Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość kompendia 15 listopada 2017, 19:45

autor: Góral

Kingdom Come: Deliverance – kompendium wiedzy [Aktualizacja #13: Edycja Kolekcjonerska]

W niniejszym artykule znajdziecie kompendium wiedzy poświęcone grze Kingdom Come: Deliverance, stale wzbogacane kolejnymi nowinkami o tym RPG studia Warhorse.

Spis treści:
  • 1. Fabuła
  • 2. Świat
  • 3. Rozgrywka (3.1. Informacje ogólne ; 3.2. Kreacja i rozwój postaci ; 3.3. Walka ; 3.4. Rzemiosło ; 3.5. Ekwipunek ; 3.6. Towarzysze ; 3.7. Zwierzęta)
  • 4. Technikalia (4.1. Informacje ogólne ; 4.2. Wymagania sprzętowe wersji PC)
  • 5. Inne informacje (5.1. Zbiórka pieniędzy i cele dodatkowe ; 5.2. Testy ; 5.3. Wydania ; 5.4. Mody ; 5.5. Ciekawostki)
  • 6. Multimedia

Kingdom Come: Deliverance to gra RPG z widokiem FPP, której akcja toczy się w oddanych z pietyzmem historycznych realiach średniowiecznej Europy. Tytuł ten oferuje wyłącznie tryb fabularny dla pojedynczego gracza (nie zawiera multiplayera w żadnej postaci). Jest to debiutanckie dzieło czeskiego studia Warhorse, składającego się z doświadczonych deweloperów pracujących wcześniej nad takimi tytułami jak Mafia czy Operation Flashpoint. Powstanie tego tytułu zawdzięczamy crowdfundingowi – kariera gry zaczęła się od zbiórki pieniędzy na Kickstarterze, w której zgromadzono ok. 1,89 miliona dolarów (oczywiście od tamtego czasu budżet jeszcze wzrósł). Produkcja powstaje z myślą o komputerach osobistych oraz konsolach Xbox One i PlayStation 4.

Wbrew pierwotnym zapowiedziom, Kingdom Come: Deliverance nie zostanie rozbite na trzy odrębne epizody-akty – wszystkie ukażą się jako jedna gra, planowana na 13 lutego 2018 roku. Nadal będzie to jednak tylko pierwsza część trylogii Kingdom Come.

W tym tekście zbieramy najistotniejsze ujawnione do tej pory informacje na temat tego tytułu, dzieląc je na kategorie tematyczne – ich wykaz widnieje po prawej stronie. Kompendium będzie na bieżąco aktualizowane o kolejne rewelacje.

Aktualizacja #13: informacje o edycji specjalnej i kolekcjonerskiej [5.3].

Aktualizacja #12: Nowa data premiery [wstęp] oraz dwa materiały wideo z targów E3 2017 [6].

Aktualizacja #11: Nowe stanowisko dewelopera w sprawie formy wydania gry [wstęp], kolejny pakiet informacji o grze (opóźnienie minikampanii z postacią kobiecą, [1], wycięcie kowalstwa [3.4] i psich towarzyszy [3.7], kilka ciekawostek z kulisów produkcji [5.5]), umowa z Deep Silver i bliski koniec sprzedaży edycji kolekcjonerskiej [5.3], nowy dziennik dewelopera [6].

Aktualizacja #10: Informacje o mechanice skradania się i garść innych nowych szczegółów o rozgrywce oraz świeże materiały wideo (gameplay z gamescomu 2016 oraz dwa dzienniki dewelopera o rynsztunku i mechanice RPG).

Aktualizacja #9: Opóźnienie premiery na 2017 rok, gameplay z E3.

Aktualizacja #8: Opóźnienie premiery, wymagania sprzętowe wersji beta, zatrzymanie crowdfundingowego licznika pieniędzy, start beta-testów, lista wydań, w których można zamówić grę przedpremierowo, nowe materiały wideo (zwiastun i gameplay z bety).

Aktualizacja #7: Parę uściśleń i nowych informacji o różnych aspektach gry (trylogia Kingdom Come, miejsce akcji, broń drzewcowa), postęp zbiórki pieniędzy (w ciągu trzech i pół miesiąca przybyło 156 tysięcy dolarów), ostatnia aktualizacja wersji alfa i przybliżony termin beta-testów, nowy dziennik dewelopera i materiał ekipy tvgry.pl.

Aktualizacja #6: Przesłanki na temat połączenia drugiego i trzeciego aktu w jedną grę, czas rozgrywki w pierwszym akcie, zaktualizowany wynik zbiórki pieniędzy (w ciągu niecałych trzech miesięcy przybyło 81 tysięcy dolarów) i nowy dziennik dewelopera o systemie walki.

Aktualizacja #5: Uaktualniona data premiery pierwszego aktu, postęp zbiórki pieniędzy (w ciągu półtora miesiąca przybyły 54 tysiące dolarów), rozwój grywalnej wersji alfa o liczne nowości w wersji 0.4 oraz materiały wideo z targów E3 2015. Dodaliśmy też pojedyncze ciekawostki w innych sekcjach (m.in. świat gry, rzemiosło, ekwipunek i wymagania sprzętowe wersji PC).

Aktualizacja #4: Opóźnienie premiery [wstęp] oraz postępy w rozwijaniu wersji alfa i zbiórce pieniędzy (w ciągu ostatnich trzech miesięcy twórcom przybyły 74 tysiące dolarów). Dodaliśmy też dwa filmy (teaser trailer i materiał ekipy tvgry.pl).

Aktualizacja #3: Opisujemy bitwy i oblężenia, w których weźmie udział gracz, a także rozwój wersji alfa i postępy w zbieraniu pieniędzy na produkcję (w ciągu ostatnich 136 dni twórcom przybyły 184 tysiące dolarów).

Aktualizacja #2: W drugiej aktualizacji odnotowaliśmy zmiany w wielkości świata gry, skorygowaliśmy stan zbiórki pieniędzy (w ciągu ostatnich 66 dni twórcom przybyło 149 tysięcy dolarów) i cele dodatkowe do sfinansowania, podaliśmy dokładny termin rozpoczęcia alfa testów i początkową zawartość gry w tym stadium jej rozwoju, a także wrzuciliśmy zwiastun, który pojawił się w ostatnich tygodniach.

Aktualizacja #1: Dodaliśmy informacje na temat testów wersji alfa i beta, skorygowaliśmy stan zbiórki pieniędzy (w ciągu ostatnich 40 dni twórcom przybyło 25 tysięcy dolarów), a także dodaliśmy sekcję 6. Multimedia, zawierającą ostatni materiał ekipy tvgry.pl oraz wybrane zwiastuny i gameplaye.

Oto główny bohater, Henry. Musicie wybaczyć mu tę marsową minę – ktoś właśnie wymordował mu rodzinę, razem z resztą wioski, więc sami rozumiecie. - Kingdom Come: Deliverance – kompendium wiedzy [Aktualizacja #12: nowa data premiery i zwiastun z E3 2017] - wiadomość - 2017-11-15
Oto główny bohater, Henry. Musicie wybaczyć mu tę marsową minę – ktoś właśnie wymordował mu rodzinę, razem z resztą wioski, więc sami rozumiecie.

1. Fabuła

W grze wcielimy się w Henry’ego, dość młodego chłopaka, a zarazem syna kowala. Pewnego dnia protagonista traci wszystko, co było mu drogie – jego wioska zostaje spalona, a rodzina zabita przez wrażą armię, która przetoczyła się przez okoliczne ziemie. Targany poczuciem winy, chłopak poprzysięga wypełnić wolę ojca, przekazaną młodzieńcowi ostatnim tchnieniem. Dla Henry’ego oznacza to wplątanie w intrygi i inne groźne sprawy wielkiej polityki, jednak należy mieć na uwadze, że nie będziemy mieli do czynienia z bohaterem, którego krokami kieruje przeznaczenie – syn kowala okaże się jedynie pionkiem w rękach potęg tego świata, często bezradnym, jeśli przyjdzie mu działać w pojedynkę.

Jak zostało wspomniane we wstępie, akcja Kingdom Come: Deliverance toczy się w historycznych realiach – i takie jest też podłoże wydarzeń, które dotykają głównego bohatera. Akcja rozpoczyna się w Królestwie Czech w roku 1403. Jest to czas, kiedy panujący do tej pory król Wacław IV Luksemburski zostaje zdetronizowany i uprowadzony przez swojego brata, Zygmunta Luksemburskiego, a kraj pogrąża się w wojnie domowej i anarchii, której pokłosiem jest chociażby spalona wioska Henry’ego. Oprócz woli ojca do spełnienia – co w końcu postawi protagonistę przed zadaniem uratowania prawowitego władcy i przywrócenia porządku w państwie – bohaterem będzie kierowało także pragnienie wywarcia zemsty za śmierć najbliższych.

Rzecz jasna, misja nie okaże się łatwa do wypełnienia. Dowodem na to niech będzie choćby fakt, że jej realizacja rozciągnie się na dobrych kilka lat i zabierze gracza w różne rejony Europy Środkowej, pozwalając mu wziąć udział w rozmaitych wydarzeniach historycznych (będzie to m.in. kilka autentycznych bitew, jedną z nich może okazać się Grunwald) i spotkać postacie znane z kart podręczników. Oprócz tego czekają nas także inne „epickie” wydarzenia, np. udział w oblężeniach zamków (zarówno w roli atakującego, jak i obrońcy). Twórcy obiecują, że wydarzenia zawarte w grze są jak najbliższe temu, co działo się naprawdę u progu XV stulecia – dokonano tylko kilku odstępstw od prawdy historycznej, wymuszonych względami fabularnymi. Rzecz jasna, historia będzie w sporym stopniu nieliniowa i postawi przed nami sporo wyborów.

Oprócz głównej linii fabularnej, skupionej na synu kowala, pomyślano też o pobocznej minikampanii, w której poznamy młodą dziewczynę, mającą za zadanie m.in. uratowanie Henry’ego z ogarniętej pożogą wioski. Pierwotnie zawartość ta miała znaleźć się w „podstawce”, ale ostatecznie została zaplanowana jako popremierowe DLC (bezpłatne dla osób, które wsparły produkcję we wczesnej fazie).

Świat gry powstał w oparciu o prawdziwe miejsca. - Kingdom Come: Deliverance – kompendium wiedzy [Aktualizacja #12: nowa data premiery i zwiastun z E3 2017] - wiadomość - 2017-11-15
Świat gry powstał w oparciu o prawdziwe miejsca.

2. Świat

Do dyspozycji otrzymamy otwarty świat w trzech częściach (po jednej na akt). Najpewniej teren naszych działań zostanie ograniczony do Królestwa Czech (być może kolejne gry z serii zabiorą nas w inne rejony średniowiecznego świata, np. do Królestwa Polskiego lub państwa zakonu krzyżackiego, jeśli rzeczywiście mamy wziąć udział w bitwie pod Grunwaldem). Z racji odległości dzielących poszczególne lokacje, przemieszczanie się między nimi odbędzie się za pośrednictwem systemu szybkiej podróży. Jeśli natomiast chodzi o wielkość pojedynczej lokacji, to na tę chwilę mamy informacje tylko o pierwszym obszarze – będzie liczył on sobie ok. 16 kilometrów kwadratowych powierzchni i znajdziemy na nim ok. 150 ciekawych miejsc (ang. points of interest), obejmujących m.in. po jednym dużym mieście i miasteczku, a także tuzin wiosek i parę jaskiń. Będzie to rzeczywista i odtworzona z historycznym pietyzmem okolica, położona ok. 50 kilometrów na południowy wschód od Pragi. Jest to o tyle ciekawe miejsce, że ścierały się tutaj wpływy różnych kultur (tj. germańskiej i słowiańskiej), co uwidoczniło się choćby w architekturze.

Deweloper chwali się, że przyjdzie nam zwiedzić wyjątkowo żywy i autentyczny świat. Największa zasługa w tym względzie ma przypadać bohaterom niezależnym (NPC), którzy zostaną obdarzeni dość zaawansowanymi algorytmami sztucznej inteligencji, warunkującymi ich indywidualny rytm dnia (praca, sposoby spędzania wolnego czasu itp.), a także zdolność do reagowania na nasze poczynania. Unikatowy ma być też wygląd poszczególnych postaci. Co więcej, swoimi akcjami zmienimy oblicze świata – na przykład zabicie karczmarza doprowadzi do zamknięcia tawerny i zmiany rytmu dnia pewnej puli NPC-ów, będzie mogło również przypiąć nam łatkę mordercy w całym kraju, jeśli zostaniemy przyłapani na gorącym uczynku. Jak parokrotnie wspomniano, akcja toczy się w historycznych realiach – oznacza to, że nie uświadczymy tu kul ognia, smoków, zaklętych mieczy +1 ani innych tego typu elementów. Magia i mistycyzm ograniczą się do pewnych elementów wierzeń (zwłaszcza ludowych), które były typowe dla średniowiecza – moglibyśmy np. doświadczyć polowania na czarownice.

Wielkie bitwy, oblężenia – walka w Kingdom Come: Deliverance może okazać się niezapomnianym doświadczeniem. - Kingdom Come: Deliverance – kompendium wiedzy [Aktualizacja #12: nowa data premiery i zwiastun z E3 2017] - wiadomość - 2017-11-15
Wielkie bitwy, oblężenia – walka w Kingdom Come: Deliverance może okazać się niezapomnianym doświadczeniem.

3. Rozgrywka

3.1. Informacje ogólne

Jak przystało na grę RPG, przyjdzie nam walczyć, prowadzić rozmowy, rozwijać swoje umiejętności, parać się rzemiosłem, dbać o swoje wyposażenie, wykonywać zadania (tak główne, jak i poboczne) etc. Więcej informacji na wymienione wyżej tematy znajdziecie w kolejnych sekcjach. Na wstępie do tego rozdziału warto jeszcze tylko wspomnieć, że Kingdom Come: Deliverance ma być trudną i „hardkorową” grą – oprócz wysokiego stopnia komplikacji RPG-owych mechanik oraz łatwości poniesienia śmierci w pojedynkach, świadczy o tym również konieczność zapewniania protagoniście snu i pożywienia (zmęczenie postaci oznacza nie tylko mniejszą sprawność fizyczną, ale nawet słabsze próby dyplomacji).

3.2. Kreacja i rozwój postaci

Bohater jest nam z góry przypisany, więc raczej nie ma co się spodziewać opcji jego personalizacji na starcie (nie licząc może wyglądu), jednak co innego, jeśli chodzi o późniejszą fazę zabawy. Zabraknie tu typowego systemu klasowego, więc twórcy nie ograniczą nas w żaden sposób, jeśli zechcemy korzystać jednocześnie z umiejętności wojownika, złodzieja czy nawet barda. Oprócz obfitej puli umiejętności, na karcie naszej postaci znajdą się także cztery podstawowe atrybuty (siła, zręczność, witalność, retoryka), różne współczynniki (np. zdrowie, kondycja, głód, senność), a także ponad 100 perków, gwarantujących nam specjalne możliwości. Możliwości Henry’ego zwiększy wykonywanie czynności związanych z konkretnymi umiejętnościami (wzorem serii The Elder Scrolls), a także wypełnianie zadań, czytanie książek i trenowanie z nauczycielami.

3.3. Walka

Jest to jeden z bardziej charakterystycznych elementów Kingdom Come: Deliverance. Twórcy spędzili dużo czasu ze specjalistami od średniowiecznej szermierki, aby wiernie przenieść jej prawidła do gry. Otrzymujemy więc dość złożony system, oparty na wyprowadzaniu ciosów w różne części ciała przeciwnika (uwzględniono ponad 30 stref trafień), blokowaniu, parowaniu, zbijaniu wrogiego oręża, wykorzystywaniu błędów adwersarza do wykonywania kontrataków itp. Słowem, starcia nie przypominają tych ze slasherów (nawet jeśli znajdzie się miejsce dla kombosów i ataków specjalnych) Ponadto są one wymagające – parę trafień położy bohatera trupem, więc zmaganie się z więcej niż jednym wrogiem naraz może równać się szybkiej śmierci. Co się tyczy oręża, to przez ręce Henry’ego będzie mogła przewinąć się większość średniowiecznego rynsztunku (ponad sto różnych odmian mieczy, szabel, młotów, toporów, łuków, kusz i broni drzewcowej), a każda jego odmiana zaoferuje dużo unikatowych ruchów/animacji. Nie zabraknie też walki z siodła ani możliwości zmagania się z przeciwnikami gołymi rękoma.

Bitwy i oblężenia. Na osobną wzmiankę zasługuje udział gracza we wspomnianych wcześniej bitwach i oblężeniach. Zdarzy się to raptem parę razy w ciągu całej zabawy, ale każde takie wydarzenie powinno na długo zapaść nam w pamięć. Czekają nas bowiem starcia z udziałem setek postaci, w których będziemy stanowili jedynie pionek na szachownicy – jednego z wielu wojaków stojących w szeregu, bez większego wpływu na przebieg całej batalii, skupionego jedynie na walce o przetrwanie na swoim odcinku „frontu”. Sekwencje te mają cechować się wysokim poziomem trudności, zatem nierzadko najlepszym rozwiązaniem będzie krycie się za plecami ciężkozbrojnych piechurów albo wyłuskiwanie z armii przeciwnej najsłabszych jednostek do pojedynków jeden na jednego.

Skradanie się. Alternatywą wobec stawania do otwartych pojedynków jest przekradanie się za plecami przeciwników i ciche ich mordowanie. Do tego celu gracz wykorzystuje sztylety, które nie mają zastosowania w „normalnych” pojedynkach. Duży wpływ na szanse bohatera na przekradnięcie się obok nieprzyjaciół ma noszony ekwipunek (i generowany przezeń hałas).

Nawet tak błaha czynność jak czytanie książek sprawia wrażenie świeżej i ekscytującej w Kingdom Come: Deliverance. - Kingdom Come: Deliverance – kompendium wiedzy [Aktualizacja #12: nowa data premiery i zwiastun z E3 2017] - wiadomość - 2017-11-15
Nawet tak błaha czynność jak czytanie książek sprawia wrażenie świeżej i ekscytującej w Kingdom Come: Deliverance.

3.4. Rzemiosło

Pierwotnie wyrób i naprawa broni miały być podstawami rzemieślniczej działalności bohatera, ale ostatecznie implementacja rozbudowanego systemu kowalstwa przerosła dewelopera – ostały się tylko elementy takie jak ostrzenie czy reperowanie oręża. Oprócz tego Henry będzie mógł spróbować swoich sił w takich zajęciach jak alchemia, gotowanie czy nawet destylacja alkoholu i pisanie manuskryptów. Zawody te zostaną ukazane w stosunkowo nowatorski sposób, oparty na rozmaitych minigrach. Przykładowo, aby przyrządzić jakiś wywar, trzeba ręcznie wrzucić zioła do kociołka, a następnie podtrzymywać pod nim ogień odpowiednio długo (w mierzeniu czasu pomaga klepsydra), dmuchając weń co chwila.

3.5. Ekwipunek

Element ten zasługuje na szczególne wyróżnienie, jako że zostanie on rozbudowany do niespotykanego poziomu, mającego oferować jak najwyższy stopień realizmu. Bohater założy na siebie naray aż dwadzieścia różnych elementów zbroi i/lub ubioru, które będą układały się w cztery warstwy – da to niezliczone kombinacje łączenia ze sobą różnych rodzajów pancerza, by zapewnić postaci optymalną ochronę. Przykładowo, płytówka zapewni wysoką odporność na ataki bronią sieczną, ale żeby trafienie obuchem nie oszołomiło bohatera, trzeba będzie założyć pod spód drugą, miększą część zbroi. Graczowi przyda się różnorodny ubiór na rozmaite sytuacje, bo np. kupcy dadzą lepsze ceny bohaterowi wyglądającemu jak bogaty mieszczanin, za to żebrak może nie zechcieć rozmawiać z osobą o takiej aparycji. Rzecz jasna, nie zabraknie elementu niszczenia się ekwipunku, który obejmie nawet wymagające sprania plamy krwi na ubraniu (przeszkadzające w kontaktach społecznych) i będzie dotyczył również przedmiotów innych niż rynsztunek bojowy (np. psujące się jedzenie).

3.6. Towarzysze

W Kingdom Come: Deliverance ma nie zabraknąć postaci niezależnych, które będą towarzyszyły nam w podróżach i pomagały w walce. Niektóre dołączą do nas tylko na chwilę, inne spędzą z nami więcej czasu. Nie będą to jednak członkowie drużyny z prawdziwego zdarzenia, jako że nie uświadczymy możliwości wydawania im rozkazów ani wpływania na ich umiejętności czy ekwipunek, o bezpośredniej kontroli nad nimi nawet nie wspominając.

3.7. Zwierzęta

Najważniejsze są konie, które posłużą nam za wierzchowce. Wystąpią one w trzech głównych odmianach (bojowej, kopijniczej i zwykłej), zostaną opisane indywidualnymi statystykami i umiejętnościami, poprawiającymi się z poziomu na poziom, a ponadto będą podlegały wyposażaniu w pancerze i ozdoby. Twórcy postarali się też o wyposażenie ich w rozbudowane algorytmy sztucznej inteligencji.

Pierwotnie istotne miały być też psy, które towarzyszyłyby bohaterowi i pomagały mu w walce, ale to jeszcze jeden pomysł ostatecznie skasowany przez twórców (nie wystarczyło im czasu, by zaprojektować ten element wystarczająco dobrze). Rzecz jasna, w wirtualnym świecie natrafimy też na wiele innych zwierząt, zarówno nastawionych przyjaźnie lub neutralnie (np. bydło, kury), jak i agresywnie (dziki, niedźwiedzie itp.).

Dzięki silnikowi CryEngine 3 grafika w Kingdom Come: Deliverance powinna okazać się ucztą dla oczu. - Kingdom Come: Deliverance – kompendium wiedzy [Aktualizacja #12: nowa data premiery i zwiastun z E3 2017] - wiadomość - 2017-11-15
Dzięki silnikowi CryEngine 3 grafika w Kingdom Come: Deliverance powinna okazać się ucztą dla oczu.

4. Technikalia

4.1. Informacje ogólne

Gra powstaje przy użyciu zaawansowanego silnika CryEngine 3, znanego przede wszystkim z serii Crysis. Zważywszy na relatywnie niewielki budżet studia Warhorse, twórcy mogą nie być w stanie wycisnąć z niego tyle, co większe zespoły deweloperskie, lecz Czechom i tak udało się wygenerować nad wyraz miłą dla oka oprawę graficzną.

4.2. Wymagania sprzętowe wersji PC

Minimalne wymagania sprzętowe wersji beta (podane przez producenta w dość ogólnikowej, niestety, postaci):

  • System operacyjny: Windows 7 64-bit
  • Procesor: 4-rdzeniowy
  • Pamięć RAM: 8 GB
  • Karta grafiki: współpracująca z bibliotekami DirectX 11
  • Wolne miejsce na dysku: 20 GB
Twórcy byli szczerze zaskoczeni sukcesem, jaki odniosła ich gra na Kickstarterze. - Kingdom Come: Deliverance – kompendium wiedzy [Aktualizacja #12: nowa data premiery i zwiastun z E3 2017] - wiadomość - 2017-11-15
Twórcy byli szczerze zaskoczeni sukcesem, jaki odniosła ich gra na Kickstarterze.

5. Inne informacje

5.1. Zbiórka pieniędzy i cele dodatkowe

Mimo zakończenia zbiórki pieniędzy na Kickstarterze w lutym 2014 roku, twórcy w dalszym ciągu zwiększają budżet swojej produkcji. Pod koniec I kwartału 2016 (równocześnie ze startem beta-testów) z oficjalnej strony internetowej Kingdom Come: Deliverance zdjęto licznik pieniędzy – zatrzymał się on na kwocie ok. 2,7 miliona dolarów oraz ok. 57,2 tys. darczyńców.

Przekroczenie dwóch ostatnich progów finansowych, dla których twórcy wyznaczyli cele do osiągnięcia (2 miliony oraz 2,1 miliona dolarów; było to na przełomie 2014 i 2015 roku), miało pozwolić twórcom na zatrudnienie lepszych aktorów dubbingowych, z jedną gwiazdą dużego formatu na czele (wśród rozważanych typów był chociażby Sean Bean), oraz na przygotowanie ilustrowanego kodeksu, który zapoznałby graczy z wydarzeniami, miejscami i postaciami historycznymi występującymi w Kingdom Come: Deliverance.

5.2. Testy

5.2.1. Alfa-testy

Alfa-testy gry rozpoczęły się 22 października 2014 roku. Były one przeprowadzane jedynie na pecetach, a do udziału w nich deweloper dopuścił wszystkich, którzy zamówili produkcję przed premierą lub wcześniej wsparli projekt kwotą minimum 45 dolarów. W alfie początkowo udostępniono zaledwie pojedynczą wioskę i niewielką część planowanych mechanizmów rozgrywki (np. nie zaimplementowano walki i jazdy konnej), ale braki są eliminowane w kolejnych aktualizacjach, następujących co kilka miesięcy:

W grudniu 2014 (v0.2) dodano m.in. mapę dostępnego obszaru, pochodnię do ekwipunku, funkcję czekania (przewijania czasu) oraz alchemię i związane z nią zadanie. Naprawiono też nieco „gliczy”, a także poprawiono twarze i urozmaicono fryzury bohaterom niezależnym.

W kwietniu 2015 (v0.3) dodano m.in. mechanikę otwierania zamków i związanie z nią minizadanie, a także tymczasowe głosy postaci i symulację percepcji NPC.

W czerwcu 2015 roku (v0.4) wersja alfa została znacząco wzbogacona, otrzymując m.in. cztery razy większy obszar do zwiedzania niż dotychczas (w tym wioskę Merhojed i obóz wojskowy), siedem zadań, mechanikę walki na miecze i jazdy konnej, turniej łuczniczy, pancerze do noszenia, mnóstwo muzyki, elegancki ekran mapy świata i poprawione modele postaci.

W styczniu 2016 roku (v0.5) wypuszczono ostatnią aktualizację wersji alfa, zawierającą przede wszystkim wstępną formę realistycznego systemu zbrodni (czyli reagowanie NPC na występki popełniane przez gracza), a także nowe zadania do wykonania, funkcję dynamicznego dostosowywania się ścieżki dźwiękowej do sytuacji, system walki z więcej niż jednym przeciwnikiem, więcej elementów RPG-owych i survivalowych, dodatkowe efekty graficzne, przemodelowany interfejs etc.

5.2.2. Beta-testy

Beta-testy (dla tej samej grupy odbiorców, co w przypadku wersji alfa) rozpoczęły się 3 marca 2016 roku. Wbrew zapowiedziom, ponownie wzięli w nich udział tylko posiadacze komputerów osobistych (użytkownicy konsol muszą jeszcze poczekać).

W porównaniu z alfą wersja beta oferuje znacznie większy obszar do zwiedzenia, dodatkowe zadania (w tym misje należące do głównego wątku fabularnego), możliwość wzięcia udziału w pierwszej większej bitwie, rozbudowany system walki i skradania się (z cichymi zabójstwami, stosowaniem trucizn, przebraniami etc.), więcej broni (tarcze, topory, buławy), zmienne warunki pogodowe etc.

Wizualizacja edycji limitowanej.
Wizualizacja edycji limitowanej.

5.3. Wydania

Firma CDP, polski dystrybutor Kingdom Come: Deliverance, sprzedaje w naszym kraju kilka wersji produkcji. Oprócz standardowej, można zamówić także Edycję Specjalną. Zawiera ona dodatek Skarby z Przeszłości, czyli pakiet z ekskluzywną zbroją dla postaci, mapą skarbów oraz lokacją do odkrycia. Cenę tego wydania ustalono na 219,99 złotych (PC) i 269,99 złotych (PlayStation 4 i Xbox One).

Osoby dysponujące większym zapasem gotówki (299,99 złotych na PC i 339,99 złotych na PS4 i XOne) mogą zaopatrzyć się w limitowaną Edycję Kolekcjonerską, zawierającą następujące elementy:

  • ekskluzywny steelbook;
  • materiałową mapę średniowiecznej Bohemii o wymiarach 30x30 cm;
  • 15-centymetrową figurkę Henryka, głównego bohatera gry, wykonaną z żywicy polimerowej i pomalowaną na kolor srebrny;
  • płytę CD ze ścieżką dźwiękową z gry;
  • 32-stronicowy artbook w twardej oprawie.
Kingdom Come: Deliverance – kompendium wiedzy [Aktualizacja #12: nowa data premiery i zwiastun z E3 2017] - ilustracja #8

5.4. Mody

Po stworzeniu gry twórcy chcą udostępnić graczom narzędzia, z których korzystali, aby pozwolić im na opracowywanie nowej zawartości do Kingdom Come: Deliverance. Słowem, deweloper zaoferuje pełne wsparcie dla modów.

5.5. Ciekawostki

Na potrzeby Kingdom Come: Deliverance napisano scenariusz liczący 650 tys. słów (więcej niż Stary Testament), który przekłada się na opowieść ukazywaną poprzez ok. 3,5 godziny cut-scenek. Świat gry zamieszkuje ok. 1000 unikatowych postaci niezależnych.

6. Multimedia

6.1. tvgry.pl

6.2. Video

Kingdom Come: Deliverance – kompendium wiedzy [Aktualizacja #12: nowa data premiery i zwiastun z E3 2017] - ilustracja #9

Zapraszamy Was do polubienia profilu Newsroomu na Facebooku. Znajdziecie tam nie tylko najciekawsze wiadomości, ale i szereg miłych dodatków.

Informacja pojawiła sie pierwotnie 13 grudnia 2016, 06:45.