Data wydania: 19 kwietnia 2005
Gra przygodowa z rozbudowaną warstwą platformową opracowana przez studio Double Fine Productions. Gracz wciela się w chłopca imieniem Razputin, którego marzeniem jest dostanie się do tytułowego oddziału Psychonauts, odpowiadającego za utrzymanie porządku na świecie.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Gra ukazała się pierwotnie w 2005 roku na konsolach PlayStation 2 i Xbox oraz komputerach PC, a na PlayStation 4 dostępna jest wyłącznie w formie cyfrowej, którą można zakupić sklepie PlayStation Store. Nowa edycja posiada oprawę graficzną skalowaną do rozdzielczości 1080p oraz obsługuje Trofea.
Psychonauts to surrealistyczna platformówka, w której akcja ukazana jest w perspektywie trzeciej osoby (TPP).
Głównym bohaterem jest Raz - młody kadet letniego obozu dla osób obdarzonych zdolnościami paranormalnymi. W trakcie przygotowań do zdobycia odznaki zdolności lewitacji odkrywa, że ktoś porywa pozostałych uczestników obozu i kradnie ich umysły. Raz musi także bronić się przed szaleńcem i walczyć w umysłach najróżniejszych postaci. W ich wnętrzu musi stawić czoła dręczącym ich właścicieli koszmarom, lękom i demonom. Jednak, aby kompletnie pokrzyżować tajemnicze plany złowrogiego szaleńca nasz bohater musi zdobyć wszystkie zdolności psychiczne, a co za tym idzie zostać potężnym paranormalnym wojownikiem - psychonautą.
W grze znajduje się trzynaście różnorodnych poziomów do przejścia. Akcja trzech z nich toczy się w prawdziwym świecie. Pozostałe dziesięć rozgrywa się w pokręconych wnętrzach umysłów różnorodnych postaci. Gracz musi wybawić ich z szalonych myśli. Jednak, aby tego dokonać trzeba rozwiązać wiele dziwnych zagadek.
Na szczęście Raz zna wiele metod na pokonanie przeszkód stojących nam na dalszej drodze. Młody adept potrafi m.in. biegać, pływać, wspinać się oraz skradać. Dodatkowo może różnorodnie wykorzystywać elementy otoczenia jak np. trampoliny, trapezy, zjeżdżalnie, ściany. Wrogie stworzenia natomiast eliminuje dzięki psychicznej energii usuwającej koszmary zwanej Psi-Blast. Z czasem nasz bohater zdobywa nowe zdolności psychiczne jak telekineza, lewitacja, niewidzialność i pirokineza.
Psychonauts można ukończyć na wiele sposobów. Każdy poziom posiada wiele dróg, które możemy wybrać. Dodatkowo na odkrycie czeka wiele niespodzianek, bonusów oraz mini gier (np. szukanie zagubionych mózgów, telekinetyczne kajakarstwo, polowanie na psychicznego padlinożercę).
Grę przygotowało studio Double Fine założone przez Tima Schafera – twórcę kultowych już gier przygodowych - Grim Fandango oraz Full Throttle. W pracach brały udział także osoby odpowiedzialne m.in. za Maximo, Diablo II i serię Jedi Knight. Dzięki temu Psychonauts posiadają wiele nawiązań do tych produkcji, zupełnie unikalne postacie, świat gry oraz poczucie humoru.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows 19 kwietnia 2005
PlayStation 4 7 czerwca 2016
PlayStation 2 21 czerwca 2005
Xbox 19 kwietnia 2005
Producent: Double Fine Productions, Inc.
Wydawca: Majesco Entertainment
3GRY
Seria platformówek 3D z elementami przygodowymi, wykreowana i rozwijana przez zespół Double Fine Productions – studio deweloperskie założone i dowodzone przez Tima Schafera, który zasłynął za sprawą takich projektów, jak Grim Fandango, Full Throttle oraz Day of the Tentacle.
Recenzja GRYOnline
Założyciel Double Fine Studios, Tim Schafer, uczestniczył już w swoim życiu w kilku „niezłych” projektach. Monkey Island, Full Throttle, Day of the Tentacle, Grim Fandango (słusznie uznane za Obywatela Kane’a gier komputerowych). Dzwoni? Dzwoni.
Aktualizacja: 10 sierpnia 2018
Poradnik do gry przygodowej Psychonauts zawiera kompletny opis przejścia gry, wraz z lokalizacjami wszystkich sejfów, bagaży, przedmiotów Scavenger Hunt, kart PSI, porady dotyczące rozgrywki i wiele innych interesujących rzeczy.
14 maja 2022
To, że sukces artystyczny nie musi iść w parze z ekonomicznym, to żadna nowość. Czasem jednak aż trudno uwierzyć, że udane i popularne po dziś dzień tytuły były w pierwszych latach swego istnienia na rynku kompletnymi komercyjnymi klapami.
15 listopada 2015
Niektórzy deweloperzy potrzebują lat, inni dekad, by przebić się na sam szczyt branży. Innym zaś wystarcza jedna gra: taka, która ustanawia nowe trendy, odnosi sukces komercyjny lub artystyczny, i nawet po latach może się pochwalić statusem kultowej.
23 marca 2005
Na cokolwiek skostniałym rynku gier komputerowych ciężko o naprawdę nowy pomysł. Wydaje się, że twórcom Psychonauts udało się na taki wpaść. Jeśli wszystko pójdzie po ich pokręconej myśli, możemy się spodziewać bardzo oryginalnej gry.
Nie lada gratka dla wszystkich, którzy wciąż mają przed sobą przygody Razputina – kultowe Psychonauts zostało bowiem udostępnione za darmo wszystkim klientom Humble Store.
promocje
Krystian Pieniążek
15 września 2017
James Spafford ze studia Double Fine poinformował o planowanym wydaniu pierwszego Psychonauts na konsolę PlayStation 4. Tytuł miałby zadebiutować na wiosnę tego roku.
gry
Jakub Błażewicz
13 stycznia 2016
Niezależny producent założony przez Tima Shafera zebrał ponad 3 miliony dolarów od swoich fanów na nową produkcję – klasyczną przygodówkę. Akcja prowadzona w serwisie Kickstarter cieszyła się ogromną popularnością i pokazała, że taki model finansowania gier ma rację bytu.
gry
Szymon Liebert
14 marca 2012
Przygodówka studia Double Fine, którą finansują fani najprawdopodobniej wróci do dwuwymiarowych, klasycznych korzeni gatunku. Tego przynajmniej chcieliby Tim Schafer i Ron Gilbert, czyli znani pracownicy dewelopera i współtwórcy Monkey Island.
gry
Szymon Liebert
26 lutego 2012
Założone przez Tima Schafera studio Double Fine otrzymało już od graczy ponad 1,8 mln dolarów na swój następny projekt. Dzięki zgromadzeniu takiej sumy rozszerzona zostanie lista platform docelowych, a postacie w grze przemówią głosami profesjonalnych aktorów.
gry
Adrian Werner
16 lutego 2012
„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dziś piszemy m.in. o kontynuacjach Kingdoms of Amalur: Reckoning i Psychonauts, łatce do pecetowej wersji Battlefield 3, filmie Twisted Metal, japońskiej dacie premiery Journey oraz zamknięciu serwerów gry Metal Gear Online.
gry
Marcin Skierski
15 lutego 2012
Tim Schafer udzielił ostatnio kilku interesujących wywiadów. Mówił w nich o stosunkach wydawców z twórcami, nowych sposobach finansowania projektów, grach niezależnych oraz dodał kilka słów o swojej nadchodzącej grze.
gry
Mateusz Kądziołka
14 lutego 2012
Studio Double Fine, założone przez Tima Schafera, otrzymało już ponad 1,2 mln dolarów od graczy na swój następny projekt. Producent znany z niezwykle zabawnych gier poprosił społeczność fanów gier o zaledwie 400 tysięcy na sfinansowanie nowego dzieła.
gry
Szymon Liebert
10 lutego 2012
Twórcy Psychonauts, Brutal Legend, czy Stacking zamierzają sfinansować nowy projekt z pomocą fanów. Studio Double Fine obiecuje stworzyć klasyczną przygodówkę korzystającą z nowych rozwiązań technologicznych, jeśli tylko gracze przekażą w sumie 400 tysięcy dolarów funduszy. Połowę tej kwoty udało się zebrać w... 5 godzin!
gry
Szymon Liebert
9 lutego 2012
Markus "Notch" Persson, twórca gry Minecraft, zaskoczył graczy swoim wpisem na twitterze, w którym oferuje pomoc przy produkcji gry Psychonauts 2. Adresatem tej propozycji jest Tim Schafer ze studia Double Fine, który odpowiadał za powstanie pierwszej części tytułu.
gry
Michał Kułakowski
7 lutego 2012
Popularne pliki do pobrania do gry Psychonauts.
trainer Psychonauts - +11 trainer - 13 maja 2005
demo Psychonauts - v.1.02 - 30 maja 2005
trainer Psychonauts - Unlocker - 25 lipca 2007
patch Psychonauts - v.1.04 - 5 października 2005
mod Psychonauts - Psychonauts Widescreen Fix v.12102022 - 30 czerwca 2024
mod Psychonauts - StixsworldHD's HD-4K Experience v.1.0 - 19 sierpnia 2021
Wymagania sprzętowe gry Psychonauts:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium III 1 GHz, 256 MB RAM, karta grafiki 64 MB (GeForce 3 Ti300 lub lepsza), 3.6 GB HDD, Windows 2000/XP.
PlayStation 2
Wspiera:
karta pamięci
PlayStation 4
Wspiera:
PlayStation Store
Średnie Oceny:
Średnia z 10 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 5091 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Przytłaczająco pozytywne"
Średnia z 11426 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Krzysztof Gonciarz
Recenzent GRYOnline.pl
2005.06.06
Założyciel Double Fine Studios, Tim Schafer, uczestniczył już w swoim życiu w kilku „niezłych” projektach. Monkey Island, Full Throttle, Day of the Tentacle, Grim Fandango (słusznie uznane za Obywatela Kane’a gier komputerowych). Dzwoni? Dzwoni.
MarcinB323
Ekspert
2023.02.22
22-02-2023. Ciekawy i naprawdę inny tytuł. Każda plansza jest zupełnie inna każdy umysł zachwyca choć gra jest projektowana jako platformowa ale samo poruszanie się a szczególnie skakanie nie jest zbytnio przyjazne. Pochwały za humor ale w produkcjach double fine humor jest zawsze wysokich lotów. Sporo walki z bosami i dosyć trudna końcówka ale bardzie z powodu braków w sterowaniu niż przez przeciwników. Gra daje rade mały minusik za sterowanie i kocową plansze- mięsny cyrk dawał popalić. Polecam.
Seba01
Ekspert
2022.07.16
Świetna robota dla Tima Schafera! Niedoceniona perełka z wyśmienitą fabułą, świetnymi mocami parapsychicznymi, znajdźkami, klimatem, no co tu więcej mówić?
mastarops
Ekspert
2021.08.30
Nie rozumiem fenomenu. Gra ma swój urok, nietypowy świat, klimat, ale rozrywka jest raczej nudna - platformówka. Kamera często utrudnia zabawę. Historia też nie wciągnęła. Styl graficzny sprawia, że gra nadal wygląda bardzo przyzwoicie. Kosztuje grosze, więc można spróbować samemu.
Butryk89
Ekspert
2025.03.19
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2024.12.30
Michał Grygorcewicz
GRYOnline.pl Team
2022.10.24
Karol Laska
GRYOnline.pl Team
2021.09.07
Harry M
Ekspert
2019.05.04
Szugob
Ekspert
2018.03.23
Ocena STEAM
Przytłaczająco pozytywne (11 426)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Ocena OpenCritic
98% rekomendacji (8)
Eurogamer
Kristan Reed
GameSpot
Alex Navarro
IGN
ActionTrip
Cubed3
Brandon Howard
VucoPL Chorąży
Nie kupujcie tego czasami na tę konsolę. Co prawda tylko za 18 zł, ale popełniłem ten błąd i otrzymałem koszmarnie działający port z PS2, gdzie tekstury rozmazane, cienie robią jakieś turbo fikołki, a gra przez 80% czasu działa w 15-20 FPS. Zróbcie sobie przysługę i grajcie w to na PC, można z padem również i tam.
LakiLou Centurion
No po prostu wow. Tytuł ten jest bardzo unikalny pod wieloma względami i zarazem dość kreatywny. Już na starcie wyróżnia się on swoją grafiką, która osobiście mnie kupiła. Każdy poziom znacząco się od siebie różni i jest w nich pełno ciekawych nawiązań. Jeśli chodzi o samą rozgrywkę to jest naprawdę bardzo ciekawa. Trochę etapów zręcznościowych, starć z przeciwnikami, kombinowanie z mocami, szukanie słabych punktów bossów. Giera ta mnie kupiła całkowicie.
mastarops Generał
Nie rozumiem fenomenu. Gra ma swój urok, nietypowy świat, klimat, ale rozrywka jest raczej nudna - platformówka. Kamera często utrudnia zabawę. Historia też nie wciągnęła. Styl graficzny sprawia, że gra nadal wygląda bardzo przyzwoicie. Kosztuje grosze, więc można spróbować samemu.
Kudunero Junior
Grafika jest słaba ale jest to gra stara i w dodatku z ps2 (dwie generacje do tyłu) dlatego nie zgodzę się żeby gra wyglądała źle, po prostu wygląda jak na tamte czasy. W moim przypadku chodzi bardzo płynnie (ps4 slim) i tylko raz wywaliło mi błąd co było irytujące ale jako iż to był mój jedyny problem to raczej i tak na plus.
Sama gra jest genialna, nie dla każdego co prawda... Jest groteskowa i przepełniona ukrytym humorem absurdu i czarnym humorem którego za dzieciaka się nie zauważało. W pewien sposób jest to sztuka i na pewno jest to gra jedyna w swoim rodzaju.