Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Recenzja gry 15 kwietnia 2019, 12:00

autor: ElMundo

Recenzja gry Anno 1800 – powrót do przeszłości

XIX wiek to piekielnie ciekawy okres w rozwoju naszej cywilizacji, nic dziwnego, że tworząc Anno 1800, pierwszą historyczną odsłonę cyklu po latach przerwy Blue Byte zdecydował się właśnie na rewolucję przemysłową.

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

Serii Anno zawsze było do twarzy z historią. Dwie ostatnie części stanowiły jednak wycieczki w przyszłość. Wraz z Anno 2070 i Anno 2205 mogliśmy zobaczyć hipotetyczne przyszłe dzieje ludzkości i choć nie były to jednoznacznie złe produkcje, miłośnicy tej sagi chyba nie do końca „kupili” nowe pomysły niemieckiego studia Blue Byte. Wielu z ulgą przywitało więc informację o powstawaniu Anno 1800 i powrocie do realiów znanych tylko z książek historycznych. Zwłaszcza że czasy szeroko pojętej rewolucji przemysłowej to ciekawe tło dla strategii ekonomicznej. Co tu dużo mówić – to była bardzo dobra decyzja.

Recenzja gry Anno 1800 – powrót do przeszłości - ilustracja #1
Na straganie w dzień targowy...

Wraca stare, dobre Anno

PLUSY:
  1. sensownie zaprojektowany model rozwoju miast;
  2. rozbudowana siatka powiązań i zależności, zarówno na tle gospodarczym, jak i społecznym;
  3. miła dla oka oprawa wizualna, pełna szczegółów i detali, sprawnie oddająca klimat tętniącego życiem miasta;
  4. ogrom możliwości związanych z wznoszeniem nowych budynków i produkcją dóbr;
  5. przejrzyście skonstruowany moduł współpracy gospodarczej ze sztuczną inteligencją oraz system transportu morskiego;
  6. kampania pełna dodatkowych aktywności i misji pobocznych.
MINUSY:
  1. odpowiednia płynność rozgrywki to kwestia dyskusyjna;
  2. loadingi potrafią trwać wieczność;
  3. historia opowiadana w kampanii nie jest szczególnie odkrywcza.

Wraz z nową odsłoną seria powraca ze wszystkim elementami, które stały za sukcesem chociażby bardzo udanego Anno 1404. Znów mamy więc do czynienia z produkcją, która pozwala przejść drogę „od zera do bohatera”. W tym wypadku – od właściciela jednego statku z wielkimi ambicjami do władcy świetnie prosperującego miasta i jego kolonii, które ze sobą współpracują i wspierają się w rozwoju. Inaczej mówiąc – klasyka gatunku w pełnym tego znaczeniu.

Jeśli kiedykolwiek mieliście do czynienia z serią Anno, z pewnością nie zaskoczy Was mechanika rozgrywki w 1800. Twórcy w bardzo umiejętny sposób przeprowadzają nas przez kolejne etapy rozwoju miasta, dając szansę na stworzenie dobrze prosperującej i zbalansowanej metropolii. Nie da się bowiem ukryć, że wypośrodkowanie poszczególnych elementów ekonomii, życia społecznego oraz przemysłu to klucz do osiągania wyznaczonych przez grę (lub nas samych) celów. Całość opiera się na kilku klasach mieszkańców – wśród nich mamy chociażby farmerów, robotników czy inżynierów – a wraz z uzyskaniem do nich dostępu odblokowujemy także kolejne budynki przemysłowe oraz użyteczności publicznej. Oczywiście im dalej w las, tym bardziej specjalistyczne budowle możemy wznieść, przykładowo farmerzy dają dostęp do podstawowych upraw i prostych manufaktur, takich jak szwalnie czy tartaki, podczas gdy pojawienie się robotników umożliwia rozpoczęcie produkcji cegieł, rozwinięcie infrastruktury portowej lub chociażby warzenie piwa.

Recenzja gry Anno 1800 – powrót do przeszłości - ilustracja #2
Kościół jeszcze widmo, czekamy na deski!

CZAS NA WYCIECZKĘ DO STAROŻYTNOŚCI?

Biorąc pod uwagę fakt, że cyfry w tytule każdego kolejnego Anno sumują się do dziewiątki, możemy próbować przewidzieć przyszłość cyklu. Warianty związane z renesansem czy późnym średniowieczem właśnie uległy wyczerpaniu. Skończyły się też opcje pozwalające na umieszczenie akcji gry w latach 1400–1900, więc niewykluczone, że tę sagę czeka wycieczka w nieznane jeszcze rejony.

Kto wie, czy po skoku w przyszłość wraz z Anno 2070 oraz Anno 2205 twórcy po raz kolejny nie zdecydują się na radykalną zmianę – taką z pewnością stałby się zwrot w kierunku starożytności, gdzie dobór odpowiedniej daty nie stanowiłby żadnego problemu (idealnie pasuje tzw. wielka kolonizacja). Być może deweloperzy uraczą nas także wycieczką do wczesnego średniowiecza (wikingowie?), co też mogłoby stanowić ciekawą alternatywę.

Spokojnie, ustawicznie, do przodu

Co ważne, wszystkie klasy społeczne są powiązane siecią zależności, co sprawia, że bardzo trudno jest zrezygnować z jednej z nich na praktycznie każdym etapie rozwoju metropolii. Jasne – jeśli rozhulamy nasze miasto na tyle, że zyski z eksportu towarów luksusowych oraz działalności inżynierów będą spore, to nic nie stanie na przeszkodzie, by rozpocząć import podstawowych materiałów i półproduktów oraz wyeliminować ze struktury społecznej farmerów. To jednak niezbyt wygodne i nie do końca logiczne rozwiązanie. Uzależnianie się od innych dostawców może nieść ze sobą przykre konsekwencje.

Współpraca ze sztuczną inteligencją nie jest usłana różami, ich zapotrzebowanie na produkowane przez nas dobra okazuje się mocno niestabilne i nierzadko, stawiając na wytwarzanie towarów luksusowych, budzimy się ze składem pełnym zalegających ładunków. Świat Anno 1800 jest także miejscem dyplomatycznych rozgrywek, podczas których często „układamy się” z poszczególnymi magnatami, by wejść w konflikt z innymi.

Trzeba jednak przyznać, że rozwój własnej metropolii w nowej grze studia Blue Byte przebiega harmonijnie oraz w sposób bardzo przemyślany. Produkcja ta wykorzystuje w pełni realia rewolucji przemysłowej, czego efektem jest wspomniany, mocno rozbudowany zestaw około setki możliwych do wzniesienia budynków. To pozwala na płynne przechodzenie pomiędzy kolejnymi etapami rozwoju miasta, w których korzystamy z coraz bardziej zaawansowanych struktur i budowli.

Recenzja gry Anno 1800 – powrót do przeszłości - ilustracja #3
W Ditchwater dzień jak co dzień.
Recenzja gry Anno 1800 – powrót do przeszłości - ilustracja #4

DRUGA OPINIA

Anno 1800 było moim pierwszym kontaktem z tym cyklem i co tu dużo pisać, zostałem oczarowany. Śliczna (choć nie najlepiej zoptymalizowana) oprawa wizualna skrywa kompleksową i przemyślaną strategię ekonomiczną. Poznawanie coraz bardziej zaawansowanych mechanizmów rządzących rozgrywką odbywa się gładko dzięki kampanii fabularnej, która niestety nie zachwyca opowieścią, ale jako około dziesięciogodzinny samouczek płynnie przechodzący w tryb piaskownicy sprawdza się znakomicie.

Mało imponująco prezentują się natomiast wprowadzone w grze nowości – ekspedycje dość szybko mi się znudziły, a po odblokowaniu nowego lądu stają się one mało znaczące, zaś prestiż ma tak niewielki wpływ na cokolwiek, że w zalewie ważniejszych zmiennych najwygodniej jest go po prostu ignorować.

Ocena: 8/10

Michał „Czarny Wilk” Grygorcewicz

Klasycznie wygląda także system awansu społecznego mieszkańców – wystarczy bowiem szybkie ulepszenie domu po spełnieniu poszczególnych potrzeb osób w nim przebywających, by farmerzy nagle stali się robotnikami, a ci, w niedługiej perspektywie, rzemieślnikami. Sensownie i typowo dla serii Anno prezentuje się także proces wytwarzania bardziej luksusowych dóbr, który bazuje na kilku gałęziach gospodarki – ot, chociażby do zrobienia mydła potrzebujemy hodowli świń, wytwórni łoju, a także samej fabryki zajmującej się wytwarzaniem finalnego produktu. Takich małych „drzewek produkcyjnych” jest w grze cała masa, ale to także nie będzie zaskoczenie dla fanów serii.

TWOIM ZDANIEM

Jaką epokę Ubisoft powinien wybrać w następnej części serii Anno?

Średniowiecze
52,1%
Starożytność
32,9%
Czasy współczesne
8,2%
Przyszłość
4,2%
Nowożytność
2,6%
Zobacz inne ankiety
Recenzja gry Age of Empires 2: Definitive Edition. Jeśli się starzeć, to tylko z godnością!
Recenzja gry Age of Empires 2: Definitive Edition. Jeśli się starzeć, to tylko z godnością!

Recenzja gry

Atrakcyjny truposz poszukuje gracza, który go przygarnie i będzie wiedział, jak się z nim obchodzić. Pomimo dwudziestu lat na karku, Age of Empires II w edycji definitywnej to kawałek naprawdę świetnego softu.

Recenzja gry Planet Zoo – czy to na pewno jest gra?
Recenzja gry Planet Zoo – czy to na pewno jest gra?

Recenzja gry

Doskonała, fascynująca i satysfakcjonująca… praca. Granie w Planet Zoo jest jak chodzenie do roboty. Nie chce ci się, męczysz się, ale na koniec jesteś zadowolony z tego, co zrobiłeś.

Recenzja gry Crossroads Inn – karczma przed wizytą Magdy Gessler
Recenzja gry Crossroads Inn – karczma przed wizytą Magdy Gessler

Recenzja gry

Crossroads Inn to produkcja warszawskiego zespołu Kraken Unleashed Studio, która cechuje się oryginalnym pomysłem na rozgrywkę – stawia gracza w roli zarządcy karczmy położonej przy kluczowym szlaku handlowym w fantastycznym świecie Delcrys.

Komentarze Czytelników (69)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
15.04.2019 12:34
odpowiedz
4 odpowiedzi
szaki666
67
Pretorianin

tak na szybkiego pytanie, gdzie lepiej nabyć na Steam, czy na Ubi, choć niema to chyba znaczenia?

15.04.2019 12:38
AIDIDPl
1
odpowiedz
AIDIDPl
121
PC-towiec

Uwielbiam Anno ale z zakupem się wstrzymam aż cena spadnie a kwestia optymalizacji się wyklaruje.

15.04.2019 12:42
Lukdirt
odpowiedz
2 odpowiedzi
Lukdirt
75
Senator

Ja kupiłem wersję pudełkową za ok. 180zł. Przesyłka z grą powinna do mnie przyjść we wtorek, najpóźniej w środę.
Mam pytanie - pudełkową wersję przypisujemy do konta na Uplay'u, tak?

15.04.2019 12:45
~Yrk!
😒
odpowiedz
1 odpowiedź
~Yrk!
6
Legionista

Autorze, Anno można kupić an steamie, aż do momentu premiery. Z tekstu i komenatrzy wynika, że w GOLU nie wszyscy o tym wiedzą.

15.04.2019 13:15
odpowiedz
5 odpowiedzi
GoHomeDuck
13
Centurion

Spodziewałem się jakiejś miazgi, mocnego 9/10. a ot takie 8/10, choć wydaje się świetnym wynikiem, sprawia, że niemal 200zł zachowam na tą chwilę w kieszeni.

15.04.2019 13:25
RaDeK002
😊
odpowiedz
RaDeK002
46
Centurion

Niestety cena zaporowa :/ Ale znając dzisiejszy rynek gier to cena mam nadzieję szybko spadnie :D

15.04.2019 14:00
Forcebreaker
👍
1
odpowiedz
1 odpowiedź
Forcebreaker
21
Pretorianin
9.0

Jakby ta wypasiona edycja była po 180 a nie 270 czy ile tam było to bym kupił chętnie. A tak, mimo że jestem ogromnym fanem- poczekam...

W sam raz- wyjdzie kilka patchy poprawiających optymalizację i balans w grze.
Super że 1800 się udało.

15.04.2019 15:01
😐
odpowiedz
5 odpowiedzi
Szczuromalpa82
9
Legionista
7.0

Serio to jedyne minusy jakie znaleźliście? A wszechobecna nuda i bezcelowość działania? Ta gra nie stawia żadnego wyzwania i po rozbudowaniu miasta nie ma już po co dalej grać. Za tyle kasy nie warto. Za grosze można kupić Anno 1404 a to praktycznie ta sama gra tylko z trochę słabsza grafiką.

post wyedytowany przez Szczuromalpa82 2019-04-15 15:02:43
15.04.2019 15:13
😍
odpowiedz
1 odpowiedź
luckymike11
8
Legionista
Image
10

Gra droga i nie ma na Steam. Jeśli się dobrze orientuje to gry Ubi po kilku m-ce zawsze taniały (np.: Assasin) i gry na Steam też a jak będzie z Epic ciężko stwierdzić.
Co do samej gry to podobna do 1404 z paroma newsami ale to zawsze nowa gra, Anno 1404 ma już przecież 10 lat.

Przygody czas zacząć...

post wyedytowany przez luckymike11 2019-04-15 15:13:31
15.04.2019 15:16
dzid3c
odpowiedz
1 odpowiedź
dzid3c
47
Centurion

A czy autor może podać specyfikację sprzętu na którym testował grę? Jestem bardzo ciekaw, skoro jeden tester (przykład z recenzji) miał problemy z wczytywanie sie map a drugi nie, to wina może leżeć po stronie mało wydajnego sprzętu, a nie optymalizacji.

15.04.2019 15:17
Archiminikleopotokiwiczanin
odpowiedz
2 odpowiedzi
Archiminikleopotokiwiczanin
12
Legionista

Biorąc pod uwagę fakt, że cyfry w tytule każdego kolejnego Anno sumują się do dziewiątki, możemy próbować przewidzieć przyszłość cyklu. Warianty związane z renesansem czy późnym średniowieczem właśnie uległy wyczerpaniu. Skończyły się też opcje pozwalające na umieszczenie akcji gry w latach 1400–1900

No chyba nie... Jak będą chcieli to mogą sobie nawet od nowa całą serię puścić, kwestia przestawienia dwóch cyfr w tytule:

Anno 1404 - Anno 1440
Anno 1503 - Anno 1530
Anno 1602 - Anno 1620
Anno 1701 - Anno 1710

post wyedytowany przez Archiminikleopotokiwiczanin 2019-04-15 15:19:37
15.04.2019 15:35
Novameh
odpowiedz
4 odpowiedzi
Novameh
38
Centurion

Widzę, że głównym mankamentem są kwestie techniczne, a sama struktura rozgrywki i gameplay jest bardzo dobry. Szkoda, że autor recenzji nie pokusił się o podanie konfiguracji sprzętowej na jakiej był ogrywany tytuł - zawsze byłby to jakiś punkt odniesienia.

Zarzut o długie loadingi w tego typu grze moim zdaniem jest nie na miejscu - taka jest specyfika tego gatunku gier. Mam nadzieje, że chociaż grałeś na dysku SSD ;P

post wyedytowany przez Novameh 2019-04-15 15:37:11
15.04.2019 15:51
Xartor
odpowiedz
Xartor
103
Konsul

Czekałem na to anno, dobrze że była otwarta beta. Miałem wrażenie że to po prostu drogi reskin za 250zł.

post wyedytowany przez Xartor 2019-04-15 15:52:11
15.04.2019 15:58
JanOnufry
odpowiedz
3 odpowiedzi
JanOnufry
6
Legionista

Czekam na połączenie Anno z Grand Strategy (a'la gry Pardoxu czy chociażby Total War). Chyba, że oczywiście istnieje już taka gra a mój ograniczony umysł nie wie o jej istnieniu.

15.04.2019 16:25
odpowiedz
Ryokosha
29
Generał

Ktoś wie o której godzinie premiera gry?

15.04.2019 19:06
odpowiedz
1 odpowiedź
Bartnikus
7
Legionista

Ja ogrywam Anno 1800 na GeForce 1060-6GB, Intel i5 4660k 3,4Ghz boost, 16 Gb RAM, ssd barracuda 420GB i gra śmiga w max detalach w 1080p, więc z optymalizacją nie jest najgorzej, jak dla mnie. Tylko loadingi potrafią chwilę trwać. A tak poza tym, to stare dobre Anno. Mi nie chodziło o rewolucję w serii, ale żeby po prostu tego nie spieprzyli i to właśnie dostałem. Dla mnie 9/10. Tylko ta cena...

15.04.2019 20:37
odpowiedz
1 odpowiedź
gerth
73
Pretorianin

Od czasu Cities Skylines i Europa Universalis IV świat innych gier przestał dla mnie istnieć.
Anno pogrywałem lata temu ale zawsze denerwowała mnie w tej grze ogromne uproszczenia, schematy i głupie bugi, zero strategii taka ładna niby-strategiczno-ekonomiczna gierka, zabijacz czasu, żadna strategia, przyjemna gierka dla 7-12 latków. Gdy nie ma odświeżonego Caesara/Pharaona można odpalić z nudów Anno.

post wyedytowany przez gerth 2019-04-15 20:38:19
15.04.2019 21:22
1
odpowiedz
damianyk
84
Konsul

Mnie też przeszkadza w tej grze brak jakiegoś przejrzystego budżetu, zestawienia wpływów i wydatków. Przez długi czas myślałem, że nie powinienem mieć więcej ludzi niż potrzebuję, a potem okazało się że generują oni dochód, nawet jeśli są bezrobotni. Druga sprawa to handel, jakoś tak dziwnie zrobiony, nie ma tam podanych cen towarów, trzeba ręcznie ustawiać co każdy statek ma przewozić, ile ich będzie itp. a tymczasem do moich portów wpływają statki AI i kupują co im się podoba, a ja nierzadko na tym tracę. Trzecia sprawa to ustalenie limitu przetwarzanych półproduktów. Np. chcę mieć w magazynie wełnę, ale nie mogę, bo cała produkcja wełny idzie od razu na przerób na koszule i żagle. Jedyną metodą zmiany tego stanu jest przeniesienie szwalni z dala od owczarni.

15.04.2019 21:57
Lukassuss
👍
odpowiedz
Lukassuss
64
Pretorianin

Gra jest miodna. W pełni tego słowa... Ma oczywiście swoje małe "ale" - jak np. wspomniany handel i dziwne wahania budżetu, ale nadal jest świetna...
Uwielbiam tą serię, zacząłem od 1701, ale uważam 1404 za niemal ideał. Zaś 1800 bierze wszystko co najlepsze z 1404 i daje sporo więcej... Nie mogłem się oderwać od bety (obu) grałem też podczas wczesnych testów technicznych. A przecież beta kończyła nam rozwój kiedy zaczynało się robić fajnie...

Na Anno-Union dziś dali newsa o Season Pass - coś o 3 częściach, podwodne odkrycia, ogrody botaniczne i coś w klimatach arktycznych, czyli słynne Przejście Północne... I upgrade pack dla tych co już kupili standard edition a chcą deluxe... super...
Będą dłuuugie, miłe wieczory...

16.04.2019 09:21
JezzTheLame
odpowiedz
1 odpowiedź
JezzTheLame
3
Junior
8.5

Blue Byte grałem już Settlers 1 i była zabawa. Zazwyczaj mają dobre gry, a seria Anno to porządna marka. Po graniu w betę daje 8-9/10, a jak tylko skończę robić poranną kawę kupuje Anno 1800. Polecam grę wszystkim fanom serii.

16.04.2019 10:22
pablo397
odpowiedz
pablo397
114
sport addicted

Ale bym sobie pograł w jakieś dlc do tej części dziejacy się w plowie XIX wieku w Chinach - idealny temat do tej czesci. Faktorie, koncesje, korupcja chińskich urzędników, chińskie sekty i bunty, japońscy piraci

16.04.2019 14:12
odpowiedz
luckymike11
8
Legionista

Jak miałbym porównać 1404 i 1800 to bym napisał: 1404 - Cadilac, 1800 - Ferrari.

16.04.2019 17:38
Lukdirt
odpowiedz
1 odpowiedź
Lukdirt
75
Senator
Image

Przesyłka do mnie dotarła ;)
Gra już mi się ściąga z Uplay'a.

17.04.2019 12:44
odpowiedz
marvelhero
0
Chorąży

Mam nadzieje że steam padnie i skończy wszystko i będzie spokój.

17.04.2019 20:49
Taiczo84
odpowiedz
2 odpowiedzi
Taiczo84
79
Pretorianin

Kupię jak cena spadnie do mniej więcej 150zł-170zł.

19.04.2019 21:33
odpowiedz
Mizioł7
5
Junior

Moim zdaniem Ubi pokusi się o zupełnie inny klimat, a mianowicie o fantasy. Było już średniowiecze, była przyszłość, był renesans i barok, była przyszłość, a teraz mamy Piękną Epokę. Były więc realia historyczne i fantastycznonaukowe to pewnie teraz czekać nas będą realia fantasy. Ale biorąc pod uwagę zakończenie (którego nie zdradzę) tej jakże pięknej gry prawdopodobnie jeszcze w XIX i XX wieku pozostaniemy. A to jak najbardziej popieram.

20.04.2019 09:33
Lateralus
1
odpowiedz
3 odpowiedzi
Lateralus
85
Last Of The Wilds

Troche dziwne i śmieszne że wszystko musi byc w tej grze w kwadracie, prostokątach, drogi na krzyż... Żadnych łuków, rond, nierówności itd.

29.05.2019 20:11
odpowiedz
marandile
1
Junior

Planuję kupić za kilka miesiecy gdy gra stanieje. Zapowiada się bardzo obiecująco - wszystkie dotychczasowe części osadzone w przeszłości były moim zdaniem rewelacyjne - rozbudowana ekonomia, rozwój, planowanie miasta, no i piekne widoki - czyli wszystko co mi do szczescia potrzeba ;)
Wiemy wszyscy, ze konwencja nazywania nowych czesci to suma cyfr w roku rowna 9, ale uwazam, ze takie np. Anno 1908 (suma cyfr 2x9=18) byłoby hitem, i mam nadzieje ze twórcy rozważą złamanie swojej zasady :)

06.07.2019 19:13
odpowiedz
BlackieLove
1
Junior

[link]

06.07.2019 19:14
Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze