Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 9 stycznia 2008, 11:51

autor: Jacek Hałas

The Sims 2: Czas wolny - przed premierą

Nowości zapowiedzianych zostało bardzo dużo. Powinny one też być na tyle interesujące, że zapewne niejeden gracz zada sobie pytanie, dlaczego wszystkie te atrakcje nie pojawiły się wcześniej i jak mógł do tej pory bez nich żyć.

Mieszkańcy świata The Sims są w ostatnim czasie strasznie rozpieszczani. Jeszcze niedawno mogli wybrać się w podróż swojego życia, a już wkrótce w ciekawszy sposób spędzą wolne chwile, wydając ciężko zarobione simoleony i wykorzystując uzbierane dni urlopu. Szczerze mówiąc ogólny pomysł na siódmy już dodatek do The Sims 2 początkowo wydawał mi się nietrafiony. Sądziłem bowiem, iż producent ograniczy się jedynie do dodania kilkunastu(dziesięciu) nowych przedmiotów. Dogłębne zapoznanie się z planowanymi atrakcjami zniwelowało jednak moje obawy. Nowości zapowiedzianych zostało bardzo dużo. Powinny one też być na tyle interesujące, że zapewne niejeden gracz zada sobie pytanie, dlaczego wszystkie te atrakcje nie pojawiły się wcześniej i jak mógł do tej pory bez nich żyć.

Pragnąc ujednolicić listę planowanych innowacji postanowiłem dokonać podziału, który zresztą po dokładniejszym zapoznaniu z informacjami na temat tego rozszerzenia zdaje się narzucać. Generalnie zapowiedziane przez producenta warianty uatrakcyjniania Simom życia podzieliłbym na dwie zasadnicze grupy. W pierwszej grupie umieściłbym czynności zaliczane do aktywnych form spędzania wolnego czasu. Mam tu przede wszystkim na myśli różnorakie sporty. Z tych zapowiedzianych najbardziej rzucają się w oczy trzy – piłka nożna, koszykówka oraz futbol amerykański. Dwa pierwsze sporty będą najprawdopodobniej rozgrywane w obrębie specjalnie wyznaczonych do tego celu stref. Boiska będą znajdowały się na terenie własnej posesji. Nie powinno to być zresztą dużym zaskoczeniem, gdyż chociażby w Czterech porach roku dodano opcję zakupu równie obszernych objętościowo lodowisk. Jeśli zaś chodzi o koszykówkę, tu najprawdopodobniej trzeba się będzie ograniczyć do jednego kosza oraz zabawy z udziałem drużyn składających się maksymalnie z czterech zawodników.

Z ogłoszonych już odmian aktywnych chciałbym także wspomnieć o szkółkach baletowych. W tym przypadku będzie się już zapewne miało do czynienia z koniecznością odwiedzania parceli publicznych oraz płacenia za usługę. Kilka nowych atrakcji udostępnionych zostanie też Simom preferującym przebywanie na łonie natury. Sam nie doszukałem się tu jednak istotniejszych innowacji. Takie opcje jak łapanie motyli czy używanie lornetki do obserwacji gwiazd w bardzo zbliżonej postaci pojawiły się już w podstawce lub wydanych wcześniej dodatkach do tej gry.

Jeszcze tylko kilka tygodni pracy i będzie można sprzedać to cacko z dużym zyskiem...

Z mojego punktu widzenia jeszcze ciekawiej prezentują się te opcje, które można byłoby określić mianem pasywnych. Przemawia za tym między innymi to, iż w założeniach połączy się tu przyjemne z pożytecznym. Nie tylko więc zrelaksujemy swoich podopiecznych, zezwalając im na podejmowanie ulubionych zajęć, ale także przyczynimy się do pozyskania przez nich nowych umiejętności. Jeśli zaś chodzi o same atrakcje, zapowiedziano tu już między innymi używanie maszyny do szycia, ćwiczenie gry na skrzypcach czy lepienie różnorakich figur z gliny. Ponadto niektóre z tych czynności pozwolą na stworzenie nowych przedmiotów. Będzie to funkcjonowało na zbliżonych zasadach do obrazów i powieści, znanych z podstawowej wersji programu. W taki sposób uszyje się pluszowego misia, powiesi na ścianie własnoręcznie przygotowany kilim, czy pochwali przed znajomymi wykwintną potrawą. Bardzo podoba mi się także obietnica uzależnienia ostatecznego rezultatu każdej takiej akcji od poziomu umiejętności Sima w danej dziedzinie. Prawdopodobny będzie więc scenariusz, iż „początkujący” Sim prędzej popsuje maszynę do szycia czy stworzy dziwaczny wazon, aniżeli przygotuje coś naprawdę pożytecznego.

Jeśli wierzyć obietnicom autorów, niektóre z form spędzania czasu będą nieco bardziej złożone. Mowa tu przede wszystkim o wyremontowaniu posiadanego auta oraz o budowaniu makiet kolejek elektrycznych. Jeśli chodzi o samochód, proces ten będzie przede wszystkim składał się z kilku odrębnych kroków. Początkowo trzeba będzie zająć się naprawą silnika. Następnie przejdzie się do modyfikacji wystroju wnętrza, a na koniec upiększy się karoserię, nadając całości odpowiedni kolor. Jeszcze ciekawiej powinny tu wypaść makiety. Można się bowiem domyślać, iż zaoferowany zostanie oddzielny kreator, dzięki któremu wyposaży się kolejkę elektryczną w ciekawe elementy – stacje, mosty czy wzniesienia. Podobnie jak w podstawce, stworzone własnoręcznie dzieła będzie można spróbować z zyskiem sprzedać. Ponadto kolejne osiągnięcia mają być w zamierzeniach równoznaczne z odblokowywaniem cennych nagród. Przedmioty te zapewne obdarzone zostaną dodatkowymi właściwościami, zbliżonymi do obiektów przyznawanych za dotarcie na szczyt kariery zawodowej. Nie mogę też nie wspomnieć o zapowiedzianych przez producenta różnorakich konkursach, w których Simy będą mogły wziąć udział. W taki właśnie sposób sprawdzi się ich talenty kulinarne lub stopień opanowania konkretnych instrumentów muzycznych. Co ciekawe, nie zabraknie tu turniejów gier komputerowych. W zależności od preferencji podopiecznych wystawi się do profesjonalnych rozgrywek, mających wyłonić pro-graczy, bądź też zgromadzi się przy telewizorze całą rodzinę, walcząc jedynie o prestiż w gronie najbliższych.

Z oczywistych względów Simy nie powalczą o fragi i efektowne headshoty. :-)

Pomimo tego, iż większość nowości przygotowanych jest z myślą o nastoletnich lub dorosłych przedstawicielach Simowego społeczeństwa, omawiany dodatek zaoferuje też kilka atrakcji opracowanych wyłącznie dla dzieci. Na chwilę obecną wiadomo jedynie o rozkładanym stoliczku, przy którym maluchy nauczą się rysowania czy rozpoznawania podstawowych figur. Jednym z elementów wyróżniających ten obiekt będzie też to, iż przy stoliku zgromadzi się większa grupka dzieci. Równolegle zaspokoi się więc ich potrzebę komunikacji ze swoimi rówieśnikami. To samo ma zresztą dotyczyć innych opcji gry. Wolny czas będzie więc można spędzić w większej grupie, wspólnie wykonując niektóre czynności. Przyczyni się to zresztą do przyśpieszenia samego procesu, choć dużo będzie oczywiście uzależnione od umiejętności uczestników. Na żadne poważniejsze zmiany w kwestii jakości grafiki nie można liczyć, aczkolwiek obserwacja nowych zachowań sprawi zapewne fanom tej serii wystarczająco dużą frajdę.

Gra The Sims 2: Czas wolny zapowiada się stosunkowo dobrze. Być może nie będzie to rozszerzenie, którego posiadanie stanie się dla każdego miłośnika The Sims koniecznością. Opierając się jednak na ukazanych już elementach tej gry mogę wstępnie założyć, iż wydanie kilkudziesięciu złotych na ten dodatek będzie raczej dobrą inwestycją. Domyślam się, iż wszystkie planowane atrakcje starczą na kilka tygodni dobrej zabawy.

Jacek „Stranger” Hałas

NADZIEJE:

  • szczególnie ciekawie zapowiadają się te czynności, dzięki którym Simy będą w stanie stworzyć nowe przedmioty, bądź też pozyskać cenne umiejętności;
  • obietnica wielu ukrytych obiektów, odblokowywanych za kolejne osiągnięcia;
  • położenie dużego nacisku na możliwość/konieczność wchodzenia w interakcje z innymi Simami.

OBAWY:

  • pojawiają się niestety obawy, iż niektóre atrakcje ograniczą się wyłącznie do zakupu i prostej obsługi nieznanego do tej pory przedmiotu, przez co szybko będzie się on mógł znudzić;
  • opłacalność zakupu mimo wszystko będzie uzależniona od liczby nowych przedmiotów, czynności i możliwych do odwiedzenia dodatkowych lokacji.

Jacek Hałas

Jacek Hałas

Z GRYOnline.pl współpracuje od czasów „prehistorycznych”, skupiając się na opracowywaniu poradników do gier dużych i gigantycznych, choć okazjonalnie zdarzają się i te mniejsze. Oprócz ponad 200 poradników, w swoim dorobku autorskim ma między innymi recenzje, zapowiedzi oraz teksty publicystyczne. Prywatnie jest graczem niemal wyłącznie konsolowym, najchętniej grywającym w przygodowe gry akcji (najlepiej z dużym naciskiem na ciekawą fabułę), wyścigi i horrory. Ceni również skradanki i taktyczne turówki w stylu XCOM. Gra dużo, nie tylko w pracy, ale także poza nią, polując – w granicach rozsądku i wolnego czasu – na trofea i platyny. Poza grami lubi wycieczki rowerowe, a także dobrą książkę (szczególnie autorstwa Stephena Kinga) oraz seriale (z klasyki najbardziej Gwiezdne Wrota, Rodzinę Soprano i Supernatural).

więcej

The Sims 2: Czas wolny

The Sims 2: Czas wolny