TSMC chce wprowadzić układy wykonane w technologii N2 (2 nm) w 2025 roku. W tym roku zaś ma być gotowa litografia N3 (3 nm). Intel i Samsung planują podobne kroki w miniaturyzacji.
Fot. powyżej: Unsplash
Bruce Lee, analityk z firmy Goldman Sachs, dowiedział się w rozmowie z TSMC, że firma ta planuje uruchomienie procesu produkcyjnego 3 nm jeszcze w tym roku, a 2 nm w 2025 roku. Mniejsze tranzystory to więcej mocy przy mniejszym zużyciu energii – większa wydajność procesorów.
TSMC twierdzi, że cały czas pracuje nad procesem N2 (2 nm) i jest na dobrej drodze do wprowadzenia go na rynek. Serie preprodukcyjne procesorów mają pojawić się już w 2024 roku, ale to rok 2025 ma być datą ich oficjalnego startu. Technologia N2 to także rezygnacja z tranzystorów FinFET na rzecz GAA (gate all-around).
GAA-FET
Struktura tranzystorów wielobramkowych z tzw. bramką otaczającą. Materiał bramki jest wykonany z drucików (nanowires), z których każdy może funkcjonować niezależnie. Tranzystor taki może mieć nawet cztery bramki, co umożliwia dalszą miniaturyzację i wprowadzenie procesów technologicznych 2 nm.
Chipy w technologii 2 nm już wyprodukowano – IBM dokonał tego jako pierwszy. Także Intel rozwija technologię produkcji tranzystorów GAA-FET, która ma być gotowa do implementacji w 2024 roku. Samsung zaś pracuje nad MBCFET.
Sprawdź najnowsze procesory w serwisie Allegro
Może Cię zainteresować:
Dziękujemy za przeczytanie artykułu.
Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
33

Autor: Arkadiusz Strzała
Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.