Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 22 marca 2022, 18:40

autor: Michał Zegar

CDPR i Epic Games z umową na 15 lat; znamy reżysera „Wiedźmina 4”

Poznaliśmy reżysera kolejnej gry o wiedźminie. Co więcej, CD Projekt RED podzieliło się szczegółami swojej umowy z Epic Games. Oprócz tego wiemy, jaka przyszłość czeka REDengine i rozszerzenie do Cyberpunka 2077.

W SKRÓCIE:
  1. Jason Slama piastuje stanowisko reżysera „Wiedźmina 4”.
  2. Umowa CD Projektu RED z Epic Games została zawarta na 15 lat.
  3. Kolejne gry studia mają działać na Unreal Engine.
  4. Rozszerzenie do Cyberpunka 2077 powstaje w oparciu o REDengine.

Wczoraj CD Projekt RED oficjalnie zapowiedział nową grę osadzoną w wiedźmińskim uniwersum. W przeciwieństwie do ostatnich produkcji studia – działających na jego autorskim silniku REDengine – ma ona powstawać w oparciu o technologię Unreal Engine 5, za którą odpowiada przedsiębiorstwo Epic Games.

Data premiery, docelowe platformy, a nawet tytuł projektu nie zostały ogłoszone. Nie przeszkodziło to jednak fanom spekulować, o czym może opowiadać domniemany „Wiedźmin 4”. Ponadto poznaliśmy kilka konkretów odnośnie reżyserii gry oraz przyszłych produkcji studia.

Reżyser „Wiedźmina 4”

Jason Slama, były reżyser Gwinta: Wiedźmińskiej gry karcianej, zamieścił na Twitterze taką oto wiadomość:

Jestem bardzo podekscytowany, mogąc skromnie ogłosić, że od jakiegoś czasu pracuję nad sukcesem kolejnej wiedźmińskiej gry AAA jako jej reżyser! (…)

  1. Według opisu jego profilu w serwisie LinkedIn, piastuje on to stanowisko od czerwca zeszłego roku.

CD Projekt RED i Epic Games

Z wczorajszego raportu spółki CD Projekt S.A. – zamieszczonego w serwisie Bankier.pl – dowiedzieliśmy się kilku interesujących rzeczy o umowie pomiędzy CD Projektem RED a przedsiębiorstwem Epic Games:

Zgodnie z Umową, Spółka ma prawo tworzenia i wydawania gier opartych na silniku Unreal Engine 4, 5 oraz jego kolejnych wersjach.

Umowa została zawarta na okres 15 lat z możliwością jej dalszego przedłużania i nie ogranicza liczby gier tworzonych z wykorzystaniem silnika Unreal Engine. Umowa przewiduje dedykowane wsparcie techniczne ze strony Epic dla tytułów wydawanych przez Spółkę.

  1. Negocjacje pomiędzy „Redami” a Epic Games trwały od 20 grudnia 2021 roku do wczoraj.

Korzyści z umowy

W komunikacie prasowym (via Bankier.pl) Adam Kiciński – prezes CD Projektu – sprecyzował, jakie korzyści niesie ta współpraca dla obu podmiotów:

Sednem partnerstwa jest współpraca deweloperów CD Projekt RED i Epic Games nad ulepszaniem silnika UE5 w zakresie obsługi gier typu open world (z otwartym światem – dop. red.) oraz jego optymalizacja pod kątem wymagań nowego Wiedźmina i naszych kolejnych gier.

To zdecydowanie więcej niż prosty zakup licencji na korzystanie z silnika – nawiązujemy strategiczne partnerstwo, którego częścią jest obopólnie korzystna wymiana doświadczeń, wiedzy i pomysłów między naszymi zespołami. Nasza umowa z Epic Games dotyczy wyłącznie silnika i związanych z nim technologii; nie obejmuje natomiast praw autorskich do gier.

Z komunikatu wynika, że współpraca „Epica” z firmą zajmującą się produkowaniem gier z dużymi otwartymi światami pozwoli lepiej skalibrować technologię Unreal Engine pod produkcje z gatunku sandbox.

Pełne skupienie na tworzeniu gier

CD Projektowi RED partnerstwo umożliwi zaś skupienie się w pełni na samym procesie tworzenia gier, bez konieczności zawracania sobie głowy usprawnianiem technologii, na bazie której funkcjonują dzieła studia:

REDengine dobrze się nam przysłużył na przestrzeni lat – stanowi on trzon technologiczny Wiedźmina 2, Wiedźmina 3 i Cyberpunka 2077. Po serii wewnętrznych analiz stało się jednak dla nas jasne, że musimy położyć większy nacisk na aspekt technologiczny i zapewnić mu centralne miejsce w procesie tworzenia gier.

Unreal Engine 5 i związane z nim wsparcie ze strony Epic Games stanowią platformę, która umożliwi nam skupienie się na pracy twórczej i kwestiach wykraczających poza rozwój samego silnika – dodał Kiciński.

Rozszerzenie do Cyberpunka 2077 i kolejne gry

Prezes CD Projektu zaznaczył w komunikacie prasowym, że „rozszerzenie do Cyberpunka 2077 powstaje w oparciu o REDengine”.

  1. Kolejne tytuły „Redów” mają jednak działać na silniku Unreal Engine 5 bądź kolejnych iteracjach tej technologii, gdy się ukażą.

Podsumowanie

Deweloperzy pracujący w CD Projekcie RED mają przejść specjalne kursy zapoznające ich z technologią Unreal Engine 5.

  • W oparciu o silnik Epic Games powstało mnóstwo gier – zarówno tych niezależnych, jak i produkcji AAA. Wielu twórców z całego świata jest tym samym zaznajomionych z tymi narzędziami.
  • Przesiadka CD Projektu RED otwiera zatem „znacznie szersze perspektywy rekrutacji” w szeregi studia.

Doświadczenie Slamy

Jason Slama, nim dołączył do „Redów” w 2014 roku, pracował przez sześć lat w studiu Ubisoft Quebec, gdzie dłubał m.in. przy portach Assassin's Creed III na Xboxa 360 i PS3.

  1. To właśnie on odpowiada za zaprogramowanie w całości minigierki Gwint w Dzikim Gonie.
  2. Od 2015 roku czuwał nad programistami jej samodzielnej wersji, zatytułowanej Gwint: Wiedźmińska gra karciana. Dwa lata później został mianowany reżyserem projektu. Slama piastował tę posadę aż do maja 2021 roku.

Crunch

Slama zapowiedział na Twitterze, że dołoży wszelkich starań, by uniknąć crunchu przy produkcji „Wiedźmina 4”.

  1. W wywiadzie dla serwisu IGN oznajmił, że gdy był reżyserem Gwinta, udało mu się osiągnąć w swoim zespole środowisko pracy pozbawione tego zjawiska.
  1. CD Projekt – strona oficjalna
  2. Epic Games – strona oficjalna