Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 16 lipca 2004, 18:42

autor: Borys Zajączkowski

Klasyfikacja gier (część pierwsza)

Zadania polegającego na sklasyfikowaniu gier mogł podjąć się tylko szaleniec - i mieliśmy to szczeście, że trafiliśmy na takiego jednego co się zowie Shuck. Czy mu się to udało? A może popisał zupełne bzdury, z którymi w żadnym wypadku sie nie zgadzacie?

Spis treści

h. Filmy interaktywne.

Pojęcie filmu interaktywnego powstało wiele lat temu w odniesieniu do dopracowanych wizualnie gier komputerowych oferujących graczowi stosunkowo niewielkie możliwości wpływania na ich przebieg. Obecnie ten gatunek praktycznie nie istnieje, gdyż gry dawno wspięły się już na znacznie wyższy poziom, lecz godzi się o nim pamiętać z przyczyn historycznych.

Klasycznym przykładem filmu interaktywnego jest „Dragon’s Lair”, w którym zadanie gracza sprowadza się do naciskania właściwych klawiszy we właściwym momencie tak, by postać na ekranie wykonała przewidzianą czynność.

i. FPS’y (First Person Shooters, gry doomopodobne).

Bodaj najpopularniejszy gatunek gier komputerowych. Ludzie nie obeznani z ich bogactwem zwykli kojarzyć z nim całość rozrywki elektronicznej. U podstaw FPS’ów legła idea osadzenia gracza w wirtualnym świecie, widzianym przeważnie z perspektywy gracza, pełnym wrogo do niego nastawionych stworzeń, które musi on eliminować z wykorzystaniem bogatego zwykle arsenału broni. Swoją nazwę gry doomopodobne wzięły od jednego z głównych i jednego z pierwszych przedstawicieli gatunku – „Dooma”.

Do gatunku tego wypada zaliczyć również gry powstałe przed pojawieniem się „Dooma”. Może to nieco dziwacznie brzmieć, lecz utworzenie dla nich osobnego gatunku gwałciłoby zasadę nie tworzenia bytów ponad potrzebę. Zresztą gier tych było niewiele i stanowiły preludium do „Dooma”, a później „Quake’a”.

Historycznie FPS’y utożsamiane były z grami FPP (perspektywa pierwszej osoby), lecz obecnie nie wydaje się to właściwe, gdyż FPP służy wielu innym gatunkom, a same FPS’y mogą istnieć również w TPP (perspektywa trzeciej osoby).

FPS’y cieszą się szczególną popularnością jako gry sieciowe. Ich przykłady można mnożyć niemal dowoli: „Descent”, „Doom”, „Duke Nukem 3D”, „Painkiller”, „Postal 2”, „Return to Castle Wolfenstein”, „Quake”, „Redneck Rampage”, „Serious Sam”, „Spear of Destiny”, „Unreal Tournament”.

Klasyfikacja gier (część druga)

Oto przed Wami druga cześć klasyfikacji gier GRY-OnLine. W artykule znajdują się wszystkie te gatunki gier, których nie zmieściły się w części pierwszej. Zapraszamy do lektury.