Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Chaos Chronicles Publicystyka

Publicystyka 28 kwietnia 2013, 13:30

autor: Tomasz Chmielik

Chaos Chronicles - klasyczna gra RPG od twórców Jagged Alliance: Back in Action

Chaos Chronicles to tytuł który stawia na powrót do korzeni gatunku RPG. Czy w dobie filmowej, niezwykle dynamicznej akcji uda im się na nowo ożywić czar takiej klasyki jak Pool of Radiance czy The Temple of Elemental Evil?

W SKRÓCIE:
  • powrót do korzeni gier RPG;
  • rzut izometryczny;
  • walka rozgrywana w turach;
  • nacisk na eksplorowanie świata;
  • fabuła kształtowana przez wybory graczy.

Przepisem na sukces autorów Chaos Chronicles ma być odtworzenie atmosfery taktycznych gier fabularnych, które święciły swe największe triumfy na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego stulecia. Chociaż o samej fabule gry wiemy jak dotąd niewiele, już dzisiaj możemy spodziewać się oldskulowego RPG przedstawionego w rzucie izometrycznym z walką rozgrywaną w systemie turowym. Podczas zabawy w Chaos Chronicles przyjdzie nam eksplorować antyczne ruiny pozostałe po niegdyś potężnym królestwie, które upadło z powodu plugawej magii złego czarnoksiężnika. Po ulicach starożytnych miast przechadzają się demony oraz inne paskudne istoty i tylko nieliczni śmiałkowie są na tyle odważni, aby chwycić za broń i opuścić bezpieczne schronienia.

To właśnie graczom przypadnie w udziale ta rola. Jako że autorzy to weterani pracujący niegdyś nad takimi dziełami jak Curse of Azure Bonds, The Bard’s Tale, seria Ultima, Wizardry i Phantasie oraz papierowe RPG Dungeons & Dragons, możemy spodziewać się wielu klasycznych rozwiązań, które wskazały kierunek późniejszym tytułom pokroju Baldur’s Gate oraz Dragon Age. Informacja, że od samego początku rozgrywki tworzymy całą drużynę, a nie jednego bohatera, oraz ostatnie doniesienia o grywalnych rasach (ludzie, elfy, krasnoludy, hallingi, gnomy, półelfy i półorki) i klasach (wojownicy, kapłani, łotrzykowie, barbarzyńcy, czarodzieje, łowcy i paladyni) zdają się potwierdzać, że będziemy mieć do czynienia z grą oddającą hołd produkcjom z lat 80. ubiegłego wieku.

Chaos Chronicles - klasyczna gra RPG od twórców Jagged Alliance: Back in Action - ilustracja #2

Renesans walki turowej

System walki to oczko w głowie deweloperów ze studia Coreplay. Turowe rozgrywanie starć ma być nie tyle nostalgicznym powrotem do przeszłości, ile gwarancją tego, że potyczki oprą się wyłącznie na taktycznym planowaniu i podejmowaniu właściwych decyzji. Zdaniem autorów aktywna pauza zapewnia wprawdzie czas na analizę sytuacji, jednak nie pozwala na pełną kontrolę przebiegu zmagań – niekiedy zastopowanie akcji o ułamek sekundy za późno może przesądzić o porażce.

Chaos Chronicles - klasyczna gra RPG od twórców Jagged Alliance: Back in Action - ilustracja #3

Bitwy rozgrywane będą na znanej wszystkim fanom serii Heroes of Might and Magic siatce heksagonalnej. Ma im to zapewnić głębię dzięki maksymalnemu wykorzystaniu sposobu ustawienia i zorientowania herosów. W Chaos Chronicles nigdy nie dopadną nas wątpliwości, czy dana postać jest zwrócona do nas plecami, bokiem, czy też przodem. Jako że wiele rozwiązań mechanicznych – takich jak chociażby flankowanie czy ukradkowe ataki – bazować będzie na tych rozróżnieniach, stanowią one jeden z głównych elementów projektowanego systemu walki.

Chaos Chronicles - klasyczna gra RPG od twórców Jagged Alliance: Back in Action - ilustracja #4

W Chaos Chronicles różne rodzaje potyczek mają mieć przypisane odmienne tematy muzyczne. Każdy typ wroga otrzyma swój własny utwór, co sprawi, że poszczególne pojedynki zyskają zupełnie inny klimat. Obecnie możemy posłuchać ścieżki dźwiękowej dla nieumarłych, demonów i ludzi związanych z wątkami fabularnymi.

Zmorą gier pokroju The Temple of Elemental Evil była nuda, wynikająca ze żmudnego czekania na rozstrzygnięcie ruchów wykonywanych przez AI. W Chaos Chronicles zostanie to rozwiązane poprzez grupowanie przeciwników, jednak w odróżnieniu od ToEE nastąpi przed określeniem wartości ich inicjatywy. Będzie to mieć ogromne znaczenie dla przebiegu starć, ponieważ zlikwiduje problem poruszania się w tym samym momencie różnych typów istot. Zachowania grupowe potworów mają polegać na trzymaniu się razem i atakowaniu, w miarę możliwości, jednego celu. Sprawi to również, że działania sztucznej inteligencji okażą się bardziej przewidywalne dla graczy. Co ciekawe, różne istoty będą dysponować odmiennymi sposobami reakcji. Dla przykładu gobliny spróbują rozszarpać nieprzytomnych wrogów, podczas gdy orki zignorują rannych i skoncentrują się na wyeliminowaniu pozostałych postaci.

Chaos Chronicles - klasyczna gra RPG od twórców Jagged Alliance: Back in Action - ilustracja #5Autorzy Chaos Chronicles mówią otwarcie, jakie były ich główne inspiracje. Pomysł walki rozgrywanej w systemie turowym zaczerpnęli z Pool of Radiance, Curse of Azure Bonds i The Temple of Elemental Evil. Z serii Ultima pochodzi koncepcja eksploracji świata, który zmienił się na przestrzeni wieków. Bez Britannii nie powstałaby zapewne wizja badania ruin dawnego imperium. The Bard’s Tale podsunęło twórcom pomysł istotnej roli klasy i umiejętności postaci w rozwiązywaniu zagadek, a serii Phantasie zawdzięczają patent umieszczenia w Chaos Chronicles wielu sekretów, które tylko czekają, by je odkryć. Warto również zaznaczyć, że ogromny wpływ na mechanikę walki miała czwarta edycja papierowej gry fabularnej Dungeons and Dragons.

Odkrywanie świata

Sednem rozgrywki w Chaos Chronicles ma być intensywne eksplorowanie świata. Z tego powodu autorzy kładą ogromny nacisk na system podróży. Mimo że z punktu A do punktu B będzie zazwyczaj prowadzić jasno wytyczona i na ogół bezpieczna ścieżka, gra ma zachęcać użytkowników, aby zbaczali z traktu. Być może zdecydują się zbadać, dokąd wiedzie wąska leśna odnoga lub zainteresują pozostałościami starej wioski leżącej na wzgórzu, jednak nic nie będzie ich do tego zmuszać. To, czy postawimy na eksplorowanie nieznanego i tajemniczego świata, pozostanie wyłącznie w naszej gestii. Oczywiście będzie się wiązać z możliwością natrafienia na wiele ciekawych obszarów, nietypowych przedmiotów i poznawania historii uniwersum gry poprzez odkrywanie starych ksiąg lub zwojów. Ma to także sprawić, że nigdy nie zyskamy pewności, czy znaleźliśmy wszystkie sekretne miejsca. Dodatkowo poszukiwanie informacji o różnych lokacjach umożliwi lepsze przygotowanie się do czyhających na ich terenie zagrożeń.

Chaos Chronicles - klasyczna gra RPG od twórców Jagged Alliance: Back in Action - ilustracja #1

Jak w każdej grze opartej na motywie eksplorowania świata w Chaos Chronicles nie zabraknie rozbijania obozów i odpoczynku po znojach podróży. Ten aspekt ma mieć nie tylko znaczenie funkcjonalne (zapamiętywanie czarów i odnawianie możliwości ich użycia, polowanie i zbieranie jedzenia, leczenie ran, identyfikowanie przedmiotów), lecz również fabularne. Rozbicie obozowiska w nieodpowiednim miejscu lub o złej porze może zakończyć się niespodziewanym atakiem wrogów, a zbytnie odwlekanie odpoczynku sprawić, że osłabiona drużyna polegnie w starciu, które w pełni sił mogłaby z łatwością wygrać.

Interesująco przedstawia się również informacja o mapach podziemi i innych lokacji, utrzymanych w estetyce odręcznie rysowanych notatek. Ma to na celu dodatkowe wzmocnienie atmosfery pseudośredniowiecznego fantasy i zapewnienie jeszcze głębszego zanurzenia się w klimat gry.

Chaos Chronicles - klasyczna gra RPG od twórców Jagged Alliance: Back in Action - ilustracja #2

Warto przy tym nadmienić, iż eksplorowanie świata będzie odbywać się w czasie rzeczywistym i dopiero rozpoczęcie walki sprawi, że przeniesiemy się do trybu turowego. Nie jest to oczywiście nic nowego, ponieważ chociażby Fallout i Fallout 2 korzystały z tego rozwiązania już w latach 90. ubiegłego wieku.

Historia drużyny

Chaos Chronicles chce przede wszystkim opowiadać historię drużyny podczas podróżowania po fantastycznym świecie. W odróżnieniu od tytułów, które koncentrują się na losach wyłącznie jednego bohatera, gra studia Coreplay ma być bardziej niedookreślona i mniej linearna w swoich głównych założeniach fabularnych. To, jak będzie przebiegać dynamika grupowa, w ogromnym stopniu zostanie uzależnione od tego, jakie rasy i klasy postaci wybierzemy na początku gry. To one bowiem wyznaczą wzajemne antagonizmy i sympatie oraz różnego rodzaju sytuacje fabularne. Dla przykładu elf będzie mieć opory, by wejść do starego tunelu ściekowego, a krasnolud fatalnie poczuje się w lesie. Czy będą to wyłącznie ozdobniki ubarwiające rozgrywkę, czy też pełnoprawne elementy decydujące o jej przebiegu, czas pokaże. Z pewnością tkwi w tym jednak spory potencjał, który można wykorzystać.

Równie interesująco przedstawia się proponowany przez autorów system dialogów. Zostanie on zbudowany w oparciu o klasyczne drzewko, a jego główną zaletą będzie stawianie graczy w sytuacji podejmowania realnych wyborów, tj. takich, które faktycznie wpłyną na dalszy rozwój fabuły. Dodatkowo czynniki takie jak rasa, klasa czy też odpowiednio wysokie atrybuty społeczne i umysłowe postaci zainicjują nowe opcje dialogowe. Jeżeli obietnice te zostaną spełnione, otrzymamy niezwykle rozbudowaną grę.

Czy warto czekać?

Chaos Chronicles ma szansę, podobnie jak kiedyś Fallout czy Baldur’s Gate, wnieść nieco świeżości do gatunku gier cRPG. Czy tak się stanie? Wszystko zależy od tego, na ile studio Coreplay wywiąże się ze swoich obietnic. Jeżeli starcia będą mieć taktyczny charakter, a sztuczna inteligencja sprawdzi się w symulowaniu sposobów walki różnych ras oraz klas postaci, czeka nas miła odmiana od tego, co obecnie oferuje rynek gier RPG.

Chaos Chronicles - klasyczna gra RPG od twórców Jagged Alliance: Back in Action - ilustracja #3

Jeśli dodatkowo dostaniemy obszerny świat oraz system dialogowy wspierający i kształtujący fabułę, a nie sprowadzający się wyłącznie do podejmowania nieistotnych dla jej przebiegu decyzji, Chaos Chronicles z pewnością zagości w sercach i na twardych dyskach graczy na dłużej niż kilka godzin.

Chaos Chronicles

Chaos Chronicles