Wyszukiwarka gier
Penumbra: Czarna plaga

Penumbra: Czarna plaga

PC

Penumbra: Black Plague

po premierze

Data wydania: 12 lutego 2008

Przygodowe, FPP, Survival horror, Horror, Indie, Przygodowe gry akcji, Singleplayer

Penumbra: Black Plague jest grą przygodową utrzymaną w konwencji horroru, w której akcję obserwujemy z perspektywy pierwszej osoby. Jest to sequel, a zarazem zakończenie opowieści rozpoczętej w Penumbra: Overture.

8.1

GRYOnline

8.4

Gracze

9.4

Steam

OCEŃ
Oceny

Penumbra: Black Plague, w polskiej wersji znana jako Penumbra: Czarna Plaga, to przygodowa gra akcji będąca kolejną częścią serii survival horrorów, za których produkcję odpowiada niezależne szwedzkie studio Frictional Games. Wydaniem gry zajęła się firma Paradox Interactive. Twórcy początkowo planowali uczynić z Penumbry trylogię, jednak pomysł został ostatecznie zarzucony. Mimo to trzeci epizod – Penumbra: Requiemukazał się w tym samym roku, jednak tylko jako rozszerzenie do Black Plague.

Fabuła

Gra stanowi bezpośrednią kontynuację historii zaprezentowanej w pierwszym tytule. Tę część rozpoczyna krótka wstawka, w której główny bohater – Philip – pisze wiadomość do nieznanej nam osoby, przybliżając swoją wyprawę oraz dokonane odkrycia. List stanowi opis najważniejszych zdarzeń zaprezentowanych w pierwszym epizodzie. Zakończenie Penumbry: Overture jest bardzo niepokojące. Trafiając do jednego z kolejnych podziemnych korytarzy, główny bohater dostrzega na jego końcu tajemniczą istotę. Postać obserwuje go z oddali, a protagonista nie ma pojęcia, z kim lub czym dokładnie ma do czynienia. Po chwili gasną światła, a Philip zostaje ogłuszony.

Czytaj więcej

Gry z serii

Penumbra: Czarna plaga
Penumbra: Czarna plaga

2GRY

Gry z serii Penumbra

Gry z serii Penumbra

Publicystyka

8.0
bardzo dobra

Recenzja GRYOnline

Penumbra: Czarna plaga

Małe studio pokazało, że potrafi straszyć i to w bardzo dobrym stylu. Czarna Plaga kończy historię, którą znamy z poprzedniej odsłony.

Penumbra: Czarna plaga - recenzja gry
Recenzujący:
Adrian Stolarczyk
Platforma:
PC Windows PC Windows
Data recenzji:
16 czerwca 2008

Wiadomości

Najlepsze modyfikacje (17/02/2013) - m.in. gmDoom, Clash of Kings, Unleashed Project i Medieval Conquests

W najnowszym przeglądzie modów omawiamy takie projekty przeznaczone do takich gier jak Sonic Generations, Garry’s Mod, Portal 2, Mount & Blade: Warband, Napoleon: Total War czy Sid Meier's Civilization IV: Colonization.

gry

Adrian Werner

25 marca 2013

Najlepsze modyfikacje (17/02/2013) - m.in. gmDoom, Clash of Kings, Unleashed Project i Medieval Conquests

Chiński trop nowej gry twórców Amnesia: Mroczny Obłęd

Next Frictional Game - tak zatytułowana została zagadkowa strona w Internecie, która najprawdopodobniej zwiastuje nową grę twórców serii Penumbra. Deweloperzy ze szwedzkiego studia Frictional Games nie pozostawiają wątpliwości, że będzie to ich kolejny horror.

gry

Aleksander Kaczmarek

10 lutego 2012

Chiński trop nowej gry twórców Amnesia: Mroczny Obłęd

Nowy tytuł producenta gry Amnesia: The Dark Descent pojawi się również na konsolach

Przedstawiciel Frictional Games, odpowiadającego za grę Amnesia: The Dark Descent, zdradził plany studia na najbliższe lata oraz odniósł się do ewentualnej produkcji gier na konsole.

gry

Michał Kułakowski

10 września 2011

Nowy tytuł producenta gry Amnesia: The Dark Descent pojawi się również na konsolach

Amnesia: The Dark Descent sukcesem finansowym

Frictional Games, studio deweloperskie, którego członkowie najlepiej znani są z serii horrorów Penumbra, należy ostatnio do jednych z najbardziej wylewnych w świecie gier wideo. Po ponad miesiącu, na specjalnym blogu, ponownie podzieliło się ono przemyśleniami na temat odbioru swojego najnowszego dzieła – Amnesia: The Dark Descent.

gry

Jakub Wencel

26 października 2010

Amnesia: The Dark Descent sukcesem finansowym

Osiem nowych tytułów w Extra Klasyce

Dzięki staraniom firmy CD Projekt, na terenie całego kraju do sklepów powędrowały nowe odsłony gier z serii Extra Klasyka. Graczy, z nieco mniej zasobnym portfelem, powinien ucieszyć fakt, iż wśród ośmiu nowości, pojawiły się takie hity jak Stranglehold czy Supreme Commander: W obliczu wroga.

gry

Łukasz Kendryna

11 września 2009

Osiem nowych tytułów w Extra Klasyce

Gry Paradox Interactive za połowę ceny - King's Bounty: Legenda, Mount and Blade i inne

W ramach obchodów dziesiątej rocznicy powstania firmy Paradox Interactive wprowadzona w życie została specjalna, 50% promocja na gry popularnego producenta i wydawcy. Objęte zostały nią dwa wiodące serwisy cyfrowej dystrybucji – Steam oraz GamersGate.

gry

Piotr Doroń

21 lipca 2009

Gry Paradox Interactive za połowę ceny - King's Bounty: Legenda, Mount and Blade i inne

Seria Penumbra na Steamie nieprzyzwoicie tanio

Kontynuacja weekendowych promocji na Steamie – tym razem gratka dla miłośników przygodówek utrzymanych w konwencji horroru. Aż o 75% spadła cena złotej edycji Penumbra: Black Plague (zawiera dodatek Requiem) oraz Penumbra: Overture – nic, tylko kupować!

gry

Maciej Myrcha

7 czerwca 2009

Seria Penumbra na Steamie nieprzyzwoicie tanio

Frictional Games przedstawia pierwszy film z nowej gry

Szwedzka, niezależna firma Frictional Games, odpowiedzialna za cykl mrocznych przygodówek Penumbra, przedstawiła dziś krótki filmik oraz screeny ze swojego najnowszego dzieła. Gra ma być survival-horrorem z widokiem z oczu bohatera, a aktualny tytuł produkcji to Unknown.

gry

Wojciech Pisarski

1 kwietnia 2009

Frictional Games przedstawia pierwszy film z nowej gry

Wieści ze świata w telegraficznym skrócie (3 grudnia 2008)

W dzisiejszych „Wieściach ze świata w telegraficznym skrócie”: łatka do Far Cry 2, promocja na Good Old Games, Nintendo bez patentu na nazwę Wii Remote, premiera nowego oprogramowania do PlayStation 3, łączenie serwerów Age of Conan jeszcze przed świętami i inne. Życzymy miłej lektury.

gry

Piotr Doroń

3 grudnia 2008

Wieści ze świata w telegraficznym skrócie (3 grudnia 2008)

Wieści ze świata w telegraficznym skrócie (3 listopada 2008)

„Wieści ze świata w telegraficznym skrócie” to codzienna porcja krótkich doniesień z rynku elektronicznej rozrywki. Dzisiaj w menu: kolekcja gier z cyklu Penumbra, starsze produkcje Xbox Live Arcade z obsługą awatarów, Naruto z dodatkami i wersją demonstracyjną. Zapraszamy do lektury.

gry

Piotr Doroń

3 listopada 2008

Wieści ze świata w telegraficznym skrócie (3 listopada 2008)

Pliki do pobrania

Popularne pliki do pobrania do gry Penumbra: Czarna plaga.

Wszystkie pliki do pobrania

Kody i triki

Wymagania sprzętowe

Wymagania sprzętowe gry Penumbra: Czarna plaga:

PC Windows

PC / Windows

Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium III 1 GHz, 256 MB RAM, karta grafiki 32 MB (GeForce 3 Ti200 lub lepsza), Windows 2000/XP.

Dodatki

Lista dodatków do gry Penumbra: Czarna plaga:

Penumbra: Requiem

Penumbra: Requiem

PC

Dodatek

27 sierpnia 2008

Przygodowe

Dodatek do utrzymanej w konwersji horroru przygodówki Penumbra: Black Plague. Fabularnie stanowi on zwieńczenie całego cyklu. Ponownie musimy przemierzyć zakamarki opuszczonego kompleksu badawczego na Grenlandii po drodze spotkając dobrze znane z poprzednich epizodów postaci.

6.0

GRYOnline

5.3

Steam

6.6

Gracze

Penumbra: Requiem

Oceny gry

Średnie Oceny:

8.1

Ocena GRYOnline.pl

Średnia z 4 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.

Oceny Recenzentów i Expertów
8.4

Ocena Graczy

Średnia z 743 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.

9.4

Ocena STEAM

"Bardzo pozytywne"

Średnia z 2579 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.

Ocena STEAM
Oceń Grę

Oceny Recenzentów i Ekspertów

8.0
PC

Adrian Stolarczyk

Recenzent GRYOnline.pl

2008.06.16

Małe studio pokazało, że potrafi straszyć i to w bardzo dobrym stylu. Czarna Plaga kończy historię, którą znamy z poprzedniej odsłony.

9.0
1up
PC

1up

Ekspert

2016.12.21

Penumbra: Black Plague to genialny survival horror. Plusy... Trudno uwierzyć, ale ludzie z Frictional Games nie tylko zrealizowali moje nadzieje, ale sprawili też, że dzieło to przerosło moje najśmielsze oczekiwania. Poprzez umiejętne rozwinięcie fabuły i niezwykłe, dające do myślenia zakończenie stworzyli historię, która jest dla mnie narracyjną poezją. Dodając do tego niesamowite zaangażowanie z mojej strony oraz momenty, które zapadają w pamięć na długo, otrzymałem jedno z najciekawszych doświadczeń w grach. Oprócz stałego napięcia, jakie towarzyszy nam podczas przemierzania korytarzy, są tu też mocarne elementy zaskoczenia oraz sytuacje, w których musimy działać pod presją czasu. Wtedy to dopiero emocje sięgają zenitu. Ach, wciąż nie zapomnę mojego pierwszego spotkania z Tuurngait. Klimat gry to absolutny majstersztyk! Równie dobrze zapamiętam te jakże charakterystyczne lokacje. W odniesieniu do wcześniejszej odsłony, dużo bardziej urozmaicone. Eliminując toporne posługiwanie się orężem oraz wprowadzając pełniejszą interakcję z przedmiotami, uzyskano sterowanie niemal idealne. Twórcy ponownie uraczyli nas świetnymi łamigłówkami. Pozytywnie zaskoczyła mnie natomiast reakcja wrogów na hałas czy światło. Świadczy to poniekąd o dobrze zaprojektowanej sztucznej inteligencji. Bardzo ciekawie prezentuje się idea systemu komputerowego, z którego przyjdzie nam korzystać. Znajdziemy tam m.in. arcyciekawe notatki, uchylające rąbka tajemnicy wirusa. Przy okazji możemy podziwiać zarys interesujących postaci biorących udział w eksperymencie. Zaimponował mi tu fenomenalny voice-acting, zwłaszcza głos Clarence'a oraz czarujący akcent dr Amabel. Na plus oczywiście należy zaliczyć wszystko to, co kontynuacja przejęła od swego poprzednika, z zaawansowaną fizyką na czele. Efekty dźwiękowe również na wysokim poziomie. Soundtrack zaś opisałbym jako przerażający, a zarazem piękny. Minusy... Pomimo nieznacznej poprawy, wciąż nienajlepsza techniczna strona produkcji. Z błędów wymienię chociażby przenikanie się i kolizje obiektów oraz niepożądane artefakty graficzne. Zdarzały się też bugi związane z aktywacją skryptów. W przeciwieństwie do trochę nieśmiałego Przebudzenia, Czarna Plaga wnet rozwija skrzydła. Żałuję tylko, że przygoda kończy się tak szybko. Nie bacząc na to, jest to zdecydowanie jedna z takich „moich” perełek. Moja ocena – 9.0/10

7.0
MadtPL
PC

MadtPL

Ekspert

2017.04.19

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Przygodowe
2024-01-10
12:03

Admin Senator

Admin

Penumbra: Czarna plaga - recenzje graczy

Komentarz: Admin
2024-01-10
12:02

Wiedźmin Legend

Wiedźmin

Penumbra: Black Plague to gra FPP z 2008 roku. Podobnie jak poprzednik Overture to gra survival horror bazująca na fizyce i logice świata rzeczywistego. Wszystkie problemy są powiązane z fizyką i środowiskami pełnymi obiektów, którymi można bezpośrednio manipulować.
Fabuła. To bezpośrednia kontynuacja Penumbra: Overture. Gra zaczyna się od e-maila wysłanego przez Phillipa Bukanona do przyjaciela, którego błaga o dokończenie pracy jakiej nie mógł sam dokończyć. Reszta gry toczy się jako retrospekcja opowiedziana przez Philipa od miejsca, gdzie zakończyła się poprzednia część. Phillip budzi się w pomieszczeniu po tym jak został znokautowany przez niewidzialną istotę pod koniec pierwszej części. Znajduje się w podziemnym ośrodku badawczym tajnej kasty zajmującej się badaniem starożytnej wiedzy. Baza jest opuszczona, bo cały personel jest martwy bądź zamieniony w zakażonych, którzy są agresywni. Phillip odkrywa, że również został zarażony, ale jego reakcja na wirusa jest wyjatkowa, bo zamiast dołączyć do zainfekowanego umysłu roju rozwija złowrogą, rozdwojoną osobowość, która nazywa się Clarence.
Gameplay. Ponownie głównym celem jest eksploracja i interakcja z obiektami tak jak w klasycznych grach przygodowych. Badanie i zbieranie obiektów oraz wykorzystywanie ich do rozwiązywania zagadek. Być może najlepszą częścią jest po prostu to, że zagadki ogólnie mają sens. Używamy zapalniczki na beczce z olejem, aby ją podpalić. Wkładamy monetę do automatu, aby otrzymać puszkę. Moczymy szmatkę w alkoholu, aby stała się łatwopalna. Chwytamy pudełka, toczymy beczki i otwieramy szuflady, aby znaleźć klucze, baterie do latarek i świecące flary. Takie małe rzeczy sprawiają, że czujemy się bardziej zakorzenieni w świecie gry i jego otoczeniem. Zarówno mechanika walki jak i skradanie się zostały praktycznie prawie całkowicie wyeliminowane z gry. Nadal możemy walczyć, jeśli zajdzie taka potrzeba i schować się w cień, aby uniknąć wrogów. Nie ma już jednak bardzo frustrujących kontaktów z patrolującymi psami i nie trzeba nieporadnie próbować im wbijać kilofa w czaszkę, gdy są w ruchu. To drugie jest jak najbardziej mile widziane, ponieważ zdecydowanie nieprzyjazny interfejs walki z pierwszej części sprawiał, że okazjonalne starcia z tymi demonicznymi psami były naprawdę uciążliwe. Od czasu do czasu spotykamy wrogie stworzenia chociaż takie okazje są nieliczne. Makabryczni wartownicy pojawiają się jednak na tyle często, aby utrzymać napięcie. Gra bawi się naszym zmysłem percepcji wzmacniając i tak już potężną atmosferę, która tu istnieje. Zasadniczo zmuszani jesteśmy do zastanowienia się nad tym czy to co widzimy i słyszymy jest rzeczywistością. Polecam grać ze słuchawkami. Gra jest krótka na ok 5 godzin, ale całość opowieści to dwie części Overture i Black Plague więc można ten czas podwoić.
Grafika i udźwiękowienie. Chociaż nijakie otoczenie i ogólny brak szczegółów nie robią wielkiego wrażenia wizualnego to gra nadal potrafi wplecić w swoją atmosferę strach i złe przeczucia czego nie udaje się pięknym graficznie hitom. Częściowo może to wynikać z tego, że grafika jest tak mroczna, ale według mnie atmosfera została połączona przez brudne środowiska, ścieżkę dźwiękową, fizykę i kilka niecodziennych sekwencji. Sekwencje w których Philip musi założyć maskę przeciwgazową ograniczając widoczność do niewielkiej części ekranu i zmuszając do zanurzenia się w zaciemnione obszary nieznanego z latarką, flarą lub świecącą pałką zapewniają wstrząsające doświadczenia. Jeśli połączyć to z chrapliwym oddechem przez filtr maski i zadrapaniami na przezroczystym plastiku maski efekt staje się jeszcze większy nawet jeśli tekstury ścian sprawiają, że wydaje śię nam, że wypilśmy duży łyk wódki. Grafikę podkreśla brudny wygląd podziemnego więzienia. Ponadto większość tekstur jest rozsądna biorąc pod uwagę, że nie mają na celu przedstawiania niczego bardziej wyrafinowanego niż zardzewiałe ściany i zakrwawione podłogi jak miało miejsce w Silent Hill 2 i 3. Tak czy inaczej, ponieważ i tak spędzamy cały czas szperając w ciemności to dźwięk jest ważniejszy niż obraz. Black Plague sprawdza się z rzadkimi dźwiękami takimi jak odległe szepty i grzechotanie, które mogą znajdować się tuż obok nas lub daleko w oddali. Efekty atmosferyczne i muzyka są na tyle dezorientujące, że przez cały czas trzymają nas w napięciu.
Podsumowanie. Szwedzki deweloper Frictional Games wykonał ciężką pracę tworząc ten sequel z porywającą historią, makabrycznym nastrojem i logicznymi łamigłówkami. Bez niezręcznej walki charakterystycznej dla Overture sequel Black Plague jest płynniejszą rozgrywką w której niezdarność systemów sterowania ujawnia się znacznie rzadziej. Nadal trzeba dobrze przyjrzeć się otoczeniu, aby uzyskać wskazówki do zagadek. Jednakże każdy kto ma odrobinę cierpliwości i szczyptę zdrowego rozsądku powinien być w stanie ukończyć grę bez uciekania się do solucji. Sequel posiada nastrój bardziej bezpośredni i nie jest tak sugestywny jak w Overture. Z drugiej strony Black Plague odpowiada na pozostawione pytania, ma zakończenie tej historii i z pewnością wykręca nam umysł równie mocno co Overture. Gra najlepiej wygląda po dograniu tekstur HD.
https://www.youtube.com/watch?v=DND1gJdvE1c&ab_channel=ErmacgerdLongplays

Komentarz: Wiedźmin
2022-01-31
23:27

McPatryk1995v2 Generał

McPatryk1995v2

Penumbra: Czarna Plaga to gra, którą ogrywałem bezpośrednio po poprzedniej części, która mi się bardzo spodobała. To spowodowało, że moje oczekiwania znacznie wzrosły, bo po prostu liczyłem na ten sam poziom. Po raz kolejny zostałem zaskoczony, ponieważ moje oczekiwania zostały porządnie przebite. Dlatego moją oceną dla tego tytułu jest 8+/10. To jest naprawdę kawał porządnej gry, która jest lepsza od poprzedniczki, jednak zabrakło tu jakichkolwiek większych zmian i mogłaby być jednak dłuższa. Niemniej polecam zarówno fanom horrorów, jak i miłośnikom dobrych historii oraz świetnych klimatów.

Komentarz: McPatryk1995v2
2020-09-06
13:30

blastula Generał

blastula

Dobra gra. Niezła fabuła i klimat. Clarence, który siedzi głównemu bohaterowi w głowie głosem przypomina Jokera Marka Hamilla, aż sprawdziłem, czy to on gra tą postać. Minus to zagadki, zwłaszcza ta z chemikaliami, która zmusiła mnie do użycia solucji, co w moich oczach jest dużym minusem. Polecam, watro zgrać.

Komentarz: blastula
2020-08-30
00:29

blastula Generał

blastula

Nie no zajebioza.

Całe 22 zł do wydania na gram.pl. Dam ci za to 23 zł, zarobisz.

Komentarz: blastula

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl