Master of Orion 3: Ustroje absolutystyczne

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Ustrój

DESPOTYZM

MONARCHIA

OLIGARCHIA

MONARCHIA-KONSTYTUCYJNA

Żywność

-20%

-20%

-10%

0%

Wydobycie

0%

0%

-10%

0%

Produkcja

20%

30%

0%

0%

Wynalazki

-5%

-10%

20%

0%

Wojsko

30%

10%

0%

0%

Rekreacja

-5%

0%

0%

20%

Porty kosmiczne

0%

5%

5%

0%

Koszt represji

-7%

-6%

1%

0%

Poziomy represji

5 do 9

3 do 7

2 do 6

2 do 6

Poziomy siły niewolniczej

3 do 7

2 do 6

2 do 6

0 do 4

Modyfikator niepokojów rządowych DEA

50%

50%

100%

100%

Modyfikator niepokojów wojskowych DEA

150%

150%

100%

100%

Despotyzm:

Ustrój ten nie ma zbyt wiele do zaoferowania imperiom przez Was prowadzonym. Jak się można było spodziewać po nazwie, ta forma ustrojowa nie sprzyja rozwijaniu inicjatyw gospodarczych, jak i nie wpływa pozytywnie na rozwój technologiczny, który w grze stanowi bardzo ważny czynnik zbliżający Was do zwycięstwa. Bardzo poważnie osłabione zostanie zaopatrzenie żywnościowe, co nie sprzyja przyrostowi naturalnemu społeczeństwa, przez co imperium despotyczne rozwijać się będzie znacznie wolniej niż pozostałe. Za to jednak dostajemy potężnego bonusa, jeśli chodzi o przemysł, jak i też militarne DEA będą przynosiły znacznie więcej pożytków. Dodatkowym atutem jest też wysoki współczynnik represyjności, który możemy ustalić naszej społeczności, przez co system ten jest wręcz wymarzony dla tych, którzy chcą pozbyć się, bądź poważnie ograniczyć problem obcych szpiegów infiltrujących ich imperia.

Ta charakterystyka wyraźnie zdaje się być korzystna dla graczy lubujących się w rozwiązaniach militarnych i tych, którzy mają już dość nieustannych ataków służb wywiadowczych innych mocarstw. Jednak generalnie bazując na własnym doświadczeniu mogę stanowczo odradzić Wam używanie despocji jako formy sprawowania władzy w Waszych imperiach. Nawet Ci militarnie nastawieni gracze znajdą znacznie ciekawsze systemy w pełni pasujące do ich upodobań. Na pewno i kategorycznie odradzam to tym, którzy stawiają w pierwszym rzędzie na rozwój gospodarczy i technologiczny, jest to wręcz jeden z najgorszych możliwych wyborów w tym przypadku. Jedynie Ci, którzy będą grali Harvesterami jako tako mogą wykorzystać niektóre możliwości despocji, gdyż znacznie wzmocni to atuty tej cywilizacji.

Monarchia:

Większość cywilizacji o absolutystycznej początkowej formie ustrojowej właśnie korzysta z monarchicznego systemu rządów. Generalnie występuje dużo podobieństw z poprzednio opisywaną przeze mnie formą ustrojową despocji, jednak monarchia jest mimo wszystko w kilku aspektach bardziej atrakcyjna. Przede wszystkim jeśli chodzi o przemysł, to tu Wasza cywilizacja otrzyma znaczny wzrost wydajności, w praktyce tylko niektóre parlamentarne systemy rządów są w stanie dorównać efektywności industrialnej osiąganej pod rządami monarchicznymi. Monarchie są też efektywne na polu zwalczania akcji sabotażowych i wywrotowych wywoływanych przez obcych agentów.

Monarchie generalnie powinno się jak najszybciej zmienić na konstytucyjną jej odmianę, dlaczego...? O tym poniżej. Mimo wszystko ta forma rządów jest znacznie bardziej przystępna dla tych ras, które nie muszą aż tak martwić się zaopatrzeniem żywnościowym, czyli np. dla Silicoidów. Niektórzy z Was mogą też próbować monarchię wykorzystać do łatwego i szybkiego zwiększenia efektywności produkcji przemysłowej swych imperiów

Monarchia Konstytucyjna:

Konstytucyjna Monarchia jest jednym z najbardziej kompromisowych wyborów ze wszystkich absolutystycznych form ustrojowych. Jeśli dokładnie przyjrzycie się powyższej tabelce, to od razu nasunie się Wam się skojarzenie, że w praktyce w żadnej dziedzinie, na którą ma wpływ ustrój polityczny, nie dostajemy żadnego bonusu, ale też w żadnym aspekcie nie nasze imperium nie zostanie "upośledzenie". Generalnie konstytucyjna monarchia nie wpłynie na jakość rozwoju wybranemu przez Was galaktycznemu państwu i jest to bardzo pośrednie i kompromisowe wyjście dla każdego z Was. Spośród ustrojów absolutystycznych wydaje mi się być ona najlepszym wyborem, gdyż po prostu nie szkodzi ona w żadnym aspekcie naturalnym zdolnościom żadnej rasy.

Oligarchia:

Generalnie badania jak zauważyliście czytając ten tekst dość uważnie, bądź spędzając z Master of Orion III już dłuższy czas, nie są mocną stroną dla form ustrojowych urzeczywistniających idee absolutum dominium. Oligarchia jednak jest tu wyjątkiem. Ten system polityczny jest wręcz wymarzony dla tych, którzy chcą wzmocnić właśnie rozwój technologiczny. 20% zwiększenie efektywności pracy naszych naukowców może naprawdę przyspieszyć badania. Niestety jednak aby nie było za dobrze, zmniejszona poniżej średniej została efektywność ekonomiczna imperium rządzonego przez oligarchię, a także znacznie mniejsza jest podatność na represje obywateli oligarchicznego państwa.

Bardzo dobrym wyborem oligarchia jest dla ras, które już są bardzo silne na polu rozwoju badawczego, czyli np. dla Psilonów, czy Nommanów. A że upośledzenie ekonomiczne tego systemu nie jest aż tak dotkliwe jak przy okazji despocji, czy monarchii, to wybór ten może być w określonych przypadkach i przy określonych gustach graczy, wyborem słusznym i korzystnym.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2005-01-10
12:37

zanonimizowany193037 Junior

😁

Super!!!

Komentarz: zanonimizowany193037

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl