Wyszukiwarka gier
Penumbra: Przebudzenie

Penumbra: Przebudzenie

PC

Penumbra: Overture

po premierze

Data wydania: 30 marca 2007

Przygodowe, FPP, Horror, Indie, Przygodowe gry akcji, Singleplayer

Penumbra: Overture jest pierwszym epizodem cyklu Penumbra, przygotowywanego przez studio Frictional Games. Akcja tytułu rozgrywa się na Grenlandii, w opuszczonym kompleksie badawczym, który został opanowany przez dziwne i bardzo niebezpieczne stwory.

8.1

Gracze

9.0

Steam

OCEŃ
Oceny

Penumbra: Overture, w polskim przekładzie znana jako Penumbra: Przebudzenie, to przygodowa gra akcji będąca pierwszą częścią (epizodem) niezależnych survival horrorów z serii Penumbra. Producentem tytułu jest szwedzka firma Frictional Games, odpowiadająca również za stworzenie SOMY oraz serii gier Amnesia. Wydaniem zajęły się firmy Lexicon Entertainment i Paradox Interactive.

Fabuła

Akcja gry rozpoczyna się w lutym 2000 roku. Kilka dni po pogrzebie matki główny bohater – Philip – otrzymuje list od swojego rzekomo zmarłego ojca Howarda LaFresque, który opuścił rodzinę na kilka miesięcy przed narodzinami syna. Protagonista odczytuje list, zawierający nie tylko prośbę o wybaczenie i klucz ale też informację, że dalsze wskazówki znajdują się w skrytce depozytowej w nieznanym mu banku Mayfair. Protagonista wyrusza więc na miejsce, zdobywając tym samym książkę oraz notatki, które ojciec zalecił mu spalić i nie przeglądać zawartości. Mężczyzna nie może jednak oprzeć się pokusie i postanawia je zbadać. Szybko dowiaduje się, że książka jest nie do rozszyfrowania, a notatki ukazują nieznaną lokację gdzieś w niezamieszkanej północnej Grenlandii. Wiedziony ciekawością organizuje transport na wyspę. Po dotarciu na miejsce błąka się jeszcze przez pewien czas po ośnieżonej krainie, czując jak jego ciało powoli poddaje się wpływom przenikliwego mrozu. Niemal w ostatniej chwili odnajduje skuty lodem właz, który po gorączkowych próbach udaje mu się otworzyć. Schodząc po drabinie na dół traci jednak przytomność i spada ze sporej wysokości. Gdy ją odzyskuje, odkrywa, że utknął w okrytym mrokiem, podziemnym kompleksie, który postanawiania dokładnie zbadać.

Czytaj więcej

Gry z serii

Penumbra: Przebudzenie
Penumbra: Przebudzenie

2GRY

Gry z serii Penumbra

Gry z serii Penumbra

Publicystyka

Wiadomości

Chiński trop nowej gry twórców Amnesia: Mroczny Obłęd

Next Frictional Game - tak zatytułowana została zagadkowa strona w Internecie, która najprawdopodobniej zwiastuje nową grę twórców serii Penumbra. Deweloperzy ze szwedzkiego studia Frictional Games nie pozostawiają wątpliwości, że będzie to ich kolejny horror.

gry

Aleksander Kaczmarek

10 lutego 2012 18:13

Chiński trop nowej gry twórców Amnesia: Mroczny Obłęd

Nowy tytuł producenta gry Amnesia: The Dark Descent pojawi się również na konsolach

Przedstawiciel Frictional Games, odpowiadającego za grę Amnesia: The Dark Descent, zdradził plany studia na najbliższe lata oraz odniósł się do ewentualnej produkcji gier na konsole.

gry

Michał Kułakowski

10 września 2011 12:28

Nowy tytuł producenta gry Amnesia: The Dark Descent pojawi się również na konsolach

Amnesia: The Dark Descent sukcesem finansowym

Frictional Games, studio deweloperskie, którego członkowie najlepiej znani są z serii horrorów Penumbra, należy ostatnio do jednych z najbardziej wylewnych w świecie gier wideo. Po ponad miesiącu, na specjalnym blogu, ponownie podzieliło się ono przemyśleniami na temat odbioru swojego najnowszego dzieła – Amnesia: The Dark Descent.

gry

Jakub Wencel

26 października 2010 13:15

Amnesia: The Dark Descent sukcesem finansowym

Sukces pakietu Humble Indie Bundle

Poznaliśmy ostateczny wynik finansowy akcji Humble Indie Bundle (PC, Max, Linux), dzięki której za niewielką cenę można było nabyć zestaw niezależnych gier i wesprzeć tym samym dwie organizacje charytatywne. Finalny rezultat pokazuje, że odniesiono za jej sprawą wielki sukces.

gry

Piotr Doroń

19 maja 2010 11:56

Sukces pakietu Humble Indie Bundle

Pakiet gier niezależnych zebrał już ponad milion dolarów

Nieco ponad tydzień temu ruszyła akcja o nazwie Humble Indie Bundle, dzięki której można za grosze kupić zestaw niezależnych gier i jednocześnie wesprzeć organizacje charytatywne. Wiemy już, że inicjatywa ta okazała się olbrzymim sukcesem.

gry

Adrian Werner

13 maja 2010 09:30

Pakiet gier niezależnych zebrał już ponad milion dolarów

Pakiet gier niezależnych zebrał już ponad pół miliona dolarów

Kilka dni temu pisaliśmy o Humble Indie Bundle, czyli pakiecie gier niezależnych, który można kupić za dowolną cenę i przekazać część ustalonej kwoty na działalność organizacji charytatywnych. Pomysł przyniósł już ponad 600 tysięcy dolarów, z czego co najmniej 150 tysięcy trafi na szczytne cele. Dzięki statystykom wiemy, którzy użytkownicy dali najwięcej.

gry

Szymon Liebert

9 maja 2010 13:09

Pakiet gier niezależnych zebrał już ponad pół miliona dolarów

Najtańszy pakiet gier niezależnych wspiera organizacje charytatywne

W sieci pojawiła się dość niespotykana i szczytna oferta, dzięki której można kupić kilka naprawdę dobrych niezależnych gier i jednocześnie wesprzeć dwie organizacje charytatywne. W pakiecie Humble Indie Bundle znajdują się między innymi produkcje World of Goo, czy Penumbra: Przebudzenie, a najlepsze jest to, że cena całości zależy od hojności gracza.

gry

Szymon Liebert

5 maja 2010 09:02

Najtańszy pakiet gier niezależnych wspiera organizacje charytatywne

Osiem nowych tytułów w Extra Klasyce

Dzięki staraniom firmy CD Projekt, na terenie całego kraju do sklepów powędrowały nowe odsłony gier z serii Extra Klasyka. Graczy, z nieco mniej zasobnym portfelem, powinien ucieszyć fakt, iż wśród ośmiu nowości, pojawiły się takie hity jak Stranglehold czy Supreme Commander: W obliczu wroga.

gry

Łukasz Kendryna

11 września 2009 11:05

Osiem nowych tytułów w Extra Klasyce

Seria Penumbra na Steamie nieprzyzwoicie tanio

Kontynuacja weekendowych promocji na Steamie – tym razem gratka dla miłośników przygodówek utrzymanych w konwencji horroru. Aż o 75% spadła cena złotej edycji Penumbra: Black Plague (zawiera dodatek Requiem) oraz Penumbra: Overture – nic, tylko kupować!

gry

Maciej Myrcha

7 czerwca 2009 11:21

Seria Penumbra na Steamie nieprzyzwoicie tanio

Frictional Games przedstawia pierwszy film z nowej gry

Szwedzka, niezależna firma Frictional Games, odpowiedzialna za cykl mrocznych przygodówek Penumbra, przedstawiła dziś krótki filmik oraz screeny ze swojego najnowszego dzieła. Gra ma być survival-horrorem z widokiem z oczu bohatera, a aktualny tytuł produkcji to Unknown.

gry

Wojciech Pisarski

1 kwietnia 2009 10:45

Frictional Games przedstawia pierwszy film z nowej gry
Wszystkie wiadomości

Pliki do pobrania

Popularne pliki do pobrania do gry Penumbra: Przebudzenie.

Wszystkie pliki do pobrania

Wymagania sprzętowe

Wymagania sprzętowe gry Penumbra: Przebudzenie:

PC Windows

PC / Windows

Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium III 1 GHz, 512 MB RAM, karta grafiki 32 MB (GeForce 3 Ti200 lub lepsza), Windows 2000/XP.

Oceny gry

Średnie Oceny:

8.1

Ocena Graczy

Średnia z 761 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.

9.0

Ocena STEAM

"Bardzo pozytywne"

Średnia z 3878 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.

Ocena STEAM
Oceń Grę

Oceny Recenzentów i Ekspertów

8.0
1up
PC

1up

Ekspert

2016.12.13

Penumbra: Overture to nietypowy projekt i zarazem preludium do równie nietypowej serii przygodówek. Plusy... Genialny silnik fizyczny, który jeszcze za czasów dema technologicznego z roku 2006 zaskarbił sobie moją miłość. Od pierwszych sekund dostrzegłem ogromny potencjał tego narzędzia. Interakcje z przedmiotami są niezwykle intuicyjne, wręcz namacalne. Czuć ciężar przedmiotów, a interaktywne środowisko niesamowicie pobudza zmysł kombinowania. To właśnie tutaj doświadczyłem niespotykanych wcześniej zagadek logicznych. Takich naprawdę logicznych. Raz trzeba się wsłuchać, by załapać o co chodzi. Czasami coś wywnioskować. Innym razem zmuszeni jesteśmy szukać. W walce ze stworzeniami dobrze uciec się do podstępu. A jeśli to nie pomaga, użyć siły. Częstym zabiegiem okazuje się zbudowanie sobie prostej konstrukcji. Bardzo podoba mi się to nastawienie na wykorzystanie fizyki. Właśnie ta dowolność i swoboda poczynań czyni ten tytuł czymś wyjątkowym. Zagadki środowiskowe autentycznie wyzwalają naszą kreatywność. Sprzyja temu osadzenie akcji w starym, opuszczonym kompleksie badawczym gdzieś na Grenlandii. Fabuła jest mglista, acz intrygująca. Klimatyczne wprowadzenie pozwala jednak odczuć nutkę bezradności głównego bohatera. Atmosfera gry jest bezbłędna. Wszechobecnie panująca aura zaszczucia i odosobnienia, spotęgowana sugestywnymi dźwiękami otoczenia i mroczną muzyką w tle robi piorunujące wrażenie. A gdy jeszcze dodamy do tego tajemnicze szepty w głowie bohatera czy skowyt psów, można mieć ciarki na plecach. Specyficzny nastrój oddają też spójne jako całość lokacje – stare, brudne, przemysłowe. I tu chciałem zwrócić uwagę na siłę oświetlenia i odpowiednio dobranych tekstur. W całej oprawie wizualnej to właśnie one robią robotę, nadając swoistego realizmu. No i ten specyficzny niebieski filtr, gdy chowamy się w cieniu. To, co jeszcze wyróżnia Penumbrę spośród innych survival horrorów to fakt, że nie chodzi tu o masową eksterminację wrogów, lecz ich unikanie. Produkcja jest mocno nastawiona na eksplorację i zagadki, traktując walkę jako ostateczność. Zresztą, twórcy celowo uczynili Philpa prawie bezbronnym, zmuszając do korzystania ze sprytu i woli przetrwania. Znając już charakter produkcji, stwierdzam, że mała ilość przeciwników wcale nie przeszkadzała. Bo przecież nie o liczbę chodzi, a efekt jaki wywołuje spotkanie z nimi. Co ciekawe, zraniony czworonóg zawyje w celu wezwania drugiego osobnika, zaś pająk wycofa się na widok światła latarki. Ciekawie pomyślane. Minusy... Mimo wszystko niskiej jakości grafika. Słabe modele obiektów i kiepska animacja, zwłaszcza psów. Zdarzają się drobne błędy. Poza tym brakuje trochę treści, która mam nadzieję zostanie rozwinięta w kontynuacji. Pierwszy epizod okazał się bowiem krótki. Oczywiście, pewne aspekty można było zrealizować inaczej, ale i tak w ogólnym rozrachunku wyszło ponadprzeciętnie. Moja ocena – 8.0/10

7.0
MadtPL
PC

MadtPL

Ekspert

2017.04.18

Ocena STEAM

9.0

Bardzo pozytywne (3 878)

[title]

Główne zalety gry

  • Atmosfera: Gra jest chwalona za swoją przerażającą i immersyjną atmosferę, która skutecznie tworzy poczucie izolacji i grozy.
  • Fabuła: Narracja jest angażująca, pełna tajemnic i napięcia, a jej rozwój następuje stopniowo poprzez eksplorację i opowiadanie historii za pomocą otoczenia.
  • Zagadki: Unikalne, oparte na fizyce zagadki są wymagające i wymagają kreatywnego myślenia, co czyni je jednym z najważniejszych elementów rozgrywki.
  • Projekt dźwięku: Elementy dźwiękowe, w tym dźwięki otoczenia i minimalistyczna muzyka, znacznie wzmacniają doświadczenie horroru.
  • Innowacyjne mechaniki: Interakcja z otoczeniem oparta na fizyce dodaje realizmu i immersji.

Główne wady gry

  • Mechanika walki: System walki jest szeroko krytykowany za to, że jest toporny i mało responsywny, co wpływa negatywnie na ogólne wrażenia i często prowadzi do frustracji.
  • Głębokość postaci: Niektórzy gracze czują, że rozwój postaci jest niewystarczający, co prowadzi do osłabienia emocjonalnego związku z niektórymi postaciami.
  • Problemy z tempem: Powolne tempo gry i długie segmenty eksploracji mogą prowadzić do momentów nudy, zwłaszcza gdy mało się dzieje.
  • Błędy techniczne: Gracze zgłaszają błędy i problemy z wydajnością, które zakłócają immersję i płynność rozgrywki, w tym problemy z zagadkami i interakcjami.

Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników

  • Bardziej angażująca walka: Wielu użytkowników wyraziło chęć posiadania bardziej dopracowanego systemu walki lub całkowitego usunięcia walki na rzecz skradania się, ponieważ odbiera to od atmosfery horroru.
  • Rozszerzona głębia fabularna: Niektórzy gracze chcieli bardziej rozwiniętej fabuły z głębszymi łukami postaci i motywacjami, ponieważ niektóre elementy wydawały się niejasne lub niedostatecznie zbadane.
  • Różnorodność wrogów: Zauważono brak różnorodności wrogów, a niektórzy gracze czuli, że ograniczone typy wrogów sprawiają, że spotkania są powtarzalne.
  • Lepsze wskazówki dotyczące zagadek: Użytkownicy wspomnieli, że niektóre zagadki były zbyt niejasne lub źle zaprojektowane, sugerując, że jaśniejsze wskazówki lub bardziej intuicyjne rozwiązania poprawiłyby doświadczenie.

Podsumowanie

  • Ogólnie rzecz biorąc, Penumbra: Overture jest postrzegana jako znaczący tytuł w gatunku survival horror, z silną atmosferą i innowacyjnymi mechanikami rozgrywki, ale cierpi na przestarzałe mechaniki walki i problemy z tempem, które mogą wpływać na przyjemność gracza.

Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl