Football Manager 2008: Kadra (3)
Aktualizacja:
Korzystając z dostępnych opcji przeglądaj swój zespół. Oglądając poszczególnych piłkarzy miej już na uwadze ich przydatność do taktyki jaką będziesz grał. Od razu zabierz się do roboty i zarządzaj drużyną: ustalaj pozycje w zespole, przedłużaj kontrakty jeśli trzeba, polec doświadczonym graczom by uczyli młodzików, wypożyczaj piłkarzy perspektywicznych i pozbywaj się słabych lub nie pasujących do koncepcji. Do tego służy druga połowa menu zmiennego.

Tu mamy szereg poleceń i czynności:
Move To - możemy tu przenieść piłkarza do dowolnej drużyny naszego klubu (pierwsza, rezerwy i Under 18). Jest też możliwość określenia na jak długo piłkarz ma trenować z rezerwami.
Należy z tej opcji należy korzystać rozsądnie. Piłkarzy z którymi wiążemy nadzieje odsyłamy do rezerw tylko po to by odbudowali się kondycyjnie. U zawodników z aspiracjami do gry w pierwszej drużynie, dłuższe przebywanie w rezerwach zawsze kończy się niezadowoleniem. Generalnie takim piłkarzom skierowanie do rezerw kojarzy się z karą. Szczególnie utalentowani młodzieńcy też za długo w rezerwach grać nie chcą. W takich przypadkach, jeśli nie możesz awansować ich do pierwszej drużyny, lepiej jest ich wypożyczyć do słabszego klubu, gdzie mają szanse na grę w podstawowym składzie. |
Request Physio Report - tu możemy poprosić naszych fizjoterapeutów o raport na temat kondycji fizycznej piłkarza.
Training Schedule - tu przypisujemy piłkarza do jednego ze stworzonych wcześniej planów treningowych.
Set Transfer Status - dokładne ustalanie statusy piłkarza w klubie i warunków dla ewentualnych nabywców.

W okienku Overwiev widzimy cenę danego piłkarza i jego tygodniowe pobory. W oknie Transfer Instructions ustalamy (jeśli chcemy) cenę wywoławczą i reakcje na potencjalne propozycje transferowe. W oknie Squad Status ustalamy pozycję piłkarza w klubie od statusu niezastąpionego aż po niepotrzebnego. W oknie Transfer Status możemy wystawić piłkarza na listę transferową, a okno Loan Status określa warunki wypożyczenia (możemy zezwolić na wypożyczenie lub nie).
Te opcje wykorzystujemy dla dwóch celów: kiedy chcemy jasno dać do zrozumienia, że piłkarz jest dla nas niezastąpiony albo też wprost przeciwnie - chcemy się go pozbyć. Jeśli chcemy za wszelką cenę zatrzymać piłkarza w składzie ustalamy mu status Indispensible to the club i Reject all offers . To powstrzyma wielu potencjalnych kupców ale na pewno nie daje gwarancji zatrzymania piłkarza w drużynie. Jeśli zgłosi się po niego potężny klub to mogą pojawić się kłopoty w postaci niezadowolenia. Nasza reakcja zależy od siły naszego klubu i szerokości składu. Jeśli prowadzimy średni bądź słaby klub to raczej nie należy na siłę trzymać zawodnika tylko wytargować za niego najlepszą cenę. Prowadząc klub z górnej półki ale nie mając alternatywy dla dodanego piłkarza, możemy go zatrzymać - będzie przez jakiś czas wściekły ale potem mu przejdzie. Jeśli mamy alternatywę to targujemy się i sprzedajemy. Jest także sposób na radzenie sobie ze zbytnią natarczywością kupców i niezadowoleniem piłkarzy. Jeśli mamy w składzie wybijającego się piłkarza i problemy z zatrzymaniem go to wtedy zezwalamy na negocjacje ale ustalamy zaporową cenę odstępnego. Bardzo często powoduje to złagodzenie reakcji piłkarza (bo nie zatrzymujemy go na siłę) i ochłodzenie zapału nabywców (bo cena zaporowa). To jest niezłe rozwiązanie ale też nie skutkuje zawsze i wiecznie. Jeśli będzie nam słabo się powodziło albo piłkarz będzie grał mało to i takie zabiegi nie pomogą. Inaczej rzecz ma się kiedy zamierzamy pozbyć się piłkarza. Wtedy zaznaczamy status "niepotrzebny klubowi" i wystawiamy go na listę transferową. Niestety, sprzedaż piłkarza nie jest wcale łatwa. Jeśli tylko nie mamy do czynienia z gwiazdą w dobrej formie, to na pewno będą kłopoty ze sprzedażą. Najczęściej musimy ustalić cenę wywoławczą poniżej realnej wartości piłkarza i sami wciskać go konkurencji. Z reguły kończy się to tak, że sprzedajemy piłkarza za połowę jego wartości albo jeszcze niżej. Zawsze w takich wypadkach należy się zastanowić czy w ogóle warto sprzedawać delikwenta. Jeśli mamy oddawać go za grosze to tylko w przypadku gdy jego utrzymanie jest drogie a na dodatek piłkarz osłabia morale drużyny. Jeśli stać nas na trzymanie go w kładzie, to wystawiamy na listę transferową, wyznaczamy odpowiednią cenę i cierpliwie czekamy na satysfakcjonujące oferty. |
Offer To Clubs - to właśnie z tej opcji korzystamy gdy chcemy się pozbyć piłkarza z drużyny. W kolejnych oknach określamy cenę odstępnego, dodatkowe opłaty i warunki transakcji. Można też wyłączyć naszych najważniejszych konkurentów z listy nabywców. Jeśli masz w składzie zbędnego piłkarza to regularnie wysyłaj faksy z ofertami sprzedaży.
Move To Affiliate - tu przenosimy piłkarza do jednego z naszych klubów filialnych (jeśli je mamy).
Offer New Contract - tu składamy propozycje nowego kontraktu piłkarzowi. W oknie Contract Requirements widzimy dokładne żądania piłkarza oraz maksymalną tygodniówkę na jaka zezwala zarząd. W oknie Offer z kolei widzimy nasze propozycje, w kolejności: proponowaną funkcję, rodzaj umowy, status w klubie, tygodniówkę, długość kontraktu i kwotę za złożenie podpisu. W oknie Bonuses/Clauses widzimy dodatkowe premie. W oknie Comment widzimy podpowiedzi na temat wydatków kontraktowych w klubie i potencjału piłkarza.
Generalnie z przedłużaniem umów nie należy się spieszyć. Spokojnie można czekać aż do ostatniego roku lub nawet półrocza. Są jednak dwa wyjątki od tej reguły. Pierwszy to zakusy konkurencji na danego piłkarza. Jeśli menedżer innego zespołu podpytuje cię o cenę i publicznie ogłasza, że zamierza ściągnąć zawodnika do siebie to dobrze jest pomyśleć o podwyżce i przedłużeniu kontraktu. Szczególnie jeśli konkurencja jest silna i zawodnik nie straci na opuszczeniu twojej drużyny. W takim przypadku warto reagować wcześnie i sypnąć groszem (oczywiście tylko wtedy gdy piłkarz jest naprawdę tego wart). Drugi wyjątek to skargi i żądania zawodnika. Reakcja powinna zależeć od statusu piłkarza. Jeśli jest to ważny zawodnik to raczej trzeba zasiąść do negocjacji. Kontrakt wtedy przedłużamy ale powinno się coś utargować. Z reguły zawsze da się uciąć coś z żądań piłkarza. Natomiast zawodnika mniej ważnego można nieco przytrzymać i zwlekać z negocjacjami. To może skutkować na dwie strony: albo piłkarz zmięknie i podpisze umowę kiedy ty będziesz chciał i na twoich warunkach, albo się wścieknie i odejdzie z klubu przy nadarzającej się okazji. To jednak jest mniej prawdopodobne, szczególnie jeśli twój zespół dobrze sobie radzi. Generalnie zawsze warto się potargować - od tego przecież są negocjacje. |
Release - tu znajdziemy dwa sposoby na rozwiązanie umowy z piłkarzem. Release On A Free to po prostu wywalenie piłkarza za drzwi wypłacając mu całą zapisaną w kontrakcie kwotę odszkodowania. Mutual Tremination to rozwiązanie umowy za porozumieniem stron. Jeśli piłkarz godzi się na taki rodzaj zakończenia współpracy to zwykle udaje się ustalić niską kwotę odszkodowania.
Do tego rozwiązania uciekamy się raczej tylko w przypadku kłopotów ze sprzedażą jakiegoś piłkarza. Drugi warunek to niska kwota odszkodowania. Zamiast bawić się w sprzedawanie piłkarzy o nikłych umiejętnościach po prostu proponuj im rozwiązanie umowy lub ich wywalaj z klubu. Nie rób tego z piłkarzami mającymi zapisaną w kontrakcie wysoka kwotę odszkodowania - takiego piłkarza lepiej trzymać w składzie na wszelki wypadek, niż odsyłać za darmo z solidną odprawą. |
Player Interaction - zakładka z szeregiem czynności, komentarzy i poleceń skierowanych do piłkarzy. Dla każdego piłkarza przypisanych jest kilka standardowych poleceń ale możliwe są też specjalne, zależne od gry zespołu i danego zawodnika. Najczęściej spotykane to: Recommended Staff Addition (podpytujemy piłkarza o członków staffu trenerskiego jakich by chciał widzieć w klubie), Recent Form (komentarze na temat formy piłkarza, od wylewnych pochwał po ostrą krytykę), Recommend Possible Future Staff Role (ogłoś, że widzisz w przyszłości piłkarza jako członka swojego sztabu szkoleniowego), Recommended Signing (zapytaj piłkarza o godnego polecenia zawodnika), Rest Player (ogłoś piłkarzowi, że zamierzasz dać mu odpocząć przez jakiś czas). Opcja Linked Players przeznaczona jest dla młodych graczy. Jeśli masz w składzie młodego, obiecującego piłkarza możesz mu zalecić (lub nakazać) pobieranie nauk od starszej, doświadczonej gwiazdy.
W szczególnych przypadkach pojawiają się inne rodzaje komentarzy. Na przykład przy słabej grze zespołu możesz nakazać kapitanowi drużyny (lub doświadczonemu gwiazdorowi o wysokiej reputacji), zwołanie zebrania w celu przedyskutowania sprawy.
Interakcje z piłkarzami to dość istotna kwestia, bo łatwo tu doprowadzić do popsucia morale. Uważać trzeba bardzo, bo nawet chwaleniem można sobie zaszkodzić. Generalnie jest tak, że nie ma metody na zadowolenie wszystkich na raz. Drużyna to zbiór różnych osobowości i nie ma nic dziwnego w tym, że część piłkarzy będzie zadowolona z twoich działań a część wprost przeciwnie. Mamy tu kilka narzędzi służących poprawianiu kondycji psychicznej i duchowej piłkarzy: pytania o chętnie widzianych nowych członków sztabu trenerskiego i nowe nabytki dla drużyny. Do tej samej kategorii nalezą komentarze odnośnie przydatności piłkarza dla twojego sztabu trenerskiego. Oczywiście nie należy od razu brać się za reformy w zespole tylko dlatego, że piłkarz chętnie powitałby dawnego kolegę z poprzedniej drużyny. Do tego rozwiązania uciekaj się tylko wtedy gdy masz problem z morale i psychiką piłkarza, którego bardzo potrzebujesz. Jeśli chcesz go udobruchać to wtedy można sprowadzić żądanego zawodnika do drużyny. Ale nawet wtedy dbaj w pierwszej kolejności o to, żeby piłkarz pasował do zespołu. Dość drażliwą sprawą jest komentowanie formy zawodników. Uciekaj się do krytyki tylko wtedy gdy piłkarz ma serię naprawdę słabych spotkań. Krytykowanie zawodnika po jednym czy dwóch gorszych meczach może przynieść opłakane skutki - koledzy potrafią wstawić się za krytykowanym piłkarzem, szczególnie jeśli ten ma wysoką reputację. Chwalić można częściej ale też nie ma co przesadzać - jeśli będziemy rozdawać pochwały zbyt często możemy stać się mało wiarygodni albo też wzbudzimy zazdrość zawodników, którzy akurat nie dostają od nas wsparcia. Generalnie i z krytyką i z pochwałami należy się ograniczać tylko do serii szczególnie udanych bądź nieudanych występów. W menu interakcji z piłkarzem masz też możliwość wysłania zawodnika na odpoczynek. W założeniu ta opcja ma służyć straszeniu piłkarza prezentującego słabą formę. To znaczy grozimy delikwentowi, że odeślemy go na przymusowe wakacje jeśli nie poprawi jakości gry. Tak przynajmniej wyczytałem kiedyś w instrukcji. Ja nigdy nie korzystam z tego narzędzia w taki sposób. Ograniczam się tylko do przypadków kiedy mam w zespole zmęczonego piłkarza, potrzebującego chwili wytchnienia. Wysyłam wtedy takiego zawodnika na tygodniowy urlop, bez treningów i udziału w grze. W skrajnych przypadkach na dwa tygodnie urlopu. Po tym czasie delikwent wraca jak nowo narodzony, z nowym zapasem sił i motywacji. Tak więc jeśli już ktoś chce korzystać z tej opcji to tylko jako sposobu wspomożenia piłkarza a nie ukarania go. |
Disciplin Player For - możliwości ukarania piłkarza np. za nieprofesjonalne zachowanie czy brutalną grę.
Z tym też należy obchodzić się ostrożnie. Z zasady lepiej jest odgrywać role menedżera przyjaznego piłkarzom niż tyrana rządzącego twardą ręką. Ja osobiście staram się jak najrzadziej karać piłkarzy. Generalnie najczęstsze powody to nieprofesjonalne zachowanie (np. opuszczenie treningu), bezmyślna i brutalna gra (głupie czerwone kartki lub spowodowanie trwałej kontuzji rywala brutalnym faulem) oraz słaba forma. Tak naprawdę żadna z tych rzeczy nie zdarza się na tyle często by uciekać się do kar. Tak po kolei: opuszczanie treningów zdarza się piłkarzom z osobistymi problemami bądź takimi co już nie chcą grać w klubie. Jeśli jest to pierwszy powód to lepiej dać piłkarzowi urlop by uporządkował swoje sprawy. Po powrocie powinien przestać sprawiać kłopoty. Jeśli dalej są problemy to pewnie oznacza, że piłkarz nie ma ochoty grac u nas dalej. W takim przypadku zamiast bawić się w kary, wystawiamy na listę transferową i odstawiamy do rezerw czekając na oferty. Przypadki brutalnej i bezmyślnej gry zdarzają się częściej ale też bez przesady. Ja nigdy nie karzę piłkarzy za pojedyncze czerwone kartki. Reaguje tylko wtedy gdy takie rzeczy zdarzają się dwa razy z rzędu. A i wtedy tylko słownie upominam bez dawania kar finansowych. W ogóle kary finansowe to jest ostateczność, bo potrafią rozwścieczyć piłkarzy. Na koniec zostawiłem karanie piłkarzy za słabą formę. Tego nie polecam stosować w ogóle. Są inne sposoby radzenia sobie z obniżką dyspozycji zawodnika. Najczęściej wystarcza publiczne skomentowanie występów danego zawodnika. Jeśli to nie podziała to można dać takiemu delikwentowi urlop. To powinno załatwić sprawę a jeśli nie to i kara raczej nie podziała. Do tego uciekaj się tylko w ostateczności. A nawet wtedy nie ma większego sensu karanie piłkarza mającego sporą reputację i szacunek kolegów z drużyny. To grozi buntem piłkarzy i zamiast jednego niezadowolonego masz popsute morale w całej ekipie. Generalnie z karaniem należy wstrzymywać się aż do wyczerpania innych środków. A jak już zabieramy się za kary to unikajmy najcięższej z nich, czyli finansowej. |
Compare With - opcja porównania piłkarza z innym zawodnikiem.
Misc - dodatkowe opcje pozwalające na nadanie piłkarzowi przydomka albo stworzenie podobnego profilu w wyszukiwarce piłkarzy.
Przydomek to oczywiście sprawa drugorzędna. Ciekawsza sprawa to tworzenie profilu w wyszukiwarce piłkarzy. Jeśli potrzebujesz zawodnika podobnego pod względem atrybutów do posiadanego w składzie używasz opcji Misc do stworzenia takiego profilu. Komputer wybierze kluczowe atrybuty i na ich podstawie wyszuka podobnych zawodników. To dośc przydatne narzędzie. |
0
- Football Manager 2008 - poradnik do gry
- Football Manager 2008: Poradnik do gry
- Football Manager 2008: Prowadzenie drużyny
- Football Manager 2008: Opcje menedżera i oczekiwania zarządu
- Football Manager 2008: Asystenci i trenerzy (1)
- Football Manager 2008: Asystenci i trenerzy (2)
- Football Manager 2008: Asystenci i trenerzy (3)
- Football Manager 2008: Kadra (1)
- Football Manager 2008: Kadra (2)
- Football Manager 2008: Kadra (3)
- Football Manager 2008: Kadra (4)
- Football Manager 2008: Kadra (5)
- Football Manager 2008: Taktyka (1)
- Football Manager 2008: Taktyka (2)
- Football Manager 2008: Taktyka (3)
- Football Manager 2008: Taktyka (4)
- Football Manager 2008: Taktyka (5)
- Football Manager 2008: Prowadzenie drużyny
- Football Manager 2008: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
Bleszczynski Centurion
Bez obrazy, ale ten poradnik to największa amatorka jaką widziałem od lat, porównywalna z poradnikiem do IGI 2, gdzie autor pisał: "To nie jest skradanka, tu należy wszystkich zabijać".
Do rzeczy, klika wybranych aspektów taktycznych:
1.
Tempo – tu ustalamy preferowaną przez nas szybkość gry.
W założeniu styl Quick stosujemy razem z ofensywnym ustawieniem, kiedy chcemy dyktować warunki gry, a styl Slow przy defensywnym nastawieniu kiedy chcemy opóźniać grę. Można więc łączyć oba ustawienia ale jak zwykle najlepiej jest ustawić styl Normal. Tym bardziej, że nawet pop wielkiej liczbie rozegranych spotkań, przy zastosowaniu różnych taktyk, nie jestem pewien czy zmiany tej opcji mają realny wpływ na grę.
Totalna bzdura - to jedno z ważniejszych ustawień taktycznych. Decyduje jak szybko nasi grajkowie będą pozbywać się piłki. Świetnie współgra ze stylem podań - podania bezpośrednie lub długie wraz z szybkim tempem spowoduje, że np. obrońca po przejęciu piłki od razu spróbuje uruchomić szybkim podaniem napastnika czy skrzydłowego. Przy wolnym tempie poda raczej do partnera z obrony. Generalnie wolne tempo = atak pozycyjny, szybkie = kontra (upraszczając).
2.
Width – szerokość rozgrywania akcji.
Nigdy nie zaznaczam innej opcji niż Normal. Pewnie w założeniu ma to mieć związek z posiadanymi piłkarzami: jeśli mamy super skrzydłowych gramy szeroko, dysponując silnym środkiem pola gramy środkiem boiska. Tak naprawdę nie ma to chyba żadnego znaczenia, a jeśli już to nie widzę powodu by ograniczać poczynania piłkarzy przydzielając im konkretne opcję. Zawsze Normal i wystarczy.
Kolejna ważna rzecz, która dla autora nie ma znaczenia - decyduje o szerokości rozstawienia poszczególnych formacji i odległości między zawodnikami. Gramy skrzydłami - lepiej grać szeroko, gramy środkiem lub się głównie bronimy - gramy wąsko. Szeroka gra aktywizuje bocznych obrońców i pomocników, generuje dużą liczbę dośrodkowań. Wąska z kolei pozwala zdominować środek pomocy i skuteczną obronę.
3.
Time Wasting – ilość czasu poświęconego na zwalnianie tempa gry.
Jak zwykle najlepsza jest opcja Mixed. Specjalnie dużo czasu na zwalnianie tempa gry mogą poświęcać zespoły stosujące defensywna taktykę a nie takie które chcą dominować na boisku. Tak naprawdę, to nie jestem pewien czy zmienianie tej opcji w jakikolwiek sposób wpływa na grę. Tu chyba jeden z bajerów nie odczuwalnych w trakcie meczu.
Przedłużanie gry - im większa wartość parametru, tym więcej nasi zawodnicy będą ściemniać zanim wyrzucą aut, czy wykonają rzut rożny. Ważne w końcówce, gdy liczy się każda sekunda. Oczywiście gdy gonimy wynik - ta opcja na minimum. Czy autor w ogóle zmienia coś w trakcie meczu??
4.
Defensive Line – ustawienia linii obrony.
Ten aspekt w przeciwieństwie do poprzedniego ma spore znaczenie. Co nie zmienia faktu, że i tak najlepiej ustawiać go w trybie Normal. W trakcie eksperymentów można pokombinować ze sposobem ustawienia obrońców ale zapewniam, że da się odnosić sukcesy bez zmieniania tej opcji.
Kolejna kluczowa opcja, decydująca na jakiej wysokości się bronimy. Jeżeli przeciwnik jest silniejszy, ma znacznie szybszych napastników niż my środkowych obrońców, normalnym jest, że nie będziemy się bronić przy wysuniętej, czy nawet normalnej linii obrony - napastnicy będą nam uciekać jak chcą. W takiej sytuacji tylko cofnięta linia obrony ma sens - trzeba czekać na atak przed polem karnym, a nie gonić szybszych napastników.
5.
Focus Passing – tu ustalasz miejsca na boisku gdzie najczęściej mają lądować podania.
Opcja z gatunku niepotrzebnych do niczego. w założeniu powinniśmy wybrać stronę boiska na której operują nasi najlepsi ofensywni piłkarze.
No sorry, ale jeśli dla Ciebie nie ma znaczenia czy grasz skrzydłami, czy środkiem, to ja nie mam pytań.
6.
Według mnie w ogóle nie należy zajmować się opcjami: Creative Freedom, Passing Style, Tempo, Width i Time Wasting. W realnej piłce jak najbardziej warto się tym zajmować ale w FM08 (i każdym innym) ciężko zdiagnozować jakikolwiek wpływ tych opcji na grę. Dlatego też najlepiej pozostawić je w pozycjach neutralnych.
Ja naprawdę zdębiałem. Gram w CM/FM od 7 lat. Wszystko co opisał autor jako niepotrzebny bajer, to podstawa do stworzenia taktyki. Oczywiście jak się gra Chelsea (jak autor), to nawet wciskając tylko Continue i każąc ustalać skład asystentowi wygra sie parę trofeów.
Proponuję zagrać trochę słabszymi klubami (gdzie np. tylko kilku zawodników ma szybkość i przyspieszenie > 10), a nagle te nieprzydatne opcje, które "nie mają" żadnego wpływu na grę staną się kluczowe.
Poradnik uważam za żenujący, jakby był pisany przez 13-latka, który gra Chelsea i myśli, że jest majster. Szkoda...
zanonimizowany334859 Junior
Ładnie to wszystko i pięknie napisałeś Bleszczyński, co nie znaczy, że masz wiele racji.
Tak naprawdę, to skłonny jestem zgodzić się tylko z tym, że pomijane przeze mnie elementy mogą pomóc kiedy gra się słabszym zespołem. Mogą ale nie muszą. Bo nie za bardzo chce mi się wierzyć, że zmiana szerokości gry czy tempa czyni cuda. Trochę tu koloryzujesz i starasz się na siłę zdyskredytować moje podpowiedzi.
Nie wiem czemu tak bardzo się napinasz i podkreślasz ile to sezonów grasz w menedżery i radzisz mi pograć słabszymi zespołami. No cóż, ja w menedżery gram od wydania na sezon 00/01 i wcale nie powoduje to, że w necie strugam z siebie kozaka. Na forach, szczególnie tych poświęconych piłkarskim menedżerom, aż roi się od napuszonych weteranów, co to gardzą amatorami grającymi silnymi drużynami. A ciekaw jestem ilu z nich (może ty?) jest w stanie bez poważnego zaangażowania (jak podkreślacie) zaliczyć taki sezon jaki opisałem w poradniku. Już Cię widzę jak wygrywasz sezon bez porażki na koncie wciskając tylko continue i pozwalając asystentowi ustalać skład. Choćbyś grał Realem czy Manchesterem taki sezon trafia się do święta. Daruj więc sobie te lekceważące tekściki i kreowanie się na wielkiego znawcę weterana.
Wracając do tematu, to przy pisaniu poradnika sprawdziłem cztery rożne ustawienia i tylko przy jednym wszystko układało sie tak łatwo. Akurat przy tym wspominane przez Ciebie ustawienia całkowicie zlekceważyłem. A za każdym razem próbowałem je na tym samym zespole. Jeśli dla Ciebie tamte wyniki są rezultatem tylko i wyłącznie wyboru silnej drużyny to niech tak pozostanie. Wszak Ty wiesz lepiej. Jak dla mnie owe ustawienia tylko w bardzo niewielkim stopniu modyfikują grę drużyny. A na dodatek kombinowanie z nimi częściej doprowadza do słabszej gry niż lepszych wyników. Bo kiedy coś jest nie tak, to lepiej poprawić grę poprzez zmianę ustawienia piłkarzy niż takich elementów jak tempo czy szerokość gry.
Usiłujesz tu zrobić ze mnie laika, który nie wie jakie znaczenie ma ilość czasu poświęconego na opóźnianie gry, nie potrafi zauważyć różnicy pomiędzy pomiędzy atakowaniem środkiem lub skrzydłami, a ustawienie obrońców to dla mnie rzecz nie do rozszyfrowania. Otóż jak to wszystko wiem, tak samo jak wiem to, że wszystkie te prawdziwe ustawienia nijak się mają do menedżerowej rzeczywistości. Zarzucasz mi tu lekceważenie podstaw taktyki. No stary w realu to oczywiście są aspekty bez jakich gra zespołu nie może się obejść. A w FM? Nie masz żadnego dowodu na to, że widać odczuwalną różnicę w grze drużyny, której w końcówce meczu każemy grać na czas przy prowadzeniu, a ekipą której nastawienia nie zmienimy. Dla gracza nie jest to odczuwalne zupełnie. Jestem pewien, że przy przeprowadzeniu odpowiedniej ilości symulacji wyniki byłyby podobne. To znaczy liczba spotkań w których uda się dowieźć prowadzenie do końca lub je stracić będzie podobna i dla zespołu grającego na czas i dla zespołu grającego zawsze swoim rytmem gry. W realu jest z tym różnie ale w komputerowej symulacji FM wyniki są podobne. A już na pewno ewentualne różnice są tak znikome, że można uznać je za niezauważalne. Jest kilka takich aspektów i właśnie dlatego pisałem o nich jako o mało ważnych. Ja tam mam na koncie setki (jeśli nie tysiące ) rozegranych spotkań i jestem przekonany, że kluczem do sukcesu dla danej taktyki jest w 80 % ustawienie piłkarzy, w 15 % odpowiednie modyfikacje ustawień linii obrony i nastawienia (ofensywnego bądź defensywnego) drużyny i dopiero pozostałe 5% to ustawienia pozostałych elementów. W każdym kolejny wydaniu menedżera najlepsze rezultaty osiągałem ograniczając kombinowanie do minimum.
Na koniec pozostawiam sprawę rzekomej amatorszczyzny odwalonej przez trzynastolatka. Przypomnisz mi który z poradników do menedżera napisałeś lepiej? Czy dopiero zdegustowany poziomem zamierzasz przyszłoroczny napisać na poziomie mistrzowskim?
Bleszczynski Centurion
Dzięki za odpowiedź.
Sorry za trzynastolatka, ale jak się czyta opisy kolejnych opcji, gdzie wszystko stawiane jest w roli zbędnego "bajeru" i przy tym widzi screeny Chelsea, to narzuca się myślenie: "Dali jakiemuś dzieciakowi poradnik do napisania".
Zarzucasz mi "napinanie" się i chwalenie, a ja po prostu boję się, że wielu niedoświadczonych graczy rzeczywiście ograniczy po lekturze grę do ustalania składu i wciskania Continue.
Sam zresztą poświęcasz wiele miejsca na chwalenie - nie, nie uważam wygrana sezonu bez porażki Chelsea za olbrzymie osiągnięcie, choć oczywiście gratuluję. Uważam też, że faktycznie grając w tego typu klubach, dysponujących najlepszymi kopaczami na świecie, część zadań taktycznych można pominąć - to samograje. Zawsze poziom trudności w managerze był uzależniony od prowadzonej drużyny. Chelsea to zdecydowanie poziom Easy, podobnie jak Wisła w polskiej lidze (ale już nie w pucharach) - co byś nie ustawił, będzie dobrze.
Znaczenie poszczególnych ustawień jest widoczne nawet gołym okiem - obecny silnik meczowy, choć naprawdę daleko mu do doskonałości, pewne rzeczy oddaje nieźle, np. szerokość gry, różnicę między grą środkiem a skrzydłami itd. Jak masz w środku Lamparda i Ballacka, a na skrzydłach Wrighta-Phillipsa i dajmy na to Kalou to można dać mixed i będzie git. Ale w słabszych drużynach często są 2-3 gwiazdy, czy nieźli grajkowie, a reszta to drewniaki. I trzeba kombinować, by te "gwiazdy" były jak najdłużej przy piłce.
Naprawdę nie chce mi się wierzyć, że nie widzisz chociażby różnicy w ustawieniu linii obrony (defensiv line) - danie jej na normal to dla wspomnianej Wisły samobójstwo w europejskich pucharach (taki Cleber będzie wyprzedzany przez każdego szybkiego ogórka).
Po prostu mam wrażenie, że zamiast poradnika dla wszystkich napisałeś poradnik dla mageklubów.
I jeszcze to: Przypomnisz mi który z poradników do menedżera napisałeś lepiej? Czy dopiero zdegustowany poziomem zamierzasz przyszłoroczny napisać na poziomie mistrzowskim?
Sorry kolego, ale publikując coś w miejscu publicznym musisz się liczyć z krytyką. Jakby autor mógł być komentowany tylko przez innych autorów dziwny byłby to świat.
zbuju Generał
Proponuję zagrać trochę słabszymi klubami (gdzie np. tylko kilku zawodników ma szybkość i przyspieszenie > 10), a nagle te nieprzydatne opcje, które "nie mają" żadnego wpływu na grę staną się kluczowe.
To dobre słowa podsumowujące ten poradnik.
zanonimizowany56991 Generał
Od siebie dodam tylko ,ze grajac slabymi klubami trzeba naprawde "kombinowac" w taktyce aby miec w miare dobra forme na dluzszy czas w lidze.Napewno to mozna sprawdzic grajac druzyna z Conference (angielska liga) czy nawet klubami 2-3 ligi.Tak na marginesie przypominaja mi sie czasy gdy gralem w CM 00/01 Olympiakosem (Grecja) i nie bylo mowy o continue ,tylko trzeba bylo "kombinowac" a druzyna ta jest zaliczana do czolowych klubow w Grecji.Mozna pomyslec przeciez to CM a nie FM ale co z tego jak ta sama sytuacja przedstawia sie w FM 08 grajac klubem Panathinaikos tez z Grecji.Co do poradnika napewno sie przyda poczatkujacym graczom ktozi stawiaja pierwsze kroki w serii FM.
twostupiddogs Legend
Rzeczywiście nie za dobry ten poradnik.
mazur13 Chorąży
Poradnik tragiczny...z mnóstwem błędów...najważniejsze zostały już wymienione,od siebie dodam,że autor polecając traktowanie zawodników 'lekką ręką' popełnia błąd - grając małymi klubami nie można pozwolić wejść sobie na głowę - często powoduje to komunikat 'zaniepokojony brakiem dyscypliny w zespole'...Moim zdaniem za czerwoną kartę oficjalne ostrzeżenie,za niestawienie się na treningu od razu kara finansowa...Co do rozmów motywacyjnych - w tej części mają OGROMNE znaczenie,paradoksalnie najlepiej zostawić je asystentowi (efektywność śledzić w reakcjach na rozmowę motywacyjną)!Poza tym dlaczego poradnik powstał do wersji ENG?Ktoś tu popiera piractwo?Nieładnie,nieładnie...
zanonimizowany570223 Junior
Widze że niektórzy znają sie tu na zeczy, moze tak zorganizowac cos online?
Zgłaszam propozycję rozegrania Ligi w FM08, będzie to 1 liga Polska.
Wszystko do uzgodnienia, przy znalezieniu odpowiedniej liczby graczy.
Liga mogłaby działać codziennie od 16.00 -24.00.(do ustalenia)
Zainteresowani, pisac na gg:1189449
Limit miejsc 2/12(do ustalenia)
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
