Data wydania: 30 listopada 1998
Wyśmienita gra przygodowa przenosząca nas do pośmiertnego świata, gdzie wcielamy się w agenta pracującego dla śmierci, który rozwiązuje tajemnicę problemów trawiących tą krainę. Zabawa polega głównie na prowadzeniu rozmów, eksplorowaniu lokacji i poszukiwaniu przedmiotów i rozwiązywaniu łamigłówek.
GRYOnline
Gracze
Grim Fandango stanowi kolejną wyśmienitą grę przygodową stworzoną przez firmę LucasArts i podobnie jak inne jej przygodowe pozycje odznacza się wyśmienitą oprawą audiowizualną, niezwykle atrakcyjną fabułą oraz wciągającym klimatem. Cała akcja toczy się w pośmiertnej krainie, tzn. tej do której trafiają nasze umęczone pobytem na ziemi dusze. My wcielamy się w postać jednego z agentów śmierci - Manny’ego Calavera, który zajmuje się nowo przybyłymi, podsumowuje ich osiągnięcia oraz uczynki i na tej podstawie wysyła ich do nieba, piekła lub czyśćca.
Jednak od pewnego czasu, coś nie gra w tej wyimaginowanej krainie śmierci, a my musimy dowiedzieć się co jest tego przyczyną. Czeka nas niesamowita przygoda, w której zwiedzając przeszło 90 unikalnych lokacji oraz napotykając na blisko 55 postaci ostatecznie rozwiążemy ten trawiący pośmiertny świat problem.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows
Producent: Lucasfilm Games / LucasArts
Wydawca: Lucasfilm Games / LucasArts
14 maja 2022
To, że sukces artystyczny nie musi iść w parze z ekonomicznym, to żadna nowość. Czasem jednak aż trudno uwierzyć, że udane i popularne po dziś dzień tytuły były w pierwszych latach swego istnienia na rynku kompletnymi komercyjnymi klapami.
15 września 2021
Kiedyś granie z nosem w solucji było normą. Dziś gry stały się dużo łatwiejsze. Wciąż jednak powstają tytuły, które są sporym wyzwaniem, a poradniki do nich są chętnie wyszukiwanym hasłem w sieci. Oto 10 takich tytułów – i starych, i nowych.
9 listopada 2012
Lucasfilm to nie tylko filmowe Gwiezdne Wojny, ale też cała masa kultowych gier ze stajni LucasArts, do których prawa ma teraz Disney. Spytaliśmy redaktorów naszego serwisu, które z tych produkcji powinny doczekać się kontynuacji.
31 października 2012
Są bohaterowie, którzy tętnią życiem, są też tacy, których pulsu nie wyczujecie. Niby zimni i sztywni, ale rozgrzewają nas do czerwoności. Oto zestawienie najbardziej kultowych umarlaków!
14 sierpnia 2007
Lubią ryzykować. Stworzyli grę na pecety, która nie uruchamiała się bez joysticka. Gdy granie przez sieć jeszcze raczkowało, wydali pozycję, która sprawdzała się wyłącznie w multiplayerze - LucasArts. Tworza gry od ćwierć wieku.
Podczas konferencji Sony Computer Entertainment na targach E3 zapowiedziano powrót klasycznej przygodówki firmy LucasArts – Grim Fandango. Zremasterowana wersja zmierza na konsole PlayStation 4 oraz PlayStation Vita.
gry
Michał Jodłowski
10 czerwca 2014
Niezależny producent założony przez Tima Shafera zebrał ponad 3 miliony dolarów od swoich fanów na nową produkcję – klasyczną przygodówkę. Akcja prowadzona w serwisie Kickstarter cieszyła się ogromną popularnością i pokazała, że taki model finansowania gier ma rację bytu.
gry
Szymon Liebert
14 marca 2012
Z informacji pozyskanych przez serwis Worthplaying wynika, że już jutro firma LucasArts pokusi się o ujawnienie „niezwykłych” i „odlotowych z punktu widzenia fanów oldschoolu” informacji. Wszystko wskazuje na to, że będą one dotyczyć kolejnego wznowienia jednego z klasycznych tytułów popularnego producenta.
gry
Piotr Doroń
5 lipca 2009
Dwa tygodnie temu świat obiegł spektakularny news o powrocie serii Monkey Island. Marka doczeka się nie tylko nowej odsłony, zatytułowanej Tales of Monkey Island, ale również odświeżonej wersji klasycznej, The Secret of Monkey Island: Special Edition. Gra, w wersji HD, trafi do dystrybucji elektronicznej już tego lata (dla PC i Xbox 360), a jej entuzjastyczne przyjęcie może zadecydować o losach kolejnych remake’ów.
gry
Łukasz Kendryna
18 czerwca 2009
„Wieści ze świata w telegraficznym skrócie” to codzienna porcja krótkich doniesień z rynku elektronicznej rozrywki. Dzisiaj w menu: brutalne fatality nie dla Amerykanów, Electronic Arts łączy wewnętrzne oddziały, dokumenty o Grim Fandango, nowa kolekcja klasyki, dźwięki z Fable II, powrót miłośników World of Warcraft, demonstracja Metal Gear Solid 4 i inne. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
7 listopada 2008
Fani twórczości Tima Schafera wiedzą z pewnością, że po rozstaniu z grupą LucasArts, w szeregach której stworzył m.in. Day of the Tentacle, Full Throttle oraz The Secret of Monkey Island, projektant ten założył własną firmę - Double Fine Productions. Wspomniana ekipa zasłynęła dotąd wydaniem doskonałej platformówki Psychonauts, a niedawno przypomniała o sobie informacją o rozpoczęciu prac nad grą
gry
Marek Grochowski
6 listopada 2007
Tim Burton zamierza wyreżyserować ekranizację bestsellerowej gry przygodowej o nazwie Grim Fandango – taka oto plotka obiega właśnie społeczność graczy oraz miłośników filmu. A wszystko to dzieje się za sprawą strony The Movie Center, na łamach której ukazał się tekst poświęcony Timowi Burtonowi z wplecionymi wypowiedziami samego reżysera.
gry
Karolina Talaga
14 lipca 2006
Kiedy pojawiły się pierwsze pogłoski na temat rozpoczęcia przez LucaArts prac nad kontynuacjami takich przebojów jak "Grim Fandango" czy "Monkey Island", wielu z nas zaczęło nerwowo przebierać łapkami w oczekiwaniu na te tytuły. Każdy miłośnik gier komputerowych już sobie wyobrażał te dni spędzone przed ekranem na wspaniałej rozrywce jaką zawsze zapewniały produkty sygnowane charakterystycznym logo firmy z Kalifornii.
gry
Bolesław Wójtowicz
11 marca 2003
W ostatnim wydaniu magazynu PC Zone pojawił się wywiad z panem Tomem Sarrisem, PR Managerem firmy LucasArts. Praktycznie rzecz biorąc dotyczył on przede wszystkim dwóch już zapowiedzianych tytułów, tj. Sam & Max 2 oraz Full Throttle II, jednakże poza laniem przysłowiowej wody nie ujawniono nowych szczegółów dotyczących tych gier. Padło tam jednak jedno niezwykle interesujące pytanie i jeszcze bardziej interesująca odpowiedź, co w skrócie można ująć następująco: Grim Fandango 2 oraz Monkey Island 5 to kolejne dwie gry ze „starej szkoły”, za które zabierze się LucasArts.
gry
Przemysław Bartula
16 grudnia 2002
Przy okazji obchodów dwudziestej rocznicy istnienia firmy LucasArts jej szefostwo postanowiło przypomnieć użytkownikom nieco bestsellerowych gier z minionych lat. Właśnie w tym celu na rynek zawitał specjalny zestaw o nazwie The Entertainment Pack.
gry
Radosław Grabowski
16 grudnia 2002
Popularne pliki do pobrania do gry Grim Fandango (1998).
Wymagania sprzętowe gry Grim Fandango (1998):
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 233MHz, 32MB RAM, akcelerator 3D.
Średnie Oceny:
Średnia z 5 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 2466 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
buddookann
Ekspert
2023.12.10
Już wiem dlaczego przygotówki wyginęły. W latach mojego dzieciństwa siadałeś do gry którą dał ci kumpel i wałkowałeś ją do skutku. Nie było internetu. Jedyną pomocą był kumpel ze szkoły lub ewentualnie pożyczona od niego gazeta z opisem przejścia. Dziś jak zaczynasz sie irytować wciskasz Alt+Tab, używasz internetu i po paru chwilach znasz rozwiązanie.Co irytowało mnie w grze:-inwentory ! Można sterować klawiszami numerycznymi ale mimo to wole klasyczne rozwiązania.-brak przyspieszenia postaci dwoma kliknięciami. To już było normą dużo wcześniej. Trzeba czekać aż postać przeleci drogę bądź skończy się wspinać po drabinie.- słabo zarysowany motyw miłości który jest głównym motorem napędowym całej fabuły. Jest to tak lakonicznie wyjaśnione, że nad głową świeci nam się wielki neon "WTF".- użycie mixu 2D z 3D. Ten sam błąd popełniono w LBA1. Dziś o wiele lepiej zestarzały się pixelowe przygodówki 2D niż takie hybrydy z problematycznym sterowaniem i umiejscawianiem kamery która potrafi mocno zagubić gracza w poznawaniu przestrzeni. (dodatkowo powodująca liczne błędy)- irytujący Glottis który dre japę i nie pozwala się skupić.- fabuła jakoś mnie nie przekonuje. Świat zmarłych ma te same problemy i zajęcia co żywych. Nawet można tak samo zginąć/być zakwieconym.- brak rozróżnienia obiektów. Przykład z drzwiami gdzie zamknięta jest Meche. Użyłem na nich odpowiedniego narzędzia i było źle. Dopiero użycie na pixelach zawiasów dawało rezultat.-Niektóre zagadki rozwiązują się same. Nie mam pojęcia jaka mechanika była w splątaniu kotwic, ale się splątały.- Irytujące zagadki. Przykład ze znakiem. Jaskinie sugerują, że powinniśmy iść za znakiem pomiędzy jaskiniami. Męczyłem się pół godziny, aż losowo wbiłem znak w dobre miejsce i było po zagadce.- głupie zagadki. Glottis rzyga na domino a to się nie przewraca. Zamrażamy całą podłogę azotem o którym bohater cały czas mówi że ma go mało.- Zagadka 3D z wózkiem widłowym był zbyt trudna. Gra nie przygotowała mnie na to że 3D będzie miało udział w rozwiązywaniu zagadki.- trochę brak logiki i zbijanie z tropu. Pszczoły mówią nam że sprzedały narzędzia, a jednak robimy w grze dziwne rzeczy żeby je od nich zdobyć. W dodatku jest tam sprawa zamordowanej LOLY, której śmierć jest olana by wyciągnąć z więzienia pszczołę. Skąd wiemy że dostaniemy od pszczół narzędzia skoro mówiły że ich nie mają ?-Zagadka która wymaga notatek. Chodzi o zagadkę z kuponem. Po pierwsze irytuje mnie to że na zdjęciu widzimy DWIE 6, a istotna jest jedna. Po drugie skąd wiadomo że to wtorek to nie mam pojęcia. Chyba jakaś postać to wcześniej mówiła, ale gdy tego nie pamiętamy to już po ptakach.-szkoda też Lupe która została wyprowadzona w kajdanach i nie wiemy co z nią. - licze błędy. Na poprzednim laptopie nie mogłem nawet zagrać bo gra wywalała błędy przy pierwszym przerywniku. Na nowym laptopie było lepiej mimo to gicze sie zdarzały.- żaden utwór muzyczny mnie nie zachwycił i nie zapadł w pamięci. ( dźwięk kosztował 13tys. dolarów)- najlepsza animacja to zwisający okręt na krańcu świat.
ShadyYo
Ekspert
2021.10.09
Klasyka gry przygodowej. Już samo intro zwiastuje wyjątkową i jedyną w swoim rodzaju historię. Tak też się stanie. Znakomity główny bohater, ale także wszystkie inne postaci, które pojawiają się w grze. Bardzo oryginalna i intrygująca fabuła oraz świetny, charakterystyczny wyłącznie dla tej gry klimat. Klimat, który tworzą lokacje i przerywniki, świetne poczucie humoru (zarówno bohaterów jak i autorów gry) i genialna muzyka (różnorodna i długa ścieżka dźwiękowa, która jest idealnym tłem pod wydarzenia na ekranie). Jedyną rzeczą, którą niekiedy za bardzo daje się odczuć jest to, że momentami gra bardziej niż grę przypomina film. Poza tym niektóre zagadki są chyba trochę za trudne i przesadzone. Ogólnie jednak wysoki poziom trudności gwarantuje nam wiele godzin główkowania. Momentami męczy interfejs (najbardziej wkurzające jest chyba przeglądanie ekwipunku). Są to jednak niewielkie minusy, mając na uwadze całą masę zalet. Dlatego grę należy polecić każdemu fanowi gier przygodowych i nie tylko. Po prostu włącz grę i pozwól sobie odpłynąć w ten niesamowity świat!
Messerschmitt
Ekspert
2020.11.26
Sir klesk
Ekspert
2018.01.24
buddookann Konsul
Już wiem dlaczego przygotówki wyginęły. W latach mojego dzieciństwa siadałeś do gry którą dał ci kumpel i wałkowałeś ją do skutku. Nie było internetu. Jedyną pomocą był kumpel ze szkoły lub ewentualnie pożyczona od niego gazeta z opisem przejścia. Dziś jak zaczynasz sie irytować wciskasz Alt+Tab, używasz internetu i po paru chwilach znasz rozwiązanie.
Co irytowało mnie w grze:
-inwentory ! Można sterować klawiszami numerycznymi ale mimo to wole klasyczne rozwiązania.
-brak przyspieszenia postaci dwoma kliknięciami. To już było normą dużo wcześniej. Trzeba czekać aż postać przeleci drogę bądź skończy się wspinać po drabinie.
- słabo zarysowany motyw miłości który jest głównym motorem napędowym całej fabuły. Jest to tak lakonicznie wyjaśnione, że nad głową świeci nam się wielki neon "WTF".
- użycie mixu 2D z 3D. Ten sam błąd popełniono w LBA1. Dziś o wiele lepiej zestarzały się pixelowe przygodówki 2D niż takie hybrydy z problematycznym sterowaniem i umiejscawianiem kamery która potrafi mocno zagubić gracza w poznawaniu przestrzeni. (dodatkowo powodująca liczne błędy)
- irytujący Glottis który dre japę i nie pozwala się skupić.
- fabuła jakoś mnie nie przekonuje. Świat zmarłych ma te same problemy i zajęcia co żywych. Nawet można tak samo zginąć/być zakwieconym.
- brak rozróżnienia obiektów. Przykład z drzwiami gdzie zamknięta jest Meche. Użyłem na nich odpowiedniego narzędzia i było źle. Dopiero użycie na pixelach zawiasów dawało rezultat.
-Niektóre zagadki rozwiązują się same. Nie mam pojęcia jaka mechanika była w splątaniu kotwic, ale się splątały.
- Irytujące zagadki. Przykład ze znakiem. Jaskinie sugerują, że powinniśmy iść za znakiem pomiędzy jaskiniami. Męczyłem się pół godziny, aż losowo wbiłem znak w dobre miejsce i było po zagadce.
- głupie zagadki. Glottis rzyga na domino a to się nie przewraca. Zamrażamy całą podłogę azotem o którym bohater cały czas mówi że ma go mało.
- Zagadka 3D z wózkiem widłowym był zbyt trudna. Gra nie przygotowała mnie na to że 3D będzie miało udział w rozwiązywaniu zagadki.
- trochę brak logiki i zbijanie z tropu. Pszczoły mówią nam że sprzedały narzędzia, a jednak robimy w grze dziwne rzeczy żeby je od nich zdobyć. W dodatku jest tam sprawa zamordowanej LOLY, której śmierć jest olana by wyciągnąć z więzienia pszczołę. Skąd wiemy że dostaniemy od pszczół narzędzia skoro mówiły że ich nie mają ?
-Zagadka która wymaga notatek. Chodzi o zagadkę z kuponem. Po pierwsze irytuje mnie to że na zdjęciu widzimy DWIE 6, a istotna jest jedna. Po drugie skąd wiadomo że to wtorek to nie mam pojęcia. Chyba jakaś postać to wcześniej mówiła, ale gdy tego nie pamiętamy to już po ptakach.
-szkoda też Lupe która została wyprowadzona w kajdanach i nie wiemy co z nią.
- licze błędy. Na poprzednim laptopie nie mogłem nawet zagrać bo gra wywalała błędy przy pierwszym przerywniku. Na nowym laptopie było lepiej mimo to gicze sie zdarzały.
- żaden utwór muzyczny mnie nie zachwycił i nie zapadł w pamięci. ( dźwięk kosztował 13tys. dolarów)
- najlepsza animacja to zwisający okręt na krańcu świat.
ShadyYo Chorąży
Klasyka gry przygodowej. Już samo intro zwiastuje wyjątkową i jedyną w swoim rodzaju historię. Tak też się stanie.
Znakomity główny bohater, ale także wszystkie inne postaci, które pojawiają się w grze. Bardzo oryginalna i intrygująca fabuła oraz świetny, charakterystyczny wyłącznie dla tej gry klimat. Klimat, który tworzą lokacje i przerywniki, świetne poczucie humoru (zarówno bohaterów jak i autorów gry) i genialna muzyka (różnorodna i długa ścieżka dźwiękowa, która jest idealnym tłem pod wydarzenia na ekranie).
Jedyną rzeczą, którą niekiedy za bardzo daje się odczuć jest to, że momentami gra bardziej niż grę przypomina film. Poza tym niektóre zagadki są chyba trochę za trudne i przesadzone. Ogólnie jednak wysoki poziom trudności gwarantuje nam wiele godzin główkowania. Momentami męczy interfejs (najbardziej wkurzające jest chyba przeglądanie ekwipunku).
Są to jednak niewielkie minusy, mając na uwadze całą masę zalet. Dlatego grę należy polecić każdemu fanowi gier przygodowych i nie tylko. Po prostu włącz grę i pozwól sobie odpłynąć w ten niesamowity świat!
DJ_MadAX Centurion
Na gog.com dają za darmo wersje remaster :). Śpieszcie się.
zanonimizowany923669 Junior
Pełna wersja gry + spolszczenie (działa na nowszych systemach operacyjnych) : " pastebay.net/1237437 "