Mimiki, kubki i klej. Dlaczego gry studia Arkane są takie dobre?

Jakub Mirowski

Komentarze

Mimiki, kubki i klej

Prey jest produkcją dość powolną, ale to momenty, w których nieprzygotowani musimy radzić sobie z przeważającymi siłami obcych, są tutaj motorem napędowym zabawy. - Wysokie oceny i rozgłos Deathloop to sukces, który Arkane Studios zwyczajnie się należał - dokument - 2021-09-18
Prey jest produkcją dość powolną, ale to momenty, w których nieprzygotowani musimy radzić sobie z przeważającymi siłami obcych, są tutaj motorem napędowym zabawy.

Niekoniecznie są to rozwiązania najbardziej widoczne w kampaniach marketingowych, takie jak np. uczynienie z głównych antagonistów Preya obcych potrafiących przyjmować formę przedmiotów codziennego użytku. Jednocześnie bowiem w tej samej grze znajdziemy masę potężnych zdolności, które możemy nabyć w zamian za część swojego człowieczeństwa, karabin strzelający klejem, pozwalający zarówno spowalniać przeciwników, jak i tworzyć sobie całkowicie nowe ścieżki prowadzące w niedostępne miejsca, a także... zabawkową kuszę. Myślicie sobie, że ta ostatnia jest bezużyteczna? A skąd – Arkane pozwala gumowymi pociskami obsługiwać dotykowe ekrany poza naszym zasięgiem. I co najlepsze, o tych patentach twórcy nie wspominają w żadnym samouczku – po prostu liczą na to, że zamiast biegać z pistoletem i strzelać do wszystkiego, co się rusza, postawimy na rozwiązania wymagające albo szczypty szaleństwa, albo przebłysku geniuszu... a zazwyczaj obydwu naraz.

To tylko jeden przykład, ale Arkane Studios ma takich pomysłów na pęczki. W Arx Fatalis – świetny, oparty na własnoręcznym kreśleniu run system zaklęć oraz intuicyjny crafting. Dark Messiah of Might and Magic robiło wszystko, by gracz, zamiast uczciwie walczyć z przeciwnikami, wykorzystywał otoczenie: wrzucał w ogniska, powalał uwolnionymi w odpowiednim momencie pułapkami albo nabijał na kolce, którymi w tym uniwersum jest najwidoczniej pokryta co druga ściana. Dishonored ma szereg ciekawych zdolności – na przykład domino łączy losy maksymalnie czterech przeciwników, więc gdy jeden nagle zostaje znokautowany, pozostałą trójkę także czeka drzemka.

Z perspektywy czasu zaczynam kwestionować decyzje przeciwników w Dark Messiah of Might and Magic, by na miejsce wielu swoich potyczek wybierać wysokie platformy bez żadnych barierek. - Wysokie oceny i rozgłos Deathloop to sukces, który Arkane Studios zwyczajnie się należał - dokument - 2021-09-18
Z perspektywy czasu zaczynam kwestionować decyzje przeciwników w Dark Messiah of Might and Magic, by na miejsce wielu swoich potyczek wybierać wysokie platformy bez żadnych barierek.

Areną dla wszystkich tych pomysłowych rozwiązań są wielkie, otwarte i starannie przemyślane lokacje, pełne zawartości oraz różnych ścieżek do osiągania celów. Projekt poziomów to kolejny aspekt, w którym Arkane Studios nie ma konkurencji. Nie dość, że są one niezwykle estetyczne (Arboretum czy główny hol stacji w Preyu, większość miejsc w Deathloopie) i uzupełniają historię rozsianymi wszędzie znajdźkami, potrafią mieć też gigantyczny wpływ na rozgrywkę. Nie ma tu lepszego przykładu niż Mechaniczna Rezydencja z Dishonored 2, zdająca się żyć własnym życiem: schody zamieniają się miejscami, ściany odsłaniają zablokowane wcześniej przejścia, całe piętra chodzą w górę i w dół. Można nie kochać francuskiego zespołu i jego podejścia do swojej twórczości, ale niektórych rzeczy po prostu nie da się nie docenić.

95

Jakub Mirowski

Autor: Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl