GeForce RTX 3080 – jaki będzie w grach. Czy warto czekać na karty GeForce RTX 3000?
- RTX 3070 vs 2080 Ti - Czy warto czekać na nowe karty GeForce
- GeForce RTX 3080 – jaki będzie w grach
- RTX 3090 najlepszy, RTX 3070 najbardziej opłacalny?
GeForce RTX 3080 – jaki będzie w grach
Informacje na temat wydajności kart graficznych z rodziny Ampere są na razie dość szczątkowe – bliżej ich premiery z pewnością pojawi się olbrzymia liczba testów niezależnych ekspertów, dzięki którym każdy będzie mógł wyrobić sobie zdanie na temat tych układów. Jednak pewne wnioski można wysnuć już teraz – głównie dzięki filmowi opublikowanemu niedawno przez kanał Digital Foundry. Jego redaktorzy mieli okazję przez kilka dni testować GeForce RTX 3080 i podzielili się swoimi wrażeniami.
W związku z zasadami narzuconymi przez Nvidię, w filmie Digital Foundry nie znajdziemy klasycznych benchmarków z wyświetloną liczbą klatek animacji na sekundę, ale eksperci obeszli to ograniczenie na kilka sprytnych sposobów (zapewne uzyskali w tej kwestii zgodę „zielonych”, którzy wydają się bardzo pewni możliwości swoich nowych produktów – jak się zaraz przekonacie, nie bez przyczyny).
Na samym początku testów sprawdzono GeForce RTX 3080 w wewnętrznym benchmarku gry Borderlands 3. Na ekranie w żadnym momencie nie widzimy jej wyniku, jednak autor filmu podał rezultat osiągnięty przez układ, do którego RTX 3080 był porównywany – GeForce RTX 2080 Ti. W rozdzielczości 4K najpotężniejsza karta z rodziny Turing „wykręciła” w tym teście 34,22 klatek animacji na sekundę. Znamy też procentową różnicę wydajności pomiędzy obydwoma wspomnianymi GPU, dzięki czemu możemy łatwo policzyć, że RTX 3080 średnio osiągnął w benchmarku Borderlands 3 około 62 klatki animacji na sekundę.

W przypadku pozostałych gier, takich jak Control, Shadow of the Tomb Raider czy Battlefield V mamy wyłącznie wartości procentowe, ale w niektórzy wypadkach można je odnieść do wyników zaprezentowanych w poprzednich filmach Digital Foundry. Przykładowo, w najnowszej odsłonie przygód Lary Croft, przy ustawieniach ray tracingu Ultra, GeForce RTX 2080 Ti momentami oferował w rozdzielczości 4K zaledwie 24-29 klatek animacji na sekundę. RTX 3080 jest o 69% szybszy, więc korzystając z niego możemy się spodziewać, że w najgorszych momentach płynność animacji w tej grze nie spadnie poniżej 40-49 fps. Z kolei w Battlefield V, z wszystkimi detalami na maksymalnym poziomie, w rozdzielczości 4K, RTX 2080 Ti w najgorszych momentach oferował 53-55 fps. O 68% szybszy RTX 3080 powinien wygenerować w tych samych sekwencjach około 89-92 klatek animacji na sekundę.
Oczywiście, do tych rezultatów należy podchodzić bardzo ostrożnie, z uwagi na różnice w niektórych elementach konfiguracji, a także potencjalną optymalizację, która w międzyczasie mogła zostać przeprowadzona przez deweloperów danego tytułu. Jest to jednak jakiś ogólny wyznacznik w kwestii możliwej wydajności nowego układu. Za kolejny można uznać opublikowany niedawno film ukazujący rozgrywkę w Doom Eternal (choć w tym przypadku warto mieć na uwadze, że jest to materiał udostępniony przez Nvidię, więc wskazana jest ostrożność).