Gameplay. Wszystko o Baldur's Gate 3 - data premiery, cena, wymagania sprzętowe
Bartosz Świątek
- Wszystko o Baldur's Gate 3 - data premiery, cena, wymagania sprzętowe
- Fabuła Baldur’s Gate 3
- Gameplay
- Early Access – zawartość
- Wymagania sprzętowe Baldur’s Gate 3
- Data premiery, Early Access i cena
- Trailery
Gameplay
BG3 ma być grą RPG, która kładzie bardzo duży nacisk na wybory gracza i oferowanie możliwie jak najszerszej palety możliwości. Znajdziemy w niej klasy, rasy, zdolności i czary charakterystyczne dla piątej edycji D&D – głównie rzeczy zawarte w tzw. Podręczniku Gracza. Twórcy starają się przenieść do gry jak największą część tej zawartości, adaptując ją na potrzeby gry komputerowej (pomaga w tym firma Wizards of The Coast, odpowiadająca za system Dungeons & Dragons). Gra ma oferować kampanię, której przejście będzie wymagało około 100 godzin (przy czym 40 godzin to główny wątek).
Kreator postaci

Kreator postaci umożliwi tworzenie fotorealistycznych twarzy fantastycznych postaci. Twórcy zeskanowali wizerunki 40 osób o różnym wieku i pochodzeniu etnicznym, by na ich podstawie zbudować narzędzie, za pośrednictwem którego kreujemy wygląd naszej postaci. Łącznie mamy do wyboru około 150 wariantów, które cechują się dużą szczegółowością.

Drużyna i eksploracja
Spore znaczenie w Baldur’s Gate 3 będzie miała drużyna. Podobnie jak w D:OS2 otrzymamy możliwość wcielenia się w gotowego protagonistę – z konkretną historią i problemami – albo też stworzenia własnej postaci. Bohaterowie, którzy nie zostaną wybrani, będą pełnili rolę potencjalnych członków drużyny, na których natrafimy w czasie swojej przygody. Co ważne, będziemy mogli budować z nimi różnego rodzaju relacje – zarówno związki, przyjaźnie, jak i inne, niekoniecznie pozytywne (przykładowo jedna z postaci jest pomniejszym wampirem i może potajemnie pić krew towarzyszy, a nawet zamordować któregoś z nich). W omawianej produkcji znajdziemy również kooperacyjny tryb wieloosobowy.

W porównaniu do poprzedniego tytułu Larian Studios, spore zmiany zaszły w systemie skradania się. W BG3 będziemy musieli wykorzystywać cienie, oświetlenie i osłony, by chować się przed wzrokiem wroga. Dodatkowo otrzymamy też opcję zainicjowania wymuszonego trybu turowego, który będzie zatrzymywał rozgrywkę co sześć sekund i pozwoli lepiej nadzorować to, w jakiej pozycji znajduje się nasz bohater względem innych osób na mapie.
Mapa
Kilka zmian zajdzie także w eksploracji. W BG3 cały świat gry znajdzie się na jednej mapie – nie trafimy na żadne ekrany ładowania, a jaskinie, groty i lochy będą częścią tej samej lokacji. Bohaterowie graczy otrzymają też ważną zdolność – skakanie. Dzięki temu będą w stanie dostawać się w przeróżne miejsca (świat ma być bardzo trójwymiarowy – jeszcze bardziej niż w przypadku drugiej części Divinity: Original Sin). Pojawi się też możliwość rozkładania obozu na noc – pozwoli on zarówno odpoczywać, jak i nawiązywać więzy drużynowe.

System walki
Walka będzie taktyczna i trudna – bez współpracy pomiędzy różnymi postaciami nie osiągniemy zbyt wiele. Tytuł wykorzystuje turowy system, który przypomina to, co znamy z ostatnich dwóch gier z serii Divinity. Początkowo twórcy planowali duże zmiany w systemie inicjatywy – w czasie starcia wszystkie postacie należące do danej strony (np. drużyny graczy i grupy szkieletów, z którymi walczą) miały działać razem – ich tury następowałyby po sobie, co miało umożliwić sprawniejsze łączenie zdolności poszczególnych bohaterów. Ostatecznie zrezygnowano z tego rozwiązania – inicjatywa działa podobnie jak D:OS2, choć jeśli dwie postacie działają zaraz po sobie, możemy wybrać, która z nich poruszy się jako pierwsza.
Po drugie, mechanika zarządzająca rozgrywką stanowi dość wierną konwersję zasad D&D – nie mamy tu więc punktów akcji i pul pancerza znanych z D:OS2. Warto odnotować, że powróci też możliwość wykorzystywania w walce różnych elementów otoczenia. Będziemy mogli nawet niszczyć niektóre fragmenty mapy (np. zrzucić duży kamień, który przebije się przez kamienną posadzkę i otworzy drogę do kolejnego poziomu). Postacie będą też mogły popychać lub rzucać innych bohaterów biorących udział w walce.
Umiejętności
W Baldur’s Gate 3 zastosowano system umiejętności znany z piątej edycji system D&D i został on dość wiernie przeniesiony. Postacie będą mogły uczyć się m.in. skradania się, wyszukiwania pułapek, atletyki czy ujarzmiania zwierząt.
Magia
Zupełnie inaczej niż w cyklu Divinity będzie wyglądał także system magii – tak jak w większości gier korzystających z mechaniki D&D, w Baldur’s Gate III będziemy zapamiętywali i zużywali czary. Wykorzystane zaklęcia odzyskamy dopiero po odpoczynku, więc każde z nich będzie cennym zasobem. Czary znajdą zastosowanie zarówno w walce, jak i w czasie eksploracji.
W grze pojawią się m.in. zaklęcia umożliwiające rozmawianie ze zwierzętami oraz zmarłymi (będą nimi dysponowały konkretne klasy, ale bohaterowie mogą też korzystać z jednorazowych zwojów).
Romanse w Baldur’s Gate 3
Twórcy poinformowali, że gracze będą mogli romansować z członkami drużyny. Co ważne, relacje te mają być rozbudowane i skomplikowane. Każdy z nich będzie posiadał swoje własne cele, motywacje czy poglądy. W grze pojawiają się nawet animowane sceny seksu (oczywiście odpowiednio stonowane).