Fallout 3 - Wrażenia z prezentacji gry

„War, war never changes” – to zdanie, wypowiedziane głosem Rona Perlmana, niezawodnie przywołuje jedną z najbardziej kultowych serii gier komputerowych w historii. I choć prawa do marki Fallout zmieniły właścicieli, ono pozostało.
Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.
Przeczytaj recenzję Fallout 3 - recenzja gry

30 maja 2008Krzysztof Gonciarz (gry-online.pl)
• strony: 1234

„War, war never changes” – to zdanie, wypowiedziane głosem Rona Perlmana, niezawodnie przywołuje jedną z najbardziej kultowych serii gier komputerowych w historii. I choć prawa do marki Fallout zmieniły właścicieli, ono pozostało. Wszyscy je usłyszą jesienią 2008, uruchamiając trzecią część sagi. My usłyszeliśmy kilka dni temu, uczestnicząc w prezentacji zorganizowanej przez Bethesda Softworks. Kilka uprzednio przygotowanych, zapisanych stanów gry, okraszonych komentarzem Pete’a Hinesa – oto, co zobaczyliśmy w Londynie.

Intro w oczywisty sposób pozostaje wierne tradycji serii. Poza wspomnianym komentarzem znanego aktora mamy tu standardową dawkę apokaliptycznych krajobrazów, zrujnowanych miast i połamanych huśtawek. Wszystko to w formie statycznych artów, puszczanych w ruch jedynie dynamicznym filtrem koloru, imitującym taśmę filmową. No i wyróżniający się, trójwymiarowy wybuch nuklearny, wyrenderowany w 3D. Odrobina filozofowania, po czym narracja schodzi na konkrety – Krypta 101. Widzimy jej potężne, pancerne wrota, a uszach huczą ostatnie słowa wprowadzenia: „In Vault 101, no one ever enters, and no one ever leaves”.

Impreza urodzinowa – niech poleje się nuka cola.

Właściwa gra rozpoczyna się od sceny narodzin głównego bohatera. Z przymglonej, pierwszoosobowej perspektywy widzimy obejmujące nas ręce lekarza. „To chłopiec, czy dziewczynka?” – pyta podekscytowany ojciec, po czym na ekranie pojawia się okno, gdzie wybieramy płeć naszej postaci. Sprytne. Mało tego – wciskając przycisk akcji możemy nawet sobie interaktywnie popłakać. Lekarz uruchamia maszynę, która przewidzieć ma dorosły wygląd bohatera. Teraz właśnie decydujemy o rasie (biały, mulat etc.) oraz wyglądzie zewnętrznym. System ten działa podobnie jak w Oblivionie. Składa się z zestawu presetów oraz suwaków, którymi regulować możemy budowę poszczególnych fragmentów ciała. Jest też przycisk generujący losowy wygląd, wg Pete’a znany z Obliviona jako „the *ugly* button”. Scenka kończy się, gdy zgromadzone osoby zauważają, że coś złego dzieje się ze świeżo upieczoną mamą. Umiera ona niedługo potem.

Przenosimy się w czasie o rok. Znajdujemy się w prowizorycznej bawialni w Krypcie 101, a konkretniej – w kojcu. Ojciec uczy nas stawiać pierwsze kroki, przechodzimy przez ciepło przemyślany tutorial podstaw sterowania. Na podłodze znajdujemy książeczkę „You’re special”, po której otwarciu określamy statystyki postaci. Jak wiadomo, system S.P.E.C.I.A.L. (Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility oraz Luck) zawsze był podstawą konstrukcji postaci w Falloutach. Co ciekawe, tym razem wciskając przycisk akcji wydajemy z siebie nieśmiałe próby powiedzenia czegoś („babaaa” itp.). I jest to ostatni raz w grze, kiedy słyszymy głos głównego bohatera. Od teraz za timbre odpowiadać będzie tylko nasza wyobraźnia. Po kilku minutach wykonujemy kolejny skok w czasie.

Dotyczy wersji PC
inne
Graliśmy w Elex - najambitniejszą grę twórców serii Gothic i Risen

Graliśmy w Elex - najambitniejszą grę twórców serii Gothic i Risen

Piranha Bytes pokazała nam swoją grę, która łączy elementy Gothica z zupełnie nowym, najbardziej złożonym uniwersum w historii studia.  zapowiedź gry

Graliśmy w Elex - najambitniejszą grę twórców serii Gothic i Risen

Graliśmy w Elex - najambitniejszą grę twórców serii Gothic i Risen

Piranha Bytes pokazała nam swoją grę, która łączy elementy Gothica z zupełnie nowym, najbardziej złożonym uniwersum w historii studia.  zapowiedź gry

Vampyr na Gamescom 2016 - każde zabójstwo ma znaczenie

Vampyr na Gamescom 2016 - każde zabójstwo ma znaczenie

Wampirów na świecie było wiele, ale dopiero Jonathan Reid pokazał nam, co się stanie, jeśli ulegniesz pokusie wysysania krwi niewinnych. Na targach w Kolonii widzieliśmy nową grę od twórców Life is Strange – Vampyr.  zapowiedź gry

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra Fallout 3 w wersji PC jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników. Redakcja przyznała jej notę 9/10, zachęcamy do lektury recenzji: Fallout 3 - recenzja gry

8.2

ocena czytelników

7652 ocen czytelników

8.6

oczekiwania przed premierą

991 głosów czytelników

Fallout 3 - screen - 2008-11-21 - 124048Fallout 3 - screen - 2008-11-21 - 124047Fallout 3 - screen - 2008-11-21 - 124046Fallout 3 - screen - 2008-11-21 - 124045Fallout 3 - screen - 2008-11-21 - 124044Fallout 3 - screen - 2008-11-21 - 124043Fallout 3 - screen - 2008-11-21 - 124042Fallout 3 - screen - 2008-11-21 - 124041Fallout 3 - screen - 2008-11-21 - 124040Fallout 3 - screen - 2008-11-21 - 124039
Fragoria

Fragoria

Zagraj za Darmo!

Shakes & Fidget

Shakes & Fidget

Zagraj za Darmo!

Sacred 3 Pierwsza Edycja - PC - 38,90 zł

kup w sklepie

PC 38,90 zł

Mount & Blade: With Fire and Sword - PC - 18,90 zł

kup w sklepie

PC 18,90 zł

Royal Quest - Edycja Premium  - PC - 45,90 zł

kup w sklepie

PC 45,90 zł

Komentarze Czytelników (66)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
31.05.2008 12:07
odpowiedz
DanuelX
65
Kopalny


Chyba jednak nie jesteś takim hardcorowym fanem. Pamiętasz Fallout 1? Gdzie tam masz jakiś humor i żarty? Fallout 3 w większości nawiązuje do Fallouta 1, a nie do 2.

A budka telefoniczna na środku pustyni ("dr who") albo UFO itd. W jedynce (może nie z takim nasileniem) obecne są absurdalne żarty z popkultury.

31.05.2008 12:09
odpowiedz
eJay
150
Quaritch

Pamiętasz Fallout 1? Gdzie tam masz jakiś humor i żarty?

Już same nazwy niektórych przedmiotów doprowadzały do śmiechu. Szczegolnie Harold probujacy wymowic "hydro-magneto-coś tam":)

31.05.2008 12:22
odpowiedz
lordpilot
120
Senator

eJay ---> "hydro magnetosphere resonator" :) Tylko że to było w częsci drugiej, nie pierwszej :)

31.05.2008 12:36
odpowiedz
Wasylus
0
Konsul

A ja się obawiam, że początkowo F3 zrobi piorunujące wrażenie, by po kilku godzinach zaczęło wiać nudą, a świat gry odsłonił pustkę i banał (vide oblivion).
Zgadzam się w pełni. Nie spodziewam się niczgo dobrego po autorach Obliviona. Jest jednak sporo osób, którym ostatnia część TES przypadła do gustu (choc to dla mnie całkowicie niezrozumiałe). Dla nich Postapokaliptyczny Oblivion może będzie ciekawy, czego im życzę. Jeśli chodzi o mnie mogę sie jedynie pozytywnie rozczarowac co do Fallouta 3.

31.05.2008 12:46
odpowiedz
kajmano
78
Generał

Nie jestem jakimś wielkim fanem Fallouta, ale jakby kiedyś Bethsada miała zabrać się za drugą część Tormenta i zrobiła z tego FPSa...

[32] "Rąbią ją goście od Obliva więc na pewno będzie jak Oblivion w post nuklearnym świecie."
Oby jednak zrobili (zrąbali?) coś innego, bo Oblivion to jeden z najbardziej dennych RPG w jakie grałem.

31.05.2008 12:49
odpowiedz
darek_dragon
72
42

Nie wiem, czemu w niektórych postach pojawiają się opinie, że skoro Fallout jest grą sprzed 10 lat, to potrzebne są zmiany. A ja się pytam - po jaką cholerę? To Fallout wyznaczył standardy zachodnich gier cRPG na długie lata, więc nie wiem, czemu teraz ma się poddawać wszystkim głupim trendom action-RPGowym. Może ludzie są teraz mniej inteligentni i nie potrafiliby docenić klimatu pierwszych części, gdzie rozwalanie potworków było sprawą drugorzędną w stosunku do eksploracji post-apokaliptycznego świata? Mam nadzieję, że chłopaki z Bethesdy tak nie myślą.

31.05.2008 12:54
odpowiedz
Miniu
175
Senator

darek_dragon jakby tak nie mysleli to nie zrobili by Obliviona . Po tym potworku moje oczekiwania znacznie opadly.

31.05.2008 14:30
odpowiedz
slimakkr
12
Legionista

Nutcracker - uważasz się za hardcorowego fana Fallouta a jednocześnie mówisz że byłbyś w stanie przełknąć system turowy walki - jak by nie turowy system walki to falloout nigdy nie byłby falloutem - fallout zordził się z turowego systemu więc chyba fanem nie jesteś

31.05.2008 18:47
odpowiedz
Wszczebrzeszyn
0
Centurion

@slimakkr
Również uważam się za ortodoksyjnego fana, ale to nie brak turowego systemu walki nastawił mnie całkowicie pesymistycznie do Fallouta 3, ale całkowicie bezmyślne, "genialne" pomysły twórców z Bethesdy, jak idiotyczne bronie czy przykłady dialogów, które przedstawił Pete Hines (chyba, że po prostu sobie go tak rzucił). W Falloucie najlepszy był wiarygodny świat i realistyczne zachowanie bohaterów oraz klimat. Fallout 3 jako Oblivion z giwerami będzie miał trudne zadanie, by osiągnąć to samo co udało się Interplayowi i sądząc po informacjach, które do mnie docierają, wątpię by choć w części był tak dobry jak jego pierwowzór. Dlaczego nie zrobili rzutu izometrycznego? Bo znacznie taniej i łatwiej było zmodyfikować gotowy silnik Obliviona. Nie wątpię,że fanom Obliviona sięspodoba, ale to miał być Fallout, a nim nie będzie.
Co jednak najbardziej mnie rozsierdziło i czego nigdy nie wybaczę Bethesdzie to to, że wykupili prawa do Fallouta spod nosa Troiki, odmówili zatrudnić kogokolwiek z twórców 2 pierwszych części, a teraz całkowicie bezczeszczą Fallouta.

31.05.2008 19:50
odpowiedz
Dycu
65
zbanowany QQuel

Dlaczego nie zrobili rzutu izometrycznego? Bo znacznie taniej i łatwiej było zmodyfikować gotowy silnik Obliviona

Myślę że kolega trafił w sedno sprawy.

I ciągle się zastanawiam - czemu strzelili sobie w kolano i nazwali to Falloutem 3?

31.05.2008 19:52
odpowiedz
wysiak
87
tafata tofka

Rozumiem, ze koledzy wyzej juz grali? Czy tak na zapas skreslaja?

QQuel --> Alez Oblivion byl calkiem fajny, mial tylko kilka nietrafionych pomyslow, typu levelowanie swiata. Wystarczy je poprawic, i bedzie milo, czemu nie?

31.05.2008 19:53
odpowiedz
Dycu
65
zbanowany QQuel

wysiak - Nie skreślamy, negujemy pomysł przeniesienia słabego Obliviona w świat fallouta : ) Nie wolno nam : )?

31.05.2008 20:25
odpowiedz
super game fan
70
Generał

w grze nie będzie pojazdów

Lipa, lipa i jeszcze raz lipa. Crossowanie po post-apokaliptycznym świecie było by wspaniałym przeżyciem.

Nie grałem w żadnego wcześniejszego Fallouta.

31.05.2008 20:54
odpowiedz
Neo12
25
Prince of Persia

Na wstępie zaznaczam że w poprzednie Fallout'y nie miałem przyjemności zagrać (ale z pewnością szybko to nadrobię). F3 jak dla mnie prezentuje się bardzo ciekawie, zapowiedź nastraja optymistycznie. Oby tylko walka nie wyglądała dziwnie. Interesująco prezentuje się tworzenie postaci, mam nadzieję że gra będzie miała klimat i ciekawą fabułę. Krótko mówiąc - życzę chłopakom z Bethesdy powodzenia. I żeby gra nie miała kosmicznych wymagań.

01.06.2008 10:13
odpowiedz
Cainoor
173
Mów mi wuju

Dycu - Na szczęście takcih jak Wy, dla których Oblivion jest słaby jest znacznie mniej. I dobrze. Fallout 3 zapewne będzie równie dobry co 4 cześć ES.

01.06.2008 10:22
odpowiedz
_Luke_
172
Death Incarnate

Nie, to na nieszczescie takich jak Ty jest coraz wiecej. Seria elder scrolls po daggerfallu leci tylko w dol - owszem grafika lepsza (co oczywiste) ale cala reszta tylko gorsza i bardziej uproszczona. To samo zrobia z Falloutem bo licza na $.

01.06.2008 16:28
odpowiedz
Michal.92
29
Centurion

"Postać zdaje się być trochę nieudolnie przylepiona do powierzchni ziemi, a zamiast iść – ślizga się. Pete komentuje to anegdotką, jakoby tylko w Europie gracze używali trybu TPP w takich grach jak Oblivion."

loooool
Nie rozumiem... to po co wprowadzać widok TPP jak jest on taki niedopracowany? W ES4 było to tak zwalone, że wole nie wiedzieć co będzie w tej grze.

02.06.2008 09:41
odpowiedz
realsolo
133
Generał

Zastanawia mnie, co niektorzy tak naprawde lubili w F1 i F2. Dla niektorych brak turowego systemu to koniec Fallouta. L O L. Zalosc! Liczy sie klimat i fabula, system - niech bedzie odswiezony, cos nowego, zobaczymy jak wyjdzie. Jak bede chcial oldskool odpale sobie sage F1+F2. W Final Fantasy w XII czesci wprowadzony system walki realtime z uwzglednieniem czasu akcji + aktywna pauza i sprawdzil sie swietnie. I tam nikt nie plakal, tylko czerpal radosc z gry i fabuly. A tutaj? Smutek, placz, dupopisanie, masakra totalna, niektorzy sa chyba tak smutni i marudzacy, ze lecaca mucha sprawia u nich mega depresje.

Czekam na F3 i o ile Oblivion nie przypad mi do gustu (niektory pokochali ta gre - gutst!), tak F3 zapowiada sie na razie niezle.

Pan Dzikus -> ... a w rzeczywistosci Waszyngton nie zostal zniszczony, a jest w grze komputerowej. Troszke dystansu, myslisz ze autorzy gry zrobili porod i wybor plci z niewiedzy? Przeciez to chyba najciekawszy wybor plci jaki widzialem w grze RPG.

02.06.2008 13:35
odpowiedz
zakkfan
0
Chorąży

Ta gra to będzie największy szajs dziesięciolecia. Te cholerne gnoje zarżnęli wspaniałe gry jakimi są Fallout 1 i 2 i przerazbiają ich klimat w żałosne, prostackie, płytkie, denne, brzydkie konsolowe gówno. Za to gnoje pójdziecie do piekła dla tfurcuf gównianych pseudo gier. Na pohybel!

02.06.2008 14:03
odpowiedz
Brother85
55
Pretorianin

niewem czemu ale ta gra przypomina mi torszke STALKERa po Screenach , mam nadzieje ze będzie o niebo lepsza :)

02.06.2008 14:47
odpowiedz
Dycu
65
zbanowany QQuel

Cainoor - Nie ma tu żadnego znaczenia czy Oblivion jest dla kogoś dobry i zły. Robimy Fallout'a to róbmy Fallout'a, a nie Obliviona 2. Rozumiesz o czym mówię? Myślę że każdy kto chociaż widział na oczy poprzednie części czuje pewien niesmak kiedy widzi co tu się wyprawia.

wysiak - Grałem i nie dałem rady. Po prostu mi się nie podobało, cóż, jednym się podoba, innym nie - nie oceniam, ale Fallout'Oblivion? WTF : )?

02.06.2008 15:33
odpowiedz
Krondar
84
Death Avatar

No cóż, pożyjemy - zobaczymy. Betsa porwała się na tytuł za którego realizację (co by z tego nie wyszło) zostaną wyklęci i straszeni stosami ;-) Ja szczerze liczyłem na trochę więcej informacji o samym systemie questów niż walki... Fallout'a 2 udało mi się ukończyć bez oddania choćby jednego strzału, patrząc na F3, szczerze wątpię w takie możliwości - mam nadzieję że jednak się mylę i warstwa fabularna będzie trzymać poziom. I że będą dialogi... takie normalne, które jak w F1 i F2 będą zmieniać opcje dialogowe w zależności od poziomu intelektu... a nie wybór tematów ala Morrowind ;-)
Jedyne co zastanawia, to brak jakichkolwiek do tej pory informacji o skillach użytkowych (np. speech, barter, outdoorsman...)... oby nie był to faktycznie FPS.
Pozdrawiam,
K

03.06.2008 11:45
odpowiedz
grinder
46
Chorąży

jesli rozgrywka bedzie nastawiona glownie na walke a nie na sama interakcje ze swiatem jako taka,
to niestety mozna miec spore obawy co do efektu koncowego,
ja mimo wszystko czekam z niecierpliwoscia :)

03.06.2008 12:22
odpowiedz
Sweet Zombie J,
0
Pretorianin

Krondar ===> cos sciemniasz :] Franka na koncu trzeba bylo zabic. Owszem, mogles to zrobic turretami, mogla to zrobic twoja "ekipa" i zolnierze enklawy (a najlepiej wszyscy naraz) ale nie dalo sie przejsc tego fragmentu bez zabijania go.... Fallout 1 za to sie dalo skonczy "gadka" :]

04.06.2008 15:50
odpowiedz
Hocum
8
Junior

Panowie poczekamy zobaczymy. Najwiecej kolo piora nowemu F3 robimy my sami gdakajac "zle/niedobrze/besh zla" itp itd az do usranej smierci.

Ale moze jak bysmy nie marudzili wogule to byl by to 100% oblivion w swiecie F. :P

Powiem tak " F1 F2 RULES " jak cos spieprza to bede wieszal na nich psy ze az milo . i mam nadzieje ze ktos od nich (BES..) to czyta (albo podobne komenty).
BOS ok , a Oblivion fe.... .

polecam http://www.newfmc.prv.pl/ tam eFy dalej zyja i maja sie dobrze :D

05.06.2008 09:45
odpowiedz
Bullzeye_NEO
132
1977

Dobry artykuł. Chyba każdy fan Fallouta podchodzi do tego projektu z dystansem.

10.06.2008 21:26
odpowiedz
Mad Yar
2
Junior

Marudzący Polacy, jak zwykle. I każdy oczywiście jest największym fanem Fallout. Przypuszczam że grałem w niego wcześniej, a w każdym razie dojrzalszy niż Wy.

Do czego zmierzam. Dajmy szansę Bethesdzie zrobić grę i nie krytykujmy zanim się nie ukazała! Kto wie czy będzie gorsza od F1 i F2? Może będzie nieco inna. I dobrze. Świat się zmienia. Życie się zmienia. Gry się zmieniają.
Chętnie kupię i zagram w nowego Fallouta. Co więcej, na ŻADNĄ inną grę już nie czekam, tylko na F3.

07.07.2008 23:55
odpowiedz
Inalian
36
Pretorianin

Musze przyznac ze seria fallout to moje ulubione gry, wiec zrozumiale ze na tym etapie tworzenia gry jestem zawiedziony.
Nie chodzi o 3D (choc jak dla mnie numerek przy "D" nie ma wiekszego znaczenia), ani o brak widoku izometrycznego. Jednak z tego co wiem interaktynej pauzy nie ma, jest jedynie gowniany system ktory mozna wlaczac od czasu do czasu.
Jednak i to mozna bylo by przetrwac gdyby nie to ze tak naprawde nowy fallout zapowiada sie na moda FPS na obliviona. I to najbardziej razi, ze fallout faloutowi nie rowny i jestesmy swiadkami bezczeszczenia historii gier.
Co do komentarzy, na oficjalnym forum f3 sa dziesiatki tematow wytykajacych wady nowego fallouta. Przykre jest to ze tworcy mimo iz sa zapewne swiadomi ze "fandom" na nich pluje, ignoruja to(szczegolnie ze sprzedasz maja oprzec na fanach serii). A szkoda moze wtedy fallout mialby cos wspolnego z seria oprocz tytulu.

Mimo wszystko mam cicha nadzieje ze wszyscy pozytywnie sie rozczarujemy.

17.08.2008 01:17
odpowiedz
FX-RobsoN
23
Chorąży

Kolejna gra która będzie lub może stać się hitem w najbliższym czasie trzeba tylko czekać :)

21.08.2008 11:33
odpowiedz
Sobieski1978
19
Pretorianin

Nie zgodzę się, że twórcy Fallouta olewają fanów. Na pewno starają się im dogodzić (w końcu inne podejście oznaczałoby stuprocentową klęskę), jednak z oczywistych przyczyn nie mogą zrobić gry DOKŁADNIE TAKIEJ, jakiej żądają WSZYSCY fani. Jednym dogadzają, innym niestety muszą odmówić, inaczej gra by się totalnie rozjechała.

Naprawdę, wady można znaleźć we wszystkim, wstrzymajmy się z ocenami i bądźmy dobrej myśli. W końcu wszystkim nam zależy na dobru Fallotua.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze