Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 1 marca 2002, 10:48

autor: Jacek Hałas

Galleon - zapowiedź

Przygodowa gra akcji z elementami cRPG umiejscowiona w świecie fantasy. Gracze wcielają się w rolę kapitana Rhama Sabrira, legendarnego żeglarza, żołnierza i kartografa.

Na początek mała zagadka. Spróbujcie wypowiedzieć tytuł pierwszej gry jaki nasuwa się Wam na myśl po usłyszeniu zwrotu TPP. Przypuszczam, że większość z Was w dalszym ciągu wymawia wtedy dwa magiczne wyrazy Tomb Raider, aczkolwiek część czytelników mogła również dać porwać się magii równie słynnego Max Payne’a. Dlaczego akurat taki wstęp? Już wyjaśniam. Prezentowana przeze mnie gra – Galleon – będzie się oczywiście zaliczała do tego samego gatunku (czyli do gier z widokiem z perspektywy trzeciej osoby) ale to co tak naprawdę może na nią zwrócić uwagę graczy to fakt, iż jest ona tworzona przez dwie sławne osoby – Toby’ego Garda oraz Paula Douglasa. Brali oni udział przy produkcji pierwszej, przez wielu uważanej za najlepszą, części Tomb Raidera. Panowie Ci odeszli od Core Design tuż po jej wydaniu pierwszej albowiem, z tego co wiem, nie są oni zagorzałymi fanatykami kontynuacji :-) I w ten oto sposób powstała zupełnie nowa firma – Confounding Factor. Jej pierwszym dziełem jest właśnie Galleon, gra, która powstaje już od dobrych kilku lat a wciąż nie widać końca tych prac!

Akcja gry przenosi nas do unikalnego świata, który nam najbardziej przypomina okres wielkich odkryć geograficznych. Wcielamy się w rolę sławnego (w świecie tej gry) kapitana Rhamę Sabriera, marynarza a zarazem kartografa. Właściwa gra rozpoczyna się w portowym mieście Akhab. Jeden z tamtejszych magów odnajduje statek lecz nie udaje mu się dotrzeć do jego wnętrza, odkryć jego przyszłość czy też poznać skarby jakie w sobie może skrywać. Na pomoc wzywa więc marynarza. Naszym GŁÓWNYM zadaniem będzie dowiedzenie się jak najwięcej o pochodzeniu tego statku oraz o skarbach jakie może skrywać.

Opisywany powyżej wątek fabularny to zaledwie fragment tego co czeka nas podczas gry. Galleon, przynajmniej w opinii jego twórców, nie będzie kolejną kalką przygód Lary Croft lecz produktem łączącym kilka gatunków. W tym przypadku pojawią się także elementy znane z gier cRPG czy chociażby rozbudowanych przygodówek (ale o tym za chwilę).

Naszą przygodę rozpoczynamy w mieście ale tak naprawdę to najwięcej czasu spędzimy na morzu a także podczas eksploracji nowych wysp. No właśnie, będziemy mieli totalną dowolność w wyborze poziomu gry. Każda z wysp będzie tak jakby oddzielnym etapem a my tylko zadecydujemy w jakiej kolejności będziemy je „zaliczać”, oczywiście pojawi się także możliwość opuszczenia jakiegoś szczególnie nie lubianego miejsca. Naszemu herosowi będą towarzyszyły dwie panie – Mihoko oraz Faith. Jedna z nich będzie ekspertem od walki a druga od rzucania czarów. A jak będzie prezentowała się rozgrywka? Nasz bohater będzie przede wszystkim zajmował się eksploracją nowo odkrywanych miejsc (dużo chodzenia, być może i biegania z przedmiotami jak w klasycznej przygodówce), walką (wręcz lub na szable), rozwiązywaniem zagadek (niektóre klasyczne, inne zbliżone do tych z Tomb Raider) a być może i nawet toczeniem starć z napotykanymi statkami piratów.

Jedną z najmocniejszych stron gry będzie zapewne możliwość rozwoju wszystkich trzech postaci. Każda z nich, zupełnie jak w tradycyjnym cRPG-u, dzięki rozwiązywaniu zagadek, zaliczaniu questów i walce będzie awansowała na kolejne poziomy doświadczenia. W każdej chwili będziemy mogli przełączyć się na inną postać, jeżeli spotkamy np. przeciwnika odpornego tylko na magię to trzeba będzie skorzystać z umiejętności Faith. Mocną stroną gry będą zapewne również rozbudowane i zróżnicowane zagadki. Już w tej chwili mówi się, iż będą one podzielone na dwa rodzaje: typowo logiczne, w których będzie liczyła się umiejętność kojarzenia faktów (ewentualnie posiadania określonych przedmiotów) oraz zręcznościowe czyli podobne do tych, które spotykaliśmy podczas każdej z przygód Lary (wciskanie przycisków na czas, unikanie płyt na ziemi uruchamiających pułapki itp.).

Nasz bohater będzie bardzo zwinny, wachlarz jego umiejętności przekracza chyba nawet możliwości panny Croft. Oprócz tak oczywistych rzeczy jak szybkie bieganie czy chociażby skakanie Rhama będzie mógł pływać, robić uniki, skradać się a nawet wspinać . Niezwykle rozwiniętym elementem gry będzie także walka. Będziemy mogli ją prowadzić dwojako: przy użyciu szabli bądź też gołych pięści. Oczywiście o wiele ciekawsza jest ta pierwsza opcja. Autorzy obiecują skomplikowany (ale i grywalny) system zadawania ciosów, robienia uników czy też bloków. Dużo ma ponoć zależeć od odpowiednich ruchów bohatera, samo uderzanie w klawisz ataku prawdopodobnie nie wiele zdziała.

Kolejnym plusem gry ma być bardzo zróżnicowany (a zarazem ciekawy) świat gry. Przyjdzie nam odwiedzić mroczne lochy, kopalnie, całe dżungle i lasy czy też wraki statków. Ciekawostką jest też to, iż najprawdopodobniej na każdej z wysp spotkamy co najmniej jedną przyjaźnie nastawioną istotę, która być może zleci nam jakiś dodatkowy quest do wykonania! Niewiele mówi się jeszcze o naszych przeciwnikach. Poza piratami, z którymi przyjdzie nam na pewno stoczyć co najmniej kilka walk pojawią się prawdopodobnie szkielety (zbliżone do tych z Tomb Raider 4) czy też niezbyt przyjemne pajączki. Widać więc, iż w tej chwili autorzy skupiają swoją uwagę na rozbudowie świata i wątku fabularnym...

Grafika w Galleon wygląda niezwykle obiecująco aczkolwiek pragnę przypomnieć, iż niektóre z prezentowanych screenów mogą pochodzić z wersji tworzonych na konsole nowej generacji. Warto mianowicie zaznaczyć, iż gra pojawi się również na Gamecube’a, X-Box oraz PS2. Ale wróćmy do sprawy grafiki. Pierwszą rzeczą, którą już teraz można zauważyć jest znakomity wygląd głównego bohatera. Pierwsze screeny sugerują, iż będzie się on poruszał jeszcze bardziej zwinnie niż sama Lara Croft. Przepięknie prezentuje się również otoczenie, gra będzie obfitowała w ogromne obszary, które do woli będziemy mogli eksplorować. Bardzo ładnie prezentują się już nawet teraz efekty świetlne, niektóre screeny pokazują mianowicie wspaniale oddane cienie... O wiele lepiej niż w produkcie Core Design ma także prezentować się animacja postaci, wszystkie postaci w Galleon posiadają więcej ruchomych elementów (będą np. manipulowały palcami, pojawi się także bardziej skomplikowana animacja twarzy, szczególnie podczas rozmów). Ciekawostką jest również, iż sama gra będzie posiadała swój własny, kreskówkowy charakter. Bardzo to przypomina sagę Monkey Island a w szczególności jej dwie ostatnie odsłony aczkolwiek nie będzie to jakaś kalka pomysłów z LucasArts a coś zupełnie świeżego.

W obecnej chwili praktycznie nic nie wiadomo na temat przyszłych wymagań tej gry ale sądząc po screenach i złożoności świata można przypuszczać, iż będą one niemałe. Przyszłość Galleona równie nie rysuje się zbyt różowo. Gra miała ukazać się na jesień 2001, nie doszło do tego. Na jakiś czas o całej grze ucichło do teraz gdy producenci ponownie zapowiadają jej premierę. Niestety nie ma zbyt dobrych wiadomości. Gra jest tworzona z myślą o najnowszych konsolach a wersja PC stoi na samym końcu tej kolejki... Galleon ma ostatecznie ukazać się wiosną 2002 roku ale jeśli zobaczymy ją jeszcze przed wakacjami to i tak moim zdaniem będzie duży sukces. A jest na co czekać albowiem Galleon zapowiada się na unikalne połączenie Tomb Raidera z Escape From Monkey Island.

Jacek „Stranger” Hałas

Jacek Hałas

Jacek Hałas

Z GRYOnline.pl współpracuje od czasów „prehistorycznych”, skupiając się na opracowywaniu poradników do gier dużych i gigantycznych, choć okazjonalnie zdarzają się i te mniejsze. Oprócz ponad 200 poradników, w swoim dorobku autorskim ma między innymi recenzje, zapowiedzi oraz teksty publicystyczne. Prywatnie jest graczem niemal wyłącznie konsolowym, najchętniej grywającym w przygodowe gry akcji (najlepiej z dużym naciskiem na ciekawą fabułę), wyścigi i horrory. Ceni również skradanki i taktyczne turówki w stylu XCOM. Gra dużo, nie tylko w pracy, ale także poza nią, polując – w granicach rozsądku i wolnego czasu – na trofea i platyny. Poza grami lubi wycieczki rowerowe, a także dobrą książkę (szczególnie autorstwa Stephena Kinga) oraz seriale (z klasyki najbardziej Gwiezdne Wrota, Rodzinę Soprano i Supernatural).

więcej

Galleon

Galleon