Bitwa pod Umm Kasr – zajęcie irackiego terminala naftowego przez GROM. Wydarzenia z polskiej historii godne gier

Bitwa pod Umm Kasr – zajęcie irackiego terminala naftowego przez GROM

Zajęcie terminala w porcie Umm Kasr w 2003 roku było pierwszą dużą akcją bojową polskich żołnierzy w warunkach wojennych od czasów II wojny światowej. Na szali znalazł się prestiż i przyszłość jednostki bojowej GROM, bo tej ważnej akcji bacznie przyglądały się siły specjalne sojuszników. Wojskowi oficjele mówią wręcz o rozpoczęciu nowej epoki dla polskiego wojska, w której kilkadziesiąt lat nieco sztucznego, bo wyłącznie poligonowego, doświadczenia zaczęto zastępować tym prawdziwym – na wojnie i terytorium wroga.

Stawka była ogromna. Raz, że Umm Kasr było jedynym głębokim portem w Iraku, a dwa, że zniszczenie terminala oznaczało katastrofę ekologiczną w rejonie. GROM spisał się jednak celująco, i to pomimo symbolicznego oporu wroga. Żołnierze iraccy wprawdzie nie byli chętni do walki, ale teren roił się od min pułapek i podłożonych ładunków wybuchowych. Sam szturm i lądowanie trwały kilkanaście minut, jednak potem komandosi czyścili po kolei wszystkie z kilkudziesięciu pomieszczeń na terminalu, szturmując każde drzwi tak, jakby za nimi czaił się wróg. Krążące wokół śmigłowce zapewniały wsparcie snajperów oraz śledziły i przekazywały informacje o postępach grup.

GROM w Iraku. - Niesamowite wydarzenia z polskiej historii godne gier wideo - dokument - 2020-05-03
GROM w Iraku.

Scenariusze na całą serię gier

Działania jednostki GROM to prawdziwy skarbiec gotowych scenariuszy na grę akcji. Po zajęciu terminala w Umm Kasr drużyna ta brała udział w ponad dwustu akcjach bojowych na terenie Iraku. Przyczyniła się chociażby do pojmania kluczowych osób posądzanych o terroryzm z tzw. talii kart, współpracowała także z najsłynniejszymi oddziałami komandosów z innych krajów.

Pomysły, jakie mogłaby wykorzystać gra:

  1. taktyczna strzelanina z dużym akcentem na realizm zabawy i używanego sprzętu;
  2. kluczowa akcja, czyli sam szturm na terminal, powinna być tylko częścią rozgrywki, podobnie jak w Delta Force: Helikopterze w ogniu;
  3. gry rządzą się swoimi prawami, dlatego nie należy podchodzić do tematu, ściśle trzymając się faktów – nasz wirtualny oddział powinien napotkać na zdecydowany opór wroga.

107

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Czy chętniej sięgasz po grę, jeśli ma polskie akcenty?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl