FlatOut - zapowiedź

„Flat-Out” zapowiada się na wyjątkowo udaną produkcję. Autorzy podebrali najlepsze pomysły z hitowej serii firmy Psygnosis, a dorzucili jeszcze sporo od siebie. Zapowiada się widowiskowa jazda z latającymi częściami samochodowymi w roli głównej.

Jacek Hałas

Co takiego fascynuje nas w grach o tematyce wyścigowej? Wbrew pozorom nie jest to proste pytanie, albowiem każdy pasjonat elektronicznej rozrywki ma z pewnością własną teorię na ten temat. Jedni najbardziej cenią wysoki realizm rozgrywki, inni preferują dynamiczny przebieg zawodów. Z pewnością znajdzie się jednak spora grupka graczy, którym największą frajdę sprawia demolowanie wehikułów, za kierownicami których mają okazję zasiąść. Niestety, w niemal wszystkich wydawanych obecnie tytułach, jest to oznaka słabości gracza. Ci, którzy obijają się o wszystkie bandy, tracąc już po pierwszym zakręcie maskę, drzwi czy inne elementy pojazdu dojeżdżają najczęściej do mety na ostatnim miejscu nic na tym nie zyskując. Warto byłoby zadać pytanie, gdzie podziały się tytuły, w których niszczenie aut było nie tylko wskazane, ale i wręcz nagradzane? No właśnie... od czasu obu części Destruction Derby oraz mniej znanych Insane i Smash Up Derby nie ukazały się żadne godne uwagi pozycje, w których destrukcja pełniłaby kluczową rolę. Zapowiadany Flat-Out ma jednak szanse odmienić ten niekorzystny trend, przed moimi oczami rysuje się bowiem wizja niezwykle grywalnego tytułu.

Na początek jeszcze jedna mała ciekawostka, Flat-Out to dzieło programistów z Bugbear Entertainment, firmy, która wsławiła się trudnym i przez to niedocenionym tytułem Rally Trophy. Opisywany Flat-Out jest wyraźnie tworzony z myślą o szerszej grupie odbiorców, gra z pewnością nie będzie zbyt trudna ani przesadnie skomplikowana. Na pierwszy (ale tylko pierwszy :-)) rzut oka Flat-Out może sprawiać wrażenie bycia kolejnym nudnym racerem. Lista przewidywanych trybów prezentuje się dość standardowo. Mniej doświadczeni gracze będą mogli rozpocząć od pojedynku z czasem lub pojedynczego wyścigu, spragnieni wrażeń dostaną natomiast rozbudowane mistrzostwa, minigry (o nich później) a także multiplayera, w którym do jednego wyścigu będzie mogło stanąć maksymalnie ośmiu zawodników. Wystarczy jednak zawiesić oko na opublikowanych już materiałach, aby odkryć prawdziwe „przeznaczenie” gry – branie udziału w widowiskowych karambolach połączonych z masakrowaniem znajdujących się w okolicy obiektów.

Zacznijmy od samochodów. Przede wszystkim, gracz będzie mógł wybierać spośród szesnastu zróżnicowanych modeli. Ci, którzy liczą na lśniące chromem cacuszka najlepiej zrobią jeśli pozostaną przy swoim szpanerskim NFS: Underground. Samochody we Flat-Oucie w dużym stopniu przypominają auta, które biorą udział w rallycrossie czy wyścigach z cyklu dirt racing – stare, ale skrywające pod maską niemałą liczbę mechanicznych koni. Pomimo braku oficjalnych licencji bezproblemowo można rozpoznać kultowego Datsuna, równie klasycznego Nissana Micrę, Toyotę Starlet, Chevroleta Camaro czy też Plymoutha Cudę. Warto dodać, iż pojazdy te będą podlegały nieznacznym modyfikacjom, planowany jest również dość symboliczny tuning, który skupi się bardziej na wnętrznościach auta aniżeli efektownej linii nadwozia.

Przejdźmy jednak do meritum sprawy, czyli demolowania posiadanego aktualnie wozu. Trzeba przyznać, iż fińscy programiści stanęli na wysokości zadania i przygotowali jeden z najbardziej widowiskowych modeli uszkodzeń w historii gier komputerowych. Objawiać się to będzie przede wszystkim w gubionych przez wóz częściach. Gra nie tylko uwzględni to, iż po uderzeniu przodem auta zgubi ono maskę i zderzak, ale i zadba o dodanie odpowiednich deformacji nadwozia. Prawdopodobne w takiej sytuacji będzie również to, iż samochód drastycznie zmieni aktualny tor jazdy, jeśli więc gracz odpowiednio szybko go nie skoryguje wypadek zakończy się o wiele poważniejszymi konsekwencjami. Warto również wspomnieć o efektownie zapowiadającej się pracy podwozia aczkolwiek w tym przypadku gra będzie raczej prezentowała zbliżony poziom do wspomnianego na wstępie Insane. Odrobinę martwić może natomiast to, że uszkodzenia będą miały prawdopodobnie niewielki wpływ na osiągi aktualnie prowadzonego pojazdu. Producenci i osoby, które miały okazję zagrać we wczesną wersję Flat-Outa są w tym przypadku odmiennego zdania, wygląda więc na to, że z ostatecznym osądem będziemy musieli zaczekać do momentu wypuszczenia na światło dzienne pełnej wersji.

FlatOut

FlatOut

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 5 listopada 2004

Informacje o Grze
8.0

GRYOnline

8.0

Gracze

9.2

Steam

OCEŃ
Oceny

Ci, którzy myślą, że na samych przepychankach pomiędzy kierowcami konkurujących pojazdów zabawa się skończy, są w błędzie. W dużym błędzie. Przede wszystkim trzeba powiedzieć o wspomnianych przed chwilą jeźdźcach dosiadających swych mechanicznych rumaków. Flat-Out będzie bodaj pierwszą grą, w której kierowca w wyniku większej kraksy wyleci z pędzącego pojazdu. Trzeba od razu zaznaczyć, iż autorzy mają zamiar odpowiednio dopracować ten element. Co powiecie na efekt rag-doll w celu odtworzenia bezwładności lecącego w powietrzu ciała kierowcy? Szczerze mówiąc nie wyobrażam sobie, żeby można to było podać w jeszcze bardziej efektownej formie. Postać katapultowanego kierowcy jest też związana z licznymi minigrami, o których jednak nieco później. To jeszcze nie wszystko! Ogromną frajdę ma sprawiać demolka wysoce interaktywnego otoczenia. Producenci Flat-Outa w tym przypadku nie zamierzają się ograniczyć do kilku opon postawionych przy trasie czy paru niewielkich słupków. Prowadzony pojazd będzie mógł kosić ogromne płoty, rozbijać stosy drewna czy nawet przewracać podpory znacznie pokaźniejszych konstrukcji (np. mostów). Wyobraźcie tylko sobie do jakich scen może to doprowadzić. Co więcej, zniszczone elementy nie znikną w magiczny sposób a pozostaną na planszy do końca wyścigu. Trzeba więc uważać, bo będzie można wpaść na rozwalone przez siebie konstrukcje.

Skoro zacząłem mówić o otoczeniu to warto byłoby ten wątek rozwinąć. Przewiduje się, iż w końcowej wersji pojawi się 15 tras (każda z nich będzie miała trzy różne warianty przejazdu) zlokalizowanych w pięciu typach środowisk. Oprócz tradycyjnych asfaltowych imprez pojawią się także zawody na szutrze czy śniegu. Aktualne środowisko będzie oczywiście miało zasadniczy wpływ na styl jazdy, nawet pomimo zręcznościowego charakteru zabawy.

Kluczowy punkt opisywanej ścigałki mają stanowić wyjątkowo rozbudowane mistrzostwa. Ich podstawowym elementem mają być klasyczne i dobrze znane miłośnikiem gier wyścigowych puchary, w których nagrodą mogą być nowe części do pojazdu czy też inne bonusy. W tym przypadku na żadne rewelacje nie ma co liczyć. Do wyścigu staje ośmiu zawodników, a wygrywa ten, który osiągnie metę na pierwszej pozycji. Nieco ciekawiej zapowiadają się wyzwania dodatkowe, jak na przykład Destruction Arena, która czerpie pełnymi garściami z hitowej produkcji firmy Psygnosis. W moim przekonaniu zdecydowanie największym powodzeniem będą się jednak cieszyły liczne i wyjątkowo zróżnicowane minigry. Trzeba przyznać, iż producentom z Bugbear Entertainment nie brakuje dobrych pomysłów. Z ciekawszych rozrywek, które mają pojawić się w ich najnowszej produkcji warto wspomnieć o uderzaniu autem z dużą prędkością w ścianę w celu katapultowania kierowcy na możliwie jak największą odległość czy wykonywaniu dalekich skoków przy użyciu ogromnych ramp zlokalizowanych na planszy. Planuje się, iż w końcowym produkcie pojawi się ponad 10 takich minigier, z pewnością będzie więc w czym wybierać. Na koniec warto również wspomnieć o planowanej możliwości opuszczania wozu. Gracz w przerwach pomiędzy kolejnymi wyścigami będzie mógł zajrzeć do konkurencji czy też udać się do okolicznego baru gdzie zostanie obsypany cennymi informacjami na temat nadchodzących imprez.

Na dzień dzisiejszy oprawa wizualna Flat-Outa prezentuje się co najmniej dobrze, aż trudno uwierzyć, że gra będzie działa na usprawnionym enginie Rally Trophy. Przypuszczam, że wielu graczy największą wagę będzie przywiązywało do efektownego demolowania swych pojazdów. Wygląda na to, że na tym elemencie zabawy z pewnością się nie zawiodą. Całość będzie dopełniona przez dynamiczny rockowy soundtrack, co ciekawe, w przeciwieństwie do wielu słynnych produkcji zdecydowano się na utalentowane lecz amatorskie jeszcze kapele. Po wysłuchaniu dostępnych na oficjalnej stronie internetowej sampli można spokojnie stwierdzić, iż zabawa nic na tym posunięciu nie ucierpi. Utwory prezentują się, przynajmniej w moim odczuciu, dość profesjonalnie.

Pora na kilka słów podsumowania. Flat-Out zapowiada się na wyjątkowo udaną produkcję. Autorzy podebrali najlepsze pomysły z hitowej serii firmy Psygnosis a przy okazji dorzucili jeszcze sporo od siebie. Zapowiada się widowiskowa jazda z latającymi częściami samochodowymi w roli głównej. Martwić może natomiast brak polskiego dystrybutora, oby tylko się takowy znalazł, bo w przeciwnym przypadku osobiście rozjadę przedstawicieli największych firm zajmujących się sprzedażą gier w naszym kraju. :-) Macie czas do listopada.

Jacek „Stranger” Hałas

Podobało się?

0

Jacek Hałas

Autor: Jacek Hałas

Z GRYOnline.pl współpracuje od czasów „prehistorycznych”, skupiając się na opracowywaniu poradników do gier dużych i gigantycznych, choć okazjonalnie zdarzają się i te mniejsze. Oprócz ponad 200 poradników, w swoim dorobku autorskim ma między innymi recenzje, zapowiedzi oraz teksty publicystyczne. Prywatnie jest graczem niemal wyłącznie konsolowym, najchętniej grywającym w przygodowe gry akcji (najlepiej z dużym naciskiem na ciekawą fabułę), wyścigi i horrory. Ceni również skradanki i taktyczne turówki w stylu XCOM. Gra dużo, nie tylko w pracy, ale także poza nią, polując – w granicach rozsądku i wolnego czasu – na trofea i platyny. Poza grami lubi wycieczki rowerowe, a także dobrą książkę (szczególnie autorstwa Stephena Kinga) oraz seriale (z klasyki najbardziej Gwiezdne Wrota, Rodzinę Soprano i Supernatural).

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl