Uncharted: Złota Otchłań - graliśmy w najnowsze przygody Nathana Drake'a

Sony nie chce powtórzyć błędów Nintendo i na premierę PS Vita szykuje tytuł z najwyższej półki. Uncharted: Złota Otchłań pokazuje na co stać najnowszą konsolę przenośną.

Krzysztof Gonciarz

Uncharted to największa marka z katalogu Sony, jaka zostanie wydana w ramach premiery PlayStation Vita – nowej konsoli przenośnej tej firmy. Nathan Drake jeszcze kilka tygodni temu poszukiwał Atlantydy Pustyni w głośnym Uncharted 3, a już w lutym przyjdzie mu wyruszyć w kolejną podróż. Tym razem do Ameryki Południowej i z nowymi towarzyszami, ale w kompletnie niezmienionej konwencji gry. Sony wysyła wyraźny komunikat – tak, nasz handheld będzie tak mocny, że pogracie na nim w prawdziwe Uncharted.

Podczas pokazu Uncharted: Złota Otchłań w Londynie mogłem sprawdzić mniej więcej 15-minutowy urywek przygód Drake'a. PlayStation Vita od pierwszych sekund kontaktu z tym tytułem pokazuje, że stać ją na wiele: grafika godna jest tej uznanej serii, od lat będącej wizytówką tego, co da się wycisnąć ze sprzętu Sony. Kiedy rozpocząłem zabawę, nie odniosłem wrażenia, że przede mną leży „demko” właściwej gry, dostępnej na konsoli stacjonarnej.

Przetestowałem dwa fragmenty nowej produkcji: w pierwszym uciekałem z płonącego domu, w drugim osłaniałem towarzyszkę Drake’a (nazywa się ona Marisa Chase i pełni w scenariuszu rolę „laseczki”) za pomocą karabinu snajperskiego. Rozgrywka składała się z tych samych elementów co na PS3, została jednak wzbogacona o szereg funkcji właściwych już tylko PlayStation Vita.

Sekwencje platformowe można przechodzić na kilka sposobów. Ten najbardziej tradycyjny bazuje na przyciskach – głównie na gałce analogowej oraz skoku. Zupełną nowością jest natomiast używanie ekranu dotykowego. Kiedy przesuniemy po nim palcem, rysując dla Nathana ścieżkę, po której ma się wspiąć, automatycznie zastosuje się on do naszych poleceń. W tym przypadku ogranicza nas tylko własna spostrzegawczość, nie ma żadnej „trudności” w wykonywaniu skoków jako takich. Ale – tak naprawdę – w Uncharted nigdy jej nie było.

Uncharted: Golden Abyss

Uncharted: Złota Otchłań

Uncharted: Golden Abyss

PlayStation

Data wydania: 17 grudnia 2011

Informacje o Grze
6.5

GRYOnline

8.2

Gracze

OCEŃ
Oceny

Drugą ciekawostką jest wykorzystanie żyroskopu podczas przeskakiwania z jednej platformy na drugą – wychylając konsolę, wskazujemy Drake'owi właściwy kierunek. Takie „potrójne” sterowanie nowego Uncharted sprawdziłem już na targach E3, kolejny kontakt z grą potwierdził tylko moje przekonanie, że twórcy są na dobrej drodze.

Nieco gorzej wypada w Złotej Otchłani kontekstowe wykorzystywanie gadżetów zainstalowanych w obudowie PlayStation Vita. Kiedy Drake podnosi maczetę, musimy za jej pomocą przeciąć rozwieszone na ścianie płótno. Pomijając już fakt, że takie płótno można by zwyczajnie, hmm, ominąć – dotychczas sprawę załatwilibyśmy jednym przyciskiem. Teraz musimy odbyć serię quick time eventów z zastosowaniem ekranu dotykowego – machnięcie w tę stronę, machnięcie w tę, narysowanie krzyżyka... Trochę to niepoważne, wciśnięte na siłę. Oby był to tylko jeden taki przypadek, a nie znak, że wydawca wymógł na deweloperach jak najczęstsze używanie funkcjonalności Vity, a oni nie mają pomysłu na to, jak dokonać tego w sposób naturalny.

Tylny ekran dotykowy miał swoje 5 minut w scenie z karabinem snajperskim – przesuwając po nim palcami, zwiększamy i zmniejszamy stopień przybliżenia w lunecie. się do tego przyzwyczaić, wręcz trzeba – gracz handheldowy nie ma bowiem odruchu „panowania” nad palcami z tyłu konsoli, więc zdarzają się przypadkowe drgnięcia i wpadki. Ponownie mam zastrzeżenia co do racjonalności takiego sterowania, ale trzeba przyznać, że tylny touchpad ma pewien potencjał dla żądnych eksperymentów deweloperów. Jeszcze zobaczymy, czy ten patent stanie się standardem dla strzelanin na PS Vita.

Gra Złota Otchłań szykowana jest na największy bestseller z okazji premiery PlayStation Vita. Najważniejszą jej rolą ma być zaprezentowanie graficznych możliwości nowej konsoli, utworzenie sprzętowego dystansu pomiędzy Sony a smartfonową konkurencją. Funkcje ekranów dotykowych są miłym dodatkiem, ale nie z nich będziemyUncharted rozliczać. I miejmy nadzieję, że w ferworze technologiczno-platformowych dyskusji autorzy nie zapomną o ciekawej fabule, poziomach i zagadkach, czyli fundamentach przygód Nathana Drake'a.

Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2011-12-12
15:27

zanonimizowany775544 Generał

PS VITA Może kiedyś się Pofatyguje o tą Konsole

Komentarz: zanonimizowany775544
2011-12-12
09:18

vojak_2 Generał

vojak_2

czekamy

Komentarz: vojak_2
2011-12-08
10:38

zanonimizowany652066 Legionista

Jak kupię Vitę to napewno i kupię Uncharted. Znając życie to dadzą w zestawie z konsolą ;)

Komentarz: zanonimizowany652066
2011-12-08
09:28

Nolifer Legend

Nolifer

"w pierwszym uciekałem z płonącego domu" gdzieś już to słyszałem :P

Komentarz: Nolifer
2011-12-07
20:36

victripius Senator

victripius

Chyba najmocniejszy tytuł startowy na PS Vita. Oby premiera nie była takim niewypałem jak miało to miejsce w przypadku 3DSa...

Komentarz: victripius

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl