Technologie Tanie i polecane Porady PC Windows Konsole Telefony Technika
Technologie 18 listopada 2022, 14:37

Bartini Berijew VVA-14 – trochę poduszkowiec, trochę samolot. 10 najdziwniejszych samolotów w historii

Samoloty to jeden z najbardziej użytecznych i niezwykłych wynalazków w historii cywilizacji. Zlikwidował bariery w podróżowaniu i pozwala spojrzeć na świat z zupełnie innej perspektywy – nad chmurami. Oto 10 niezwykłych samolotów w historii techniki.

Bartini Berijew VVA-14 – trochę poduszkowiec, trochę samolot

Fot. Alan Wilson/Creative Commons - 10 najdziwniejszych, najbardziej niezwykłych samolotów w historii - dokument - 2022-11-28
Fot. Alan Wilson/Creative Commons
  1. Rok wprowadzenia do użytku / powstania prototypu: 1972
  2. Pochodzenie: Związek Radziecki
  3. Producent: Berijew
  4. Dlaczego ten samolot jest niezwykły: poduszkowco-samolot

Pozostałości jedynego ocalałego egzemplarza VVA-14 w moskiewskim muzeum przypominają skamieniałego, rannego ptaka z odchylonymi na bok skrzydłami – albo żółwia – zależnie od której strony się patrzy. Z usuniętymi skrzydłami, uszkodzony, w niczym nie przypomina on potężnej maszyny zdolnej do operowania z wody i będącej połączeniem poduszkowca i samolotu. Bartini Berijew VVA-14 powstał na początku lat 70. XX wieku z przeznaczeniem do niszczenia amerykańskich okrętów podwodnych przenoszących pociski balistyczne Polaris. Był generalnie amfibią startującą i lądującą na wodzie lub lądzie, mogącą osiągać wysokość przelotową normalnych samolotów, ale także wykorzystywać efekt przypowierzchniowy i poruszać się jak poduszkowiec tuż nad powierzchnią wody. Czyniło go to wtedy niewykrywalnego dla radarów przeciwnika i umożliwiało atak z bliższej odległości.

Docelowa wersja miała przenosić osiem pocisków przeciwokrętowych lub alternatywny ładunek bomb lub torped. Powstał tylko jeden egzemplarz VVa-14, który łącznie wykonał 107 lotów testowych. Wyposażony był w dwa główne silniki, ale planowano montaż aż dwunastu dodatkowych, do dodałoby maszynie właściwości VTOL – skróconego startu i lądowania. Po śmierci konstruktora w 1974 rozwój projektu znacznie zwolnił, aż w końcu został skasowany. Prototyp zdecydowano się przekazać do muzeum – w trakcie transportu został on jednak uszkodzony, a szkód nigdy nie usunięto.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Autor tekstów. Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Gracz od czasów świetności Amigi. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu recenzji i publicystki GOL-a. Czasem pisze też o filmach i technologii. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

Czemu po niebie nie latają samoloty z napędem jądrowym?
Czemu po niebie nie latają samoloty z napędem jądrowym?

Łodzie podwodne czy lotniskowce z napędem jądrowym nie są dziś niczym niezwykłym, ale czy wiecie, że dawniej amerykańscy i rosyjscy wojskowi pracowali nad „atomowymi samolotami”?

MiG-29 - czym jest i co potrafi
MiG-29 - czym jest i co potrafi "polski" samolot z ZSRR?

Ostatnio głośno się zrobiło o polskich MiG-ach-29. Przedstawiamy Wam więc krótką charakterystykę tej już nie tak nowoczesnej maszyny i opisujemy, czego można spodziewać się po samolotach używanych w Polsce od 33 lat.

10 najdziwniejszych i najbardziej wyjątkowych śmigłowców w historii
10 najdziwniejszych i najbardziej wyjątkowych śmigłowców w historii

Może to samoloty są głównymi bohaterami historii lotnictwa i to o nich najwięcej wiemy, ale śmigłowce wcale nie są mniej ważne czy mniej istotne. Oto 10 wyjątkowych maszyn, które mocno namieszały w świecie techniki.