Poznaliśmy reżysera kolejnej gry o wiedźminie. Co więcej, CD Projekt RED podzieliło się szczegółami swojej umowy z Epic Games. Oprócz tego wiemy, jaka przyszłość czeka REDengine i rozszerzenie do Cyberpunka 2077.
Michał Zegar
Wczoraj CD Projekt RED oficjalnie zapowiedział nową grę osadzoną w wiedźmińskim uniwersum. W przeciwieństwie do ostatnich produkcji studia – działających na jego autorskim silniku REDengine – ma ona powstawać w oparciu o technologię Unreal Engine 5, za którą odpowiada przedsiębiorstwo Epic Games.
Data premiery, docelowe platformy, a nawet tytuł projektu nie zostały ogłoszone. Nie przeszkodziło to jednak fanom spekulować, o czym może opowiadać domniemany „Wiedźmin 4”. Ponadto poznaliśmy kilka konkretów odnośnie reżyserii gry oraz przyszłych produkcji studia.
Jason Slama, były reżyser Gwinta: Wiedźmińskiej gry karcianej, zamieścił na Twitterze taką oto wiadomość:
Jestem bardzo podekscytowany, mogąc skromnie ogłosić, że od jakiegoś czasu pracuję nad sukcesem kolejnej wiedźmińskiej gry AAA jako jej reżyser! (…)
Z wczorajszego raportu spółki CD Projekt S.A. – zamieszczonego w serwisie Bankier.pl – dowiedzieliśmy się kilku interesujących rzeczy o umowie pomiędzy CD Projektem RED a przedsiębiorstwem Epic Games:
Zgodnie z Umową, Spółka ma prawo tworzenia i wydawania gier opartych na silniku Unreal Engine 4, 5 oraz jego kolejnych wersjach.
Umowa została zawarta na okres 15 lat z możliwością jej dalszego przedłużania i nie ogranicza liczby gier tworzonych z wykorzystaniem silnika Unreal Engine. Umowa przewiduje dedykowane wsparcie techniczne ze strony Epic dla tytułów wydawanych przez Spółkę.
W komunikacie prasowym (via Bankier.pl) Adam Kiciński – prezes CD Projektu – sprecyzował, jakie korzyści niesie ta współpraca dla obu podmiotów:
Sednem partnerstwa jest współpraca deweloperów CD Projekt RED i Epic Games nad ulepszaniem silnika UE5 w zakresie obsługi gier typu open world (z otwartym światem – dop. red.) oraz jego optymalizacja pod kątem wymagań nowego Wiedźmina i naszych kolejnych gier.
To zdecydowanie więcej niż prosty zakup licencji na korzystanie z silnika – nawiązujemy strategiczne partnerstwo, którego częścią jest obopólnie korzystna wymiana doświadczeń, wiedzy i pomysłów między naszymi zespołami. Nasza umowa z Epic Games dotyczy wyłącznie silnika i związanych z nim technologii; nie obejmuje natomiast praw autorskich do gier.
Z komunikatu wynika, że współpraca „Epica” z firmą zajmującą się produkowaniem gier z dużymi otwartymi światami pozwoli lepiej skalibrować technologię Unreal Engine pod produkcje z gatunku sandbox.
CD Projektowi RED partnerstwo umożliwi zaś skupienie się w pełni na samym procesie tworzenia gier, bez konieczności zawracania sobie głowy usprawnianiem technologii, na bazie której funkcjonują dzieła studia:
REDengine dobrze się nam przysłużył na przestrzeni lat – stanowi on trzon technologiczny Wiedźmina 2, Wiedźmina 3 i Cyberpunka 2077. Po serii wewnętrznych analiz stało się jednak dla nas jasne, że musimy położyć większy nacisk na aspekt technologiczny i zapewnić mu centralne miejsce w procesie tworzenia gier.
Unreal Engine 5 i związane z nim wsparcie ze strony Epic Games stanowią platformę, która umożliwi nam skupienie się na pracy twórczej i kwestiach wykraczających poza rozwój samego silnika – dodał Kiciński.
Prezes CD Projektu zaznaczył w komunikacie prasowym, że „rozszerzenie do Cyberpunka 2077 powstaje w oparciu o REDengine”.
Deweloperzy pracujący w CD Projekcie RED mają przejść specjalne kursy zapoznające ich z technologią Unreal Engine 5.
Jason Slama, nim dołączył do „Redów” w 2014 roku, pracował przez sześć lat w studiu Ubisoft Quebec, gdzie dłubał m.in. przy portach Assassin's Creed III na Xboxa 360 i PS3.
Slama zapowiedział na Twitterze, że dołoży wszelkich starań, by uniknąć crunchu przy produkcji „Wiedźmina 4”.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
65