Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 11 grudnia 2023, 15:10

30 lat Dooma. Romero i Carmack uczcili rocznicę premiery jednej z najważniejszych gier w historii

Doom skończył 30 lat. Jego współtwórcy, John Carmack i John Romero, uczcili tę piękną rocznicę długą, nostalgiczną rozmową. Ten drugi wypuścił ponadto darmowe Sigil 2, czyli nieoficjalny szósty epizod Dooma.

Źródło fot. id Software.
i

Wczoraj minęło dokładnie 30 lat od premiery Dooma. Mowa oczywiście o pecetowej (a konkretnie rzecz ujmując, MS-DOS-owej) wersji tej kultowej strzelanki FPP autorstwa studia id Software, gdyż na inne platformy – PS1, GBA, X360, iOS, PS4, XOne, Androida i Switcha – trafiła ona kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt wiosen później.

Tego typu rocznica zawsze stanowi dobrą okazję do wspominek. Tym razem postanowili z niej skorzystać John Carmack i John Romero – dwaj z czterech założycieli id Software (pozostali dwaj to Tom Hall oraz Adrian Carmack). Ten pierwszy był programistą Dooma, a drugi projektantem.

Owe legendy branży odbyły trwającą nieco ponad 1 godzinę i 20 minut rozmowę, w której uczestniczył także popularny internetowy twórca David Craddock (w roli moderatora, choć dyskusja była transmitowana na kanale Romero na Twitchu). Zapis tego spotkania znajdziecie poniżej.

Carmack i Romero świętują 30. urodziny Dooma

Może zaskoczyć Was fakt, że obaj deweloperzy mają sobie sporo do zarzucenia. Carmack, dla przykładu, żałuje, że nie wzbogacił silnika Dooma o bardziej spektakularne efekty graficzne. Zauważył przy tym, iż militarna estetyka science fiction z pierwszego epizodu gry (Knee-Deep in the Dead) zestarzała się lepiej niż abstrakcyjne, piekielne krajobrazy z kolejnych epizodów (The Shores of Hell oraz Inferno).

Romero, dla odmiany, pochwalił silnik Dooma za możliwość tworzenia bardziej złożonych map niż w Wolfensteinie 3D, a także jego względną prostotę, której nie komplikowała pełna akceleracja 3D, ograniczająca liczbę wyświetlanych na ekranie wrogów np. w Quake’u.

Ograniczenia techniczne jako takie John Carmack i John Romero również wspominają z nutą nostalgii. Swoje „pięć minut” w ich rozmowie otrzymała nawet kultowa grafika (poniżej), która znalazła się na pudełku z grą – choć Carmack uważa, że Doom był tak dobry, iż mogliby go sprzedawać w papierowych torbach.

30 lat Dooma. Romero i Carmack uczcili rocznicę premiery jednej z najważniejszych gier w historii - ilustracja #1
Źródło: id Software.

Nie ulega wątpliwości, że obaj panowie są bardzo dumni z tego, czego udało im się wspólnie dokonać. Podziękowali za to sobie nawzajem, a ponadto Romero wyraził uznanie wobec graczy, którzy do dziś grają w Dooma i tworzą do niego modyfikacje.

Sigil 2 za darmo od Johna Romero – nieoficjalny 6. epizod Dooma

Skoro mowa o graniu, należy dodać, iż z okazji 30-lecia owej produkcji John Romero wypuścił Sigil 2, czyli nieoficjalny szósty epizod Dooma (czwarty, Thy Flesh Consumed, został zawarty w The Ultimate Doom, natomiast piąty – czyli pierwszy Sigil – Romero udostępnił w 2019 r.). Jest on darmowy i da się go pobrać ze strony dewelopera (przycisk poniżej) – gdzie można go również nabyć wraz ze ścieżką dźwiękową autorstwa Thorra lub w wersji fizycznej.

Pobierz Sigil 2 za darmo

Warto dodać, że do uruchomienia Sigil 2 niezbędna jest oryginalna kopia Dooma (w formacie .wad). Romero zaleca również pobrać port źródłowy GZDoom w wersji 4.11.3 (znajdziecie go tutaj).

Życzenia urodzinowe

Jako że Doom położył podwaliny pod gatunek strzelanek 3D, jaki znamy obecnie, bez wątpienia można go uznać za jedną z najważniejszych gier w historii branży. Toteż jego 30. urodziny nie przeszły bez echa. Życzenia – jeśli można tutaj użyć tego określenia – złożyli m.in. szef Xboxa Phil Spencer, twórcy serii Gears of War, organizator i prowadzący gali The Game Awards Geoff Keighley, firmy Bethesda oraz Obsidian, Harvey Smith z Arkane Studios, a także Jordan Mechner, autor Prince of Persia z 1989 r. czy Karateki. Zamieszczone na X/Twitterze wpisy niektórych z nich znajdziecie poniżej.

30 lat Dooma. Romero i Carmack uczcili rocznicę premiery jednej z najważniejszych gier w historii - ilustracja #2
Źródło: X/Twitter / Phil Spencer.
30 lat Dooma. Romero i Carmack uczcili rocznicę premiery jednej z najważniejszych gier w historii - ilustracja #3
Źródło: X/Twitter / Gears of War.
30 lat Dooma. Romero i Carmack uczcili rocznicę premiery jednej z najważniejszych gier w historii - ilustracja #4
Źródło: X/Twitter / Geoff Keighley.
30 lat Dooma. Romero i Carmack uczcili rocznicę premiery jednej z najważniejszych gier w historii - ilustracja #5
Źródło: X/Twitter / Jordan Mechner.

Sequel Doom Eternal w drodze?

Na koniec warto wspomnieć, że w sieci krążyły pogłoski, jakoby na The Game Awards 2023 miał zostać zapowiedziany sequel Doom Eternal z 2020 r., czyli najnowszej odsłony omawianej serii. Do tego – jak już wiemy – nie doszło, lecz owa gra wydaje się więcej niż pewna. Jej zapowiedź prawdopodobnie jest kwestią czasu.

Hubert Śledziewski

Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

więcej