ocena redakcji
6.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry ArmA III - wizualnie piękna, ale pozbawiona treści

ArmA III serwuje wielką grecką wyspę, piękną grafikę i najlepsze w historii serii animacje – pod tymi urokliwymi elementami kryje się jednak produkt nie do końca znający swoją tożsamość.

12 września 2013 6.5/10
• strony :123
PLUSY:
  • wyspa Altis;
  • pomocne narzędzia w edytorze;
  • animacje i rozbudowane możliwości ruchów żołnierza;
  • nareszcie obecny ragdoll;
  • integracja ze Steam Workshop;
  • grafika robi wrażenie;
  • AI na odrobinę wyższym poziomie niż w „dwójce”.
MINUSY:
  • niedobór bardziej realistycznych rozwiązań w kwestii pojazdów;
  • PhysX jeszcze nie do końca działa poprawnie;
  • niezbyt wiele misji;
  • brak poprawek w interfejsie;
  • bugi okazyjnie śmieszą lub irytują.

Wydana w 2006 roku ArmA była technicznym bublem i jedną z najbardziej zabugowanych produkcji, w jakie miałem okazję zagrać. Studio Bohemia Interactive nigdy jednak nie porzuciło swego dzieła – wydało patche, a społeczność zrobiła mody. Dziś wspominam ten tytuł jako jeden z ważniejszych w mojej kolekcji. „Dwójka” również miała sporo problemów wieku dziecięcego, ale gra stale się rozwijała, żegnając nas fenomenem w postaci DayZ.

Kiedy Bohemia Interactive zapowiedziała wydanie wersji alfa Army III pomyślałem, że to świetny ruch – swego rodzaju szansa na uniknięcie błędów poprzednich odsłon cyklu. Po pierwszych testach mój optymizm wzrósł jeszcze bardziej: są przecież zmiany na lepsze w silniku – teraz potrzeba już tylko soczystej zawartości! Rzeczywistość okazała się jednak surowa.

Gramy w Arma III

Gramy w Arma III [13:27]

W dniu premiery nowe dzieło studia Bohemia Interactive to produkt nie dokończony. Jednak pomimo braku kampanii i absurdalnych, zdawałoby się dla fanów, niedopracowań, z dnia na dzień produkcja się rozwija. Czy obcowanie z grą to namiętny romans, czy raczej związek wymagający zaufania i cierpliwośći?

Po odpaleniu finalnej wersji Army III moje reakcje były skrajne, od zachwytu nad odświeżonym motywem głównym z Operation Flashpoint po głębokie rozczarowanie spowodowane brakiem kampanii czy choćby dobrych scenariuszy. Bohemia Interactive zdecydowała się rozbić kampanię na trzy epizody, z których pierwszy ujrzymy mniej więcej za miesiąc. Jest to pierwszy taki przypadek w historii serii tłumaczony chęcią zadbania o wysoką jakość całej gry, a będący tak naprawdę strzałem w stopę.

System kontroli pojazdów bezzałogowych jest zaskakująco przyjazny. - 2013-09-12
System kontroli pojazdów bezzałogowych jest zaskakująco przyjazny.

Nie ma wątpliwości, że największą gwiazdę Army stanowi licząca 270 km kwadratowych wyspa Altis, przy której znana z alfy Stratis okazuje się śmiesznie mała. Stworzenie tej mapy wymagało wielu lat pracy, czego efekty widać na każdym kroku. Kiedy w innych grach znajdujemy bajkowe krajobrazy wpasowane w nieciekawą rozgrywkę, ArmA III oferuje całą grecką wyspę. Jej skala sprawia, że oczy naturalnie dostrajają się do otaczającego nas wyjątkowo autentycznego terenu. Ten śródziemnomorski krajobraz pełen jest miasteczek, wiosek, elektrowni słonecznych, ruin amfiteatrów i podwodnych wraków. Wnętrza budynków nie powalają ilością szczegółów, jednak trzeba docenić fakt, że do większości z nich da się wejść. Jeśli eksploracja Czarnorusi była dla Was ekscytująca, to zapewniam, że w Altis nie brakuje równie urokliwych miejsc.

Porównanie ustawień graficznych.

Porównanie ustawień graficznych. [5:18]

Bohemia nie zadbała jednak o to, aby tym, którzy chcą powalczyć na Altis, dostarczyć interesujące scenariusze. Tuż po odpaleniu gry dostajemy raptem 12 misji „showcase” dla pojedynczego gracza, pełniących w dużej mierze rolę samouczka, oraz kilka sztampowych co-opów w multi. Jest to absolutnie za mało, by odsłonić cały potencjał Army III, tym bardziej że większość z tego gracze widzieli już w wersji beta. Autorzy zawsze liczyli na twórczość społeczności i nie inaczej jest i tym razem, przy czym wydaje się, że zbliżyli się do dość niebezpiecznej granicy wykorzystywania graczy.

W tej sytuacji z pomocą przychodzi Steam Workshop, którego implementacja wypadła perfekcyjnie – publikowaną tam zawartość możemy pobierać bez wyłączania gry i od razu sprawdzać. Misje z własną fabułą czy też bardziej rozbudowane scenariusze, polegające na zdobywaniu całej wyspy i wykonywaniu różnych zadań pobocznych, solo lub z kolegami, już czekają w Workshopie. Chciałoby się jednak, żeby właśnie takie dynamiczne wyzwania zapewniła sama Bohemia.

Noc to okazja do zaprezentowania usprawnionego oświetlenia. - 2013-09-12
Noc to okazja do zaprezentowania usprawnionego oświetlenia.

Pod względem prezentacji rozgrywki ArmA III wykonała ogromny krok naprzód, zbliżając serię do innych współczesnych gier. Najlepiej unaoczniają to animacje żołnierzy, które nie są już tak karykaturalnie sztywne. Dostaliśmy możliwość przyjmowania pozycji strzeleckich, które w innych grach militarnych widzieliśmy tylko w scenkach przerywnikowych. ArmA III wprowadziła także znany z innych tytułów ragdoll, co sprawia, że o wiele lepiej czujemy, iż przeciwnik właśnie oberwał w głowę pociskiem 12,7 mm.

Fajna misja, kilku kolegów i śmigłowiec – esencja dobrego co-opa w Armie. - 2013-09-12
Fajna misja, kilku kolegów i śmigłowiec – esencja dobrego co-opa w Armie.
Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Call of Duty: Advanced Warfare - CoD wkracza w przyszłość

Recenzja gry Call of Duty: Advanced Warfare - CoD wkracza w przyszłość

Jak każdego roku zapowiedzi twórców Call of Duty były szalenie śmiałe – szereg rewolucji, jeszcze większa grywalność a do tego znacznie poprawiona oprawa graficzna. Co z tych hucznych obietnic faktycznie znalazło się w Advanced Warfare?  recenzja gry

Recenzja gry Far Cry 3 - rzeź w tropikach

Recenzja gry Far Cry 3 - rzeź w tropikach

Far Cry 3 to dowód na to, że Ubisoft wyciągnął wnioski po nieco rozczarowującej "dwójce". Nowe dzieło studia z Montrealu jest świetne w każdym aspekcie: singlu, co-opie i trybie multiplayer, co udowadnia też nasza recenzja.  recenzja gry

Recenzja gry Battlefield 4 - wkraczamy na pole walki nowej generacji

Recenzja gry Battlefield 4 - wkraczamy na pole walki nowej generacji

Battlefield 4 nie jest grą idealną, ale w swojej kategorii multiplayerowych strzelanin nie ma sobie równych.   recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra Arma III w wersji PC jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

8.4

ocena czytelników

632 ocen czytelników

9.2

oczekiwania przed premierą

795 głosów czytelników

Arma III - screen - 2014-11-05 - 291187Arma III - screen - 2014-11-05 - 291186Arma III - screen - 2014-11-05 - 291185Arma III - screen - 2014-11-05 - 291184Arma III - screen - 2014-05-30 - 283539Arma III - screen - 2014-05-30 - 283538Arma III - screen - 2014-05-30 - 283537Arma III - screen - 2014-05-30 - 283536Arma III - screen - 2014-05-30 - 283535Arma III - screen - 2014-03-21 - 279665

komentarze czytelników (77)


U.V. Impaler  2013-09-13 - 03:01

Cyniczny Rewolwerowiec ---> Niczym nie kieruję, to po pierwsze. Po drugie: Rome II ma przynajmniej content. Nikt nie sprzedaje Ci w pełnej cenie edytora z nadzieją, że ktoś zrobi za Ciebie coś, co powinieneś zrobić Ty.

ddeo  2013-09-13 - 08:46

@Andre Linoge "Ocena dobra,i jak najbardziej sie nalezy Bisowi za caloksztalt." - Nie grałeś więc nie oceniaj po czyjejś recenzji. Ja nie zgadzam się z oceną redaktora i argumentuję dlaczego. @UV "Nikt nie sprzedaje Ci w pełnej cenie edytora z nadzieją, że ktoś zrobi za Ciebie coś, co powinieneś zrobić Ty." - Taki urok Army, społeczność dostaje możliwości i je wykorzystuje. Minecraft działa na podobnej zasadzie, to jest prawdziwy sandbox i zabawa na wiele lat. BIS mógłby przesunąć premierę do momentu skończenia kampanii, ale udostępniają już teraz grę, która nie jest tylko grą ale też środowiskiem modderskim. Zyskują na tym wszyscy, gracze i modderzy którzy już teraz chcą zagrać w grę bo interesuje ich gra ze znajomymi w stworzone przez siebie misje. To tak jak stworzone przez siebie światy w Minecraft, chociaż na nieco innej zasadzie, ale wciąż porównywalne. Osoby które czekają na oficjalną kampanię mogą wstrzymać się z zakupem, premiera w ich przypadku musiałaby być i tak przesunięta. Recenzja pomimo kilku błędów i niedomówień o których pisałem w postach wyżej bardzo mi się podobała, przyjemnie się ją czytało i zgadzam się z autorem we wszystkim o czym nie wspomniałem.

U.V. Impaler  2013-09-13 - 09:14

ddeo ---> Dlatego pisał tę recenzję człowiek, który w Armę gra od początku i na niej zjadł zęby. Ocenił co jest, podkreślił co może być i dostosował ocenę do stanu faktycznego. Tak czy siak do tematu na pewno wrócimy w przyszłości i zobaczymy co z tego wyszło.

TobiAlex  2013-09-13 - 09:40

U.V. Impaler ale T_bone przynajmniej gra w gry, o których mowa, a nie ogląda filmy na youtube. Ja wole dostać porządny edytor niż kampanię na 6h o której wszyscy i tak szybko zapomną.

U.V. Impaler  2013-09-13 - 09:55

Trudno żeby recenzent oglądał grę na YT. :O

Kąsacz  2013-09-13 - 10:13

Dzięki za tą recenzję ! Miałem kupić Arme, ale widać warto się wstrzymać i poczekać na więcej modów etc. Taka sama sytuacja co z Rome 2 :)

T_bone  2013-09-13 - 12:27

ddeo---> Sam kiedyś pisałem, że ArmA jest takim Minecraftem strzelanek - ale to lekko mówiąc bzdura. Robiłeś kiedyś misje coop, takie które działały i kończyły się? To są godziny spędzone na walce ze ścianami postawionymi przez dewelopera. Chcemy, żeby śmigłowiec wylądował, udaje nam się a potem okazuje się, że robi to tylko na lokalu... Do dedyka trzeba skryptu. To tylko drobny przykład, innym niech będzie misja Dynamic Universal War System do ArmA 3, jest świetna! Tylko, że autor musi ją poprawiać pod serwery dedykowane. Tworzenie mapy czy addonu do ArmA to wyższy poziom jazdy niż Minecraft, mało przyjemny. Rozwijaliśmy kiedyś z kolegą Mateckiem addon CH M1 Abrams i jak wspominam grzebanie w configach (próba stworzenia realistycznych wartości dla amunicji) czy próbę odtworzenia FLIRa przed epoką A2:OA to dziwię się, że nam się wtedy chciało... Swoją drogą mimo, że BIS widziało, że ich Abrams po bliższej analizie nie wygląda jak Abrams, to do Arrowheada dalej pakowali swoje dziwactwo ;)) Na szczęście naszą zabawkę wchłonął ACE. AI rosło w moich oczach przez okres bety jako plus. Niemiłym zaskoczeniem było kiedy w jednym z showcaseów dozbrajałem się przy skrzyni a nagle rozj ...

bullgod  2013-09-13 - 12:55

Jakkolwiek rozumiem fanów, dla których multiplayer to podstawa, ja lubię grać sam. Kampanię solo do pierwszego Flashpointa wspominam do dziś i czegoś podobnego bym oczekiwał. Ta gra nie była reklamowana jako MMO, a liczenie na fanowskie dodatki, to jednak ryzyko. Wątpliwe też, czy zrobią w pełni udźwiękowioną, wciągającą kampanię solo. Fajnie by było, ale od tego jest gra, żeby taką zawartość mieć na starcie. Skoro kampania ma się pojawić później, w formie dodatków, to mam rozumieć, że płatnych? Mam nadzieję, że nie, bo to zaczyna być wkur...jąca tendencja do okrawania treści przez twórców i sprzedawania jednego produktu parę razy. W każdym razie ocena liczbowa to jedno (i zawsze jest ktoś, komu się nie podoba punkt w jedną, albo w drugą stronę), a solidny opis to drugie. Ten mnie zniechęcił do zakupu.

USSCheyenne  2013-09-13 - 12:59

up Już było napisane, że kampania będzie dostępna za darmo. Post [11] i [13].

ddeo  2013-09-13 - 13:42

@T_bone "Robiłeś kiedyś misje coop, takie które działały i kończyły się?" Nie zagłębiałem się w edytor Arma/OFP, ale mam kontakt z ludźmi którzy tworzą scenariusze i wiem ile pracy kosztuje stworzenie misji. Doświadczenie w MM mam z OFP:DR o którym wspomniałem wcześniej. Pisałem tam misje które posiadały kilka tysięcy linijek kodu, więc wiem ile pracy pochłania stworzenie fanowskich mapek. Jeśli chodzi o addony, jestem od ponad roku grafikiem w BF2:PR, nad Arma dopiero zaczynam pracować. Dlatego napisałem że sprawa otwartości gry jest porównywalna do Minecrafta, ale nie identyczna. "To powinno być zapewnione przez BIS, nadmiar zewnętrznych skryptów w multi nie jest zbyt przyjemny, dlatego niektórzy jęczeli na wydajność ACE w ArmA 2." Zgadzam się jak najbardziej. Ale musisz przyznać że pomijając wiatr sama fizyka lotu pocisku jest zrobiona ciekawiej niż w innych "dzisiejszych" grach. "Pierwsze z brzegu porównanie: USMC w ArmA 2 miało karabiny maszynowe M249, M240 i MK.48 w ArmA III NATO ma MX-SW. Ile było typów HUMVEE w ArmA 2? Mk.19, M240, TOW, Ambulans, bezbronny, Avenger... ArmA III ma 3 Huntery ;) No ale jakość hehe. W ArmA II mimo bugów bawiłem się lepiej na starcie, więc ...

gothmok  2013-09-13 - 16:46

Póki co gra u mnie robi za podstawke pod kawe herbate. Czekam aż wyjdzie pełny produkt a nie półprodukt. Licze też że będzie recenzja samej kampanii w grze.

USSCheyenne  2013-09-13 - 19:56

Można się dość szybko spodziewać nowej zawartości: http ://www.arma3.com/news/report-in-marek-spanel-ceo#.UjNQsz9OK73 Originally, we had an idea that was similar to Take On Rearmed. Unfortunately, upgrading the Arma 2 massive content library to Arma 3 standards is beyond what we can do in reasonable time. So instead, what we are going to do will be similar to Arma 1: we are going to release the entire Arma 2 library to the community and allow them create any derivative work within Arma 3. More details will be announced very soon. W skrócie cała zawartość A2 zostaje udostępniona wszystkim aby ludzie zaczęli integrować ją z A3. Można znów patrzeć na to jak wysługiwanie się społecznością ale dają to za darmo więc dla mnie bomba.

eJay  2013-09-13 - 22:13

ArmA III to gra stojąca w rozkroku między ogólnym (lansowanym przez devów) dopracowaniem technicznym, a mniejszą ilością contentu na starcie. Rezultat jest taki, jaki przedstawił T_bone. Nic dodać, nic ująć. To najmniej irytująca odsłona jeśli chodzi o bugi (co nie znaczy, że ich nie ma - są, aczkolwiek nie w tak zatrważającej ilości), ale.... nie ma na czym zawiesić oka. Serio, w poprzednich częściach pierwsze co odpalałem to kampanię lub misje SP. Tutaj nie ma nic. A tak silnie lansowany Steam Workshop - choć genialny w swojej idei - na razie zalewany jest przez kiepawe scenariusze. Zapewne ze pół roku będzie elegancko, ale no właśnie, trzeba czekać. Oby były jakieś darmowe DLC i żeby ta zapowiedziana kampania nie była jakimś failem w stylu "znajdź-zniszcz-wróć".

U-5  2013-09-14 - 18:42

Jeśli recenzja tej, gry była by przed premierą to, w życiu bym jej nie nabył. Tytuł ten przede wszystkim dedykowany jest starym wyjadaczom zaprawionych w poprzednich wersjach. Studio Bohemia od razu mogło założyć iż będzie to MMO a single player to tylko zmyłka aby ta pozycja komercyjnie się sprzedała. Ja nie chcę na przykład grać w multiplayer wysłuchiwać przykrych epitetów, przekleństw i tym podobnych wyrażeń, pod mym adresem, (widzę i słyszę to jak syn gra w multi - i jak tam się gracze do siebie odzywają) wgrywać mody, kombinować by to wszystko miało jakiś sens to dziękuję, wystarczy że w SH5 się na przerabiałem wgrywając dziesiątki modów i poprawiając skrypty by miało to ręce i nogi dało się normalnie pograć przecież to nie oto chodzi by zapaleńcy poprawiali 'gnioty' z programistów. I by stało się to przednią zabawą tak i dla weteranów serii ArmA jak i tych ciut mniej wymagających, ludzie! płacimy przecież za to. Warez - Free Download by mniej bolał! Kupiłem ArmA III za 110 zł PL odstawię grę na półkę, nawet jej nie instalując. BO POCO!.

ddeo  2013-09-15 - 10:09

@U-5 Gra jest grywalna, ale pozbawiona podstawowej treści w postaci np kampanii. Mamy też mniej sprzętu, pojazdów i broni. Gra jednak w momencie premiery się broni, głównie dzięki kilku świetnym misjom społeczności które można teraz szybko i bezproblemowo pobrać oraz aktualizować dzięki integracji ze steam workshop (również misje SP). Jeśli chodzi o publiczny multiplayer, jego minusem jest zdarzający się brak współpracy między graczami, ale nie spotkałem się z wyzwiskami i zbytnimi przekleństwami. BIS tym razem skupiło swoje siły na dopracowaniu silnika i ułatwieniu społeczności grania w stworzone przez graczy addony i misje. To chyba pierwsza Arma w której bez dodawania parametrów startowych do ikonki gry możemy uruchomić addon wybierając go w menu gry. W przyszłości addony mają być zintegrowane ze steam workshop podobnie jak misje, przez co ich instalacja ma nie być już męką.

8.5

standby  2013-09-16 - 13:46

@U-5 Chyba źle trafiłeś. Nikt nie będzie upraszczał Army, tylko dlatego, że Kowalski płaci i Kowalski i jego rodzina wymaga. Ktoś inny płaci za to by realizm pozostał najważniejszy. Co do przeklinania to można wyłączyć komunikację głosową, bądź zwrócić uwagę na to dlaczego wyzywają (może ktoś strzela do swoich itp.). Ogólnie przeklinanie to nie problem Army 3, to problem wyrażania emocji w Internecie. A co do MMO to rozgrywka w Armie (którejkolwiek) zupełnie nie pasuje do tego określenia. @Komentarz do gry Dobrze, że już wypuścili. Będą na nią promocje, a moderzy szybciej położą na niej ręce. Niewielka ilość modeli - to chyba wynik umiejscowienia Army 3 w przyszłości. Głupi pomysł - wiele problemów i gryzie się to z realizmem. Poza tym - zamiast skupić się na multiplayerze (bo tego oczekuje ~95% graczy?) kombinują pozbawioną emocji kampanie dla pojedynczego. Zrobiliby lepiej poligon do nauki i tyle. @komentarz do recenzji Widzę, że nawet fan gry skreśla ją wystawiając jej ocenę 6.5. Bo nie ma co się czarować - w gry, które mają ocenę poniżej 7 /10 zwyczajnie nie warto grać. Rozumiem, że autora recenzji nie zobaczymy już na serwerach Arma 3. No chyba, że jest hipokrytą, a g ...

Gastovski  2013-09-16 - 14:14

U-5 Jeśli recenzja tej, gry była by przed premierą to, w życiu bym jej nie nabył. Tytuł ten przede wszystkim dedykowany jest starym wyjadaczom zaprawionych w poprzednich wersjach. Studio Bohemia od razu mogło założyć iż będzie to MMO a single player to tylko zmyłka aby ta pozycja komercyjnie się sprzedała. Ja nie chcę na przykład grać w multiplayer wysłuchiwać przykrych epitetów, przekleństw i tym podobnych wyrażeń, pod mym adresem, (widzę i słyszę to jak syn gra w multi - i jak tam się gracze do siebie odzywają) wgrywać mody, kombinować by to wszystko miało jakiś sens to dziękuję, wystarczy że w SH5 się na przerabiałem wgrywając dziesiątki modów i poprawiając skrypty by miało to ręce i nogi dało się normalnie pograć przecież to nie oto chodzi by zapaleńcy poprawiali 'gnioty' z programistów. I by stało się to przednią zabawą tak i dla weteranów serii ArmA jak i tych ciut mniej wymagających, ludzie! płacimy przecież za to. Warez - Free Download by mniej bolał! Kupiłem ArmA III za 110 zł PL odstawię grę na półkę, nawet jej nie instalując. BO POCO!. Masz 100% racji. Gry od Bohemii to obecnie produkcje dla ludzi z nadmiarem czasu. Dla mnie BIS trzyma sie jeszcze tylko dzieki DayZ ...

Sk0lzkiy  2014-02-01 - 16:52

Weźcie pod uwagę, że odpowiedzialni za nadzór nad projektem członkowie ekipy BIS siedzieli dość długo w greckim więzieniu, a firma zajęta była wyciąganiem ich stamtąd... Poza tym mnie bardzo przypadł do gustu pomysł z podziałem kampanii na "sezony" jak w serialach czy kilkuczęściowych filmach, ew. książkach. Po drugiej części "Adapt" uczucie było lepsze niż po świetnym, niszczącym wręcz mózg sezonie świetnego serialu :)

ArmaMan  2014-06-04 - 22:02

zna ktoś jakieś strony na których można podyskutować o fabule? Z góry dziękuję za odpowiedzi

Nolifer  2014-08-09 - 16:42

Ostatnio ArmA w coraz lepszej cenie jest. Jak stanieje jeszcze z 10zł, myślę, że po takim czasie będzie można bez skrupułów zainteresować się tym tytułem.