Wiedźmin bez miecza? Pyrkon 2026 z wielkimi ograniczeniami, fani obawiają się o klimat polskiego festiwalu fantastyki
Organizatorzy znanego festiwalu fantastyki w Poznaniu mocno zmieniają regulamin wydarzenia. Na Pyrkon 2026 nie wniesiecie realistycznych replik broni.
Pyrkon jest festiwalem mocno wyczekiwanym przez wielu fanów fantastyki, w tym znanych serii gier, takich jak Wiedźmin czy Gothic, ze względu na możliwość wzięcia udziału w tematycznych wydarzeniach, konkursach cosplayu czy integracji z osobami o podobnych zainteresowaniach. Niestety, zbliżająca się edycja wydarzenia może okazać się dla wielu dużym rozczarowaniem ze względu na zmiany w regulaminie.
Zakaz wstępu z realistyczną bronią i mundurem na Pyrkon 2026
Organizatorzy Pyrkonu poinformowali, że regulamin festiwalu mającego odbyć się w dniach 19–21 czerwca 2026 roku został mocno zmieniony względem poprzednich edycji. Ze względu na bezpieczeństwo uczestników wydarzenia i chęć zapewnienia im komfortu uregulowano zasady związane z wnoszeniem broni i mundurów na teren Międzynarodowych Targów Poznańskich.
Dlatego też na Pyrkon 2026 nie będzie można wnieść m.in.:
- amunicji i broni palnej oraz rekwizytów przypominających prawdziwe „spluwy”;
- broni białej, nawet o stępionych krawędziach;
- narzędzi i przedmiotów niebezpiecznych (jak młotki, pałki, nożyczki, łańcuchy, łuki, shurikeny);
- umundurowania jednostek militarnych, paramilitarnych i innych służb mundurowych oraz takiego, które przypomina te autentyczne.
Jednocześnie organizatorzy zaznaczają, że cosplaye jako takie nie są zakazane i będzie można przebrać się za ulubione postacie z gier, filmów czy komiksów, ale pod pewnymi warunkami. Uczestnicy wejdą na Pyrkon z bronią białą wykonaną z bezpiecznych materiałów, np. pianki, plastiku czy gumy. Dozwolone mają być przy tym wszelkie rekwizyty fantastyczne czy futurystyczne, jeśli tylko nie przypominają prawdziwej broni i są przenoszone w bezpieczny sposób.
Niejakim wyjątkiem będą konkursy cosplayu, takie jak Maskarada i Projekt Własny. Osoby biorące w nich udział mogą przyjść z nieco bardziej realistycznymi rekwizytami, ale muszą je na czas wydarzenia zdeponować u organizatora i korzystać z nich wyłącznie podczas konkursów.
Fani są podzieleni
To ogromne zmiany w zasadach funkcjonowania Pyrkonu, które już wzbudziły kontrowersje i są komentowane przez wieloletnich fanów festiwalu. Mimo że dozwolone są „bezpieczne” repliki mieczy czy pistoletów, to wiele osób nie jest zadowolonych z takich ograniczeń.
Choć na konkursy nadal wejdziemy na starych zasadach, to „zwykli” uczestnicy Pyrkonu, którzy nie zamierzają brać udziału w rywalizacjach, a po prostu chcieliby przyjść w przygotowanym przez siebie stroju Geralta z Rivii, Leona z Resident Evil czy Dantego z Devil May Cry, będą musieli dostosować strój pod nowy regulamin. A stępione miecze czy brak realistycznych narzędzi przy pasie wiedźmina mogą być dla wielu osób frustrującym wymogiem.
Rozumiemy, że zakaz wnoszenia atrap broni i przebierania się we współczesne lub historyczne mundury może zostać odebrany jako ograniczenie możliwości odtworzenia niektórych popularnych postaci. Wierzymy jednak, że uczestnicy zrozumieją nasze intencje – napisali organizatorzy Pyrkonu.
Zmiany przysporzą najwięcej problemów wystawcom oraz tym fanom, którzy chcieli przyjść na Pyrkon w stroju z gry lub filmu, który już w oryginalnej wersji był wzorowany na faktycznych mundurach. Sami organizatorzy w odpowiedzi na pytanie fana odnośnie do uniformów fikcyjnych organizacji, takich jak SCP czy USEC, stwierdzili, że jeśli mundur za bardzo przypomina realny projekt, to nie będzie mógł zostać wniesiony na teren festiwalu.
Jednocześnie pojawiły się wątpliwości dotyczące tematycznych wiosek na Pyrkonie. Przez restrykcje niektóre strefy fanów (np. serii Gothic, STALKER czy Naruto) mogą mocno stracić na jakości lub w ogóle nie powstać. Z drugiej strony jest wiele osób popierających wprowadzone przez organizatorów festiwalu zmiany, które zaznaczają, że ma to duże znaczenie dla bezpieczeństwa uczestników i nie zabije to „ducha cosplayu”.
Więcej:Fani zarzucają jej użycie czaru „przebranie siebie” z Baldur's Gate 3, a ona po prostu ma talent