Technologie Tanie i polecane Porady PC Windows Konsole Telefony Technika
Technologie 18 listopada 2022, 14:37

SNECMA C.450 Coléoptere – (nie) latający dzwon. 10 najdziwniejszych samolotów w historii

Samoloty to jeden z najbardziej użytecznych i niezwykłych wynalazków w historii cywilizacji. Zlikwidował bariery w podróżowaniu i pozwala spojrzeć na świat z zupełnie innej perspektywy – nad chmurami. Oto 10 niezwykłych samolotów w historii techniki.

SNECMA C.450 Coléoptere – (nie) latający dzwon

Fot. US NAvy - 10 najdziwniejszych, najbardziej niezwykłych samolotów w historii - dokument - 2022-11-28
Fot. US NAvy
  1. Rok wprowadzenia do użytku / powstania prototypu: 1959
  2. Pochodzenie: Francja
  3. Producent: SNECMA / Nord Aviation
  4. Dlaczego ten samolot jest niezwykły: latający silnik bez skrzydeł

SNECMA C.450 Coléoptere to jeden z przystanków w historii na drodze do stworzenia samolotu wojskowego zdolnego do pionowego startu i lądowania, co wyeliminowałoby konieczność używania łatwych do zniszczenia pasów startowych. Ostatecznie ta sztuka udała się Anglikom i ich Harrierowi, ale wcześniej samolot typu VTOL był testowany w wielu innych krajach. Francuzi postawili na konstrukcję bezskrzydłową, przypominającą bardziej latający dzwon, bo kabina pilota umieszczona była nad ogromnym silnikiem, a samolot na kołach stał skierowany kokpitem w górę, niczym rakieta. Fotel pilota obracał się zależnie od położenia samolotu, tak, by pilot zawsze był skierowany w kierunku lotu.

Ogromny silnik wprawdzie zapewniał dostateczną moc do pionowego startowania, ale problemem było płynne przechodzenie w fazę lotu poziomego. Ponadto Coléoptere miał tendencję do wpadania w korkociąg podczas zawisu, a sterowanie nie pozwalało na precyzyjne pilotowanie podczas fazy lądowania. Osiem lotów testowych zakończyło się sukcesem, ale przy dziewiątym, podczas przechodzenia w lot poziomy, samolot był zbyt wolny, by utrzymać wysokość i zaczął zachowywać się w nieprzewidywalny sposób. Pilot katapultował się na wysokości 150 metrów, a prototyp został bezpowrotnie zniszczony. Na kolejny nie otrzymano funduszy, ale przedziwny kształt SNECMA C.450 Coléoptere przykuł uwagę i zachęcił do testowania takiej technologii w innych krajach, co zaowocowało m.in. „latającą beczką” w USA.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Autor tekstów. Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Gracz od czasów świetności Amigi. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu recenzji i publicystki GOL-a. Czasem pisze też o filmach i technologii. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

Czemu po niebie nie latają samoloty z napędem jądrowym?
Czemu po niebie nie latają samoloty z napędem jądrowym?

Łodzie podwodne czy lotniskowce z napędem jądrowym nie są dziś niczym niezwykłym, ale czy wiecie, że dawniej amerykańscy i rosyjscy wojskowi pracowali nad „atomowymi samolotami”?

MiG-29 - czym jest i co potrafi
MiG-29 - czym jest i co potrafi "polski" samolot z ZSRR?

Ostatnio głośno się zrobiło o polskich MiG-ach-29. Przedstawiamy Wam więc krótką charakterystykę tej już nie tak nowoczesnej maszyny i opisujemy, czego można spodziewać się po samolotach używanych w Polsce od 33 lat.

10 najdziwniejszych i najbardziej wyjątkowych śmigłowców w historii
10 najdziwniejszych i najbardziej wyjątkowych śmigłowców w historii

Może to samoloty są głównymi bohaterami historii lotnictwa i to o nich najwięcej wiemy, ale śmigłowce wcale nie są mniej ważne czy mniej istotne. Oto 10 wyjątkowych maszyn, które mocno namieszały w świecie techniki.