Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Publicystyka

Publicystyka 20 października 2014, 15:14

autor: Pawlik

Nadużywający sarkazmu geek, miłośnik siłowni i rysownik komiksowych pasków.

Największe przejęcia w branży gier - nie tylko Microsoft i Minecraft

Największe firmy w branży elektronicznej rozrywki są w stanie wydać naprawdę sporo pieniędzy na zakup mniejszych podmiotów, które następnie pomagają im w walce z konkurencją. Minecraft jest tego najlepszym przykładem.

W połowie września stała się rzecz niesłychana Microsoft, zwany gigantem z Redmond, zakupił za oszałamiającą sumę 2,5 miliarda dolarów firmę Mojang AB, mającą na koncie bardzo popularną grę Minecraft oraz jej liczne konwersje. Jest to zaiste frapująca wiadomość, biorąc pod uwagę zaledwie jeden projekt szwedzkiego dewelopera, a także ciężki do przeoczenia fakt, że jest to kwota astronomiczna! A już na pewno, jeśli porównamy wydatek do innych znamiennych zakupów w branży. Zebraliśmy dla Was dziesięć największych, najciekawszych i najistotniejszych przejęć w historii gier wideo, pamiętając naturalnie o tematycznej różnorodności. Będą więc korporacje wciągające pod skrzydła mniejsze studia w ilościach hurtowych, niespodziewane przejęcia finansowe istotnych dla gamingu wynalazków, fuzje przedsiębiorczych gigantów, a nawet kosztowne wpadki i katastrofy ekonomiczne. Dla Waszej wygody postanowiliśmy także przeliczać starsze kwoty na wartości zbliżone czasom dzisiejszym, z uwzględnieniem inflacji (znajdziecie je w nawiasach obok podawanych funduszy). Zapraszamy więc do lekkiej, choć najeżonej intrygującymi detalami lektury, która powinna przypaść do gustu nie tylko zatwardziałym ekonomistom i studentom zarządzania.

Dlaczego Minecraft odcina się od Notcha – ojca kultowej gry?
Dlaczego Minecraft odcina się od Notcha – ojca kultowej gry?

Wygląda na to, że Microsoft nie chce mieć nic do czynienia z kontrowersyjnym ojcem Minecrafta. Czy rzeczywiście powodem jest kilka niepoprawnych politycznie tweetów?

Komentarze Czytelników (22)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
20.10.2014 15:19
jaalboja
35
Generał

Przykre jak od czasów gdzie studio sprzedawało swoją grę wydawcom przeszlismy do czasów kiedy korporacje kupują sobie studia na własność.

Chore czasy gdzie korporacje robią co chcą.

20.10.2014 15:24
U.V. Impaler
odpowiedz
U.V. Impaler
178
Hurt me plenty

GRYOnline.plRedaktor naczelny

Wiesz, że gdyby nie było takich przejęć, Blizzard nigdy nie zrobiłby pierwszego WarCrafta?

20.10.2014 15:30
Irek22
📄
odpowiedz
Irek22
98
Grzeczny już byłem

Jakim cudem pisząc nt. największych przejęć w branży gier komputerowych i video i poświęcając osobną stronę EA można nie napisać o BioWare, które EA w 2007 r. kupiło za 800 mln $? 800 mln $ - więcej niż EA dało za PopCap oraz dużo więcej niż w sumie dało za Westwood i Maxis.
Albo to zwykłe przeoczenie albo niektórzy chyba nadal żyją w błogim przeświadczeniu, że BioWare to wciąż niezależne studio, które tylko sprzedaje swoje projekty/produkty wybranym wydawcom. Dla tych drugich mam niemiłą wiadomość - od końca 2007 r. BioWare to jest wewnętrzne studio Electronic Arts, które tylko i wyłącznie z przyczyn marketingowych oficjalnie nie nazywa się "EA BioWare".

20.10.2014 15:39
odpowiedz
lordpilot
155
Senator

@Irek22,

BioWare to jest wewnętrzne studio Electronic Arts, które tylko i wyłącznie z przyczyn marketingowych oficjalnie nie nazywa się EA BioWare.

^^ Może dlatego, że nazywa się BioWare A Division of EA (dawniej BioWare Corp.) ? Wystarczy Irku zerknąć na ich stronę, zamiast toczyć pianę ;-).

Generalnie jednak, czy się to studio lubi czy nie, to (chyba po raz pierwszy) się z Tobą zgadzam. Choć raz nie napisałeś głupoty, tylko coś co ma "ręce i nogi" - gość, który pisał artykuł ewidentnie zaspał, no wstyd po prostu :/ To było jedno z większych przejęć (uzupełnię tylko, że EA razem z BioWare kupiło nieistniejące już Pandemic Studios) w branży, absolutny fail, że w tekście nie ma o tym słowa...

20.10.2014 15:39
Krecik1218
odpowiedz
Krecik1218
81
Pretorianin

A gdzie studio DICE którego większość udziałów wykupiło EA? Myślicie, że skąd niedopracowany BF4, masa DLC i cała ta polityka odgrzewania kotleta wzorująca się na Activision i ich COD?

20.10.2014 15:45
U.V. Impaler
odpowiedz
U.V. Impaler
178
Hurt me plenty

GRYOnline.plRedaktor naczelny

Faktycznie, gdzieś w tym wszystkim zgubiło się BioWare. Wybaczcie :)

21.10.2014 09:59
Dead Men
odpowiedz
Dead Men
119
Generał

Ogolnie nie wiadomo co przejał GEARBOX bo jak pamiętam kiedy przejeli prawa to mówiono iż przejeli je tylko do DNF aby go ukończyć. A teraz kiedy APOGGE chciało wydac tą popierdółke DN MASS DESTRUCTION czy jakoś tak to GEARBOX zablokował bo on ma prawado całego uniwersum DUKE NUKEM i się sądzą. Oby się GEARBOX przeliczył to ostatnio przeginają a tak BTW co się stało z HOMEWORLD HD premiera miała być w tym roku nawet kolekcjonerki pokazywali a tu cisza.

21.10.2014 10:54
odpowiedz
wontzki
10
Legionista

Oddałbym cztery (identyczne) assassin creedy, dwa far cry, 8 call of duty, 2 simsy, Kilkadziesiąt fif, nba i czego tam jeszcze za kontynuacje Dawn of War oraz oczywiście Darksiders.

21.10.2014 12:07
Pan Dzikus
odpowiedz
Pan Dzikus
139
Generał

Gdy duży wydawca przejmuje małego czy średniego producenta to z reguły ów producent robi coraz to gorsze gry aż w końcu znika ze sceny. Tak było z Westwood Studios, Rare, Bullfrog, Criterion Games itd. Jedynie studia przejęte przez Sony trzymają poziom.

"A to, warto pamiętać, dało nam przecież takie klasyki, jak Half-Life."

Gearbox nie zrobił Half-Life. Zrobił jedynie port na PS2 i trzy dodatki.

21.10.2014 12:17
odpowiedz
wcogram
98
Generał

The Walt Disney Company - to jeszcze przecież MARVEL.

21.10.2014 12:31
odpowiedz
Nikser
27
Pretorianin

Krecik1218 bf4 był niedopracowany ale teraz pyka sie całkiem przyzwoicie

21.10.2014 13:17
odpowiedz
zanonimizowany779578
88
Generał

dzięki temu że sega ma relic to może kiedyś doczekamy się warhammer 40k total war.

21.10.2014 15:07
k8vt800
odpowiedz
k8vt800
76
Pretorianin

Rare - czy to nie ci od Battletoads na NESa? :D ile ja nerwów straciłem i padów natłukłem przy tej serii, która moim zdaniem wyciskała wszystkie soki z 8 bitów. Haha jak to piszę, słyszę muzykę z menu - mogliby stworzyć jakąś nową odsłonę na podstawie tej marki jak i Double Dragon.

21.10.2014 17:50
Kerth
odpowiedz
Kerth
115
Solid Snake

wcogram -> O ile mi wiadomo to Marvel jest własnością Disneya, a nie na odwrót. Radzę zaktualizować informacje i nie pisać głupot.

21.10.2014 19:38
Krecik1218
odpowiedz
Krecik1218
81
Pretorianin

@Nikser

Grało się przyzwoicie nawet zaraz po premierze (przynajmniej mi) ale między tym jak gra się w BF4 a jak grało się w BF2 jest ogromna różnica. BF4 to taka zwykła gra która daje frajdę ale łatwo ci się może znudzić i nie będzie ci się chciało do niej wracać. BF2 miał to "coś", własną duszę, od tej gry nie można było się oderwać. Była czymś całkowicie oryginalnym na rynku a każda runda dostarczała niesamowitych wrażeń i poczucia, że uczestniczymy w wielkiej operacji, będąc częścią zgranej drużyny (mimo, iż grało się na publiku). A dzisiejsze BF'y to zwykłe strzelanki, zrób sobie chwile przerwy a nie wrócisz do tej gry bo na rynku jest masa innych które dadzą ci podobne doznania. To już nawet krytykowany za brak nawiązań do klasyki Bad Company 2 był ciekawszy.

21.10.2014 19:55
ttwizard
odpowiedz
ttwizard
152
AzoriuS

Blizzard mocno stracił na swojej inwencji twórczej po fuzji z Activision. Ciągle to samo i to nie na poziomie, na którym nas zamieć przyzwyczajała. Przykład na to jak zmiany korporacyjne wpływają negatywnie na działanie niektórych firm. Oczywiście nie zawsze to się dzieje.

21.10.2014 20:23
odpowiedz
Invader01
96
Konsul

Pamiętam jeszcze, jak przy fuzji Blizzardu z Activision obiecywali, że nie będzie to miało żadnego wpływu na gry. Poziom kolejnych dodatków do WoW'a, wydawanie popierdółek i ogólne płynięcie z prądem rynku raczej świadczą przeciwnie. Przykro patrzeć, jak taka firma przystosowuje się jak tylko może do branży, w której sama jeszcze kilka lat temu wyznaczała standardy.

21.10.2014 20:46
odpowiedz
Emoniusz
17
Legionista

Jak już cały czas mówicie o cenie Minecrafcie , to najciekawszą rzeczą jest to , że to chyba jedyna gra która drożeje

21.10.2014 21:24
odpowiedz
a2555555
1
Junior

"Przykład Minecrafta jest tego najlepszym przykładem"
...brawo Panie redaktorze :)

22.10.2014 12:18
moro.
odpowiedz
moro.
88
Pretorianin

Aż się człowiekowi smutno robi, jak pomyśli ile niesamowitych firm już nie istnieje. :(

22.10.2014 13:03
CzarnyPiotrus!
😊
odpowiedz
CzarnyPiotrus!
97
!

Ja bym dodał jeszcze Ubisoft który przejął studio 3DO to od Herosów no i jak również fuzję Namco i Bandai oraz fuzję Square Enix z Eidos :)

22.10.2014 16:59
odpowiedz
Sycho141
41
Pretorianin

Czemu nie ma zakupów Nintendo?

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze