Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Recenzja gry 13 października 2008, 10:48

autor: Stranger

Brothers in Arms: Hell's Highway - recenzja gry

Miłośnicy Kompanii braci czy Szeregowca Ryana mogą zacierać ręce z zadowolenia. Hell’s Highway poprawia najpoważniejsze błędy swoich dwóch poprzedników, a na dodatek kusi ładną grafiką.

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

Dobrych gier nawiązujących do tematyki II Wojny Światowej nigdy za wiele. W przypadku Brothers in Arms wyprawa w przyszłość (wzorem chociażby czwartej części serii Call of Duty) nam na szczęście nie grozi. Zamiast tego postawiono na sprawdzone rozwiązania i udoskonalenia gameplay’a. Na Hell’s Highway musieliśmy czekać całe trzy lata, a to mogło znacznie wyostrzyć nasze apetyty. Czym takim więc oprócz odświeżonej oprawy audiowizualnej najnowsze dzieło Ubisoftu próbuje nas oczarować?

W grze nie mogło zabraknąć charakterystycznych dla Holandii wiatraków.

Współcześnie wydawane „historyczne strzelaniny” coraz rzadziej dążą do wiernego odwzorowania przebiegu wydarzeń, które miały miejsce kilkanaście czy kilkadziesiąt lat temu. Stwierdzenie to nie powinno być dla nikogo dużym zaskoczeniem, niemniej osoby, dla których jest to pierwszy kontakt z serią BiA mogą się naprawdę mile rozczarować. Fabuła recenzowanej gry proponuje nam wzięcie czynnego udziału w Market Garden, a więc jednej z największych operacji II Wojny Światowej. Terenem naszych zmagań są okolice holenderskiego miasteczka Eindhoven, a w trakcie zabawy obserwujemy poczynania amerykańskiej 101 Dywizji Powietrznodesantowej. Podobnie jak w dwóch poprzednich odsłonach serii, wątek fabularny koncentruje naszą uwagę na poczynaniach niewielkich oddziałów czy osobistych dramatach pojedynczych żołnierzy, a całość zawarta jest w bardzo wąskich ramach czasowych.

W Hell’s Highway przez niemal całą grę sterujemy postacią amerykańskiego sierżanta Matta Bakera, który jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci serii. Możliwość przejęcia nad nim kontroli jest niewątpliwie nie lada gratką dla fanów cyklu, a oprócz niego pojawiają się też inne znajome twarze. Warto zauważyć, że znajomość dwóch pierwszych części BiA może w pewien sposób zaprocentować, choć gra nie zmusza nikogo do wykazania się dobrą pamięcią czy znajomością przebiegu operacji Market Garden. Co ciekawe, kampania rozpoczyna się od krótkiego przypomnienia, co nie jest głupim pomysłem, bo nie każdemu będzie się chciało ponownie kończyć wcześniej wydane gry. Jest to też doskonała okazja do ponownego prześledzenia znanych scen, tyle że w udoskonalonym technicznie otoczeniu.

Filmy przerywnikowe to zdecydowanie pierwsza liga.

Jedną z niezaprzeczalnych zalet Hell’s Highway jest ukazanie bogatego tła psychologicznego wszystkich głównych postaci, a w szczególności Bakera. Sierżantem targają wyrzuty sumienia, a ponadto dają o sobie znać postępujące zaburzenia psychiczne, spowodowane między innymi niedawną utratą podwładnych. Ogromną zasługę w budowaniu należytego klimatu rozgrywki mają też filmy przerywnikowe, które są jednymi z najlepszych, z jakimi miałem w ostatnim czasie do czynienia. Ich treść jest dokładnie przemyślana i w większości przypadków nie brakuje im należytej dramaturgii. Wyraźnie widać, że dużo czasu poświęcono na ustalenie tego, co mają one pokazywać i jakie uczucia u widza wywoływać. Są więc sceny, które dają do myślenia, nie brakuje emocjonujących ujęć bezpośrednio z pola walki, a szczegółowo ukazane interakcje pomiędzy głównymi postaciami pozwalają się z nimi lepiej zapoznać. Od siebie dodam, że nigdy nie naszła mnie ochota żeby pominąć jakiś film, pomimo tego, że niektóre z nich trwały nawet po kilka minut.

Recenzja gry State of Decay 2 – apokalipsa zombie w jakości Gothica
Recenzja gry State of Decay 2 – apokalipsa zombie w jakości Gothica

Recenzja gry

State of Decay 2 poprawia wiele znanych z pierwszej części elementów i dość przekonująco pokazuje trudy zarządzania ludzką osadą w czasie apokalipsy zombie. Szkoda tylko, że od strony technicznej gra także rodzi skojarzenia z nadgniłym trupem.

Recenzja gry Conan Exiles – nie tylko falujące fallusy
Recenzja gry Conan Exiles – nie tylko falujące fallusy

Recenzja gry

Czy sieciowy survival w uniwersum Roberta E. Howarda ma rację bytu? Jeśli przymkniemy oczy na kilka wad oraz niedoróbek, to zobaczymy całkiem udany tytuł. Bunkrów co prawda nie ma, ale…

Recenzja gry God of War – arcydzieło rzezi tylko na PS4
Recenzja gry God of War – arcydzieło rzezi tylko na PS4

Recenzja gry

Kontrowersyjna zmiana formuły sprawdziła się - nowy God of War przedstawia nam Kratosa w wyśmienitej formie.

Komentarze Czytelników (50)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
13.10.2008 18:09
👍
odpowiedz
zanonimizowany552283
26
Pretorianin

niewiem czemu wszyscy piszą ze grafika wygląda rewelacyjnie, według mnie to grafika jest ładna ale mogła by byc lepsza.ogólnie Brothers in Arms: Hell's Highway jest dobrą strzelanką.

troche sie wystraszyłem w misji w szpitalu jak ten zołnierz(duch) w okularkach sie pojawił...

moja ocena tej gry to 7,5/10

13.10.2008 20:44
odpowiedz
Stranger.
134
Spookhouse

GRYOnline.plTeam

-=AjaS=- --> Debilne slo-mo scenki nie mają nic wspólnego z brutalnością całej gry. Z tym akurat jest "w porządku" (zwłaszcza w cut-scenkach).

"wszystko zostało zrobione lepiej niż w poprzednich częściach prócz jednego- systemu obrażeń (który nie wiem czemu jest chwalony w recenzji)- jest to najbardziej idiotyczny pomysł rozwiązania tej kwestii w grach jaki widziałem i nie wiem czemu jest taki popularny"
IMHO na pewno jest bardziej... hm... przystępny od tego z poprzednich części. Nie zniechęca przede wszystkim do gry i (jak wspomniałem w recenzji) jest świetnie wyważony.

13.10.2008 21:00
odpowiedz
CzyTenNickNieWolny?
38
Pretorianin

Stranger [Gry-OnLine] ---> mimo, że dałeś HH 80%, a EiB 83% to jednak 3-cią część uważasz, za lepsza co nie?:)

PS.Nie system obrażeń, tylko wskaźnik zagrożenia ;)

13.10.2008 21:10
odpowiedz
szarzasty
87
Mork

akurat system obrażeń w pierwszym BiA był chyba najlepiej pomyślanym we wszystkich grach jakie widziałem ( lepiej było jedynie w jakichś trv hardkorowych produkcjach 1 strzał- 1 śmierc)- żadnych apteczek, żadnego głupiego chowania się za przeszkodami może było nieco trudniej ale dzięki temu ciekawiej- tutaj dzięki takiemu rozwiązaniu gra jest znacznie prostsza bo poza kilkoma momentami zginac sie wlasciwie nie da - a klawisza "Q" w ogóle nie ma sensu używac bo wtedy w ogóle stajemy się terminatorem, gra jest skandalicznie prosta i traci swój urok- co kilka metrów coś do czego możemy się przylepic - bzdura. Dałoby się to jeszcze zniesc gdyby nie pancerna skóra wojaków- na poziomie veteran zdarzyło mi się przeżyc 5 kulek z MP40 naraz! Oczywiście po kilku sekundach znów mogłem brac udzial w walce :/ nie wiem- mi takie coś wyjątkowo nie pasi- ale to jedyna poważna wada Hell's Highway

13.10.2008 21:14
odpowiedz
tankem3
68
Senator

<patrzy na 1 obrazek>

omg to waszym zdaniem jest ladna grafika?

czy moze wsadziliście tu port z Gamecube'a

13.10.2008 21:38
😐
odpowiedz
l3w1k
38
Centurion

tankem3---> stary oceniasz grafike na podstawie jednego screena prosze Cie.......
Odpalisz sobie gre to zobaczysz i zmienisz zdanie. Grafa nie jest powoalajaca ale ladnie to wszystko wyglada. Pozdrawiam :P

13.10.2008 21:42
odpowiedz
CzyTenNickNieWolny?
38
Pretorianin

Tankem ;) Nie sugerewałbym sie screenami z recek na GOLu bo sa one jakieś plastikowe :/ ja nie wiem jak oni to robia... screeny z recki cod4 czy crysisa tez jakies plastikowe.

13.10.2008 22:50
📄
odpowiedz
zanonimizowany552283
26
Pretorianin

a mnie jak na razie w strzelankach brakuje tego stuprocentowego realizmu np. zabijanie przeciwnika gdy ten jest ukryty za drewnianą przeszkodą albo totalne niszczenie budynku za pomocą bazuki... jak na razie takie systemy realizmu mozna zobaczyc w cod 4 i bad company...
ale czy to jest na 100% dopracowane???????

13.10.2008 22:52
odpowiedz
CzyTenNickNieWolny?
38
Pretorianin

W CoD4?? a gdzie?? w MP tego nie ma wiec pewnie mowisz o SP, gdzie wszystko jest zaskryptowane.

13.10.2008 22:53
odpowiedz
Stranger.
134
Spookhouse

GRYOnline.plTeam

CzyTenNickNieWolny? --> To nie są moje oceny tylko ogólne oceny redakcji. :) Alboś nowy albo udajesz nooba w sprawach redakcyjnych. ;)

szarzasty --> No cóż, takie czasy. Właściwie wszystkie "shooterowe" serie Ubisoftu w ostatnich latach mocno zjechały z poziomem trudności. Wystarczy sobie przypomnieć jak się grało w "Ghost Recona 1" czy "Rainbow Sixa 3". :)

13.10.2008 22:58
odpowiedz
CzyTenNickNieWolny?
38
Pretorianin

Nie wiedziałem :P

13.10.2008 23:07
👎
odpowiedz
frekas
18
Centurion

Grafika wcale niejest jakaś "boska"!!!

14.10.2008 00:07
odpowiedz
CzyTenNickNieWolny?
38
Pretorianin

Ale jest zajebiście klimatyczna! Ba nawet menu jest klimatyczne.

14.10.2008 00:27
😉
odpowiedz
zanonimizowany507660
52
Generał

Wydaje mi się że gry wojenne nigdy będą w pełni realistyczne, bo nikt nawet do tego nie dąży... Gdyby gra w 100% oddawała wojenny realizm, to stałaby się piekłem a nie rozrywką i zabawą (tak jak i prawdziwa wojna). Wątpie czy ktokolwiek chciałby w to grać...

14.10.2008 09:42
odpowiedz
Mati_90
17
Legionista

@szarzasty

zgadzam się z Toba w 100%, też myślałęm zę do gry wprowadza ten brak leczenia z jedynki, według mnie przez brak tego gra wiele traci, staje sie wtedy zwykłym shooterem taki jak cod(którego nie lubie :P ), a Ci co gadają że grze brakuje większego strzelania i mordobicia, i wielkich akcji, to niech dalej grają w CoD-a, gdzie sam z jednym pistolecikiem możesz rozwalić pół batalionu

PS: jak na grę z UE3, gra świetnie wygląda

14.10.2008 15:54
odpowiedz
szarzasty
87
Mork

Wydaje mi się że gry wojenne nigdy będą w pełni realistyczne, bo nikt nawet do tego nie dąży... Gdyby gra w 100% oddawała wojenny realizm, to stałaby się piekłem a nie rozrywką i zabawą (tak jak i prawdziwa wojna). Wątpie czy ktokolwiek chciałby w to grać...

przecież już dawno są takie gry- OFP czy RedOrchestra po wgraniu miliona modów zamienia sie niemal w symulator pola walki

14.10.2008 16:29
😐
odpowiedz
czarli1986
25
Chorąży

Juz nie moge na to patrzeć kolejna przesycona patosem amerykańska papka. Przereklamowany produkt choć grałem tylko w 1 ktora oczywiscie była zachwalana za połączenie strategii z fps - psss jaka strategia jedyna forma strategi w tej grze to flanka - pokazuje nam to książeczka, instrukcja, screen w instalce, sama gra 13 razy przypomina ze cos takiego istnieje jakby przecietny gracz był debilem. A jesli chodzi o przeżycia itd to w 1 bylo to kompletnie niedorzeczne - "papierowe postacie", problemy, przeżycia wszystko to na siłę bez klimatu i bez polotu i wszędzie ten patos zachaczający o kicz tragedia. Sorry ale czy nie można zrobić gry w której sterujemy kimś poza amerykańskim żołnierzem - który przecież miał tak olbrzymi wpływ na przebieg wojny:)? Poza COD próżno szukać. Ale pomijając - znowu mamy do dyspozycji udział w jakiejś tam największej bitwie - problem w tym że moim zdaniem to trick programistów żeby wszystkie lokacje zrobić pod jeden odcień. Nie wiem mnie ta gra odrzuca chociaż patrząc zupełnie obiektywnie może być naprawdę dobrą produkcją dla kogoś kto nie przejmuję sie takimi bzdetami i chce sobie po prostu pograć, ja w to nie zagram.

14.10.2008 17:08
👍
odpowiedz
kajmano
78
Generał

Najmilsza niespodzianka tego roku, wspaniały klimat, wciąga na maksa.

14.10.2008 21:24
odpowiedz
CzyTenNickNieWolny?
38
Pretorianin

czarli1986--> w listopadzie wychodzi płatny mod do CoD4 ;) będziesz zadowolony ;) I nie wiem czemu większość twojego pitolenia odnosi się 1szej częśći fail.

15.10.2008 14:27
odpowiedz
marcofelder
4
Junior

Sprawdzając w Can You Run It czy mój komputer spełni wymagania minimalne tej gry okazało się, że nie. Jestem mocno zdziwiony, ponieważ wszystkie podzespoły komputera spełniają wymagania rekomendowane. Jedynie procesor nie spełnia - nawet minimalnych. A wydaje mi się, że najlepszym elementem mojego komputera jest procesor - Intel Quad Q9300 (czterordzeniowy). Proszę o informacje osób, które już grały w tę grę, czy rzeczywiście ta gra mi nie ruszy z tym procesorem. Za odpowiedzi z góry dziękuje.

15.10.2008 14:51
odpowiedz
CzyTenNickNieWolny?
38
Pretorianin

na 100% ruszy... wez sprawdz w Can You Run It MoH Airborne albo Bioshock... jak bedzie wszystko ok to znaczy ze bia tez pojdzie, a jak nei to nara :D

15.10.2008 18:31
odpowiedz
marcofelder
4
Junior

Dzięki za odpowiedź. Mam MoH Airborne i na moim sprzęcie wyciąga średnio 80 klatek na sekunde (wszystko ustawione na max). Również posiadam demo gry Bioshock i bardzo ładnie chodzi. Uspokoiłeś mnie nieco, ponieważ zależy mi na tym aby BiA: HH przyzwoicie działał. Jeszcze raz dziękuje

15.10.2008 20:27
odpowiedz
iwjrp3urwpojfw93jfwt
18
Legionista

O ile dobrze pamiętam w poprzednich częściach też był tryb Authentic

17.10.2008 17:34
odpowiedz
zanonimizowany507985
66
Legend

Ja w tą środę właśnie skończyłem tą grę. Grało mi się bardzo przyjemnie. Gra w pełni zasłużyła na wysokie oceny. I powiem jedno: czekamy na kontynuację!!! Bowiem zakończenie, jakie ujrzałem na pewno wskazuje, że będzie kolejna część. Czekam z niecierpliwością :)

18.10.2008 11:38
odpowiedz
zanonimizowany585170
1
Junior

Nawet fajna ta gra...A czy karta graficzna ATI Rx 1650 Pro 256/128 jest lepsza niż GeForce 7600??

20.10.2008 22:18
odpowiedz
Aragorn_PL
19
Legionista

Otwarcie powiem , że jeszcze nie przeszedłem żadnej gry z serii Brothers In Arms prócz tej produkcji. Hell's Higway naprawdę mi zaimponował. Ile można do cna wałkować bohaterów niczym nie różniących się od Terminatorów w Medal of Honor i Call of Duty. Tego właśnie brakuje grom akcji. Tego czegoś co tutaj właśnie jest. Ile można oglądać bezuczuciowe cut-scenki. Właśnie w grach nawiązujących do II Wojny Światowej jest największe pole do popisu. Grając w Brothers in Arms przyznam szczerze , wywoływały cut-scenki na mnie radość , smutek , wzruszenie (popłakałem się na końcowej cut-scence). Gra zasługuje naprawdę na więcej. Po tym co przeżyłem w Metal Gear Solid jestem strasznie łakomy tego typu receptury. Ludzie na wojnie to nie Terminatory bez uczuć. Idealnie obrazuje ta gra problemy psychologiczne. W końcu ile człowiek może wytrzymać.

20.10.2008 22:53
👎
odpowiedz
zanonimizowany373607
17
Chorąży

Gra jest dość nuda oskrzydlanie itp... ile mozna

26.10.2008 22:19
odpowiedz
_D_R_A_G_O_N_
22
Legend

Gra jest świetna. menu super, gameplay też otoczenie, klimat, zaburzenia psychiczne Bakera, grafika. I przyznam, że gdy gram to tylko czekam na jakiś przerywnik filmowy bo one są naprawdę cudne. Zgodzę się ze Strangerem. Filmiki są nieraz długie ale też nie miałem ochoty ich przerywać.

31.10.2008 14:11
👍
odpowiedz
lika_19
24
Chorąży

to bedzie super gra

09.11.2008 13:44
odpowiedz
Pawlusinski12
6
Legionista

Mój sprzęt:Windows XP SP 2,Core 2 duo 1.8 ghz,1024 ram,2 gb,karta grafiki 256 mb Pójdzie mi Brother in Arms Hell`s Highway??

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze