Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 8 marca 2002, 09:51

autor: Branko Norwisz

Citizen Zero - przed premierą

Citizen Zero to gra stanowiąca połączenie gatunków action/adventure z mocno zaakcentowanymi elementami role-playing, przeznaczona do rozgrywki w trybie massive multiplayer online.

Treść

Neo-Eden to była kolonia karna. Surowy Rząd Światowy pozbywał się przestępców poprzez kasowanie ich pamięci oraz osobowości, oraz wysyłanie ich na tę odległą planetę, gdzie podczas odbywania kary nauczyliby się oni życia w społeczności. Pięć dekad temu, zamieszki spowodowały opuszczenie więziennej planety przez jej Strażników, system kontroli upadł, a automatyczny biomechaniczny system zarządzający planetą zaczął zamieniać się w złom. Dało to więźniom , którzy stali się w tym momencie kolonistami planety wolność, a także możliwość stworzenia nowego i lepszego społeczeństwo z prochów przeszłości.

Pięćdziesiąt lat, jakie upłynęły od zamieszek spowodowało wiele zmian na planecie. Dawny kompleks więzienny zmienił się w kwitnąca metropolię DeMannon’s Ladder, a mieszkańcy Neo-Edenu toczą swoje życie w pięknym ale również czasami niebezpiecznym świecie pełnym egzotycznych stworzeń, naturalnych zagrożeń oraz wciąż aktywnych pozostałości automatycznych systemów bezpieczeństwa, które kiedyś zarządzały tym światem.

Kim jesteś?

Jesteś przestępcą, którego pamięć została właśnie doszczętnie wykasowana. Nie pamiętasz niczego – ani swojego prawdziwego imienia, ani tego czym się wcześniej zajmowałeś. Jedyną rzeczą, której się dowiadujesz się na początku jest to, że zakwalifikowałeś się do grupy osób kategorii Zero, czyli tych, którzy posiadają prawo wstępu do każdego rejonu planety oraz nie mają narzuconych ograniczeń co do wyboru swojej przyszłości.

Gra

Taką fabułę prezentuje nam gra Big World; Citizen Zero, australijskiej grupy MicroForte, odpowiedzialnej m. in. za ostatnią grę spod znaku Fallouta – Fallout Tactics: Brotherhood of Steel. Tym razem panowie rodem z Australii postanowili zabrać się za tworzenie kolejnej gry RPG przeznaczonej do rozgrywki tylko za pośrednictwem internetu czyli MMORPG.

Początek

Przed rozpoczęciem gry gracz będzie musiał wybrać sobie imię, a także jedną z pośród trzech ras, której chce być przedstawicielem: Ludzi, biomechanicznej rasy Cybrydów lub też atletycznej rasy obcych – Bezielów. Wybór ten nie tylko ma wpływ na stan początkowym atrybutów postaci, takich jak siła, zręczność czy witalność, ale również na możliwe do zdobycia przez nią umiejętności, albowiem niektóre z nich zarezerwowane będą tylko dla reprezentantów jednej z ras. Samych umiejętności ma być 46 czyli może nie tak dużo jak w innych grach tego gatunku, ale w zamian mają być one bardzo zróżnicowane. Zdolności będą się zwiększać dzięki wykonywaniu misji, walce z wrogami, ale również dzięki odkrywaniu pewnych faktów o swoim życiu przed przybyciem na Neo-Eden, albowiem każda postać ma posiadać swoją unikatową historię, której odkrycie może, ale nie musi stać się celem gracza.

Śmierć

Śmierć jest częstą rzeczą spotykaną w grach MMORPG, dlatego istotną sprawą jest rozwiązanie tej kwestii. W Big World kiedy postać odniesie śmiertelną ranę, dostanie ona możliwość pozostania na granicy życia i śmierci, dając jej towarzyszom możliwość użycia umiejętności uzdrawiania lub użycia odpowiedniego przedmiotu, który by ją uratował. Postać może również zdecydować się na natychmiastowy zgon. Gdy zostanie wybrana ta opcja, postać oraz cały jej ekwipunek zostanie przetransportowane do najbliższej wieży rezurekcyjnej gdzie jej ciało zostanie uleczone lub też gdzie zostanie stworzone dla niej zupełnie nowe ciało.

Usługa ta nie jest jednak darmowa. Trzeba będzie zapłacić opłatę za rezurekcję lub też zaciągnąć dług, który spłacić będzie można poprzez wykonanie misji dla frakcji zajmującej się wskrzeszaniem.

Zadania

Albowiem właśnie wykonywanie misji jest tym co ma stanowić oś gry. Zadania te mogą być wykonywane albo dla jednej z frakcji sterowanych przez NPC, albo dla tajemniczej grupy zwanej Overarchy. Będą mogły być też być wybierane z jednego z terminali porozrzucanych po świecie gry.

Strona techniczna

Według zapowiedzi twórców Big World są oni przygotowani na obsłużenie nawet 500.000 czyli pół miliona graczy z całego świata. Czy jednak uda im się osiągnąć taką liczbę, kiedy w światach najpopularniejszych obecnie gier MMORPG znaleźć można ok. dwustu tysięcy mieszkańców. Jeden serwer gry Big World ma pomieścić 10.000 graczy. Panowie z MicroForte obiecują nam również wielkie wydarzenia w świecie gry np. wirtualne koncerty w czasie których w jednym miejscu zgromadzić się będzie mogła grupa kilku tysięcy postaci, bez wpływu na szybkość działania programu. Jeśli uda im się to zrealizować na pewno będzie to coś wartego zobaczenia.

Co do wymagań technicznym Big World: Citizen Zero to według podawanych obecnie specyfikacji nie są wysokie. Jako zestaw minimalny podawany jest komputer wyposażony w procesor o prędkości 400 Mhz z 64MB RAMu i kartą graficzną wyposażoną w 8 MB pamięci. Dodatkowo, co jest już standardem w grach MMORPG oprócz ceny, jaką trzeba będzie zapłacić za samo pudełko z grą, koniecznym będzie uiszczanie comiesięcznego abonamentu, którego wysokość nie została jeszcze ustalona.

Branko „Archangel” Norwisz

Citizen Zero

Citizen Zero