Zastał Kraków drewniany, zostawił... wyludniony. Wydarzenia z polskiej historii godne gier

Zastał Kraków drewniany, zostawił... wyludniony

Na koniec proponujemy coś bardziej ogólnego – budowanie i rozwój miasta – ot, chociażby Krakowa! City-builderów było już jednak wiele, czy zatem ten bardziej swojski miałby szansę okazać się lepszy? Na wszelki wypadek doprawmy go zatem elementami choćby z naszego świetnego Frostpunka – survivalem mieszkańców i ciągłym podejmowaniem trudnych decyzji. Średniowiecze to nie był łatwy czas – pożary, najazdy, susze, powodzie. Dodatkowo władcy Krakowa podjęli w XIII wieku decyzję, by lokować miasto w oparciu o prawo niemieckie. To oznaczało urbanistyczną reorganizację, wytyczenie nowych ulic, placów itd. Wyobrażacie sobie, że jako władca mówicie ludziom, iż trzeba zburzyć ich chaty i warsztaty, bo ulice mają być równoległe? Jakież tu pole do konfliktów, a do tego jest jeszcze pewien smok.

Budowa i zarządzanie miastem w takich warunkach mogłyby okazać się całkiem trudne, a zamiast oglądania sielankowych widoków wznoszenia ratuszów, uniwersytetu czy zatłoczonego targu gracz zwykle zmagałby się z decyzjami, które byłyby złe lub złe – zawsze ktoś musiałby za nie zapłacić albo w najlepszym razie poczuć się nieszczęśliwy. Kraków w takiej alternatywnej rzeczywistości mógłby się z czasem rozwijać, ale za naprawdę dużą cenę. Ogólnie mógłby to być taki Frostpunk na sterydach – z większą liczbą atrakcji niż tylko mroźna zima, nieco bardziej swojski i historyczny.

Pomysły, jakie mogłaby wykorzystać gra:

  1. ciągłe wyzwania dla graczy i dokonywanie trudnych moralnie wyborów;
  2. zarządzanie społeczeństwem i infrastrukturą miasta;
  3. różne drogi rozwoju i rządzenia osadą;
  4. losowe występowanie różnych kataklizmów i pomniejszych trudności.

A jakie Wy macie pomysły na grę o polskich wyczynach? Może coś jeszcze bardziej historycznego? Czasy średniowiecza? Rozbiorów? Coś mniej militarnego? My opisaliśmy dziesięć mniej znanych historii – czekamy też na Wasze propozycje.

107

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Czy chętniej sięgasz po grę, jeśli ma polskie akcenty?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl