W grudniu Valve dało rekordową liczbę banów, głównie w CS:GO
Valve Software miało bardzo pracowity grudzień. W minionym miesiącu rozdano ponad 609 tysięcy banów, co jest rekordem w historii systemu VAC. To w dużej mierze "zasługa" przejścia gry Counter-Strike: Global Offensive na model free-to-play.

- Deweloper gry: Valve Software
- Wydawca: Valve Corporation
- Gatunek: FPS
- Platformy: PC, X360, PS3
- Data premiery: 21 sierpnia 2012 r.
Świąteczna atmosfera nie spowodowała, że firma Valve stała się bardziej wyrozumiała w stosunku do przewinień graczy. Okazuje się, że w zeszłym miesiącu w grach korzystających z antycheaterskiego systemu VAC przyznano aż 609373 bany. Taki wynik jest absolutnym rekordem w historii Valve. Skalę najlepiej oddaje fakt, że w listopadzie banów było ok. 100 tysięcy.
Większość kar spowodowana była przez korzystanie z cheatów w Counter-Strike: Global Offensive. Nagły skok w liczbie przyznawanych banów pokrywa się z przejściem tej gry na model free-to-play, co nastąpiło na początku grudnia.

Darmowość gry powoduje, że ewentualna kara za cheatowanie jest mniej bolesna. Do tego przejście na model F2P ogólnie mocno zwiększyło popularność Counter-Strike: Global Offensive. Według danych serwisu Steam Charts rekordem grudnia było 733 tysiące osób bawiących się jednocześnie. W listopadzie było to 564 tys., a w grudniu 2017 roku – 598 tys. Ponadto w ubiegłym miesiącu w CS: GO zagrało w sumie ponad 20,5 mln osób, czyli dwukrotnie więcej niż w listopadzie.
Przypomnijmy, że Counter-Strike: Global Offensive ukazało się w sierpniu 2012 roku na PC oraz konsolach Xbox 360 i PlayStation 3. Od dłuższego czasu rozwijana jest tylko edycja pecetowa.
- Oficjalna strona gry
- Counter-Strike: Global Offensive - porady jak zacząć przygodę z popularnym FPS-em
Więcej:Nowości na Steam. Powrót kilku klasycznych marek, z czego jeden mocno nieudany

GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Komentarze czytelników
karpiu55 Centurion

No tak, z pewnością te grosze jakie kosztowało cs:go powstrzymywało setki tysięcy cheaterów.
danuczek Chorąży
Ja zaryzykuję stwierdzeniem, że oni specjalnie wydali f2p by udoskonalić VACNET, a więcej cheatów to więcej materiału do nauki i szybsza nauka i usuwanie cheatów w bardziej efektywnym stopniu. Nie zdziwie się jak w pewnym miesiącu ilość zbanownych kont będzie kilkukrotnie wyższa niż w miesiącach poprzednich.
radas_b Senator
A dla kontrastu w BF3/BF4 przetacza się niesłuszna fala banów. Na forach, reddicie i w innych zakamarkach internetu pełno jest historii osób, które dostały niesłusznego bana. EA udaje, że ma związane ręce i odsyła do EvenBalance czyli twórcy PunkBustera. Ci z kolei odpisują, że bany są nadane słusznie i nie mają zamiaru nic dale z tym zrobić. Gracze stracili możliwość gry na kontach w budowanie których często poświęcili kilka tysięcy godzin. Zewnętrzne organizacje walczące z oszustami w BF takie jak BF4DB przestały również twierdzą, że bany zostały nadane niesłusznie.
https://forums.battlefield.com/pl-pl/discussion/3868/bf4db-nie-chce-miec-nic-wspolnego-z-punkbuster-teraz-czas-zeby-ea-zareagowalo-podobnie#latest
Co do BF5 to istnieją uzasadnione podejrzenia, że FairFight czyli oprogramowanie chroniące BF1 i BFV w ogóle nie jest włączone. W BF można spotkać cheaterów, którzy grają na kontach nawet po 80 godzin i EA kompletnie nic z tym nie robi.
https://forums.battlefield.com/pl-pl/discussion/3875/fairfight-w-bfv#latest
eliotroman Centurion
Ja tego nie potrafię zrozumieć dlaczego w dobie internetu i XXI wieku jakaś AI nie może natychmiast tego wykryć i po sekundzie ban, ja tego nie jestem w stanie zrozumieć? Przecież taka AI w sekundzie powinna wykryć że ktoś zalogował się na serwer z niedozwolonym oprogramowaniem i gra na cheitach. Nie rozumiem tego, te serwery czy gry powinny być tak robione do jasnej cholery żeby sztuczna inteligencja automatycznie wykrywały nawet najmniejsze oszustwo i dożywotni ban. Ja bym ich nauczył kultury i zachowania, jedno najmniejsze oszustwo i koniec, ban na zawsze. Przecież to jest tak patologiczne że priorytetem nad priorytety powinno być dla producentów gier uporanie się z tym u źródła a nie stosowanie jakichś pół środków. Taki ban nie znaczy nic jak napsuł ludziom krwi przez tygodnie czy miesiące. Co to za gra jak ktoś oszukuje i może to robić? Dla mnie to jest niepojęte że ci producenci do takiego czegoś dopuszczają, niewyobrażalne i nieetyczne. Serio nie można tego rozwiązać systemowo na poziomie właśnie AI czy oprogramowania?