Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 20 listopada 2015, 16:30

Gangstar. Jak skończyli konkurenci GTA?

Olbrzymia popularność cyklu Grand Theft Auto sprawiła, że nie brak naśladowców, którzy chcieliby powtórzyć sukces finansowy gier studia Rockstar North. Sprawdzamy, jak poradzili sobie na przestrzeni lat najgroźniejsi rywale gangsterskiej serii.

Gangstar

Gangstar: Crime City (2006) - 2015-11-20
Gangstar: Crime City (2006)

Produkowana przez Gameloft seria Gangstar jest jednym z najpopularniejszych „klonów GTA” na świecie, mimo że wielu zaprawionych w bojach graczy nie ma pojęcia o jej istnieniu. Wynika to z faktu, że zapoczątkowany w 2006 roku cykl zadomowił się wyłącznie na platformach mobilnych, zaczynając od telefonów wykorzystujących technologię Java, aktualnie zaś ciesząc się uznaniem użytkowników urządzeń wyposażonych w systemy operacyjne z rodziny Android oraz iOS. Pierwsze dwie części serii, Gangstar: Crime City oraz wydane w 2008 roku Gangstar 2: Kings of L.A., wzorowano na pierwszych, dwuwymiarowych odsłonach cyklu Grand Theft Auto, w których akcja przedstawiona została z lotu ptaka.

Gangstar: West Coast Hustle (2009) - 2015-11-20
Gangstar: West Coast Hustle (2009)

Część trzecia, Gangstar: West Coast Hustle z 2009 roku, oferowała już w pełni trójwymiarowy świat, stylistycznie bardzo podobny do gier Rockstar North z ery PlayStation 2. Również mechanizmy rządzące rozgrywką mocno czerpały z tego źródła. Wydane rok później Gangstar: Miami Vindication dodało możliwość używania łodzi, helikopterów i motorów, Gangstar Rio: City of Saints z 2011 roku podrasowało oprawę graficzną, natomiast najnowsza jak dotąd odsłona, Gangstar Vegas z 2013 roku, okazała się nieznacznym krokiem wstecz dla całego cyklu. Cyklu, który wprawdzie nigdy jakościowo nawet nie zbliżył się do gatunkowej czołówki, ale dzięki skupieniu się na rynku mobilnym, na którym konkurencja pojawiła się dopiero lata później, odniósł całkiem spory sukces.

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, zaś w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

Siedem klonów GTA tak złych, że goni je policja
Siedem klonów GTA tak złych, że goni je policja

Wiemy dobrze, jak dobrze sprzedaje się GTA. Nic dziwnego, że wielu chciało stworzyć własny przebój w tym samym stylu. Niestety, wielu poległo próbując.