Arma III Przed premierą

Przed premierą 19 sierpnia 2012, 15:15

autor: Adrian Werner

ArmA III na gamescomie - symulator pola walki coraz bliższy doskonałości

Obecnie studiu Bohemia Interactive mówi się głównie w kontekście DayZ, mimo to że główną marką zespołu pozostaje ArmA a podczas gamescomu odwiedziliśmy Czechów by obejrzeć trzecią część tego cyklu.

Przeczytaj recenzję Recenzja gry ArmA III - wizualnie piękna, ale pozbawiona treści

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

ArmA III w pigułce:
  • gigantyczna skala i olbrzymie mapy;
  • misje podwodne;
  • modyfikowanie uzbrojenia;
  • jeszcze większy realizm pola walki;
  • ulepszona SI, fizyka i narzędzia moderskie;
  • znacznie przyjaźniejszy interfejs;
  • rozbudowanie większości elementów gry;
  • będzie wymagała potężnego sprzętu i nie ruszy na Windows XP.

Jak każda porządna kontynuacja ArmA III ma zaoferować wiele ulepszeń w stosunku do poprzednich części. Objęły one również silnik graficzny, który jest nową generacją technologii wykorzystywanej w grach Bohemii. Jego zastosowanie było konieczne z powodu olbrzymiej skali, jaką oferuje ten tytuł. W sumie tereny udostępnione graczom przekroczą 320 km2 kwadratowych. Aby dobitnie zademonstrować ogrom wirtualnego świata, pokazano mapę wyspy Stratus, a następnie wskazano malutkie pole w jej centrum. Ten fragment był wielkości największej planszy z Battlefielda 3. Takie rozmiary umożliwiają stworzenie realistycznego pola walki. Taktyki i strategie z rzeczywistości znajdą tu pełne zastosowanie, a pojazdy, w tym samoloty, odegrają rolę podobną do tej z prawdziwego życia.

Spore zmiany zajdą też w interfejsie. Autorzy zdają sobie sprawę, że system sterowania w ArmA II był niepotrzebnie skomplikowany i mało przyjazny użytkownikowi. W trzeciej części interfejs okaże się więc łatwiejszy w obsłudze. Jednocześnie nie zostanie to osiągnięte przez uproszczenie mechanizmów rozgrywki. Wszystkie opcje i funkcje wciąż będą dostępne. Teraz po prostu korzystanie z nich ma być prostsze. Doskonałym przykładem tego jest nowy ekran ekwipunku, którego prototyp miałem okazję zobaczyć. Porzucono niewygodne rozwiązania z ArmA II i teraz możemy zarządzać przedmiotami, po prostu przeciągając je do woli myszką, tak jak w większości pecetowych pozycji RPG. Natomiast nowicjuszom opanowanie sekretów gry ułatwi system podpowiedzi.

Prezentacja zaczęła się w obozie Maxwell. Miejsce to stanie się naszą bazą w początkowych fragmentach kampanii. To tu przechowywane będzie uzbrojenie i zapasy. Tutaj wybierzemy też misje do wykonania. Następnie przedstawiono największą nowość, jaką wprowadza ArmA III, czyli sekwencje pod wodą. Rejony te można eksplorować jako nurek siłą własnych nóg lub też wspomóc się SDV (SEAL Delivery Vehicle/Swimmer Delivery Vehicle), czyli czymś w rodzaju niewielkiego batyskafu pozwalającego na pływanie pod wodą. Wyposażono go w peryskop, który podaje dane, takie jak odległość od celu czy jego wysokość. Większość czasu spędzimy jednak, pływając samodzielnie i tocząc bitwy z wrogimi nurkami. Do tego celu użyjemy specjalnego karabinu, potrafiącego strzelać pod wodą. Jego zasięg wyniesie 50 metrów, co kompletnie zmieni charakter potyczek w porównaniu ze starciami lądowymi i powinno zapewnić graczom świeże doznania.

Podczas pokazu Ivan Buchta chwalił się też rozbudowanym systemem min. Gracze otrzymają dostęp do wielu ich rodzajów, zarówno tych reagujących na nacisk, jak i tych wykorzystujących druty. Świetnie prezentowały się ładunki kierunkowe, które eksplodowały tylko w jedną stronę, co pozwoli na interesujące zagrania defensywne. W grze znajdzie się oczywiście zestaw narzędzi do wykrywania i rozbrajania min. Co ciekawe, okażą się one trochę bardziej wytrzymałe niż w rzeczywistości i by je zdetonować na odległość kulami, potrzebnych będzie kilka trafień. Twórcy zdecydowali się na ten krok, aby miny mogły skutecznie spowalniać ruchy wroga.

Graliśmy w Assassin's Creed: Origins – ostrożna rewolucja Ubisoftu
Graliśmy w Assassin's Creed: Origins – ostrożna rewolucja Ubisoftu

Przed premierą

Oto jest! Nowa odsłona serii Assassin's Creed zabierze nas w podróż w czasie: odwiedzimy starożytny Egipt, wdrapiemy się na piramidy, a na koniec powalczymy w stylu znanym z… Wiedźmina 3. Na targach E3 graliśmy w Assassin’s Creed: Origins.

Graliśmy w Call of Duty: WWII – jest bardzo dobrze!
Graliśmy w Call of Duty: WWII – jest bardzo dobrze!

Przed premierą

Widzieliśmy kampanię dla jednego gracza w Call of Duty: WWII i… zbieraliśmy szczękę z ziemi. Jeśli ten fragment był reprezentatywny dla całości, to nadchodzi najlepszy CoD od wielu, wielu lat!

Analizujemy grę Assassin’s Creed: Origins – 5 najciekawszych zmian
Analizujemy grę Assassin’s Creed: Origins – 5 najciekawszych zmian

Przed premierą

Ubisoft wziął sobie krytykę serii Assassin’s Creed do serca. Origins wprowadzi wiele zmian, a kilka z nich – z walką na czele – może zaskoczyć nawet największych fanów cyklu.

Komentarze Czytelników (29)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
19.08.2012 17:06
>gwinblade<
56
Pretorianin

skoro wymaga mocarnego pc to znaczy ze skopana optymalizacja bo gra wyglada bardzo przecietnie, a taki just cause 2 jest ogromny i z naprawde dobra grafika, ojj nie postarali sie ;/

19.08.2012 17:10
odpowiedz
Pacjonek
15
Legionista

Gwinblade, zrozum że gra generuje teren wielkości 355km kwadratowych czyli praktycznie połowa Polski, dlatego ma takie wymagania a grafika jest świetna.

19.08.2012 17:13
odpowiedz
sebogothic
96
Senator

Zapowiada się ciekawie. Kto wie czy nie kupię.

19.08.2012 17:15
odpowiedz
Papa Smerf
28
Centurion

Eeeeee.... Polska ma 300 TYSIĘCY km kwadratowych a nie 300 km kwadratowych. A grafika jest świetna i musi mieć wymagania bo i z bliska obiekty super szczegółowe i z daleka po horyzont wszystko widać (do tego AI).

19.08.2012 17:15
odpowiedz
Soulcatcher
196
ESO

Pacjonek
"355km kwadratowych czyli praktycznie połowa Polski"

Jesteś moim Królem :)

Co do grafiki zgadzam się z tobą, wygląda bardzo ładnie.

19.08.2012 17:16
odpowiedz
molester
5
Junior

>gwinblade< Zapewne dałoby się trochę obniżyć wymagania tej gry, ale zapewne nie było takiego ogromu różnicy. Weź pod uwagę, że ArmA ma znacznie bardziej zaawansowaną fizykę i sztuczną inteligencję. Modele pojazdów również wyglądają świetnie a oświetlenie jeszcze lepiej. To wszystko razem powoduje, że jeżeli chcemy odpalić grę na wysokich ustawieniach to musimy zaopatrzyć się w solidny sprzęt. Na targach E3 twórcy mówili, że jeżeli uruchomiliśmy ArmA 2 to powinniśmy uruchomić też trzecią część, więc aż tak skopana optymalizacja to to nie jest.

19.08.2012 17:17
odpowiedz
eJay
160
Quaritch

gwinblade--->W którym aspekcie gra wygląda przeciętnie? - http://www.gry-online.pl/S055.asp?ID=244759

taki just cause 2 jest ogromny i z naprawde dobra grafika

Taa, pokastrowane, skompresowane tekstury, świat bez życia, 95% mapy to drzewa, fantastyczne osiągnięcie. Gra fajna, ale bezduszna.

19.08.2012 17:22
odpowiedz
Soulcatcher
196
ESO

Grafika w Just Cause 2 również jest ładna. Do obydwu gier wymagany jest komputer z nowoczesną kartą graficzną aby to docenić.

19.08.2012 17:48
odpowiedz
cziken1
41
Centurion

Kolejne nudne "bieganie po krzakach", z nastawieniem na multi.....Meehhhh

19.08.2012 17:53
odpowiedz
eJay
160
Quaritch

Grafika w Just Cause 2 również jest ładna.

W skali makro owszem, robi świetne wrażenie. Ale w kwestiach przyziemnych widać masę uproszczeń. Jak widać - każdy musi iść na kompromisy, nie tylko Czesi ;)

19.08.2012 17:54
odpowiedz
Kazioo
86
Senator

Gwinblade po prostu nie wie, że masa elementów mechaniki gry potrafi poważnie obciążyć komputer, co nie ma nic wspólnego z wyświetlaniem grafiki i ich optymalizacja to tak samo ważna kwestia jak optymalizacja renderingu.

Dla Gwinblade najwyraźniej bardzo słabo zoptymalizowane jest także oprogramowanie symulacyjne działające efektywnie jedynie na superkomputerach wielkości boiska, które nie ma żadnej grafiki, a zwraca jedynie dane liczbowe. No przecież bez grafy to to powinno na kalkulatorze śmigać. Cóż za partacze! :)

19.08.2012 18:32
odpowiedz
Arcadius
66
Pretorianin

Robi wrażenie.

19.08.2012 18:40
odpowiedz
przemas478
95
Senator

Chociaż w żadną część Army się nie zagłębiłem to jakoś na tą trzecią część czekam z niecierpliwością. Zapowiada się największa gra w historii wojennych FPS'ów i to nie może nie wypalić ;p.

19.08.2012 18:45
odpowiedz
Zdenio
98
Generał

Niech się w końcu ta gra ukaże... Już tyle czekamy. Po drodze była iskierka nadziei rozbudzona przez nowe odsłony Operation Flashpoint, które jednak okazały się dziwaczne (ani to pełny arcade, ale też nie w pełni realistyczne...). Ja. Chcieć. Już.

19.08.2012 18:51
odpowiedz
Barthez x
129
vel barth89

Powiem krótko - jaram się. Ale wymagania na pewno będą straszyć - pierwsza wzmianka o dysku SSD w minimalnych? Nie zdziwiłbym się.

19.08.2012 19:37
odpowiedz
_Mirage_
10
Legionista

Skoro nie potrafią konkretnej daty podać, to pewnie III kwartał 2013 (tak by uniknąć konkurencji w IV kwartale). Tylko jaki komp to uciągnie? Dysk SSD? Cóż, może za rok będą już one standardem ^^

19.08.2012 22:28
odpowiedz
makmakpl
46
Maczek

Już się dzieci jarają, że to będzie kolejny FPS na mutli...

19.08.2012 22:33
odpowiedz
Seraf.
33
Pretorianin

@up
Kolejny malkontent, któremu nigdy nic nie pasuje :). Skoro tak bardzo nie lubisz nowych gier, to może nie wchodź na portale im poświęcone? Oszczędziłbyś innym zepsutego humoru. Co do Army to raczej na 80% nie kupię. BF3 mi się znudził, więc nie widzę sensu inwestowania w podobną grę, póki co.

19.08.2012 23:30
odpowiedz
Quarez
49
PC Gamer

@Seraf - Porównanie BF3 z Arma III, to jak porównać CoD MW3 z Brothers in Arms HH. Nie ten typ rozgrywki kolego, arcade to nie symulator. Zresztą zagraj w Arma II to poczujesz szybko różnice ;) Ja tam się nie mogę doczekać tej odsłony. Pozdro

20.08.2012 00:22
odpowiedz
Andrei
168
killah beez

Myślę, że spokojnie I kwartał 2013, od wydania wersji Alfa, co nastąpi - mam nadzieję niebawem. Kilka miesięcy, maksymalnie pół roku i zobaczymy upgragnioną 1.0 :) Kocham Bohemię, z nimi od 11 lat ;)

20.08.2012 08:28
odpowiedz
piotr432
82
Warrior

Kurcze ta zapowiedź trochę zachęciła mnie do kupna tej gry . Chyba sobie ściągnę poprzedniczkę ( chodzi mi o ArmA II Free)

20.08.2012 15:55
odpowiedz
eightyone
13
Legionista

@cziken1 "Kolejne nudne "bieganie po krzakach", z nastawieniem na multi.....Meehhhh"

Widać, że czegoś nie rozumiesz. ArmA nie jest kolejnym FPS'em, gdzie masz jedną ścieżkę i idziesz do przodu prowadzony przez nieśmiertelnych sojuszników. ArmA jest symulatorem pola walki. Tutaj nie chodzi o wrypaniu 3 magazynków w przeciwnika, a o podejście przeciwnika, za wszelką cenę utrzymanie się w ukryciu itd. Jeśli oczekiwałeś kolejnego CoD'a, to niestety źle trafiłeś.

Ja osobiście z niecierpliwością czekam na ten tytuł. Jestem wielkim fanem pierwszej i drugiej odsłony. Z pewnością kupię, jak tylko się coś wiećej dowiem o wymaganiach.

20.08.2012 20:15
odpowiedz
Harry M
106
Master czaszka

Nie mam Army 2, ale tą chyba kupię.

20.08.2012 21:13
odpowiedz
Xanoch
76
Pretorianin

No tak wszystko pięknie ładnie ale jeśli chodzi o ilość graczy to na tak dużych mapach to minimum 250+ na 250 ale pewnie tak nie będzie i to jest w tym chu....... sami się ;p

21.08.2012 11:03
odpowiedz
wcogram
79
Generał

Wyjdzie ACE3 to pozamiata wymagania w górę. Bohemi się opłaca wydać narzędzia dla moderów/maperów + dodatki od studia. Aby uruchomić najnowsze mody trzeba mieć przynajmniej ostatni dodatek. Serwery dedykowane 120vs 120.

A EA i Acti nie mogą wydać narzędzi gdzie mody/mapy podniosły by sprzedaż - problem w tym że nie można by było karmić ludzi co roku tym samym.

Trzeba kupić nową kartę pod tą grę.

21.08.2012 21:35
odpowiedz
ddeo
52
Chorąży

@eightyone
Też przymierzam się do kupna, wymagania już są (całe szczęście powinno mi działać na minimalnych ustawieniach :D). Podane są tutaj: http://forums.bistudio.com/showthread.php?119512-Arma-3-Confirmed-features-info-amp-discussion

Cytuję ze strony:
GAME REQUIREMENTS

Minimum:
OS: Windows Vista SP2, Windows 7 SP1
CPU: Intel Dual-Core 2.4 GHz or AMD Dual-Core Athlon 2.5 GHz
GPU: NVIDIA GeForce 8800GT or ATI Radeon HD 3830 or Intel HD Graphics 3000 with Shader Model 4 and 512 MB VRAM
RAM: 2 GB
HDD: 15 GB free space
DirectX®:10

29.08.2012 09:02
odpowiedz
Nolifer
94
The Highest

O kurde z taką grafiką mam nadzieję że gra w ogóle mi odpali :D

31.08.2012 22:05
odpowiedz
orntos
8
Legionista

Nie dziwię się, że będzie wymagany dysk SSD. Obecnie mapy w Arma 2 zajmują masę miejsca w pamięci, a trzeba je dekompresować i załadować. Teraz wyobraźcie sobie mapy 2, 3x większe.

13.03.2013 21:12
odpowiedz
Fjord Nansen
5
Legionista

@ Harry M - warto zainwestować w DLC pack do ArmA 2. Operation Arrowhead baaardzo w piec, BAF i Private... tez niczego sobie, może ta ostatnia trochę bez pomysłu na początku, ale....

Alpha wersja 3ki wiadomo, bugów masa, ale to dopiero ,,szkic".

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze