Wymagania sprzętowe The Outer Worlds 2 oraz nasze doświadczenia. Takiego PC potrzeba, by uruchomić RPG-a Obsidianu
Pełna premiera The Outer Worlds 2 zbliża się wielkimi krokami. Jakie podzespoły pozwolą Wam na komfortową rozgrywkę w najnowszym tytule Obsidian Entertainment? Jakie były nasze wrażenia związane z kwestiami technicznymi? Więcej przeczytacie w poniższym tekście.
Premiera dużej gry z otwartym światem często budzi wśród graczy obawy oraz pytania związane z wydajnością gry. Nie inaczej jest w przypadku The Outer Worlds 2, które lada dzień doczeka się swojej pełnej premiery. Jakie minimalne oraz rekomendowane wymagania sprzętowe zaproponowane zostały prze twórców, jakie były nasze doświadczenia oraz jak gra radzi sobie na Steam Decku? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w poniższym tekście.
The Outer Worlds 2: Minimalne wymagania sprzętowe PC
- System operacyjny: Windows 10/11;
- Procesor: AMD Ryzen 5 2600 / Intel i5-8400;
- Pamięć: 16 GB RAM;
- Karta graficzna: AMD RX 5700 / Nvidia GTX 1070 / Intel Arc A580;
- DirectX: Wersja 12;
- Miejsce na dysku: 110 GB dostępnej przestrzeni;
- Dodatkowe uwagi: Dysk SSD wymagany.
The Outer Worlds 2: Zalecane wymagania sprzętowe PC
- System operacyjny: Windows 10/11;
- Procesor: AMD Ryzen 5 5600X / Intel Core i7-10700K;
- Pamięć: 16 GB RAM;
- Karta graficzna: AMD Radeon RX 6800 XT / Nvidia RTX 3080;
- DirectX: Wersja 12;
- Miejsce na dysku: 110 GB dostępnej przestrzeni;
- Dodatkowe uwagi: Dysk SSD wymagany.
Nasze doświadczenia z wydajnością The Outer Worlds 2
Większość testów przeprowadzana została na laptopie Hyperbook NP5 o następującej specyfikacji:
- Intel Core i7-13700HX;
- NVIDIA RTX 4070 Laptop;
- 16 GB DDR5 (4800 MT/s);
- Windows 11.
Komputer przez cały czas podłączony był do zasilacza, a obraz wyświetlany był na zewnętrznym monitorze o rozdzielczości 2560 x 1440.

Nawet na średnich ustawieniach graficznych, gra potrafi wyglądać naprawdę nieźle.Źródło: Obsidian Entertainment
W czasie zabawy z najnowszą grą Obsydianu ostatecznie postawiłem na średni preset graficzny wspomagany przez technologię DLSS (w trybie zrównoważonym) oraz generację klatek. Taki zestaw w rozdzielczości 2K (2560 x 1440) zapewniał płynną rozgrywkę w około 85-95 FPS, nie idąc jednocześnie na zbyt duże kompromisy w kontekście jakości obrazu.
Gra obsługuje technologię RayTracingu. Jej włączenie natychmiast zmniejszyło liczbę klatek do okolic 70 FPS. Implementacja śledzenia promieni w Outer Worlds 2 w naszym odczuciu była dość subtelna i nie wpływała znacząco na wrażenia wizualne. Z tego też powodu polecamy raczej priorytetyzowanie płynności nad graficzne efekty RT.
The Outer Worlds 2 przy pierwszym uruchomieniu przechodzi przez proces generowania shaderów, który może zająć nawet kilka minut. Każde kolejne uruchomienie nie powinno jednak trwać więcej niż kilkanaście sekund.
Posiadaczy karty innych producentów oraz starszych Geforce’ów zapewne ucieszy fakt, że gra wspiera również inne metody upscalingu w tym AMD FidelityFX 4 oraz Intel XeSS. Korzystając z pierwszej z wymienionych technologii (tryb zrównoważony) otrzymaliśmy wciąż bardzo grywalne 60-70 klatek, bez wykorzystywania generatora klatek.
Choć The Outer Worlds 2 w naszej opinii może pochwalić się nie najgorszą optymalizacją, to na jeden element chciałbym zwrócić szczególną uwagę. W sekcjach z mocnym, kontrastującym światłem gra miała tendencje do dość nieprzyjemnego „rwania” krawędzi cieni, oraz pokrywania elementów nieprzyjemnym, ziarnistym filtrem. Efekt ten był szczególnie widoczny przy niższych ustawieniach graficznych. Pomocne okazywało się zazwyczaj lekkie dostosowanie jakości cieni i oświetlania, włączenie/wyłączenie RT oraz dostrojenie mocy upscalingu. Jeżeli rażą Was zatem poszarpane cienie, poświęćcie nieco czasu na eksperymenty na ekranie opcji.
Komentuje Filip Melzacki:
Na komputerze z procesorem Ryzen 5700X3D, kartą graficzną RTX 5070 i 32 GB RAMu gra działała w dość stabilnych 60 klatkach na ustawieniach wysokich. Zdarzały się okazjonalne, kilkusekundowe spadki podczas bardziej intensywnych momentów, zazwyczaj w trakcie dużych bitew i korzystania z szybkostrzelnej broni wywołującej wiele efektów cząsteczkowych. Jedynym napotkanym przeze mnie błędem graficznym było występujące raz migotanie cieni w otoczeniu - pozostałe błędy dotyczyły skryptów, więc konfiguracja sprzętowa nie miała przy nich znaczenia.
Wydajność na Steam Decku
The Outer Worlds 2 przetestowaliśmy również na popularny handheldzie od Valve. Przy najniższych ustawieniach oraz włączonym upscalingu FidelityFX 4 (tryb wydajności) gra osiągała dość grywalne 30-40 FPS. Niskie ustawienia graficzne wyolbrzymiły niestety wspomniany wcześniej problem ziarnistego oświetlenie, jednak na niewielkim ekranie Steam Decka problem ten nie powinien być tak uciążliwy, jak na dużych, komputerowych monitorach. Kosztem kilku klatek możecie też ustawić tryb upscalera na „Zrównoważony” lub „Jakość”, co powinno pomóc w lekkim wygładzeniu najbardziej rażących artefaktów.
Więcej:The Outer Worlds 2 - mapa do gry
- Obsidian Entertainment
- wymagania sprzętowe
- gry RPG
- wydajność / płynność animacji
- PC
- PS5
- XSX

