do walk w zwarciu. Wojna w ciasnych okopach i brak wygodnych magazynków do błyskawicznej zmiany wielokrotnie oznaczały konieczność stanięcia z przeciwnikiem oko w oko, a wtedy w ruch szły wszelkie ciężkie i ostre przedmioty noszone na taką okazję. W Battlefieldzie 1 autorzy stworzyli zupełnie od podstaw złożony system walki wręcz i zobaczymy tu coś więcej niż tylko znaną do tej pory animację cięcia nożem. Do naszej dyspozycji będą bagnety na karabinach, noże, maczety, saperki, maczugi, a nawet szable. Bardzo ważnym wyposażeniem stanie się maska przeciwgazowa, dość wtedy prymitywna i znacznie ograniczająca widoczność.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.