Football Manager 2008: Opcje menedżera i oczekiwania zarządu

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Opcje menedżera i oczekiwania zarządu

Przygodę menedżerską powinniśmy zacząć od poznania oczekiwań zarządu.

1 - Opcje menedżera i oczekiwania zarządu - Prowadzenie drużyny - Football Manager 2008 - poradnik do gry
Korzystając z zakładki Manager odwiedzamy dwa miejsca: Board Room i Confidence - Opcje menedżera i oczekiwania zarządu - Prowadzenie drużyny - Football Manager 2008 - poradnik do gry

Korzystając z zakładki Manager odwiedzamy dwa miejsca: Board Room i Confidence . W pierwszym dowiemy się nieco więcej o oczekiwaniach szefostwa w bardziej ogólnym zakresie, natomiast druga zakładka umożliwia poznanie oczekiwań w niemal każdym konkretnym aspekcie naszej pracy. Na początku gry wystarczy przyjąć żądania do wiadomości i się do nich zastosować, a przynajmniej robić wszystko w kierunku ich realizacji.

Komentarz:

Warto zaglądać w te miejsca od czasu do czasu by sprawdzić czy nie podpadamy szefostwu. A władze są w tej edycji FM-a bardziej upierdliwe niż dotychczas. Częściej komentują nasze poczynania i nawet jeśli generalnie są zadowolone, to nie omieszkają nam wypomnieć szczególnie dotkliwej porażki lub słabej postawy w krajowych pucharach. Mi osobiście nigdy nie udało się stracić pracy ale podejrzewam że w FM 2008 jest o to łatwiej niż kiedykolwiek. W zakładce Confidence poznamy też oczekiwania i ocenę kibiców ale to jakby mniej istotna sprawa. Chociaż nigdy nie wiadomo czy to kibice nie uratują nam tyłka w przypadku kłopotów.

Teraz czas podzielić się obowiązkami z asystentem. W tym celu wybieramy zakładkę Manager , potem Manager Options i Team Settings .

Kolejno decydujemy o - Opcje menedżera i oczekiwania zarządu - Prowadzenie drużyny - Football Manager 2008 - poradnik do gry

Kolejno decydujemy o:

Assistant Manager Options - tu możemy przypisać asystentowi obowiązek organizacji meczów towarzyskich (przedsezonowych).

Lepiej chyba robić to samemu, dostosowując serie meczów sparingowych do formy i kondycji twoich piłkarzy. Ewentualnie można zdać się na asystenta a potem samemu dokonać jeszcze poprawek. Najczęściej asystent organizuje tournee w którym rozgrywamy kilka spotkań w bardzo krótkim czasie i na tym koniec. Taka seria jest niezbędna by wyprawować kondycję u piłkarzy, ale potem trzeba ją jeszcze uzupełnić. Nie może być tak, że rozgrywamy cztery spotkania w tydzień a potem czekamy bezczynnie przez trzy tygodnie na rozpoczęcie sezonu. W tym czasie dobrze jest rozegrać jeszcze kilka spotkań w odstępach po trzy, cztery dni.

First Team - tu możemy obciążyć asystenta dodatkowymi zadaniami. Kolejno idąc przydzielamy mu (lub nie): przeprowadzanie odpraw meczowych, samodzielne prowadzenie drużyny w meczach sparingowych, podpisywanie nowych kontraktów z piłkarzami.

Generalnie nie polecam korzystania z tych opcji. Jeśli już to można pozwolić asystentowi na poprowadzenie drużyn w okresie przygotowawczym, ale raczej samemu rozmawiać z piłkarzami podczas sezonu. A już zostawienie wolnej ręki w sprawie kontraktów może przynieść opłakane skutki. Nie po to budujemy drużynę by asystent wchodził nam w paradę.

Reserves - opcje dla zespołu rezerw. Możesz podjąć decyzję o samodzielnym poprowadzeniu rezerw albo pozwolić na to innym. Urzędowo zespół przypisany jest asystentowi ale możesz wybrać też innego członka sztabu szkoleniowego (z rozwijanej listy po prawej stronie). Pozostałe opcje to używanie taktyki przypisanej pierwszemu zespołowi, przeprowadzanie odpraw drużyny rezerw, prowadzenie zespołu rezerw w meczach sparingowych i prowadzenie spraw związanych z przedłużaniem umów z piłkarzami rezerw.

Kwestia osobistego prowadzenia zespołu rezerw związana jest z siłą klubu który prowadzimy oraz z jakością staffu trenerskiego. Decydując się na osobiste prowadzenie drużyny rezerw dokładamy sobie drugie tyle pracy. Ja osobiście wolę zdać się na asystenta i odpowiednich ludzi od treningu. Wtedy też pozostawiam im wszystkie sprawy oprócz przedłużania umów. Prowadzenie słabszego klubu wymusza na nas większe zainteresowanie rezerwami, bo to wychowankowie będą poważnym źródłem wzmocnień (po prostu nie stać nas na hurtowe zakupy gwiazd). Ale nawet wtedy poważnie trzeba się zastanowić czy warto decydować o wszystkim co się wiąże z drugim składem.

Under 18's - drużyna do lat 18. Tu decydujemy o prowadzeniu drużyny młodzików a do wyboru mamy takie same opcje jak w przypadku drużyny rezerw.

Ja osobiście całkowicie odpuszczam sobie zabawę z tą drużyną, wszystko pozostawiając asystentom. Bawienie się w prowadzenie ekipy do lat 18 zaczynamy chyba tylko wtedy gdy prowadzimy klub z niższej ligi i wszędzie musimy szukać potencjalnych wzmocnień.

Po uporaniu się z rozdziałem obowiązków czas zrobić przegląd własnych współpracowników.

Podobało się?

0

Worldwide Soccer Manager 2008

19 października 2007

PC Xbox
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Sportowe
2008-01-21
14:56

Bleszczynski Centurion

Bez obrazy, ale ten poradnik to największa amatorka jaką widziałem od lat, porównywalna z poradnikiem do IGI 2, gdzie autor pisał: "To nie jest skradanka, tu należy wszystkich zabijać".

Do rzeczy, klika wybranych aspektów taktycznych:

1.
Tempo – tu ustalamy preferowaną przez nas szybkość gry.

W założeniu styl Quick stosujemy razem z ofensywnym ustawieniem, kiedy chcemy dyktować warunki gry, a styl Slow przy defensywnym nastawieniu kiedy chcemy opóźniać grę. Można więc łączyć oba ustawienia ale jak zwykle najlepiej jest ustawić styl Normal. Tym bardziej, że nawet pop wielkiej liczbie rozegranych spotkań, przy zastosowaniu różnych taktyk, nie jestem pewien czy zmiany tej opcji mają realny wpływ na grę.

Totalna bzdura - to jedno z ważniejszych ustawień taktycznych. Decyduje jak szybko nasi grajkowie będą pozbywać się piłki. Świetnie współgra ze stylem podań - podania bezpośrednie lub długie wraz z szybkim tempem spowoduje, że np. obrońca po przejęciu piłki od razu spróbuje uruchomić szybkim podaniem napastnika czy skrzydłowego. Przy wolnym tempie poda raczej do partnera z obrony. Generalnie wolne tempo = atak pozycyjny, szybkie = kontra (upraszczając).

2.
Width – szerokość rozgrywania akcji.

Nigdy nie zaznaczam innej opcji niż Normal. Pewnie w założeniu ma to mieć związek z posiadanymi piłkarzami: jeśli mamy super skrzydłowych gramy szeroko, dysponując silnym środkiem pola gramy środkiem boiska. Tak naprawdę nie ma to chyba żadnego znaczenia, a jeśli już to nie widzę powodu by ograniczać poczynania piłkarzy przydzielając im konkretne opcję. Zawsze Normal i wystarczy.

Kolejna ważna rzecz, która dla autora nie ma znaczenia - decyduje o szerokości rozstawienia poszczególnych formacji i odległości między zawodnikami. Gramy skrzydłami - lepiej grać szeroko, gramy środkiem lub się głównie bronimy - gramy wąsko. Szeroka gra aktywizuje bocznych obrońców i pomocników, generuje dużą liczbę dośrodkowań. Wąska z kolei pozwala zdominować środek pomocy i skuteczną obronę.

3.
Time Wasting – ilość czasu poświęconego na zwalnianie tempa gry.

Jak zwykle najlepsza jest opcja Mixed. Specjalnie dużo czasu na zwalnianie tempa gry mogą poświęcać zespoły stosujące defensywna taktykę a nie takie które chcą dominować na boisku. Tak naprawdę, to nie jestem pewien czy zmienianie tej opcji w jakikolwiek sposób wpływa na grę. Tu chyba jeden z bajerów nie odczuwalnych w trakcie meczu.

Przedłużanie gry - im większa wartość parametru, tym więcej nasi zawodnicy będą ściemniać zanim wyrzucą aut, czy wykonają rzut rożny. Ważne w końcówce, gdy liczy się każda sekunda. Oczywiście gdy gonimy wynik - ta opcja na minimum. Czy autor w ogóle zmienia coś w trakcie meczu??

4.
Defensive Line – ustawienia linii obrony.

Ten aspekt w przeciwieństwie do poprzedniego ma spore znaczenie. Co nie zmienia faktu, że i tak najlepiej ustawiać go w trybie Normal. W trakcie eksperymentów można pokombinować ze sposobem ustawienia obrońców ale zapewniam, że da się odnosić sukcesy bez zmieniania tej opcji.

Kolejna kluczowa opcja, decydująca na jakiej wysokości się bronimy. Jeżeli przeciwnik jest silniejszy, ma znacznie szybszych napastników niż my środkowych obrońców, normalnym jest, że nie będziemy się bronić przy wysuniętej, czy nawet normalnej linii obrony - napastnicy będą nam uciekać jak chcą. W takiej sytuacji tylko cofnięta linia obrony ma sens - trzeba czekać na atak przed polem karnym, a nie gonić szybszych napastników.

5.
Focus Passing – tu ustalasz miejsca na boisku gdzie najczęściej mają lądować podania.

Opcja z gatunku niepotrzebnych do niczego. w założeniu powinniśmy wybrać stronę boiska na której operują nasi najlepsi ofensywni piłkarze.

No sorry, ale jeśli dla Ciebie nie ma znaczenia czy grasz skrzydłami, czy środkiem, to ja nie mam pytań.

6.
Według mnie w ogóle nie należy zajmować się opcjami: Creative Freedom, Passing Style, Tempo, Width i Time Wasting. W realnej piłce jak najbardziej warto się tym zajmować ale w FM08 (i każdym innym) ciężko zdiagnozować jakikolwiek wpływ tych opcji na grę. Dlatego też najlepiej pozostawić je w pozycjach neutralnych.

Ja naprawdę zdębiałem. Gram w CM/FM od 7 lat. Wszystko co opisał autor jako niepotrzebny bajer, to podstawa do stworzenia taktyki. Oczywiście jak się gra Chelsea (jak autor), to nawet wciskając tylko Continue i każąc ustalać skład asystentowi wygra sie parę trofeów.

Proponuję zagrać trochę słabszymi klubami (gdzie np. tylko kilku zawodników ma szybkość i przyspieszenie > 10), a nagle te nieprzydatne opcje, które "nie mają" żadnego wpływu na grę staną się kluczowe.

Poradnik uważam za żenujący, jakby był pisany przez 13-latka, który gra Chelsea i myśli, że jest majster. Szkoda...

Komentarz: Bleszczynski
2008-01-21
19:01

zanonimizowany334859 Junior

Ładnie to wszystko i pięknie napisałeś Bleszczyński, co nie znaczy, że masz wiele racji.
Tak naprawdę, to skłonny jestem zgodzić się tylko z tym, że pomijane przeze mnie elementy mogą pomóc kiedy gra się słabszym zespołem. Mogą ale nie muszą. Bo nie za bardzo chce mi się wierzyć, że zmiana szerokości gry czy tempa czyni cuda. Trochę tu koloryzujesz i starasz się na siłę zdyskredytować moje podpowiedzi.

Nie wiem czemu tak bardzo się napinasz i podkreślasz ile to sezonów grasz w menedżery i radzisz mi pograć słabszymi zespołami. No cóż, ja w menedżery gram od wydania na sezon 00/01 i wcale nie powoduje to, że w necie strugam z siebie kozaka. Na forach, szczególnie tych poświęconych piłkarskim menedżerom, aż roi się od napuszonych weteranów, co to gardzą amatorami grającymi silnymi drużynami. A ciekaw jestem ilu z nich (może ty?) jest w stanie bez poważnego zaangażowania (jak podkreślacie) zaliczyć taki sezon jaki opisałem w poradniku. Już Cię widzę jak wygrywasz sezon bez porażki na koncie wciskając tylko continue i pozwalając asystentowi ustalać skład. Choćbyś grał Realem czy Manchesterem taki sezon trafia się do święta. Daruj więc sobie te lekceważące tekściki i kreowanie się na wielkiego znawcę weterana.

Wracając do tematu, to przy pisaniu poradnika sprawdziłem cztery rożne ustawienia i tylko przy jednym wszystko układało sie tak łatwo. Akurat przy tym wspominane przez Ciebie ustawienia całkowicie zlekceważyłem. A za każdym razem próbowałem je na tym samym zespole. Jeśli dla Ciebie tamte wyniki są rezultatem tylko i wyłącznie wyboru silnej drużyny to niech tak pozostanie. Wszak Ty wiesz lepiej. Jak dla mnie owe ustawienia tylko w bardzo niewielkim stopniu modyfikują grę drużyny. A na dodatek kombinowanie z nimi częściej doprowadza do słabszej gry niż lepszych wyników. Bo kiedy coś jest nie tak, to lepiej poprawić grę poprzez zmianę ustawienia piłkarzy niż takich elementów jak tempo czy szerokość gry.

Usiłujesz tu zrobić ze mnie laika, który nie wie jakie znaczenie ma ilość czasu poświęconego na opóźnianie gry, nie potrafi zauważyć różnicy pomiędzy pomiędzy atakowaniem środkiem lub skrzydłami, a ustawienie obrońców to dla mnie rzecz nie do rozszyfrowania. Otóż jak to wszystko wiem, tak samo jak wiem to, że wszystkie te prawdziwe ustawienia nijak się mają do menedżerowej rzeczywistości. Zarzucasz mi tu lekceważenie podstaw taktyki. No stary w realu to oczywiście są aspekty bez jakich gra zespołu nie może się obejść. A w FM? Nie masz żadnego dowodu na to, że widać odczuwalną różnicę w grze drużyny, której w końcówce meczu każemy grać na czas przy prowadzeniu, a ekipą której nastawienia nie zmienimy. Dla gracza nie jest to odczuwalne zupełnie. Jestem pewien, że przy przeprowadzeniu odpowiedniej ilości symulacji wyniki byłyby podobne. To znaczy liczba spotkań w których uda się dowieźć prowadzenie do końca lub je stracić będzie podobna i dla zespołu grającego na czas i dla zespołu grającego zawsze swoim rytmem gry. W realu jest z tym różnie ale w komputerowej symulacji FM wyniki są podobne. A już na pewno ewentualne różnice są tak znikome, że można uznać je za niezauważalne. Jest kilka takich aspektów i właśnie dlatego pisałem o nich jako o mało ważnych. Ja tam mam na koncie setki (jeśli nie tysiące ) rozegranych spotkań i jestem przekonany, że kluczem do sukcesu dla danej taktyki jest w 80 % ustawienie piłkarzy, w 15 % odpowiednie modyfikacje ustawień linii obrony i nastawienia (ofensywnego bądź defensywnego) drużyny i dopiero pozostałe 5% to ustawienia pozostałych elementów. W każdym kolejny wydaniu menedżera najlepsze rezultaty osiągałem ograniczając kombinowanie do minimum.

Na koniec pozostawiam sprawę rzekomej amatorszczyzny odwalonej przez trzynastolatka. Przypomnisz mi który z poradników do menedżera napisałeś lepiej? Czy dopiero zdegustowany poziomem zamierzasz przyszłoroczny napisać na poziomie mistrzowskim?

Komentarz: zanonimizowany334859
2008-01-21
19:30

Bleszczynski Centurion

Dzięki za odpowiedź.

Sorry za trzynastolatka, ale jak się czyta opisy kolejnych opcji, gdzie wszystko stawiane jest w roli zbędnego "bajeru" i przy tym widzi screeny Chelsea, to narzuca się myślenie: "Dali jakiemuś dzieciakowi poradnik do napisania".

Zarzucasz mi "napinanie" się i chwalenie, a ja po prostu boję się, że wielu niedoświadczonych graczy rzeczywiście ograniczy po lekturze grę do ustalania składu i wciskania Continue.

Sam zresztą poświęcasz wiele miejsca na chwalenie - nie, nie uważam wygrana sezonu bez porażki Chelsea za olbrzymie osiągnięcie, choć oczywiście gratuluję. Uważam też, że faktycznie grając w tego typu klubach, dysponujących najlepszymi kopaczami na świecie, część zadań taktycznych można pominąć - to samograje. Zawsze poziom trudności w managerze był uzależniony od prowadzonej drużyny. Chelsea to zdecydowanie poziom Easy, podobnie jak Wisła w polskiej lidze (ale już nie w pucharach) - co byś nie ustawił, będzie dobrze.

Znaczenie poszczególnych ustawień jest widoczne nawet gołym okiem - obecny silnik meczowy, choć naprawdę daleko mu do doskonałości, pewne rzeczy oddaje nieźle, np. szerokość gry, różnicę między grą środkiem a skrzydłami itd. Jak masz w środku Lamparda i Ballacka, a na skrzydłach Wrighta-Phillipsa i dajmy na to Kalou to można dać mixed i będzie git. Ale w słabszych drużynach często są 2-3 gwiazdy, czy nieźli grajkowie, a reszta to drewniaki. I trzeba kombinować, by te "gwiazdy" były jak najdłużej przy piłce.

Naprawdę nie chce mi się wierzyć, że nie widzisz chociażby różnicy w ustawieniu linii obrony (defensiv line) - danie jej na normal to dla wspomnianej Wisły samobójstwo w europejskich pucharach (taki Cleber będzie wyprzedzany przez każdego szybkiego ogórka).

Po prostu mam wrażenie, że zamiast poradnika dla wszystkich napisałeś poradnik dla mageklubów.

I jeszcze to: Przypomnisz mi który z poradników do menedżera napisałeś lepiej? Czy dopiero zdegustowany poziomem zamierzasz przyszłoroczny napisać na poziomie mistrzowskim?

Sorry kolego, ale publikując coś w miejscu publicznym musisz się liczyć z krytyką. Jakby autor mógł być komentowany tylko przez innych autorów dziwny byłby to świat.

Komentarz: Bleszczynski
2008-01-21
19:31

zbuju Generał

Proponuję zagrać trochę słabszymi klubami (gdzie np. tylko kilku zawodników ma szybkość i przyspieszenie > 10), a nagle te nieprzydatne opcje, które "nie mają" żadnego wpływu na grę staną się kluczowe.

To dobre słowa podsumowujące ten poradnik.

Komentarz: zbuju
2008-01-22
00:38

zanonimizowany56991 Generał

😊

Od siebie dodam tylko ,ze grajac slabymi klubami trzeba naprawde "kombinowac" w taktyce aby miec w miare dobra forme na dluzszy czas w lidze.Napewno to mozna sprawdzic grajac druzyna z Conference (angielska liga) czy nawet klubami 2-3 ligi.Tak na marginesie przypominaja mi sie czasy gdy gralem w CM 00/01 Olympiakosem (Grecja) i nie bylo mowy o continue ,tylko trzeba bylo "kombinowac" a druzyna ta jest zaliczana do czolowych klubow w Grecji.Mozna pomyslec przeciez to CM a nie FM ale co z tego jak ta sama sytuacja przedstawia sie w FM 08 grajac klubem Panathinaikos tez z Grecji.Co do poradnika napewno sie przyda poczatkujacym graczom ktozi stawiaja pierwsze kroki w serii FM.

Komentarz: zanonimizowany56991
2008-01-22
10:31

twostupiddogs Legend

twostupiddogs

Rzeczywiście nie za dobry ten poradnik.

Komentarz: twostupiddogs
2008-01-22
12:03

mazur13 Chorąży

Poradnik tragiczny...z mnóstwem błędów...najważniejsze zostały już wymienione,od siebie dodam,że autor polecając traktowanie zawodników 'lekką ręką' popełnia błąd - grając małymi klubami nie można pozwolić wejść sobie na głowę - często powoduje to komunikat 'zaniepokojony brakiem dyscypliny w zespole'...Moim zdaniem za czerwoną kartę oficjalne ostrzeżenie,za niestawienie się na treningu od razu kara finansowa...Co do rozmów motywacyjnych - w tej części mają OGROMNE znaczenie,paradoksalnie najlepiej zostawić je asystentowi (efektywność śledzić w reakcjach na rozmowę motywacyjną)!Poza tym dlaczego poradnik powstał do wersji ENG?Ktoś tu popiera piractwo?Nieładnie,nieładnie...

Komentarz: mazur13
2008-08-03
01:34

zanonimizowany570223 Junior

Widze że niektórzy znają sie tu na zeczy, moze tak zorganizowac cos online?

Zgłaszam propozycję rozegrania Ligi w FM08, będzie to 1 liga Polska.
Wszystko do uzgodnienia, przy znalezieniu odpowiedniej liczby graczy.
Liga mogłaby działać codziennie od 16.00 -24.00.(do ustalenia)

Zainteresowani, pisac na gg:1189449

Limit miejsc 2/12(do ustalenia)

Forum: http://www.fm08polskaliga08.fora.pl/

Komentarz: zanonimizowany570223

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl