GTR: The Ultimate Racing Game - przed premierą

GTR to dynamiczna gra wyścigowa, posiadająca oficjalną licencję FIA. Za jej developing odpowiada studio SimBin Development Team (SBDT), które w przeszłości opracowało kilka świetnych modyfikacji do pełnej wersji F1 2001/2002 (czyli produkcji ze stajni EA)

Fajek

Gry samochodowe dzielą się na dwie grupy - te, w które grają wszyscy i te, w które grają tylko prawdziwi kierowcy, zafascynowani czterema kółkami, czciciele realizmu. GTR autorstwa firmy SimBin bez wątpienia celuje w tę drugą grupę, jednak i pozostali również znajdą coś dla siebie. Przejdźmy więc do konkretów.

Pytając statystycznego gracza o symulacje samochodowe, otrzymamy w odpowiedzi całkiem sporo tytułów: serie Need for Speed oraz Colin McRae Rally, Rally Championship czy inne Tocaracedrivery. Nie ma się czemu dziwić, gdyż tak naprawdę to ogromna większość graczy nawet nie widziała na oczy prawdziwej symulacji. No bo kto będzie się interesował stareńkim Grand Prix Legends z 1997 roku, czy kolejnymi odsłonami NASCAR Racing, gdzie cała gra polega "jedynie" na pokonywaniu kilku zakrętów w lewo (wyjątkiem jest parę klasycznych torów)? Grą, która kilka lat temu miała pojawić się na rynku i wnieść nową jakość do gatunku samochodówek (w szczególności symulacji), miał być produkt-widmo braci West. Dlaczego widmo? Ano dlatego, że poza zdjęciami i kilkoma filmami z World Sports Car (tak była zatytułowana owa gra) nikomu nie udało się zobaczyć nic więcej. Szkoda, bo World Sports Car zapowiadał się naprawdę znakomicie, zwłaszcza, że poruszał niesamowicie ciekawy temat jakim są wyścigi klasy GT. Wcześniej jedynie gra Sports Car GT dawała możliwość pokierowania samochodami z tej grupy.

Około 2 lata temu światło dzienne ujrzał MOD (modyfikacja) o nazwie FIA GT do gry F1 2001, stworzony przez mało znaną firmę SimBin. Dzięki niemu, posiadając wspomnianą grę autorstwa Electronic Arts, mogliśmy wcielić się w jednego z kierowców startujących w zawodach GT i zasiąść za kierownicą Ferrari 550 Maranello, Porsche 911 GT2 czy Dodge Viper. MOD ów ewoluował do wersji 3.0, aby w końcu, razem z nową edycją gry F1, tym razem z numerem 2002, zamienić się w GTR 2002. Wraz z tym produktem panowie z SimBin osiągnęli taki poziom, iż następnym krokiem mogła być jedynie ich własna gra. I tak też się stało. Niecały rok temu SimBin Development Team przeobraził się w komercyjną firmę, mającą na celu stworzenie gry samochodowej o niespotykanym poziomie realizmu. Zapowiedzi były bardzo buńczuczne, jednak obecnie można z dużą dozą prawdopodobieństwa stwierdzić, że SBDT dopnie swego, wraz z ich produktem o nazwie GTR: The Ultimate Racing Game.

Pierwsze sygnały o GTR pojawiły się jakiś rok temu, w momencie gdy grupa SimBin stała się firmą komercyjną - wraz ze zmianą statusu poinformowali oni, że już wkrótce zaanonsują swój najnowszy projekt. Panowie z SBDT długo nie kazali nam czekać w niepewności - ogłosili, że pracują nad grą wyścigową, posiadającą licencję FIA GT. Oczywiście gra miała zmieść z powierzchni ziemi wszystko, co do tej pory się pojawiło. Nauczeni doświadczeniem gracze (tu przytoczę niesławnych braci West z firmy West Brothers, którzy latami pracowali nad World Sports Car, aby w końcu projekt porzucić i zabrać się za kolejny, raczej niewykonalny, czego dowodzi aktualny postęp prac nad Racing Legends) raczej sceptycznie podeszli do tych informacji, mimo, że SBDT nigdy ich nie zawiódł - każdy produkt, który wychodził z ich rąk był najwyższej jakości i zawsze na czas. Jednak tym razem nie był to tylko MOD, ale cała, niezwykle złożona gra, którą należało stworzyć od podstaw.

GTR: FIA GT Racing Simulation

GTR: The Ultimate Racing Game

GTR: FIA GT Racing Simulation

PC

Data wydania: 3 listopada 2004

Informacje o Grze
6.4

Gracze

6.5

Steam

OCEŃ
Oceny

W produkcjach tego typu najistotniejszym elementem jest model fizyczny, na jakim zostanie oparta cała gra. Z takiego założenia wyszli również twórcy innej gry - Live for Speed - początkowo amatorskiej produkcji , która odniosła spory sukces i do dziś cieszy się ogromną popularnością wśród fanów gier samochodowych. LFS, mimo świetnego modelu fizycznego, miał kilka mankamentów – małą liczbę samochodów (w dodatku nie licencjonowanych), średniej jakości oprawę dźwiękową, która w przypadku gier samochodowych jest nie mniej ważna niż oprawa graficzna, a dla prawdziwych maniaków zapewne ważniejsza. Twórcy GTR zakładali, że w ich dziele każdy element będzie najwyższej jakości.

Przez kilka miesięcy gracze na całym świecie „raczeni” byli sporą ilością zdjęć oraz filmów, z których wnioskować można było bardzo wiele. Niedawno światło dzienne ujrzało demo, oferujące możliwość przejechania się jednym z dwóch samochodów (klasa NGT: Morgan Aero 8 oraz klasa GT: Lister Storm) na jednym torze (Spa). To właśnie na jego podstawie oprę cześć swoich spostrzeżeń dotyczących GTR.

Na początek wrażenia audio-wizualne. Grafika jest bardzo poprawna i w zasadzie identyczna z tym, co dało się zaobserwować na zdjęciach/filmach. Niestety, nie dorównuje dzisiejszym produkcjom z najwyższej półki, jak choćby TOCA Race Driver 2 czy Richard Burns Rally. Oczywiście są to gry innego typu, jednak graficznie wyprzedzają GTR dość znacznie. Największą wadą jest brak wykorzystania przez panów z SimBin nowych (choć już nie do końca) możliwości kart graficznych, jak choćby „shaderów”. Nie uświadczymy w grze lśniącego od słońca asfaltu, realistycznej wody na torze, wiarygodnych odbić na karoserii, czy naturalnych obłoków dymu z opon, efektów typu blur (szczególnie ciekawych w grach samochodowych). Autorzy nie zaimplementowali również (przynajmniej na razie) efektów typu „bump-mapping”, czyli mapowania „wybojów”, przez co asfalt, trawa, etc. wygląda płasko i nienaturalnie. Być może w finalnej wersji ów efekt zostanie dodany. Poza tym, o czym wspomniałem powyżej, grafika prezentuje się całkiem porządnie i aby ją do czegoś porównać, dodam, iż jest jakby ulepszoną wersją tego, co mogliśmy zaobserwować w ostatnim „modzie”, GTR 2002.

Dźwięk, to już najwyższa półka – w zasadzie wspomniane wcześniej „mody” osiągnęły poziom, gdzie trudno było cokolwiek poprawić. Odgłosy Listera (Morgana zresztą też) są absolutnie rewelacyjne – zresztą nie ma się czemu dziwić, gdyż próbki zostały nagrane wprost z autentycznych samochodów. Naturalnie, odgłosy w grze nie ograniczono jedynie do warkotu silnika – na uznanie zasługuje fakt, że podczas jazdy słychać dźwięki turbosprężarki, toczenia się samochodu, utraty przyczepności, czy nawet wału korbowego. Oczywiście wszystko to brzmi zupełnie inaczej w kabinie, a inaczej, gdy kierujemy samochodem „ze zderzaka” bądź maski.

Na koniec zostawiłem sobie model jazdy, czyli najważniejszą cechę każdej symulacji samochodowej – w zasadzie mógłbym napisać, że wszyscy „kolinowcy” i „nidforspidowicze” nie mają czego szukać w GTR. Jednak nie byłoby to zgodne z prawdą... To właśnie z myślą o nich gra posiada kilka trybów (gdyż początkowo była robiona z przeznaczeniem dla tzw. „hardcore players”) – Arcade, Semi-Pro, Proffesional. Arcade adresowany jest dla fanów prędkości, ludzi lubiących miło spędzić trochę czasu na torze. W trybie tym samochód nie wyleci z trasy, nie wpadnie w poślizg, nie zrobi tzw. spina, czy też nie straci przyczepności po zjechaniu na trawę. Semi-Pro, to coś dla ambitnych amatorów, chcących spróbować czym są prawdziwe wyścigi. Samochód zachowuje się znacznie bardziej realistycznie, wpada w poślizg przy zbyt dużej prędkości, zrywa przyczepność, gdy dodamy za dużo gazu, etc. Professional przeznaczony jest tylko dla prawdziwych maniaków, ludzi, którzy „zjedli zęby” na GPL i NASCAR’ach. Najlepiej po prostu spróbować swoich sił w każdym z powyższych trybów, poćwiczyć i wybrać ten, który jest dla nas właściwy.

Sam model jazdy (przynajmniej w demie, w trybie professional) jest znakomity, choć trudno oceniać to osobie, która nigdy nie jechała samochodem klasy GT/N-GT. Znakomicie jest oddana prędkość, ukształtowanie toru i każdy jego element, dzięki czemu samochód reaguje na najmniejszą wypukłość i wgłębienie asfaltu. Silnik fizyczny daje nam możliwość poczucia faktycznej masy samochodu, objawiającej się przy każdej okazji – przyspieszania, czy też hamowania. Niestety, w demie są tylko dwa samochody, więc do końcowego werdyktu trzeba zaczekać na pełną wersję, w której znajdzie się 68 licencjonowanych samochodów, min.: Ferrari 550 Maranello, Ferrari 575 GTC, Ferrari 360 Modena, Chrysler Viper GTS-R, Lister Storm, Lamborghini Diablo GT-R, Lamborghini Murciélago R-GT, Saleen S7-R, Mosler MT900, Chevrolet Corvette C5-R, Porsche 993 GT2, Porsche 996 Turbo, Porsche 996 GT3-RS, Porsche 996 GT3 Cup, Seat Toledo, Morgan Aero 8, MW Z3 M, Lotus Elise, Vertigo Streiff.

Do gry zostanie również dodane (w postaci osobnego programu) narzędzie o nazwie Motec, służące do analiz i ustawień telemetrycznych, dzięki czemu zaawansowani gracze będą mogli do skutku ustawiać parametry swoich samochodów.

Ostatnio firma SimBin poinformowała, że w grze zastosowano technologię Live Track. Polega ona na tym, że podczas wyścigu warunki na torze ulegają zmianie - i nie tyczy się to tylko warunków atmosferycznych. Chodzi również o zmianę właściwości toru (np. przyczepności) po upływie pewnego czasu – upraszczając, gdy na torze pojawią się zabrudzenia w postaci drobinek gumy z opon czy oleju z samochodów, przyczepność będzie niższa właśnie w tych miejscach.

Na koniec, twórcy obiecują nam tryb multiplayer z możliwością rozgrywki w Internecie, co w tego typu grach jest nieodłącznym elementem – to właśnie dzięki niemu, gry typu GPL czy NASCAR żyją latami.

Jedynym problemem związanym z opisywaną grą jest to, iż nie posiada ona jak na razie światowego wydawcy. Oznacza to również, że nikt w Polsce (przynajmniej na razie) nie zamierza jej wydać. Miejmy jednak nadzieję, że rodzimi dystrybutorzy zainteresują się tym świetnym tytułem i GTR pojawi się w polskich sklepach.

Fajek

Podobało się?

0

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl