Football Manager 2008: Główne ikony

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Główne ikony

To jest właśnie sedno gry - główne ikony to prawie wszystko czego potrzebujesz do zabawy. Po ustawieniu na początku opcji gry, możesz operować już niemal tylko tu. Oto opis wszystkich głównych ikon.

1 - Główne ikony - Warsztat pracy menedżera - Football Manager 2008 - poradnik do gry
Home - ekran główny, który już omawialiśmy - Główne ikony - Warsztat pracy menedżera - Football Manager 2008 - poradnik do gry

Home - ekran główny, który już omawialiśmy. Generalnie spełnia zadanie informacyjne i nie trzeba dokładniej go omawiać.

Inbox - skrzynka z wiadomościami na temat klubu - Główne ikony - Warsztat pracy menedżera - Football Manager 2008 - poradnik do gry

Inbox - skrzynka z wiadomościami na temat klubu. Tu szukaj informacji na temat własnych piłkarzy i zespołu: kwestie transferowe, kontraktowe, przekładanie terminów spotkań, komentarze w mediach, kontuzje itp.

News - kolejny ekran z wiadomościami ale tymi dotyczącymi innych klubów, ligi i rozgrywek - Główne ikony - Warsztat pracy menedżera - Football Manager 2008 - poradnik do gry

News - kolejny ekran z wiadomościami ale tymi dotyczącymi innych klubów, ligi i rozgrywek. Pojawiają się też newsy dotyczące twojej drużyny ale to w specyficznych przypadkach np. kiedy twój piłkarz odszedł z klubu albo ty interesujesz się zawodnikiem rywali.

Calendar - czyli po prostu rozpiska rozgrywek zaserwowana w formie kalendarza - Główne ikony - Warsztat pracy menedżera - Football Manager 2008 - poradnik do gry

Calendar - czyli po prostu rozpiska rozgrywek zaserwowana w formie kalendarza. Możemy sobie wyświetlić na ekranie terminarz na tydzień, miesiąc bądź cały rok. Jak dla mnie zupełnie nieprzydatne narzędzie. A właściwie niepotrzebne, bo jest jeszcze terminarz dostępny w innym miejscu.

Squad - miejsce gdzie przeglądasz listę wszystkich piłkarzy grających w klubie - Główne ikony - Warsztat pracy menedżera - Football Manager 2008 - poradnik do gry

Squad - miejsce gdzie przeglądasz listę wszystkich piłkarzy grających w klubie. Odpowiednie zakładki pozwalają dokonać bardzo szczegółowej selekcji, począwszy od podziału na piłkarzy drużyny głównej, rezerw i under 18, poprzez poszczególne pozycje, na stronach boiska skończywszy. Masz też możliwość wyświetlenia przy nazwiskach piłkarzy mnóstwa informacji: metryczka, aktualna forma i osiągnięcia, status kontraktowy, atrybuty, osiągnięcia itp. To jest jedno z okien które przeglądasz najczęściej podczas gry.

Transfer centre - w tym oknie masz dostęp do wszelkich informacji związanych z transferami własnych piłkarzy oraz ofert które sam składasz - Główne ikony - Warsztat pracy menedżera - Football Manager 2008 - poradnik do gry

Transfer centre - w tym oknie masz dostęp do wszelkich informacji związanych z transferami własnych piłkarzy oraz ofert które sam składasz. Możesz dokonywać selekcji informacji dzieląc je według głównych grup ukrytych w zakładce.

Tactics - ekran służący do ustalania taktyki własnej drużyny - Główne ikony - Warsztat pracy menedżera - Football Manager 2008 - poradnik do gry

Tactics - ekran służący do ustalania taktyki własnej drużyny. Jedno z najczęściej odwiedzanych okien, umożliwiające określenie nawet najdrobniejszych szczegółów gry zespołu. Szerzej omówię je później.

Competition - ekran z aktualną tabelą ligową - Główne ikony - Warsztat pracy menedżera - Football Manager 2008 - poradnik do gry

Competition - ekran z aktualną tabelą ligową. Dwie zakładki pozwalają dokonywać dokładniejszej selekcji na poszczególne sezony, statystyki na własnym stadionie i na wyjazdach oraz mini tabelę na pięć ostatnich meczów. W menu zmiennym pojawia się szereg dodatkowych informacji na temat ligowej rywalizacji. Statystyk jest całe mnóstwo, zarówno indywidualnych jak i zespołowych a także sędziowskich, dotyczących nagród itd.

Player search - okno służące wyszukiwaniu piłkarzy, których chcielibyśmy mieć w drużynie - Główne ikony - Warsztat pracy menedżera - Football Manager 2008 - poradnik do gry

Player search - okno służące wyszukiwaniu piłkarzy, których chcielibyśmy mieć w drużynie. Czynność ważna i skomplikowana, do omówienia w dalszej części poradnika.

Shortlist - ekran będący następstwem poprzedniego - Główne ikony - Warsztat pracy menedżera - Football Manager 2008 - poradnik do gry

Shortlist - ekran będący następstwem poprzedniego. Tu mamy bowiem listę piłkarzy, których już obejrzeli nasi skauci. W każdej chwili można tu zajrzeć i przeczytać raporty. Jak zwykle pomocne zakładki pozwalają na segregowanie piłkarzy i dobiera potrzebnych informacji. Piłkarze z tej listy są stale pod obserwacją, to znaczy zostaniesz powiadomiony kiedy ktoś złoży dla nich ofertę, przydarzy im się kontuzja itd.

Training - czyli okno służące do ustalania treningu - Główne ikony - Warsztat pracy menedżera - Football Manager 2008 - poradnik do gry

Training - czyli okno służące do ustalania treningu. Bardzo ważna sprawa, dość skomplikowana i na jej omówienie poświęcę więcej czasu w dalszej części poradnika.

Scouting - tutaj mamy wszelkie informacje i czynności służące wyszukiwaniu talentów i sprawdzaniu ich przydatności do drużyny - Główne ikony - Warsztat pracy menedżera - Football Manager 2008 - poradnik do gry

Scouting - tutaj mamy wszelkie informacje i czynności służące wyszukiwaniu talentów i sprawdzaniu ich przydatności do drużyny. Dokładniejsze informacje podam w dalszej części poradnika.

Finances - wszelkie informacje na temat kondycji finansowej klubu - Główne ikony - Warsztat pracy menedżera - Football Manager 2008 - poradnik do gry

Finances - wszelkie informacje na temat kondycji finansowej klubu. Tak naprawdę to jest to raczej funkcja informacyjna, bo na finanse mamy mały wpływ. Głównym sposobem w jaki możemy się przyczynić do poszerzenia zasobu gotówki są odpowiednie transfery ale i tu z reguły zyskaną kasę od razu się wydaje. Można więc darować sobie szczegółowe przyglądanie się danym zgromadzonym w tym oknie. Dla tych co lubią: w menu zmiennym pojawia się kilka zakładek umożliwiających dokładniejsze zapoznanie się z finansami.

Ostatnie dwie ikony pomijam, bo są to Tutorial i Advisor , czyli dwa rodzaje podpowiedzi. Informacje które podałem w powyższej tabeli nie są specjalnie szczegółowe, a są dwa powody takiej a nie innej formy. Pierwszy z nich to fakt, że wszystkie najważniejsze ekrany zostaną omówione w sposób szczegółowy w dalszej części poradnika. Drugi powód to po prostu oszczędność czasu. W tych ekranach, które spełniają role bardziej informacyjną, pojawia się całe mnóstwo zakładek i nowych elementów menu zmiennego. Ich dokładny opis zająłby mnóstwo czasu, a nie są to na pewno elementy mające strategiczne znaczenie. Jeśli ograniczam się tylko do wspomnienia o dodatkowych zakładkach, to znaczy, że każdy sobie poradzi z obsługą i zrozumieniem tego menu.

W następnej części poradnika podam już co robić, krok po kroku, by skutecznie grać.

Podobało się?

0

Worldwide Soccer Manager 2008

19 października 2007

PC Xbox
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Sportowe
2008-01-21
14:56

Bleszczynski Centurion

Bez obrazy, ale ten poradnik to największa amatorka jaką widziałem od lat, porównywalna z poradnikiem do IGI 2, gdzie autor pisał: "To nie jest skradanka, tu należy wszystkich zabijać".

Do rzeczy, klika wybranych aspektów taktycznych:

1.
Tempo – tu ustalamy preferowaną przez nas szybkość gry.

W założeniu styl Quick stosujemy razem z ofensywnym ustawieniem, kiedy chcemy dyktować warunki gry, a styl Slow przy defensywnym nastawieniu kiedy chcemy opóźniać grę. Można więc łączyć oba ustawienia ale jak zwykle najlepiej jest ustawić styl Normal. Tym bardziej, że nawet pop wielkiej liczbie rozegranych spotkań, przy zastosowaniu różnych taktyk, nie jestem pewien czy zmiany tej opcji mają realny wpływ na grę.

Totalna bzdura - to jedno z ważniejszych ustawień taktycznych. Decyduje jak szybko nasi grajkowie będą pozbywać się piłki. Świetnie współgra ze stylem podań - podania bezpośrednie lub długie wraz z szybkim tempem spowoduje, że np. obrońca po przejęciu piłki od razu spróbuje uruchomić szybkim podaniem napastnika czy skrzydłowego. Przy wolnym tempie poda raczej do partnera z obrony. Generalnie wolne tempo = atak pozycyjny, szybkie = kontra (upraszczając).

2.
Width – szerokość rozgrywania akcji.

Nigdy nie zaznaczam innej opcji niż Normal. Pewnie w założeniu ma to mieć związek z posiadanymi piłkarzami: jeśli mamy super skrzydłowych gramy szeroko, dysponując silnym środkiem pola gramy środkiem boiska. Tak naprawdę nie ma to chyba żadnego znaczenia, a jeśli już to nie widzę powodu by ograniczać poczynania piłkarzy przydzielając im konkretne opcję. Zawsze Normal i wystarczy.

Kolejna ważna rzecz, która dla autora nie ma znaczenia - decyduje o szerokości rozstawienia poszczególnych formacji i odległości między zawodnikami. Gramy skrzydłami - lepiej grać szeroko, gramy środkiem lub się głównie bronimy - gramy wąsko. Szeroka gra aktywizuje bocznych obrońców i pomocników, generuje dużą liczbę dośrodkowań. Wąska z kolei pozwala zdominować środek pomocy i skuteczną obronę.

3.
Time Wasting – ilość czasu poświęconego na zwalnianie tempa gry.

Jak zwykle najlepsza jest opcja Mixed. Specjalnie dużo czasu na zwalnianie tempa gry mogą poświęcać zespoły stosujące defensywna taktykę a nie takie które chcą dominować na boisku. Tak naprawdę, to nie jestem pewien czy zmienianie tej opcji w jakikolwiek sposób wpływa na grę. Tu chyba jeden z bajerów nie odczuwalnych w trakcie meczu.

Przedłużanie gry - im większa wartość parametru, tym więcej nasi zawodnicy będą ściemniać zanim wyrzucą aut, czy wykonają rzut rożny. Ważne w końcówce, gdy liczy się każda sekunda. Oczywiście gdy gonimy wynik - ta opcja na minimum. Czy autor w ogóle zmienia coś w trakcie meczu??

4.
Defensive Line – ustawienia linii obrony.

Ten aspekt w przeciwieństwie do poprzedniego ma spore znaczenie. Co nie zmienia faktu, że i tak najlepiej ustawiać go w trybie Normal. W trakcie eksperymentów można pokombinować ze sposobem ustawienia obrońców ale zapewniam, że da się odnosić sukcesy bez zmieniania tej opcji.

Kolejna kluczowa opcja, decydująca na jakiej wysokości się bronimy. Jeżeli przeciwnik jest silniejszy, ma znacznie szybszych napastników niż my środkowych obrońców, normalnym jest, że nie będziemy się bronić przy wysuniętej, czy nawet normalnej linii obrony - napastnicy będą nam uciekać jak chcą. W takiej sytuacji tylko cofnięta linia obrony ma sens - trzeba czekać na atak przed polem karnym, a nie gonić szybszych napastników.

5.
Focus Passing – tu ustalasz miejsca na boisku gdzie najczęściej mają lądować podania.

Opcja z gatunku niepotrzebnych do niczego. w założeniu powinniśmy wybrać stronę boiska na której operują nasi najlepsi ofensywni piłkarze.

No sorry, ale jeśli dla Ciebie nie ma znaczenia czy grasz skrzydłami, czy środkiem, to ja nie mam pytań.

6.
Według mnie w ogóle nie należy zajmować się opcjami: Creative Freedom, Passing Style, Tempo, Width i Time Wasting. W realnej piłce jak najbardziej warto się tym zajmować ale w FM08 (i każdym innym) ciężko zdiagnozować jakikolwiek wpływ tych opcji na grę. Dlatego też najlepiej pozostawić je w pozycjach neutralnych.

Ja naprawdę zdębiałem. Gram w CM/FM od 7 lat. Wszystko co opisał autor jako niepotrzebny bajer, to podstawa do stworzenia taktyki. Oczywiście jak się gra Chelsea (jak autor), to nawet wciskając tylko Continue i każąc ustalać skład asystentowi wygra sie parę trofeów.

Proponuję zagrać trochę słabszymi klubami (gdzie np. tylko kilku zawodników ma szybkość i przyspieszenie > 10), a nagle te nieprzydatne opcje, które "nie mają" żadnego wpływu na grę staną się kluczowe.

Poradnik uważam za żenujący, jakby był pisany przez 13-latka, który gra Chelsea i myśli, że jest majster. Szkoda...

Komentarz: Bleszczynski
2008-01-21
19:01

zanonimizowany334859 Junior

Ładnie to wszystko i pięknie napisałeś Bleszczyński, co nie znaczy, że masz wiele racji.
Tak naprawdę, to skłonny jestem zgodzić się tylko z tym, że pomijane przeze mnie elementy mogą pomóc kiedy gra się słabszym zespołem. Mogą ale nie muszą. Bo nie za bardzo chce mi się wierzyć, że zmiana szerokości gry czy tempa czyni cuda. Trochę tu koloryzujesz i starasz się na siłę zdyskredytować moje podpowiedzi.

Nie wiem czemu tak bardzo się napinasz i podkreślasz ile to sezonów grasz w menedżery i radzisz mi pograć słabszymi zespołami. No cóż, ja w menedżery gram od wydania na sezon 00/01 i wcale nie powoduje to, że w necie strugam z siebie kozaka. Na forach, szczególnie tych poświęconych piłkarskim menedżerom, aż roi się od napuszonych weteranów, co to gardzą amatorami grającymi silnymi drużynami. A ciekaw jestem ilu z nich (może ty?) jest w stanie bez poważnego zaangażowania (jak podkreślacie) zaliczyć taki sezon jaki opisałem w poradniku. Już Cię widzę jak wygrywasz sezon bez porażki na koncie wciskając tylko continue i pozwalając asystentowi ustalać skład. Choćbyś grał Realem czy Manchesterem taki sezon trafia się do święta. Daruj więc sobie te lekceważące tekściki i kreowanie się na wielkiego znawcę weterana.

Wracając do tematu, to przy pisaniu poradnika sprawdziłem cztery rożne ustawienia i tylko przy jednym wszystko układało sie tak łatwo. Akurat przy tym wspominane przez Ciebie ustawienia całkowicie zlekceważyłem. A za każdym razem próbowałem je na tym samym zespole. Jeśli dla Ciebie tamte wyniki są rezultatem tylko i wyłącznie wyboru silnej drużyny to niech tak pozostanie. Wszak Ty wiesz lepiej. Jak dla mnie owe ustawienia tylko w bardzo niewielkim stopniu modyfikują grę drużyny. A na dodatek kombinowanie z nimi częściej doprowadza do słabszej gry niż lepszych wyników. Bo kiedy coś jest nie tak, to lepiej poprawić grę poprzez zmianę ustawienia piłkarzy niż takich elementów jak tempo czy szerokość gry.

Usiłujesz tu zrobić ze mnie laika, który nie wie jakie znaczenie ma ilość czasu poświęconego na opóźnianie gry, nie potrafi zauważyć różnicy pomiędzy pomiędzy atakowaniem środkiem lub skrzydłami, a ustawienie obrońców to dla mnie rzecz nie do rozszyfrowania. Otóż jak to wszystko wiem, tak samo jak wiem to, że wszystkie te prawdziwe ustawienia nijak się mają do menedżerowej rzeczywistości. Zarzucasz mi tu lekceważenie podstaw taktyki. No stary w realu to oczywiście są aspekty bez jakich gra zespołu nie może się obejść. A w FM? Nie masz żadnego dowodu na to, że widać odczuwalną różnicę w grze drużyny, której w końcówce meczu każemy grać na czas przy prowadzeniu, a ekipą której nastawienia nie zmienimy. Dla gracza nie jest to odczuwalne zupełnie. Jestem pewien, że przy przeprowadzeniu odpowiedniej ilości symulacji wyniki byłyby podobne. To znaczy liczba spotkań w których uda się dowieźć prowadzenie do końca lub je stracić będzie podobna i dla zespołu grającego na czas i dla zespołu grającego zawsze swoim rytmem gry. W realu jest z tym różnie ale w komputerowej symulacji FM wyniki są podobne. A już na pewno ewentualne różnice są tak znikome, że można uznać je za niezauważalne. Jest kilka takich aspektów i właśnie dlatego pisałem o nich jako o mało ważnych. Ja tam mam na koncie setki (jeśli nie tysiące ) rozegranych spotkań i jestem przekonany, że kluczem do sukcesu dla danej taktyki jest w 80 % ustawienie piłkarzy, w 15 % odpowiednie modyfikacje ustawień linii obrony i nastawienia (ofensywnego bądź defensywnego) drużyny i dopiero pozostałe 5% to ustawienia pozostałych elementów. W każdym kolejny wydaniu menedżera najlepsze rezultaty osiągałem ograniczając kombinowanie do minimum.

Na koniec pozostawiam sprawę rzekomej amatorszczyzny odwalonej przez trzynastolatka. Przypomnisz mi który z poradników do menedżera napisałeś lepiej? Czy dopiero zdegustowany poziomem zamierzasz przyszłoroczny napisać na poziomie mistrzowskim?

Komentarz: zanonimizowany334859
2008-01-21
19:30

Bleszczynski Centurion

Dzięki za odpowiedź.

Sorry za trzynastolatka, ale jak się czyta opisy kolejnych opcji, gdzie wszystko stawiane jest w roli zbędnego "bajeru" i przy tym widzi screeny Chelsea, to narzuca się myślenie: "Dali jakiemuś dzieciakowi poradnik do napisania".

Zarzucasz mi "napinanie" się i chwalenie, a ja po prostu boję się, że wielu niedoświadczonych graczy rzeczywiście ograniczy po lekturze grę do ustalania składu i wciskania Continue.

Sam zresztą poświęcasz wiele miejsca na chwalenie - nie, nie uważam wygrana sezonu bez porażki Chelsea za olbrzymie osiągnięcie, choć oczywiście gratuluję. Uważam też, że faktycznie grając w tego typu klubach, dysponujących najlepszymi kopaczami na świecie, część zadań taktycznych można pominąć - to samograje. Zawsze poziom trudności w managerze był uzależniony od prowadzonej drużyny. Chelsea to zdecydowanie poziom Easy, podobnie jak Wisła w polskiej lidze (ale już nie w pucharach) - co byś nie ustawił, będzie dobrze.

Znaczenie poszczególnych ustawień jest widoczne nawet gołym okiem - obecny silnik meczowy, choć naprawdę daleko mu do doskonałości, pewne rzeczy oddaje nieźle, np. szerokość gry, różnicę między grą środkiem a skrzydłami itd. Jak masz w środku Lamparda i Ballacka, a na skrzydłach Wrighta-Phillipsa i dajmy na to Kalou to można dać mixed i będzie git. Ale w słabszych drużynach często są 2-3 gwiazdy, czy nieźli grajkowie, a reszta to drewniaki. I trzeba kombinować, by te "gwiazdy" były jak najdłużej przy piłce.

Naprawdę nie chce mi się wierzyć, że nie widzisz chociażby różnicy w ustawieniu linii obrony (defensiv line) - danie jej na normal to dla wspomnianej Wisły samobójstwo w europejskich pucharach (taki Cleber będzie wyprzedzany przez każdego szybkiego ogórka).

Po prostu mam wrażenie, że zamiast poradnika dla wszystkich napisałeś poradnik dla mageklubów.

I jeszcze to: Przypomnisz mi który z poradników do menedżera napisałeś lepiej? Czy dopiero zdegustowany poziomem zamierzasz przyszłoroczny napisać na poziomie mistrzowskim?

Sorry kolego, ale publikując coś w miejscu publicznym musisz się liczyć z krytyką. Jakby autor mógł być komentowany tylko przez innych autorów dziwny byłby to świat.

Komentarz: Bleszczynski
2008-01-21
19:31

zbuju Generał

Proponuję zagrać trochę słabszymi klubami (gdzie np. tylko kilku zawodników ma szybkość i przyspieszenie > 10), a nagle te nieprzydatne opcje, które "nie mają" żadnego wpływu na grę staną się kluczowe.

To dobre słowa podsumowujące ten poradnik.

Komentarz: zbuju
2008-01-22
00:38

zanonimizowany56991 Generał

😊

Od siebie dodam tylko ,ze grajac slabymi klubami trzeba naprawde "kombinowac" w taktyce aby miec w miare dobra forme na dluzszy czas w lidze.Napewno to mozna sprawdzic grajac druzyna z Conference (angielska liga) czy nawet klubami 2-3 ligi.Tak na marginesie przypominaja mi sie czasy gdy gralem w CM 00/01 Olympiakosem (Grecja) i nie bylo mowy o continue ,tylko trzeba bylo "kombinowac" a druzyna ta jest zaliczana do czolowych klubow w Grecji.Mozna pomyslec przeciez to CM a nie FM ale co z tego jak ta sama sytuacja przedstawia sie w FM 08 grajac klubem Panathinaikos tez z Grecji.Co do poradnika napewno sie przyda poczatkujacym graczom ktozi stawiaja pierwsze kroki w serii FM.

Komentarz: zanonimizowany56991
2008-01-22
10:31

twostupiddogs Legend

twostupiddogs

Rzeczywiście nie za dobry ten poradnik.

Komentarz: twostupiddogs
2008-01-22
12:03

mazur13 Chorąży

Poradnik tragiczny...z mnóstwem błędów...najważniejsze zostały już wymienione,od siebie dodam,że autor polecając traktowanie zawodników 'lekką ręką' popełnia błąd - grając małymi klubami nie można pozwolić wejść sobie na głowę - często powoduje to komunikat 'zaniepokojony brakiem dyscypliny w zespole'...Moim zdaniem za czerwoną kartę oficjalne ostrzeżenie,za niestawienie się na treningu od razu kara finansowa...Co do rozmów motywacyjnych - w tej części mają OGROMNE znaczenie,paradoksalnie najlepiej zostawić je asystentowi (efektywność śledzić w reakcjach na rozmowę motywacyjną)!Poza tym dlaczego poradnik powstał do wersji ENG?Ktoś tu popiera piractwo?Nieładnie,nieładnie...

Komentarz: mazur13
2008-08-03
01:34

zanonimizowany570223 Junior

Widze że niektórzy znają sie tu na zeczy, moze tak zorganizowac cos online?

Zgłaszam propozycję rozegrania Ligi w FM08, będzie to 1 liga Polska.
Wszystko do uzgodnienia, przy znalezieniu odpowiedniej liczby graczy.
Liga mogłaby działać codziennie od 16.00 -24.00.(do ustalenia)

Zainteresowani, pisac na gg:1189449

Limit miejsc 2/12(do ustalenia)

Forum: http://www.fm08polskaliga08.fora.pl/

Komentarz: zanonimizowany570223

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl