Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikPrzygodowePCiOS
Okładka Runaway: A Road Adventure (PC)

Runaway: A Road Adventure

Runaway: A Road Adventure to utrzymana w klasycznej konwencji gra przygodowa, wyprodukowana przez specjalizujące się w tym gatunku studio Pendulo. Gracz kieruje poczynaniami młodego fizyka, który wplątany zostaje w niebezpieczną intrygę kryminalną.

Przygodowe | point-and-click | humorystyczne

Okładka Runaway: A Road Adventure (PC)

producent: Pendulo Studios

wydawca: GMX Media

wydawca PL: TopWare Poland

Strona oficjalna

data premiery gry:

5mar2001

PC

6cze2013

iOS

Runaway: A Road Adventure to typowy przedstawiciel gier przygodowych w starym dobrym stylu. Tytuł został opracowany przez hiszpańskie studio Pendulo, mające na swoim koncie wysoko oceniane przygodówki Igor: Objective Uikokahonia oraz Hollywood Monsters.

Głównym bohaterem gry jest Brian, absolwent wydziału fizyki. Pewnego pięknego dnia postanawia on porzucić swe rodzinne gniazdko i kontynuować dalsze studia w Berkeley. Jednak jego podróż na Zachodnie Wybrzeże szybko zostaje przerwana. Pod koła jego samochodu wpada piękna kobieta Gina, która jak się później okazuje, wplątana jest w śmiertelnie niebezpieczną aferę kryminalną. Pewni ludzie pragną zdobyć tajemniczy krucyfiks, który podarował jej ojciec przed swoją śmiercią. Od tej pory oboje skazani są na ciągłą ucieczkę przed pościgiem. Przynajmniej do czasu, kiedy zdołają wyjaśnić jaka zagadka kryje się za tajemniczym krucyfiksem i kto go tak pilnie poszukuje.

Runaway: A Road Adventure to klasyczna przygodówka point-and-click, która sposobem wykonania przypomina niezapomnianą serię Monkey Island. Podczas gry odwiedzamy łącznie blisko 100 lokacji, spotykając ponad 30 postaci niezależnych, z którymi rozmowy mogą okazać się kluczowe do rozwoju fabuły. W grze nie zabrakło rzecz jasna typowych dla gatunku zagadek logicznych, których poziom trudności wzrasta wraz z postępami rozgrywki. Runaway posiada bardzo ładną, dwuwymiarową grafikę, wykonaną w typowo komiksowym stylu oraz liczne animowane wstawki filmowe.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena czytelników: 8,5 / 10 na podstawie 1002 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 79 PLN

Gry podobne do Runaway: A Road Adventure

Klasyfikacja PEGI Runaway: A Road Adventure

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język.

Wymagania sprzętowe Runaway: A Road Adventure

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Pentium II 233 MHz, 128 MB RAM, 1.4 GB HDD, Windows 95/98/Me/2000/XP
Minimalne: Pentium MMX 200 MHz, 64 MB RAM, 650 MB HDD, Windows 95/98/Me/2000/XP

Runaway: A Road Adventure - recenzja gry
Runaway: A Road Adventure - recenzja gry

Recenzja 28 października 2003, 16:45

„Runaway” w sumie składa się z sześciu rozdziałów. Z przykrością muszę stwierdzić, że recenzowanej grze do długości zabawy takich kultowych tytułów, jak „Monkey Island 2” czy „Indiana Jones IV”, dużo brakuje. Mnie udało się ją skończyć w dwa dni, przy czym od razu zaznaczam, że grałem praktycznie bez przerwy i bez solucji. W zestawieniu z nowymi grami jest to wyjątkowo dużo, ale... no właśnie, starsze tytuły były trochę dłuższe :-). Wracając jednak do rozdziałów, wyraźnie da się zauważyć, że dwa pierwsze są jak gdyby wprowadzeniem do zabawy, mającym przygotować gracza do kolejnych zadań. Zagadki są tu wyjątkowo proste. Z racji ograniczonej ilości pomieszczeń i przedmiotów, niektóre pomysły nasuwają się do głowy niemal błyskawicznie. Nie trzeba być Einsteinem, żeby odgadnąć, co zrobić, mając w inwentarzu dezodorant i zapałki, a nad sobą czujnik ognia, albo jak zachować się w sytuacji, gdy do podręcznego lasera potrzebny jest rubin, przypadkiem stanowiący element jednej z eksponowanych figur. Myślę, że jest to dobre posunięcie, tym bardziej, że nie odczuwa się jakiejkolwiek sztuczności w ich skonstruowaniu. Jeśli ktoś od razu skupi się na fabule, to pewnie i tak tego nie zauważy, a jedynie bardzo szybko przez nie „przeleci”. Schody zaczynają się od rozdziału trzeciego. Przede wszystkim, drastycznemu zwiększeniu ulega liczba możliwych do odwiedzenia lokacji, a także przedmiotów, które można ze sobą zabrać. W niektórych miejscach ma się ich nawet po 20-30! Ostatnim „szczeblem” symbolizującym poziom trudności zabawy jest pojawienie się typowych zagadek logicznych. W porównaniu do takich gier jak „Atlantis 2” czy „Egipt” nie są one jednak zbyt trudne. Mnie spodobały się dwie: zabawa z tubkami w wymierzenie ilości potrzebnej do przelania wody oraz próba otwarcia kilkusetletniego sejfu. Zagadki te skonstruowano w taki sposób, że nie można ich przejść błyskawicznie, ale i nie trzeba ślęczeć nad nimi godzinami, próbując rozgryźć intencje twórców. Wracając jeszcze do przedmiotów, po części zastępują one obecność zagadek. Niejednokrotnie zdarzy się wam zapewne solidnie pogłówkować, co na czym użyć, aby osiągnąć jakiś konkretny efekt. Pomimo tego, iż niektóre pomysły mogą początkowo wydawać się nieco... dzikie, to po dłuższym zastanowieniu dochodzi się do wniosku, że rozwiązanie to jest jednak logicznie i powinno się na nie o wiele wcześniej wpaść. Nie należę do osób, które przesadnie wszystko chwalą, ale w tym przypadku producentom „Runawaya” należą się duże brawa. Wyraźnie widać, że każde, nawet najdrobniejsze zadanie solidnie przemyślano. Nie mogę się natomiast nie doczepić do jednej istotnej kwestii. Otóż w niektórych miejscach zdarza się podnieść czy zbadać rzeczy skrywające w sobie inne cenne przedmioty. Taką rolę odgrywa na przykład torba Giny z pierwszego, czy walizka martwego doktora z czwartego rozdziału. Przy próbie obejrzenia ich zawartości w inwentarzu pojawiają się nowe przedmioty. Problem w tym, że Brian nie wyciąga od razu wszystkich. Bierze tylko te, które aktualnie potrzebuje. Jest to niezwykle frustrujące, ponieważ o takich „skrytkach” szybko można zapomnieć, a nie mając potrzebnego przedmiotu, nie będzie można kontynuować gry. Przykładowo, w pierwszym rozdziale aktualna sytuacja aż prosi się o perukę, którą będzie można z torby wydobyć dopiero po dotarciu do określonego fragmentu etapu.

PC
iOS