Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 27 lipca 2011, 13:51

autor: Krystian Smoszna

Fan black metalu i szeroko rozumianych gier akcji. Kocha Dooma miłością prawdziwą.

Plebiscyt na gry dekady - rok 2002

Od dłuższego czasu w naszej Encyklopedii widoczny jest specjalny przycisk, za pomocą którego możecie nominować wybrane tytuły do plebiscytu na najlepsze gry dziesięciolecia. Trwająca od kilku miesięcy zabawa powoli wkracza w decydującą fazę.

Od dłuższego czasu w naszej Encyklopedii widoczny jest specjalny przycisk, za pomocą którego możecie nominować wybrane tytuły do wielkiego plebiscytu na najlepsze gry dziesięciolecia. Trwająca od kilku miesięcy zabawa powoli wkracza w decydującą fazę, dlatego też postanowiliśmy przybliżyć Wam najciekawsze, naszym zdaniem, produkcje i pomóc w dokonaniu ewentualnego wyboru. Pamiętajcie, że do drugiego etapu zakwalifikuje się tylko sto gier i to od Was zależy ostateczny kształt listy.

Na początek kilka podstawowych zasad. W naszej zabawie mogą brać udział wyłącznie aktywni użytkownicy serwisu, a więc tacy, którzy posiadają konto (darmowa rejestracja tutaj). Każdy może nominować do drugiego etapu dowolną liczbę tytułów z lat 2001 – 2010. Aby to zrobić, należy odnaleźć grę w Encyklopedii i kliknąć na czerwonym przycisku „Nominuj ten tytuł”. Jeden głos daje jeden punkt – w wielkim finale weźmie udział dziesięć produkcji z każdego roku, które zdobyły największą liczbę punktów. Aktualne wyniki można podejrzeć na stronie plebiscytu, zlokalizowanej w tym miejscu.

Poprzednie artykuły

2002

Battlefield 1942 – Trudno w to uwierzyć, ale w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku szwedzkie studio DICE specjalizowało się głównie w produkcji wirtualnych pinballi i wyścigów samochodowych. Od 2002 roku dla deweloperów ze Sztokholmu rozpoczęła się nowa era – era Battlefielda. W odróżnieniu od innych pierwszoosobowych strzelanin ta położyła nacisk na działanie w grupie – wprowadziła również podział na klasy, który stał się elementem charakterystycznym dla wszystkich odsłon cyklu. Seria jest z powodzeniem kontynuowana do dziś (na horyzoncie pojawiła się już pełnoprawna „trójka”), a w przyszłym roku będzie obchodzić dziesiątą rocznicę istnienia.

Dungeon Siege – kolejny przedstawiciel klasyki, który stał się sprawcą narodzin zupełnie nowej serii. Dungeon Siege Chrisa Taylora (człowieka odpowiedzialnego za powstanie Total Annihilation) odświeżyło koncepcję Diablo i znacznie ją usprawniło. Najlepszym tego przykładem jest możliwość formowania drużyny, której każdy członek może być kontrolowany przez użytkownika lub innych graczy w trybie multiplayer. Oczywiście rdzeń rozgrywki pozostał niezmieniony, dlatego zabijamy tysiące potworów, wypełniamy zadania i zbieramy cenne przedmioty. A to wszystko podane we w pełni trójwymiarowej i bardzo ładnej, jak na ówczesne standardy, oprawie.

Gothic II – kolejna odsłona cyklu nastawionych na akcję RPG, która po niezwykle udanej pierwszej części zyskała w Polsce ogromną rzeszę fanów. Zniszczenie Śniącego nie zlikwidowało wszystkich problemów w Khorinis – nowym zagrożeniem stały się smoki, wezwane przez mityczną istotę tuż przed jej śmiercią. Drugie dzieło firmy Piranha Bytes zaskakiwało fantastycznie zrealizowanym, otwartym światem, znacznie większą niż w pierwowzorze swobodą i niebanalną warstwą fabularną. Jeśli dorzucimy do tego pierwszorzędny, trudny do podrobienia klimat, nie powinniśmy się dziwić, że to właśnie Gothic II jest aktualnym liderem w swojej kategorii.