Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 7 maja 2010, 13:36

autor: Adrian Werner

Narzędzia pracy szpiega. Wszystko co wiemy o Alpha Protocol

Spis treści

Filmy szpiegowskie przyzwyczaiły nas do tego, że żaden szanujący się agent nie może obejść się bez sporej ilości sprzętu i gadżetów. Z tych oczekiwań doskonale zdawali sobie sprawę projektanci z Obsydian Entertainment i dlatego zadbali, by gra oferowała odpowiednią różnorodność szpiegowskich narzędzi. Przede wszystkim uzyskamy dostęp do obszernego arsenału, na który będą składać się m.in. pistolety automatyczne, karabiny szturmowe, strzelby itp. narzędzia mordu. Każdą broń da się zmodyfikować. Możliwości w tym zakresie mają być spore i obejmować m.in. większe magazynki, celowniki optyczne, tłumiki, amortyzatory odrzutu oraz inne tego typu ulepszenia. Poszalejemy też, jeśli chodzi o rodzaje amunicji. Poza klasyką, w stylu naboi przebijających pancerz, otrzymamy takie cuda, jak pociski strzałkowe czy fosforowe. Te ostatnie podpalają ubrania celu i są doskonałym sposobem, aby wybić nieprzyjaciołom z głowy strzelanie do naszego agenta.

Gdy nie ma już czasu na rozmowy, zawsze pozostają alternatywne metody perswazji.

Jednak nie samą bronią szpieg żyje. Wśród wyposażenia nie zabraknie również pancerzy. Poza tradycyjnymi, zapewniającymi ochronę przed obrażeniami, będziemy mogli nabyć również m.in. zbroję oferującą kamuflaż, dzięki któremu przekradanie się obok wrogów stanie się zdecydowanie łatwiejsze. Otrzymamy też możliwość zabawy różnego rodzaju gadżetami. Skorzystamy m.in. z bomby elektrycznej, która razi wrogów prądem o potężnym napięciu. Z kolei urządzenie nazwane „radio mimic" umożliwi nam podpięcie się do wrogiego systemu komunikacyjnego. Pozwoli to nie tylko podsłuchiwać rozmowy przeciwników, ale również włączyć się do konwersacji i np. poprosić o wyłączenie alarmu. Strażnikom, co prawda, nasz głos nie będzie znany, ale często w takich wypadkach dojdą do wniosku, że skoro komunikat nadano na właściwej częstotliwości, to oznacza to niechybnie, że jesteśmy „swój chłop” i tym sposobem alarm zostanie wyłączony. Ciekawe możliwości da nam też tzw. „noise maker”, który strzela hałasem w określonym kierunku. Wrogowie reagują na to i idą sprawdzić, co wydało ten dźwięk. Nie tylko pozwoli to odwrócić ich uwagę, ale również posłuży jako doskonały sposób na zastawianie pułapek. Wystarczy zaczepić na ścianie minę, a potem zwabić tam nieprzyjaciela. Możliwość nabycia tego żelastwa zapewni nam internetowy czarny rynek, do którego dostęp uzyskamy przez znajdujące się w naszych kryjówkach terminale.

Ciekawostki

  • Jednorazowe ukończenie głównego wątku fabularnego Alpha Protocol zajmie przynajmniej 18 godzin. Jeśli będziemy wypełniać wszystkie zadania poboczne, czas ten wydłuży się do 40-50 godzin.
  • Pomimo podanych wyżej liczb na potrzeby gry nagrano grubo ponad 100 godzin dialogów. Dobrze ilustruje to, jak wielka będzie różnorodność alternatywnych ścieżek, którymi może podążyć fabuła.
  • Zapis stanu gry oprze się na systemie checkpointów. Oprócz tradycyjnych autosave’ów, w grze uświadczymy też stałe checkpointy, zapisywane na życzenie gracza.
  • Nie przewidziano magazynków z niekończącą się ilością amunicji, trzeba będzie zatem uważać, gdzie posyłamy naboje.
  • Zdrowie nie odnowi się automatycznie, w przeciwieństwie do pancerzy, które będą podlegać regeneracji.
  • Tradycją gier Obsidian Entertainment jest słabe dopracowanie techniczne. By uniknąć powtórki z rozrywki, studio otrzymało od wydawcy masę dodatkowego czasu na doszlifowanie projektu. W ramach poprawek usunięto grubo ponad 40 tysięcy błędów i niedociągnięć.
  • Pomimo że gra jeszcze się nie ukazała, SEGA ma już w planach drugą część.

Aspekty techniczne wersji pecetowej

Wymagania sprzętowe wersji pecetowej:

  • System operacyjny: Microsoft Windows XP lub Windows Vista
  • Procesor: 2.4+ GHz Intel lub 2.0+ GHz AMD
  • Pamięć RAM: 1 GB RAM dla Windows XP, 2 GB RAM dla Windows Vista
  • Karta grafiki: NVIDIA GeForce 6 (6800GT lub lepsza,) ATI 1300XT lub lepsza
  • Miejsce na dysku: przynajmniej 12 GB wolnego miejsca
  • Karta dźwiękowa: kompatybilna ze standardem DirectX 9.

System antypiracki

W wersji pecetowej zastosowano system DRM o nazwie SoftAnchor. Po instalacji gry wymagana będzie jednorazowa jej aktywacja przez Internet z użyciem znajdującego się w pudełku klucza seryjnego. Każdy z takich kluczy pozwoli aktywować grę jednocześnie na pięciu komputerach. Oczywiście w razie potrzeby będzie można dany komputer dezaktywować. Po dokonaniu aktywacji połączenie z siecią nie będzie już wymagane. Dla ludzi mających problemy z dostępem do Internetu przygotowano rozwiązanie alternatywne. Instalator utworzy oddzielny plik, który wykorzystamy do aktywacji Alpha Protocol za pomocą innego komputera. Po odpowiednim potwierdzeniu klucza powstanie drugi plik aktywacyjny, który potem ręcznie przeniesiemy (za pomocą karty pamięci, wypalonej płytki itp.) na dysk z zainstalowana grą. Podczas zabawy nie będzie wymagana obecność płyty z grą w czytniku. W system SoftAnchor wyposażona będzie także wersja sprzedawana przez serwis Steam. Około 18-24 miesięcy po premierze wydany zostanie patch, który całkowicie usunie system DRM z Alpha Protocol.

Wiktor „Adrian Werner” Ziółkowski

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej

Alpha Protocol: Szpiegowska gra RPG

Alpha Protocol: Szpiegowska gra RPG