Trochę sprytu, znajomość mechanizmów regulujących gospodarkę w grze EVE Online oraz drobne niedopatrzenie ze strony twórców wystarczyło, by w krótkim czasie kilkuosobowa grupka graczy stała się prawdziwymi kresuzami zarabiając 5 bilionów ISK, czyli ok. 175 tys. dolarów.
Aleksander Kaczmarek

Cała sprawa to pokłosie dodatku Inferno. Wprowadził on możliwość zdobywania Loyalty Points za niszczenie wrogich statków oraz przewożonego na nich ładunku. Te z kolei można wymieniać na wartościowe przedmioty w grze. Grupka doświadczonych graczy, określanych jako GoonSwarm, znalazła sposób, jak zbić na tym majątek.
Mechanizm, którym posłużyli się spekulanci, był doskonale przemyślany i wymagał sporych zdolności analitycznych. Jak donosi serwis PCGamesN od dłuższego czasu grupka czyściła rynek z jednego z najrzadziej kupowanych materiałów, aby wywindować jego cenę w grze. Wmieszawszy się w wojnę frakcji GoonSwarm mogli wypełnić ładownie transportowców i niszczyć swoje statki zdobywając na tym olbrzymie ilości ISK i LP. Za te ostatnie kupowali cenne przedmioty w sklepiku z nagrodami, a niszcząc je dodatkowo podnosili ich wartość i zwiększali swoje zyski.
Na tym jednak nie koniec, bo z czasem GoonSwarm znaleźli sposób, jak wstrząsnąć ekonomią gry. Odkryli oni, że ceny produktów w EVE uzależnione są m.in. od średnich wartości ostatnich transakcji. Wystarczyło więc za zarobione LP kupować przedmioty, którymi nikt się nie interesował, a następnie nakręcać sztuczny popyt na nie. Potem ładowali wszystko na statki, niszczyli i inkasowali LP.

Ile udalo im się zarobić? Prawdopodobnie 5 bilionów ISK (waluta w grze), co przekłada się na 175 tys. dolarów, czyli ok. pół miliona złotych. Plotka głosi, że do tej pory GoonSwarm zdążyli spieniężyć posiadane LP i przyczaić się w odległych zakątkach wszechświata EVE Online, gdzie zbierają potężne armie i szykują się do kolejnych akcji.
Na razie nie wiadomo, czy administratorzy gry wyciągną konsekwencje wobec spryciarzy. Co prawda sposób, w jaki spekulanci obłowili się, bazował na niedopatrzeniu deweloperów ze studia CCP, ale z drugiej strony nie został dotąd zaklasyfikowany jako niedozwolony.
EVE Online to utrzymana w klimatach science-fiction gra MMO. Tytuł wyprodukowany został przez fińskie studio CCP Games, a pierwsze serwery ruszyły oficjalnie w maju 2003 roku. Do tej pory gra doczekała się 17 oficjalnych rozszerzeń, z których najnowsze – Inferno ukazało się w ubiegłym miesiącu.
Gracze
Steam
1