Microsoft Flight Simulator 2024 zajmie znacznie mniej miejsca na dysku, ale nie obejdzie się bez mocnego peceta i szybkiego łącza internetowego.
Poznaliśmy wymagania sprzętowe Microsoft Flight Simulator 2024. Studio Asobo przedstawiło infografikę z informacjami na temat konfiguracji wymaganych do zabawy w nowej odsłonie serii symulatorów lotniczych Microsoftu (czy raczej jej drugą wersję; pierwszy obrazek zawierał błąd).
Poniżej znajdziecie zarówno infografikę udostępnioną przez dewelopera w mediach społecznościowych, jak i spisane minimalne, zalecane oraz „idealne” wymagania sprzętowe MFS 2024 podane na oficjalnej stronie marki.
Jak widać, gra wymaga potężnego sprzętu… aczkolwiek część fanów i tak odetchnęła z ulgą. Twórcy reklamują MSFS 2024 jako „najbardziej złożony symulator lotów w historii”, mający wznieść całą symulację na zupełnie nowy poziom. Były więc uzasadnione obawy co do wymaganej karty graficznej nawet w zalecanej konfiguracji. Tymczasem najwyraźniej do zabawy wystarczą mocne, lecz wiekowe już układy RTX 2080 i Radeon RX 5700 XT. Chyba że celujemy w „idealne” ustawienia.
Skoro o tych perfekcyjnych zaleceniach mowa, to już zabawa dla bogatszych entuzjastów gier wideo. Minimum 64 GB RAM oraz jedne z najmocniejszych układów CPU i GPU nie dziwią (a RTX 4080 zamiast RTX 4090 można uznać za małą łaskę), ale już zaledwie 50 GB wymaganego miejsca na dysku może zastanawiać.
Dla kontekstu poprzednia odsłona zajmuje 150 GB. Nawet jeśli studio Asobo poczyniło postępy w kompresji danych, trzykrotne zmniejszenie rozmiaru gry przy znacznie lepszej oprawie wizualnej i bardziej zaawansowanej symulacji może wydawać się nierealnym celem.
Tajemnicę tę wyjaśnia wymaganie, na które zwykle mało kto zwraca uwagę: przepustowość łącza internetowego wymaganego do strumieniowania gry. O ile w minimalnej konfiguracji podano zaledwie 10 megabitów na sekundę, to już w zalecanych widnieje 50 Mbps, a do „idealnej” gry potrzeba połączenia o prędkości 100 Mbps.
Nie brzmi to źle w kontekście średniej prędkości łącza szerokopasmowego w Polsce na poziomie 156,32 Mbps, ale utrzymanie stabilnych 100 Mbps dla streamingu może być trudne, zwłaszcza dla osób mieszkających poza wielkimi miastami.
Być może pojawi się opcja pobrania wybranych elementów gry na dysk peceta, aczkolwiek na razie tego nie potwierdzono. Za to twórcy wspomnieli już, że udało im się znacznie ograniczyć użycie łącza m.in. poprzez ograniczenie pobierania danych do tego, co jest obecnie widoczne w grze.
Microsoft Flight Simulator 2024 zadebiutuje 19 listopada na PC i XSX/S, w tym w usługach PC oraz Xbox Game Pass. Nad grą pracuje ponad pół tysiąca osób.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
2

Autor: Jakub Błażewicz
Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).