Technologie Tanie i polecane Porady PC Windows Konsole Telefony Technika
Technologie 18 listopada 2022, 14:37

PZL M-15 Belfegor – postrach rolników z Polski. 10 najdziwniejszych samolotów w historii

Samoloty to jeden z najbardziej użytecznych i niezwykłych wynalazków w historii cywilizacji. Zlikwidował bariery w podróżowaniu i pozwala spojrzeć na świat z zupełnie innej perspektywy – nad chmurami. Oto 10 niezwykłych samolotów w historii techniki.

PZL M-15 Belfegor – postrach rolników z Polski

Fot. Dariusz Matusiak - 10 najdziwniejszych, najbardziej niezwykłych samolotów w historii - dokument - 2022-11-28
Fot. Dariusz Matusiak
  1. Rok wprowadzenia do użytku / powstania prototypu: 1976
  2. Pochodzenie: Polska
  3. Producent: WSK Mielec
  4. Dlaczego ten samolot jest niezwykły: dwupłatowiec z napędem odrzutowym

Belfegor, czyli upiór Luwru - tak określił polski samolot rolniczy na salonie w Paryżu Andrzej Abramowicz – lotnik i pilot doświadczalny. M-15 rzeczywiście nie należy do najbardziej smukłych i urokliwych maszyn, a poza tym wyróżnia go jeszcze inna wyjątkowa cecha. To jeden z dwóch na świecie i jedyny wśród samolotów rolniczych dwupłatowiec z silnikiem odrzutowym! Konstrukcja nie jest stricte polska, bo zaprojektował ją radziecki inżynier Izmajłow. W ramach wspólnoty RWPG to polski przemysł lotniczy miał zajmować się maszynami rolniczymi, dlatego produkcję skierowano do zakładów WSK Mielec. Od pierwszych prototypów samolot cierpiał na sporo problemów przez samo połączenie silnika odrzutowego z delikatną konstrukcją dwupłata.

Z planów zamówienia aż 3000 egzemplarzy ostatecznie wyprodukowano tylko 175 sztuk. Związek Radziecki był rozczarowany własnościami pilotażowymi, zwłaszcza bardzo powolną reakcją na zmianę ciągu, co było niebezpieczne przy omijaniu przeszkód. Stateczność i zwrotność samolotu dodatkowo pogarszały zbiorniki na nawozy. Do tego doszedł jeszcze kryzys paliwowy w latach 70., a Belfegor spalał na godzinę ok. 600 litrów benzyny – prawie cztery razy więcej od Ana-2 czy Dromadera. M-15 był błędną konstrukcją od pierwszych szkiców na stole projektowym – potężny silnik odrzutowy po prostu nie nadaje się dla maszyn rolniczych, które z założenia mają latać bardzo wolno i być zwrotne. Niszczejący egzemplarz PZL M-15 Belfegor możecie obejrzeć w krakowskim Muzeum Lotnictwa.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Autor tekstów. Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Gracz od czasów świetności Amigi. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu recenzji i publicystki GOL-a. Czasem pisze też o filmach i technologii. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

Czemu po niebie nie latają samoloty z napędem jądrowym?
Czemu po niebie nie latają samoloty z napędem jądrowym?

Łodzie podwodne czy lotniskowce z napędem jądrowym nie są dziś niczym niezwykłym, ale czy wiecie, że dawniej amerykańscy i rosyjscy wojskowi pracowali nad „atomowymi samolotami”?

MiG-29 - czym jest i co potrafi
MiG-29 - czym jest i co potrafi "polski" samolot z ZSRR?

Ostatnio głośno się zrobiło o polskich MiG-ach-29. Przedstawiamy Wam więc krótką charakterystykę tej już nie tak nowoczesnej maszyny i opisujemy, czego można spodziewać się po samolotach używanych w Polsce od 33 lat.

10 najdziwniejszych i najbardziej wyjątkowych śmigłowców w historii
10 najdziwniejszych i najbardziej wyjątkowych śmigłowców w historii

Może to samoloty są głównymi bohaterami historii lotnictwa i to o nich najwięcej wiemy, ale śmigłowce wcale nie są mniej ważne czy mniej istotne. Oto 10 wyjątkowych maszyn, które mocno namieszały w świecie techniki.