Bullfrog Productions. Historia studiów, które firma EA zamknęła

Przemysław Zamęcki

Bullfrog Productions

W SKRÓCIE:
  1. Rok założenia: 1987
  2. Rok wykupienia przez EA: 1995
  3. Rok zamknięcia: 2001

W połowie lat osiemdziesiątych dwudziestego wieku Peter Molyneux mógł jedynie marzyć o ogromnej popularności i roli boga wirtualnej przestrzeni, jaką potem lubił sobie chyba trochę przypisywać, bajając o swoich przyszłych dokonaniach projektanta gier. Jako dwudziestoośmiolatek – wraz z Lesem Edgarem, który po latach porzucił przemysł gier wideo i przeniósł się do branży motoryzacyjnej – założył w 1987 roku firmę Bullfrog Interactive.

Pierwszy duży sukces przyszedł już po dwóch latach w postaci Populusa – strategii czasu rzeczywistego, w której gracz z pozycji wielkiego kreatora rozwijał cywilizację małych ludzików. Następne gry tylko utwierdzały Petera Molyneux w tym, że jest kimś wyjątkowym. Powermonger, Populus II, iście cyberpunkowy Syndicate, rozgrywający się w całkowicie trójwymiarowej przestrzeni Magic Carpet i symulujący park rozrywki Theme Park podkreślały dobre pomysły twórcy i umiejętność przekształcania ich w gry odnoszące niesamowite sukcesy.

Choć wydawcą wszystkich wymienionych wyżej pozycji było Electronic Arts, amerykańska firma dopiero na początku 1995 roku zdecydowała się na wykupienie brytyjskiego dewelopera. Tak jak w podobnych przypadkach bywało, wcześniej niezależni twórcy i ich obecni pracodawcy szybko popadli w konflikt interesów. EA bez żenady naciskało coraz bardziej na Petera Molyneux, który tuż po zakończeniu prac nad Dungeon Keeperem podjął w końcu decyzję o odejściu z Bullfroga i założeniu po raz drugi własnej firmy.

Bullfrogowi po opuszczeniu studia przez jego twórcę pozostał już tylko łabędzi śpiew w postaci odcinania kuponów od wcześniejszych dokonań. Tak powstały gry Theme Hospital, kolejne części Populusa i Dungeon Keepera, a także Theme Parku, które trafiły również na konsole szóstej generacji. Electronic Arts, niczym jakiś bagienny wampir, do cna wyssało krew z „Ropuchy”, a kiedy przejęte marki straciły na znaczeniu, zdecydowało o zamknięciu firmy. Miało to miejsce w 2001 roku.

Podobało się?

22

Przemysław Zamęcki

Autor: Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl