Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Elex Publicystyka

Publicystyka 19 sierpnia 2015, 13:57

"Elex będzie mieć więcej z Gothica niż Risen" - wywiad z Björnem Pankratzem z Piranha Bytes

Firma Piranha Bytes ujawniła pierwsze szczegóły na temat swojej nowej gry Elex. To pierwsza produkcja niemieckiego studia od 2009 roku, która skorzysta z zupełnie nowej marki. Czym będzie tytuł z gatunku science fantasy? Zapytaliśmy o to jego twórcę.

Elex to nowa gra niemieckiego studia Piranha Bytes odpowiedzialnego za takie dzieła jak Gothic i Risen. Twórcy podali pierwsze informacje dotyczące tego tytułu na zamkniętym pokazie podczas tegorocznych targów gamescom. O naszych wrażeniach z tej prezentacji możecie przeczytać w tym miejscu. Po wszystkim usiedliśmy z Bjornem Pankratzem, dyrektorem projektu w Piranha Bytes, i zadaliśmy mu kilka pytań na temat Elexa oraz poprzednich produkcji studia.

W Polsce jest spora grupa fanów Gothica, ludzie niecierpliwie wyczekują informacji na temat Waszych nowych gier. Czy kiedykolwiek braliście pod uwagę kontynuację serii Gothic, czy też Elex był Waszym celem od samego początku?

Kiedy zapytasz trzy różne osoby o to, co było świetnego w Gothicu, dostaniesz pięć różnych odpowiedzi, ale centralnym punktem każdej opinii jest zawsze „gra była tak dobra, ponieważ miała swój klimat”. Przeanalizowaliśmy wszystkie nasze poprzednie dzieła i stwierdziliśmy, że było w nich wiele niesamowitych momentów. Chcemy więc teraz wrzucić wszystkie te świetne sytuacje do jednej gry. Powodem, dla którego nie robimy kolejnego Gothica, jest to, że chcemy zrobić Elexa.

A więc łączycie w nim wszystko to, co najlepsze w Waszych grach?

Tak, ale w zupełnie innym kontekście, ponieważ elementy SF oraz motywy postapokaliptyczne powodują, że jest to dla nas tak interesujące i tak trudne. Tworzymy swego rodzaju hybrydę, otoczenie, które nazywamy science fantasy. Dotąd robiliśmy gry w klimatach fantasy – przez jakieś siedemnaście lat. Uważamy, że nadszedł czas na zupełnie świeży start. Jeśli mielibyśmy stworzyć kolejnego Gothica, czulibyśmy się mocno ograniczeni. Wielu fanów ma swoje własne oczekiwania co do tego, czym jest Gothic – w grze musi być Xardas, Milten itd. Oczekiwania te są tak duże, że powiedzieliśmy sobie: „Nie, chcemy mieć wolną rękę przy decydowaniu o tym, co mamy robić” i Elex jest naszą formą wyrażenia tego.

Porozmawiajmy więc na temat Waszej nowej gry. Mówiłeś w trakcie prezentacji, że zabawę da się zacząć w dowolnym miejscu, ponieważ świat będzie całkowicie otwarty. Czy pojawi się jednak jakaś lokacja startowa?

Tak, będzie lokacja startowa, ale po jej zaliczeniu zadecydujesz, gdzie chcesz się udać, tak jak w Falloucie, Skyrimie czy w podobnych im tytułach. Gra ma otwarty świat, masz kompletną wolność wyboru – po prostu zaczynasz w jednym punkcie, ale zaraz potem możesz zrobić, co tylko zechcesz.

A czy spotkamy się z jakimiś ograniczeniami? Przykładowo, czy poziom potworów będzie ograniczał to, gdzie tak naprawdę można pójść?

Tak. Oczywiście możesz spróbować i jeśli będziesz mieć szczęście, poradzisz sobie, grając w ten sposób, ale to twój wybór jako gracza. Jeśli chcesz zmierzyć się z trudnymi potworami, możesz to zrobić i to jest właśnie jedna z ważnych rzeczy w naszej grze. Nie lubimy ustalonych skryptów, cutscenek i tym podobnych – chcemy graczom dać prawdziwe doświadczenie płynące z otwartości świata.

Czy planujecie wprowadzić jakieś wyjątkowo trudne kreatury? Patrząc choćby na Wiedźmina 3, mieliśmy tam zlecenia wiedźmińskie, w których walczyliśmy z niezwykle wytrzymałymi stworami. Czy Elex zaserwuje tego typu potwory do zabicia, co zaowocuje otrzymaniem wyjątkowej nagrody?

Tak, w grze będą tego typu potwory. Bądźcie gotowi.

A co z zaludnieniem świata? Czy znajdziemy jedynie mniejsze osady, czy też może jakieś ruiny większych miast?

To zależy. Będą osady, obozy, małe miasteczka, a nawet ogromne machiny, w których żyją ludzie (jak choćby Albowie – frakcja zaawansowana technologicznie, która używa elexa w swoich maszynach, broniach, przy budowaniu robotów itd).

Podczas prezentacji wspomniałeś, że w grze będzie system szybkiego transportu, prawdopodobnie zrealizowany w formie teleportów. Czy znajdziemy w niej również inne środki transportu, jak choćby kreatury czy specjalne kostiumy służące do szybszego podróżowania?

Twoim kostiumem służącym do podróży będzie jetpack, który jest naprawdę świetnym dodatkiem do gry, ponieważ dzięki niemu da się dotrzeć wszędzie. Możesz dotrzeć do każdego miejsca, które widzisz, i jest to wyjątkowo interesująca cecha naszej gry. Za każdym razem, gdy gramy w Elexa, przyłapujemy się na tym, że używamy jetpacka do poruszania się zamiast wewnętrznych komend w konsoli.

Wspomniałeś również, że nie wiecie jeszcze, czy jetpack będzie dostępny od początku rozgrywki, ale czy to znaczy, że będziemy musieli go jakoś rozwijać?

Nie, uzyskasz dostęp do jetpacka bardzo wcześnie w grze, ponieważ jest to integralna część poruszania się postaci. Gracz otrzyma tę funkcję tak szybko, jak to tylko możliwe.

Więc nie będziemy ulepszać jetpacka w żaden sposób? To, co dostaniemy, będzie jego finalną wersją?

Będziemy jeszcze nad tym myśleć, ale na razie nie jesteśmy pewni. Ta funkcja w grze już działa, można jej używać w trakcie rozgrywki, ale wciąż mamy wiele pomysłów co do jej wykorzystania. Jednakże jetpack musi być odpowiednio dostosowany do balansu, prezentacji fabuły itd. Musimy dobrze przemyśleć, co jeszcze zrobimy z plecakiem odrzutowym, ponieważ nie chcemy zaburzyć tych aspektów gry. Najważniejsze jest to, że damy graczowi możliwość dotarcia do każdego miejsca w lokacji.

Wspomniałeś, że ukończenie gry zajmie około 70 godzin. Czy mówimy tutaj tylko o głównej fabule, czy również o zadaniach pobocznych?

Również o zadaniach pobocznych.

Czy zaliczenie zadań pobocznych okaże się niezbędne, aby rozwinąć główny wątek opowiadanej w grze historii? Czy wymagane będzie robienie zadań pobocznych, by go ukończyć?

Cóż, musisz ulepszać swoje umiejętności. Musisz zdecydować, czy chcesz dołączyć do frakcji, czy nie, czy chcesz rozwinąć bardziej swoją postać. Tak naprawdę od Ciebie zależy, czy staniesz do końcowego starcia bardzo szybko, czy też maksymalnie wyżyłujesz swoją postać, aby móc spokojnie poradzić sobie w finale gry.

Porozmawiajmy na temat wyborów. Czy ich wpływ będzie ograniczony jedynie do questów, czy też będą mieć znaczenie w zakończeniu gry?

Druga z wspomnianych opcji.

Czy możesz powiedzieć mi coś na temat głównego bohatera? Kilka słów o tej postaci, coś, co warto o niej wiedzieć.

Swego czasu należał on do frakcji Albów i był uznanym dowódcą w trakcie wojny. Bardzo często spożywał tytułową substancję, elex, można nawet powiedzieć, że jej nadużywał. Nie odczuwa żadnych ludzkich uczuć, skrupułów, żadnej empatii. Jego myśliwiec został zestrzelony i bohater znalazł się na terytorium wolnych ludzi. Jego własna frakcja go nie chce, wolni ludzie, przeciw którym kiedyś walczył, nie pałają do niego sympatią. Niezwykle trudnym zadaniem będzie rozwinięcie jego umiejętności oraz zdobycie nowych gadżetów, ponieważ nikt mu nie ufa i jest to jedna z rzeczy, z którą będziesz musiał poradzić sobie w grze.

A więc jednym z powodów tego, że nasz bohater stał się taką osobą, jest właśnie elex? Taki jest wpływ tej substancji na ludzi, którzy jej używają?

Tak, na ludzi, którzy jej nadużywają.

Przeczytałem na forum gry, że planujecie wprowadzić wieloczęściowe zbroje, jak na przykład osobne nogawice, osłony torsu itp. Czy w grze będą również klasy zbroi – na przykład lekkie i ciężkie – i czy będą one dostępne od samego początku?

Tak, w grze będą zbroje, które możesz zdobyć, nie należąc do żadnej z frakcji, jak i specjalne zbroje, które możesz zdobyć tylko po dołączeniu do jednej z nich. Jest to jedna z głównych różnic pomiędzy dołączeniem do – przykładowo – Berserkerów lub Banitów.

W takim razie nie będziemy mieć w grze żadnych klas postaci, ale rozwój bohatera będzie zależeć od tego, do której organizacji zdecydujemy się dołączyć?

Tak, jak zwykle w przypadku tytułów Piranha Bytes, zawsze staramy się stosować zasadę „ucz się poprzez czyny”. Najpierw musisz poznać intencje danej organizacji, jej sposób życia. Nasz świat to symulacja oddychającego, gęsto zaludnionego miejsca, gdzie wszystkie postacie niezależne mają swoją opinię na każdy temat. Musisz zdecydować, czy ich sposób na życie odpowiada Twojemu, czy też nie. Oznacza to, że albo staniesz się jednym z nich, albo nie.

W grach bardzo popularne stało się posiadanie bazy dla swojej postaci, jak chociażby Podniebna Twierdza w Dragon Age: Inkwizycji. Czy tutaj dostaniemy coś podobnego?

Tak, w grze będzie coś podobnego, ale nie jesteśmy jeszcze gotowi, aby o tym mówić.

Czy możesz mi powiedzieć cokolwiek na temat klas broni? W grze oczywiście znajdzie się broń dystansowa – pistolety, łuki, kusze – no i uzbrojenie do walki wręcz...

Walka wręcz jest jednym z ważniejszych aspektów w naszych grach, a każda z frakcji ma swoje własne typy broni na krótki i długi dystans. To od Ciebie zależy, co wybierzesz i czym chcesz grać.

Świetnie! We fragmencie rozgrywki, który widzieliśmy, zmiana pomiędzy bronią dystansową a bronią do walki wręcz wydawała się bardzo płynna. A czy w trakcie walki będziemy mogli korzystać z magii?

Tak, oczywiście. Jeśli jest to Twoja ścieżka gry, będziesz używać magii.

Wspominałeś, że planujecie wydać Elexa na komputery osobiste i konsole w tym samym czasie. Czy gra będzie się różnić między platformami pod względem mechaniki, sterowania albo zawartości?

Nie jesteśmy teraz w stanie na to odpowiedzieć, ale naszym planem jest wypuszczenie identycznej gry na każdą z platform. Zobaczymy, co przyniesie przyszłość, proces rozwoju tytułu jest wciąż dość wczesny.

Czy w Gothicu albo Risenie było coś, z czego jesteście niezwykle dumni i o czym pomyśleliście: „Tak, to dokładnie to, co chcemy mieć również w Elexie”?

Tak, system połączonych ze sobą zadań, ponieważ jest to wyjątkowy sposób opowiadania historii. Byliśmy w stanie stworzyć sieć misji, które zależały od siebie, i postaci niezależnych, które znały się wzajemnie – jest to jedna z rzeczy, które potrafimy robić bardzo dobrze. Dużo lepiej jest, gdy czujesz się częścią świata, a nie jedynie poznajesz postać, która nie jest dla środowiska w ogóle istotna. Doświadczenie płynące z gry nie okazuje się choćby w połowie tak dobre, jeśli nie zdajesz sobie sprawy, jak ważna jest postać, z którą właśnie rozmawiasz. Musisz zwracać uwagę na swoje poczynania, ponieważ każde zdanie może być tym, które zniszczy Twoje dobre relacje z całą frakcją.

Nie chcecie jednak tego systemu uprościć, tak jak w przypadku niektórych współczesnych RPG? Niektóre gry bezpośrednio pokazują, że poprzez wybranie danej odpowiedzi stanie się coś takiego, przykładowo – zostaniesz wyrzucony z organizacji.

Będziesz musiał uczynić wiele rzeczy, zanim dojdzie do takiego obrotu sprawy. Nie chcemy być niesprawiedliwi w grze. Będziesz musiał zrozumieć, jakie są intencje i wierzenia danej frakcji, będziesz musiał zrozumieć, jak ona funkcjonuje. W grze istnieje system wyborów moralnych, możesz działać bardziej jak człowiek lub jak maszyna. Nawet twardziel może uratować świat. Ostatecznie – to Ty jesteś bohaterem.

Wspomniałeś o systemie wyborów moralnych. Czy gra będzie zachęcać nas do podążania konkretną ścieżką? Przykładowo, jeśli będziesz zachowywać się bardziej jak człowiek, ludzie będą przychylniej na Ciebie patrzeć i otrzymasz zniżki na wszystkie towary oferowane przed daną organizację?

Tak, będzie coś takiego, ale nie opisałbym tego dokładnie w taki sposób, jak Ty to zrobiłeś.

W takim razie ostatnie pytanie z mojej strony. Czy uważasz, że fani Gothica odnajdą się w Elexie?

Tak, ta gra będzie mieć w sobie dużo więcej z Gothica niż Risen.

Michał Mańka

Michał Mańka

Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w kwietniu 2015 roku od odpowiadania na maile i przygotowywania raportów w Excelu. Później zajmował się serwisem Gameplay.pl, działem publicystyki na Gamepressure.com i jego kanałem na YouTube, w międzyczasie rozwijając swoje umiejętności w tvgry.pl. Od 2019 roku odpowiadał za stworzenie i rozwijanie kanału tvfilmy, a od 2022 roku jest redaktorem prowadzącym dział wideo, w którego skład w tym momencie wchodzi tvgry, tvgry+, tvfilmy oraz tvtech. Zatrudnienie w GRYOnline.pl po części zawdzięcza filologii angielskiej. Mimo że obecnie pracuje na wielu frontach, najbliższy jego sercu nadal pozostaje gaming. W wolnych chwilach czyta książki, ogląda seriale i gra na kilku instrumentach. Nieprzerwanie od lat marzy o posiadaniu Mustanga.

więcej

Elex

Elex