Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 23 października 2017, 15:48

Bullfrog, Westwood i Visceral – historia studiów, które firma EA zamknęła

Kupić, wykorzystać i wyrzucić na śmietnik historii. Tak w dużym uproszczeniu niektórzy widzą historię jednego z największych wydawców na rynku rozrywki elektronicznej. Oto Electronic Arts i historia firm, które ten wydawca spotkał na swojej drodze.

Spis treści

Black Box Games

W SKRÓCIE:
  1. Rok założenia: 1998
  2. Rok wykupienia przez EA: 2002
  3. Rok zamknięcia: 2013

Studio Black Box Games zostało założone w 1998 roku przez kilku byłych pracowników firmy Radical Entertainment – późniejszych twórców m.in. serii Prototype. Ich doświadczenie z poprzedniego miejsca pracy w dużej mierze dotyczyło produkcji sportowych symulatorów gier zespołowych na konsole i komputery PC, co zamierzali skrupulatnie wykorzystać, przygotowując dwie hokejowe i zapomniane już dziś pozycje, wydane przez Midway Games na PlayStation 2, Nintendo GameCube’a i Xboksa, a także Gameboya Advance. Deweloper ten miał na koncie także pracę dla Segi, dzięki której powstała zabawna symulacja piłki nożnej zatytułowana Sega Soccer Slam. W 2002 roku, w trakcie przygotowywania Need for Speed: Hot Pursuit 2, został w całości wykupiony przez Electronic Arts i zmienił nazwę na EA Black Box.

Nascar 2001 było pierwszą grą młodego zespołu, która powstawała w kooperacji z Electronic Arts. Black Box Games pracowało nad edycją przeznaczoną na pierwszą konsolę PlayStation, podczas gdy zespół „Elektroników” rozwijał wersję na PlayStation 2. Wyścigi odniosły spory sukces i dostały dobre recenzje – zarówno od krytyków, jak i graczy.

Po przygotowaniu gry Nascar 2001 i wywiązaniu się z umowy z Midway Games Black Box Games rozpoczęło prace nad Need for Speed: Hot Pursuit 2, podczas trwania których, jak już wspomniano, doszło do transakcji sprzedaży mniejszej firmy koncernowi Larry’ego Probsta.

Jako EA Black Box przez następne lata studio stało się etatowym dostarczycielem kolejnych gier z serii Need for Speed, włącznie z niewypałem, jakim swego czasu okazało się MMO Need for Speed: World. Poza wyścigami pracowało także nad cyklem Skate, który wraz z odsłoną zatytułowaną Skate It doczekał się aż czterech części, spotykając się z mieszanym odbiorem fanów wirtualnych deskorolek.

Ostatnim tytułem, który wyszedł spod klawiatur programistów studia, było Need for Speed: The Run. Gra ukazała się na rynku w listopadzie 2011 roku. Nieco ponad dwa lata później szefostwo amerykańskiego koncernu zadecydowało o likwidacji dewelopera, kończąc w ten sposób jego dziewiętnastoletnią przygodę z branżą.

Przemysław Zamęcki

Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

więcej

Studia, które zginęły na zawsze w Silent Hill
Studia, które zginęły na zawsze w Silent Hill

Ambitny plan ożywienia marki Silent Hill przez Konami za pomocą trzech głośnych premier w jednym miesiącu kończy się kompletną katastrofą i kosztuje „życie” dwóch z trzech studiów zaangażowanych w projekty.

Czy Star Wars Jedi: Fallen Order przeciągnie EA na jasną stronę Mocy?
Czy Star Wars Jedi: Fallen Order przeciągnie EA na jasną stronę Mocy?

Żeby nie trzymać Was w niepewności: nie, nie przeciągnie. Ale jeśli gracze pozostaną konsekwentni wobec produkcji „Elektroników”, nie ma powodu, by dzieło Respawn Entertainment nie miało choć w pewnym stopniu zmienić dotychczasowej filozofii tego wydawcy.

Przepraszamy, już zamknięte – legendarne studia, które zakończyły działalność
Przepraszamy, już zamknięte – legendarne studia, które zakończyły działalność

Geniusz w tworzeniu gier nie zawsze przekłada się na talent do marketingu czy zarządzania firmą. Oto lista legendarnych zespołów, które zmieniły na zawsze oblicze interaktywnej rozrywki, ale ostatecznie z najróżniejszych powodów przestały działać.