Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Dying Light 2 Publicystyka

Publicystyka 13 czerwca 2018, 16:11

Widzieliśmy grę Dying Light 2 – powrót polskiego megahitu

Piętnaście lat po wydarzeniach z pierwszego Dying Light, przenosimy się do zupełnie innego miasta, by raz jeszcze zmierzyć się z chmarą nieumarłych. Techland pokazał nam swoją grę, więc dzielimy się pierwszymi wrażeniami.

Pierwsze Dying Light z 2015 roku było nieoficjalną kontynuacją przebojowego Dead Island, która dzięki ciekawym pomysłom i świetnemu wykonaniu trafiła do milionów graczy na całym świecie. Techland zaplusował także długotrwałym wspieraniem swojej produkcji nową, płatną i darmową, zawartością. Teraz, po trzech latach, zapowiedź sequela polskiej gry stała się jednym z ciekawszych wydarzeń targów E3. My mieliśmy okazję zobaczyć w Los Angeles więcej niż tylko trailer.

I z buta!

Dzieje pewnego miasta

DYING LIGHT 2 W SKRÓCIE:
  1. Data premiery: nieznana
  2. Platformy: PC, PS4, Xbox One
  3. Czas akcji: 15 lat po wydarzeniach z części pierwszej
  4. Producent i wydawca: Techland

Jeśli graliście w pierwsze Dying Light, na pewno znany jest Wam zarys fabuły: ludzie zostali zainfekowani tajemniczym wirusem, który zmienia wszystkich w dyszących i pochrząkujących smakoszy ludzkiego mięsa. Za dnia nieumarli poruszają się ociężale, jakby w apatii. W nocy pokazują jednak pełnię swej krwiożerczej natury. Co gorsza, gdy zachodzi słońce z kryjówek wypełzają najgroźniejsze gatunki zombie, a gracz z łowcy staje się zwierzyną. Wraz z nadejściem zmierzchu pierwsze Dying Light zmieniało się z gry akcji w horror.

Dying Light 2 nie będzie bezpośrednią kontynuacją oryginału, opowie swoją własną historię (kto skończył dodatek do „jedynki”, na pewno to zrozumie). Prowadzący prezentację Tymon Smektała zapewniał jednak, że możemy liczyć na drobne ukłony w stronę poprzedniego tytułu studia i nawiązujące do niego easter eggi. Akcja nowej gry dzieje się 15 lat po wydarzeniach z „jedynki” w zupełnie innym mieście, więc zespół nie musiał się w niczym ograniczać. Tym razem nie skupiono się na jednej, liniowej historii, zamiast tego otrzymamy coś, co deweloperzy nazwali narracyjną piaskownicą, w której wszystko jest możliwe.

Widzieliśmy grę Dying Light 2 – powrót megahitu znad Wisły - ilustracja #2

DYING LIGHT WCIĄŻ ŻYJE

Pomimo zapowiedzi „dwójki” twórcy wcale nie zaprzestali rozwijania swojej poprzedniej gry. W planie wydawniczym Techlandu jest Dying Light: Bad Blood. Ten samodzielny dodatek skupiać się będzie na rozgrywce sieciowej, w pewnym stopniu nawiązującej do popularnych ostatnio gier battle royale.

Popremierowe wsparcie gry przynosi efekty. W ciągu ostatnich 30 dni w Dying Light grało średnio niemal 10 tysięcy osób jednocześnie.

W praktyce nowe podejście sprowadzi się do wpływu decyzji gracza na miasto i jego mieszkańców. Przykład, który mogliście zresztą obejrzeć podczas prezentacji na konferencji Microsoftu, dotyczył wieży ciśnień, którą z jakiegoś powodu przejęło dwóch szemranych kolesi. Emisariusz wysłany, by negocjować dostęp do wody, zupełnie przypadkiem wypadł przez okno. Korzystamy więc z okazji i staramy się ugrać coś dla frakcji Peacekeepers, której żołnierze noszą błękitne hełmy, ale nie zawsze zachowują się jak siły pokojowe ONZ.

Jeśli zdecydujemy się posłać okupującą wieżę dwójkę na spotkanie z chodnikiem, „wirtualne ONZ” otrzyma dostęp do wody, którą z kolei będzie mogło udostępnić ludziom w całym mieście. Oznacza to jednak wzmocnienie wpływu tej frakcji na nasze średnio przyjazne ruiny. Jej surowe rządy i praktyka wypędzania niepokornych niekoniecznie dobrze wróżą naszemu bohaterowi. Plusem są jednak źródła wody, które pojawiają się dzięki naszej decyzji na całym obszarze. Pozwalają szybko uzupełniać punkty zdrowia, co ułatwia zabawę, a nawet ratuje życie.

Brudne interesy w brudnym świecie

Gdybyśmy zdecydowali się jednak na alternatywną ścieżkę i puścili płazem morderstwo emisariusza, woda pozostanie w rękach dwóch podejrzanych panów. Wtedy deficytowy towar trafi do sprzedaży, a posiadający monopol bandyci będą mogli zdzierać z ludności horrendalne kwoty. My natomiast staniemy się partnerem w tym nieludzkim biznesie i zyskamy okazję, by się nieźle wzbogacić, a w rezultacie – kupić lepszy sprzęt i zapasy na dalsze eskapady w głąb miasta. Całe Dying Light 2 ma opierać się na podejmowaniu takich właśnie decyzji, które nie będą jednoznacznie dobre lub złe. Kluczowe okaże się lawirowanie pomiędzy interesami frakcji (ma być ich kilkanaście), jakie spotkamy w ruinach podupadającej cywilizacji.

Konsekwencje naszych wyborów mają być zauważalne na wielu płaszczyznach. Jeśli udostępnimy wodę „błękitnym hełmom”, poza pojawieniem się jej wspomnianych źródeł zmieni się także wygląd miasta. Panowie z grupy Peacekeepers po wzmocnieniu swych rządów przyozdobili większość budynków w swoje błękitne barwy. Z drugiej strony dojście do władzy niektórych frakcji może udostępnić graczowi zupełnie nowe lokacje. Bezprawie panujące pod nieobecność Niebieskich wprawdzie pogarsza sytuację cywilów, ale jednocześnie daje pole do popisu wszelkim handlarzom, którzy będą chcieli opchnąć za sporą kasę zagrabione przedmioty. A skoro już dostajemy procent od sprzedawanej wody, to przecież w coś trzeba zainwestować...

Idą mroczne czasy.

Widzieliśmy grę Dying Light 2 – powrót megahitu znad Wisły - ilustracja #7

Gdzie toczy się akcja gry?

Pierwsza część Dying Light zabrała nas do fikcyjnego miasta Harran, w którym widać było inspiracje współczesną Turcją. Miasto w Dying Light 2 w niczym nie przypomina tej lokacji. Jest zdecydowanie bardziej europejskie. Na trailerze widać przede wszystkim okazałe kamienice. W tle można jednak dostrzec także zamek na wzgórzu, katedrę i dzielnicę wieżowców wraz z wieżą telewizyjną. Gdybyśmy mieli zgadywać, zaryzykowalibyśmy stwierdzenie, że tym razem Techland inspirował się współczesnymi Niemcami.

Oparcie całej gry na takim założeniu wydaje się dość karkołomnym przedsięwzięciem, zwłaszcza jeśli fabuła nie będzie liniową historią z jedynie kilkoma odgałęzieniami. Co ciekawe, Techland zatrudnił do pomocy w tworzeniu scenariusza weterana branży, Chrisa Avellone’a, który miał swój udział w takich grach jak Planescape Torment, drugie Knights of the Old Republic czy uwielbiany Fallout: New Vegas. Polacy wytoczyli ciężką artylerię i mam nadzieję, że zapewni to angażującą warstwę fabularną, uzupełniającą bardzo przyjemny gameplay, który także doczeka się zmian.

W rozgrywce bez (większych) zmian

W mechanikach rozgrywki nie widać takiej rewolucji jak w warstwie narracyjnej, ale można liczyć na znaczne usprawnienia w stosunku do oryginału. Głównym sposobem przemieszczania się wciąż jest parkour, którego widowiskowość zawstydzi teraz nawet Faith z Mirror’s Edgezespół podwoił liczbę animacji, jakie zobaczymy w trakcie skakania po dachach. Poruszanie się nadal wygląda płynnie i nadaje grze imponującą lekkość. Dodatkowo Techland postanowił wprowadzić nowy element, który powinien przypaść do gustu wszystkim fanom niebezpiecznych akrobacji – zagadki środowiskowe wykorzystujące parkour.

W praktyce polega to po prostu na tym, że dotarcie do niektórych miejsc będzie wymagać od nas wykazania się naprawdę dobrą znajomością możliwości bohatera. Margines błędu ma być wyjątkowo niewielki, a przed wykonaniem odpowiedniej sekwencji skoków, podciągnięć czy przewrotów trzeba będzie dokładnie zaplanować trasę. Podczas akrobacji będziemy musieli wziąć też pod uwagę pasek wytrzymałości, który zmniejszy się z każdym ruchem oraz w trakcie bezczynnego zwisania z krawędzi.

Nie ma jednak raczej co liczyć na system ducha, z którego korzystał choćby Titanfall 2. Tam po przytrzymaniu odpowiedniego przycisku mogliśmy zobaczyć hologram, który pokazywał optymalną ścieżkę, jaką należy wybrać, by pokonać przeszkodę. Techland zdecydowanie bardziej wierzy w umiejętności graczy.

Równie ważnym elementem był w oryginalnej produkcji system craftingu, który pozwalał zastępować nowymi pukawkami często psującą się broń. Nie był to szczególnie wyszukany mechanizm, ale na potrzeby gry w zupełności wystarczający. Deweloperzy wspomnieli, że 3 lata temu tworzenie broni poprzestawało na 5 możliwych efektach wspomagających rozróbę. W tej chwili jest ich ponad 50, a i to najprawdopodobniej jeszcze nie koniec – tym bardziej że data premiery nie padła ani razu.

Widzieliśmy grę Dying Light 2 – powrót megahitu znad Wisły - ilustracja #2

GDZIE SĄ ZOMBIE?

Zapewne zauważyliście, że w trailerze i gameplayu bohater ścierał się jedynie z ludźmi. Techland wyraźnie jednak pokazuje, że w nowym mieście nie zabraknie żywych trupów. Zatrzymajcie obraz na czwartej sekundzie pierwszego wideo z rozgrywki. Bohater wybiega z domu, w którym (sądząc po odgłosach) aż roi się od zombie. Zwróćcie też uwagę na słowa Chrisa Avellone’a, który po całym pokazie mówi: „A tak przy okazji – takie rzeczy dzieją się za dnia. A nocą, cóż... robi się dużo mroczniej”. Wyraźnie widać, że Techland celowo ujawnił tylko część nowości, żebyśmy czekali na więcej.

Jedno miasto, trzy warianty.

No a skoro dostaniemy tyle nowych możliwości mordowania przeciwników, warto zauważyć, że drobnych zmian doczeka się również ich AI. Tym razem nasi wrogowie mogą zmieniać styl walki w jej trakcie. W prezentowanym przez Techland demie bohater potykał się z ostatnim przeciwnikiem na szczycie wieży ciśnień. W pewnym momencie ataki tego ostatniego stały się bardziej desperackie, agresywne i potencjalnie bardziej niebezpieczne. Jednocześnie łatwiej było jednak znaleźć pomiędzy nimi szansę na doskok i cios. Cała bijatyka została zakończona efektownym rzutem wiadrem w twarz bandziora, a następnie pięknym kopnięciem z wyskoku, które posłało go kilka pięter w dół.

Cztery razy większa mapa do zwiedzania we czterech

Twórcy zapowiedzieli, że nasza narracyjna piaskownica osiągnie całkiem imponujące rozmiary. Miasto dostępne w Dying Light 2 ma być 4 razy większe od wszystkich terenów, jakie ujrzeliśmy w kompletnej pierwszej odsłonie serii – a więc wliczając w to również dodatek The Following. Jeśli tylko obszar ten zostanie zapełniony ciekawymi aktywnościami, to oczywiście nie ma na co narzekać.

Wszystkich lubujących się w bieganiu w stadzie spieszę uspokoić – Dying Light 2 ma zawierać również tryb kooperacji dla 4 osób, więc będziecie mogli zwiedzać swoje ruiny w grupie. Żeby jednak nie popsuć nowego systemu kształtowania miasta na bazie wyborów, tylko gospodarz rozgrywki będzie podejmować decyzje w trakcie wykonywania zadań i rozwijać fabułę. Gracze dołączający, o ile nie wystarczy im sama satysfakcja z pomocy kolegom, mogą liczyć na bonusy wynikające ze zwykłej progresji postaci, która zachowa doświadczenie zdobyte w trakcie zabawy „na wyjeździe”.

Widzieliśmy grę Dying Light 2 – powrót megahitu znad Wisły - ilustracja #5

Action RPG w autorskim świecie fantasy

Według oficjalnych zapowiedzi Techland po pierwszym Dying Light zajął się tworzeniem nie jednej, a dwóch gier AAA. O tej drugiej jeszcze niczego nie wiemy, ale... W 2016 roku Techlandowi przyznano 592 tysiące złotych dotacji na: „Opracowanie grywalnego prototypu interakcji z przeciwnikami nietypowych rozmiarów dla gier z kategorii FPP, action RPG, rozgrywanej w autorskim świecie fantasy, z wykorzystaniem technologii DirectX 12”.

Premiera najnowszego dzieła Techlandu to jeszcze odległa przyszłość. Przedstawione demo wygląda bardzo obiecująco, a pomysł na narracyjną piaskownicę wydaje się kolejnym świeżym rozwiązaniem, z jakiego gry o zombie jeszcze nie korzystały. Tytuł wciąż jest raczej w powijakach – szczególnie biorąc pod uwagę masę pracy, jaką trzeba włożyć w przygotowanie zmieniających się w zależności od naszych wyborów lokacji. Teraz pozostaje więc tylko czekać, trzymać kciuki i życzyć Polakom powodzenia. Poprzednią produkcją Techland zawiesił sobie (i innym) poprzeczkę bardzo wysoko, a prezentacja gry na targach E3 pokazuje, że twórcy chcą umieścić ją jeszcze wyżej.

ZASTRZEŻENIE

Wyjazd i pobyt autora na targach E3 opłaciliśmy we własnym zakresie.

Michał Mańka

Michał Mańka

Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w kwietniu 2015 roku od odpowiadania na maile i przygotowywania raportów w Excelu. Później zajmował się serwisem Gameplay.pl, działem publicystyki na Gamepressure.com i jego kanałem na YouTube, w międzyczasie rozwijając swoje umiejętności w tvgry.pl. Od 2019 roku odpowiadał za stworzenie i rozwijanie kanału tvfilmy, a od 2022 roku jest redaktorem prowadzącym dział wideo, w którego skład w tym momencie wchodzi tvgry, tvgry+, tvfilmy oraz tvtech. Zatrudnienie w GRYOnline.pl po części zawdzięcza filologii angielskiej. Mimo że obecnie pracuje na wielu frontach, najbliższy jego sercu nadal pozostaje gaming. W wolnych chwilach czyta książki, ogląda seriale i gra na kilku instrumentach. Nieprzerwanie od lat marzy o posiadaniu Mustanga.

więcej

Dying Light 2

Dying Light 2