Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 27 lutego 2001, 13:33

autor: Karol Papała

SimsVille - przed premierą

Simsy zamieszkały w SimCity - tak można by podsumować tę najnowszą produkcję firmy Maxis. Czy w SimsVille uda się połączyć najlepsze elementy tych gier, czy też skumulują się ich (nieliczne zresztą) wady? Z naszej zapowiedzi dowiecie się więcej.

The Sims + SimCity 3000 = ?

Na rynku gier komputerowych można powoli zauważać nagły brak pomysłów ze strony producentów. Coraz częściej powstają gry powielane na starych koncepcjach, starych innowacjach, które były już wielokrotnie wykorzystywane. Nic więc dziwnego, że twórcy muszą do perfekcji dopracować produkt, aby ten dobrze się sprzedał i zapewnił sobie komercyjny sukces. Jednak z czasem staje się to coraz trudniejsze, gdyż pula pomysłów została już bardzo skromna. W związku z tym, na placu wydawanych gier można dostrzec tytuły złożone z dwóch lub nawet trzech produkcji. Połączenia kilku gatunków naraz, scalania dwóch różnych tytułów, czy wprowadzanie już wykorzystywanych pomysłów, jest dzisiaj na porządku dziennym.

Wspominam o tym nieprzypadkowo - zapowiadana przeze mnie gra jest niczym innym jak połączeniem dwóch niedawno wydanych przebojów. I to nie byle jakich przebojów - SimCity 3000 i The Sims.

Trzeba przyznać, że obydwa tytuły poważnie zamieszały szyki wśród gier komputerowych. W SimCity 3000, gwoli przypomnienia, wcielaliśmy się w rolę burmistrza nowopowstającego miasta. Za "wirtualne pieniądze" na czystych połaciach ziemi stawialiśmy elektrownie, rezydencje dla mieszkańców, miejsca pracy, przedsiębiorstwa, fabryki, autostrady. Słowem - wszystko, co jest potrzebne dobrze prosperującej metropolii. W drugiej ze wspomnianych gier (The Sims), kierowaliśmy poczynaniami rodziny zamieszkującej spokojną willową dzielnicę. Począwszy od zbudowania domu dla naszych podopieczny, a skończywszy na zdecydowaniu o sposobie wydania zarobionych w pracy pieniędzy, mieliśmy pełną kontrolę nad życiem naszych "wirtualnych przyjaciół".

Oczywiście obydwie gry miały liczne wady i błędy! Pierwszej z nich można było zarzucić brak interakcji z ludnością zamieszkującą nasze miasto. W drugiej natomiast, jakikolwiek związek rodziny z resztą miasta i metropolii, występował wyłącznie w naszej wyobraźni. Wady te jednak nie spowodowały klęski obydwu produktów, wręcz przeciwnie, gry sprzedały się nadzwyczaj dobrze.

Co byście powiedzieli na to, gdyby Maxis (znakomity producent gier symulacyjnych i autor dwóch wspomnianych tytułów) zechciał połączyć ze sobą The Sims i SimCity 3000? Jaka mieszanka wyszłaby z tej kompilacji? Niektórzy już zacierają ręce na samą myśl o SimsVille, gdyż jak wynika z zapowiedzi, szyki wśród gier komputerowych mogą zostać ponownie zachwiane.

Każde miasteczko ma swoją historię...

Historia zaczyna się w bardzo podobnym stylu do SimCity. Rozgrywkę rozpoczynamy od wybudowania dróg, sklepów, magazynów, kin, teatrów. Nie omieszkamy także postawić rezydencji, mieszkań, restauracji, czy też środków przemysłu i potencjalnych miejsc pracy. Bez wątpienia początek gry bardzo przypomina słynną serię o administrowaniu miastem, jednak dalsza jej część ma już więcej wspólnego z The Sims.

O ile celem rozgrywki w SimCity było jedynie zarządzanie i kontrolowanie miasta, bez jakiegokolwiek nadzorowania mieszkańców, to w najnowszym produkcie firmy Maxis, sprawa ma się zupełnie inaczej. Gdyż teraz nasze kroki będziemy prowadzić z myślą o ludziach zamieszkujących miasto - zadanie polegać będzie na ułatwieniu Simkom życia w naszej małej metropolii. Obecnie twórcy gry niewiele wypowiadają się na temat wyglądu rozgrywki i jej konkretnego charakteru, jednak już teraz można troszeczkę o tym powiedzieć.

Zacznę od tego, że odpowiednie ustawienie budowli w naszym mieście będzie miało decydujący wpływ na życie mieszkańców. Przykłady? W wypadku, gdy nie zapewnimy wystarczającej ilości miejsc pracy dla swoich podopiecznych, ludzie zaczną strajkować i szybko wyprowadzą się z naszego miasta. W momencie, gdy na osiedlu państwa Kowalskich nie będzie można kupić żywności i jedzenia (lub sklep będzie nieczynny), cała rodzinka z wielką przyjemnością wybierze się do przytulnej restauracji w centrum dzielnicy. Jeżeli tylko zbudujemy kina lub puby, Simkowie z pewnością udadzą się tam na całą piątkową noc w celu zabawy i tańców do białego rana.

Wymienione przeze mnie przykłady i zależności, to tylko niewielka, znikoma część, która dostępna ma być SimsVille. Nasze zagospodarowania miastem będzie miało najważniejszy wpływ na życie Simków. Łatwy dojazd do szkoły, szybki transport do pracy, sklep z artykułami spożywczymi niedaleko domu, czy też dobre i wygodne miejsce wypoczynku i odstresowania spowoduje uśmiech i zadowolenie na ich twarzach, a taki jest właśnie główny cel rozgrywki w SimsVille.

Poza nim, zadaniem naszym będzie umiejętne przydzielenie lokum naszym mieszkańcom. W związku z tym, że każdy z nich będzie posiadał własne zainteresowania (błądząc po ekranie gry będziemy mieli możliwość kliknięcia na którąkolwiek z postaci i obejrzenia jej statystyk, zainteresowań, cech charakteru), wady i zalety, gracz będzie mógł przydzielić miejsce zamieszkania podobnym osobą, aby one bliżej się poznały i wspólnie rozwijały swoje hobby. Dzięki temu, w SimsVille będzie można spotkać dzielnice pełne ludzi aktywnych, uprawiających jogging co rano lub też osiedla zamieszkałe przez zawziętych pracoholików siedzących w biurze od rana do wieczora.

Jeżeli już jesteśmy przy „zbiorowym” mieszkaniu i sąsiadach, to trzeba zauważyć, że twórcy obiecują zwiększenie interakcji między zamieszkującymi obok siebie osobami. Wspólne wypady na kręgielnie, popołudnia spędzone przy kiełbaskach z grilla, czy też całonocne dyskusje, w SimsVille mają mieć miejsce na porządku dziennym! Oczywiście sąsiad nie wiąże się tylko z samymi zaletami i korzyściami - złe współgranie z Jackiem spod Czwórki może spowodować liczne konflikty i sprzeczki, co często będzie prowadzić do bardzo nieprzyjemnych sytuacji...

Jaka jest w tym nasza rola?

Z pewnością zapytacie, w jaki sposób będziemy sterować mieszkańcami. W The Sims niektórzy mieli problemy z opanowaniem kilku osób, a jak będzie w tym wypadku? Otóż w SimsVille, opcja kontrolowania poczynań mieszkańców, została wyłączona! Niestety możemy zapomnieć o jakimkolwiek sterowaniu naszymi ulubieńcami - silnik gry tego nie przewiduje. Nasza funkcja będzie się ograniczać wyłącznie do pomagania naszym Simkom w jak najłatwiejszym osiągnięciu sukcesu, czy też szybkim zawarciu związku małżeńskiego. Z pewnością jednych to ucieszy, a innych zdenerwuje, ale SimsVille będzie polegać na obserwowaniu i śledzeniu ważnych poczynać w życiu naszych Simków. Decyzja ta pozostaje wielce dyskusyjna...

Rodziny (które będziemy mogli importować z gry The Sims) będą jednak przybierały najróżniejszy charakter, a niektórzy członkowie będą niezłymi gagatkami - tak więc nie można powiedzieć, że gra będzie nudna i nieciekawa. Nie można także zapomnieć o takich elementach jak środek transportu familii – wielodzietne rodziny w swoich garażach będą trzymały większe pojazdy, a samotnik czy dwójka przyjaciół będzie posługiwać się malutkim i przyjemnym samochodem osobowym.

A jak to będzie wyglądać?

Ze strony graficznej rozgrywka została lekko zmieniona. Gra będzie wykorzystywać pełną grafikę 3D, jednak możemy zapomnieć o jakimkolwiek obrocie kamerą (tak jak to miało miejsce w przypadku The Sims i SimCity 3000). Inne innowacje graficzne nie zostały wprowadzone lub po prostu do informacji publicznej zostaną podane później. Jednak jak wynika ze zdjęć i pierwszych zapowiedzi, w SimsVille możemy się spodziewać niesamowitych efektów specjalnych i zaskakujących rozwiązań graficznych, a grafika 3D wraz z izometrycznym rzutem na pole akcji ma sprawiać bardzo miłe i przyjemne wrażenie...

Słowo zachęty...

Najnowsza symulacja firmy Maxis zapowiada się naprawdę gorąco. Wiele możliwości, wspaniała grafika i nieskończona liczba opcji przemawiają za SimsVille wystarczająco mocno, aby nabyć tę grę już po ukazaniu się na półkach sklepowych. Więc jeżeli możesz siebie uważać za wielkiego fana gier symulacyjnych oraz The Sims i SimCity 3000 spełniło Twoje oczekiwania, to z pewnością musisz nabyć ten tytuł.

Karol "Terf Caednom" Papała

SimsVille

SimsVille